Sunday 17 August 2014

Simbol-Simbol Al-Makshuumin

Panduan Ta’bir Mimpi (Tafsir Mimpi) Dari Imam Ahmad Al-Hassan a.s.
                             
Simbol-Simbol Tertentu Dan Makna-Maknanya

1. Wang dan gambar Imam Ali

Dalam dunia ini, orang mendapat wang bagi kerjanya. Dan dalam Kerajaan Langit, orang mendapat pahala bagi ketaatan dan amal ibadahnya. Jadi Dirham ini (wang) merujuk kepada perbuatan baik (pahala) bagi orang yang melihat dalam mimpi (rukya) akan memperolehinya.


Dan gambar Imam Ali (as) padanya (wang) merujuk kepada kenyataa bahawa perbuatan baik / pahala adalah untuk yang mengikut Wilayah Ilahi sebenar.




2. Makam Al-Hussein

Dan anda memasuki ke Makam sebelum pintu tertutup maknanya adalah anda, jika dikehendaki Allah, beriman kepada seruan kebenaran Al-Hussein zaman ini.

      
Orang yang keluar dari makam walaupun mereka berada di dalamnya, bererti kekufuran mereka kepadanya dan mereka keluar dari Wilayah selepas mereka di dalam Wilayah yang jelas sebelumnya, sebelum mereka diuji.


3.  Wanita Sunni dan Bagi Zahraa '(as)

Wanita Sunni, bermakna bahawa mereka tidak berada di Wilayah kebenaran, kerana sesorang manusia jika dia mendakwa sebagai pengikut Ali (as) dan para Imam selepasnya (as) tetapi tidak menyokong Mahdi dan percaya kepadanya apabila dia muncul, sama seperti Sunni yang tidak percaya kepada Ali (as).


Seruan yang menyeru "Sokonglah Al-Zahraa’ (as)", bermakna menyokong Mahdi (as), untuk menyokong Mahdi di zaman ini menyokong adalah Fatimah Al-Zahraa' (as); kerana Mahdi adalah orang yang akan membalas bela Al-Zahraa' (as) atas orang-orang yang menzalimi beliau.

Bagi Zahraa '(as) sebagai seseorang yang datang ke hadapan anda, ia bermakna bahawa dia adalah sebab untuk panduan dan mengetahui kebenaran anda.

4. Dalam pelukan Fatima Al-Zahraa

Dan pergi dalam pelukan Fatima Al-Zahraa '(as) ertinya menyertai Agama Ilahiyah yang Benar.


Pengertian Kecerahan [di langit] adalah cahaya petunjuk dari langit, yang bermaksud Mesej (risalah) Ilahi.





5. Ka'bah, Masjid Nabi dan Hujjah Allah

Ka’bah adalah arah ibadah (kiblat) ketika mereka solat. Dan dalam mimpi (rukya) ia bermaksud hujjah (Bukti) Allah kepada ciptaan-Nya dan KhalifahNya SWT. Dan dengannya Allah dikenal, dan dia adalah kiblat yang menjadi penghubung kepada Allah.


Dan ia akan dibangkitkan bermakna dia adalah jauh dari orang atau keghaiban beliau dari mereka. Dan dalam riwayat dari para Imam (as): "Sesungguhnya jika Allah membenci kita menjadi dekat dengan seorang Dia bawa kita keluar dari antara punggung-punggung mereka" - Bihar Al-Anwar Jilid 2 halaman 90


Dan Kabah turun di rumah anda atau di atas bumbung rumah anda menunjukkan bahawa anda telah bimbingan dan ke jalan yang lurus. Dan ke arah kiblat, bermakna bahawa anda di bawah Wilayah Ilahiyah
                   

mimpi (rukya) Pertama: Di dalamnya ada Ka’bah dan Al-Masjid Al-Nabawi (Masjid Nabi) untuk menunjukkan yang turun panduan kepada bumi. Dan Ka’bah sudah mencukupi untuk merujuk kepada petunjuk dalam mimpi-mimpi (rukya-rukya), tetapi Al-Masjid Al-Nabawi (Masjid Nabi) adalah merujuk kepada persamaan yang besar antara kebenaran dan seruan (dakwah) Rasul Allah (S) berikutan persamaan di antara kejadian dan peristiwa dan musuh-musuh dan penyokong.


5. Ziarah Imam Al-Hussein

Ziarah Imam Al-Hussein (as) ertinya Wilayah orang (Imam) yang diwajibkan Allah kepada kamu supaya menerima Wilayahnya pada zaman anda.

Maksud "Anda masih mempunyai masa yang lama sehingga anda mampu untuk ziarah" bermakna kepercayaan akan datang kemudian selepas penglihatan rukya (mimpi)nya.

Ziarah Imam Al-Hussein (as) ertinya Wilayah Sohib Al- Zaman sesiapa yang Allah wajibkan kepada kamu untuk menerima Wilayah pada zaman anda.


Imam Al-Hussein (as) mewakili Al-Hussein di zaman ini.






6. Makanan dan Meja makan Imam Al-Hussein
      
Makanan adalah ilmu dan pengetahuan (makrifah)

Meja makan Imam Al-Hussein (as) bermakna Ilmu Ahlul Bayt (as), yang bermaksud bahawa anda mengambil bahagian dalam menyebarkan ilmu yang Mahdi pertama datang dengan


Dan Al-Hussein di zaman ini adalah orang yang mewakili Al-Hussein (as), dan beliau adalah Mahdi Pertama dari Asli (keluarga) Muhammad (as).

No comments:

Post a Comment