Sunday 24 August 2014

Soalan 477: Simbol ilmu dan Internet - Adnan Al-Zubaydy - Iraq

Soalan 477:
Dan Salam atas kamu, rahmat Allah dan barkahNya.

Saya berharap bahawa tuan boleh mentafsir mimpi ini. Semoga Allah mengurniakan tuan kejayaan.


Saya dapati diri saya berdiri bersama dengan dua orang rakan-rakan Sunni saya di hadapan sebuah masjid Sunni. Tetapi saya memakai Jilbab yang tidak bersih, ia sedikit berdebu di atasnya. Kemudian saya melihat dua orang ahli Parlimen Sunni memasuki masjid, dan saya percaya mereka (ini dan itu). Dan ia seolah-olah seolah-olah terdapat satu jamuan Iftar (berbuka puasa), jadi kawan-kawan saya menjemput saya untuk masuk ke masjid bersama mereka. Jadi saya pun masuk. Ketika mereka memeriksa saya, salah seorang yang bertanggungjawab di dalam masjid yang memeriksa berkata: "Sila lain kali kamu datang ke masjid seterika jilbab kamu". Dan saya faham apa yang dimaksudkan supaya mencuci jilbab atau membersihkannya dari debu. Kemudian rakan-rakan saya meninggalkan saya. Saya melihat semua orang makan dan mempunyai Iftar (hidangan berbuka) kecuali saya, saya tidak ada apa-apa. Kemudian seorang rakan yang lain (bukan yang sebelumnya) datang membawa dua buah bekas makanan, dan dia memberikan kepada saya salah satu darinya. Kemudian saya nampak dua rakan-rakan saya yang sebelum ini dan memarahi mereka kerana meninggalkan saya sendirian. Terima kasih

Pengirim: Adnan Al-Zubaydy - Iraq

Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

Pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.
                             
Makanan adalah ilmu yang manusia belajar, Allah (swt) berkata:

فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ

{maka hendaklah manusia itu memperhatikan makanannya} [Surah Abasa 80:24].

Maksudnya, pada ilmu pengetahuannya dan dari mana dia mengambilnya. Mungkin manusia mengambil ilmu dari orang-orang yang benar sehingga dia di atas berada kebenaran, atau dari orang-orang batil sehingga dia berada di atas yang batil (kepalsuan).

Kedatangan kedua-dua orang (ini dan itu), bermaksud: mereka datang ke tempat di mana anda berada sekarang, ia buksn bangunan, sebaliknya, ia adalah tempat di internet,


Masjid Sunni ertinya tempat di mana orang-orangnya tidak percaya dengan Imam Zaman mereka yang juga menjadi kewajipan mereka mempercayainya. Juga Syiah yang mengikuti Marajik, anda akan melihat mereka sebagai Sunni di dalam alam Malakut (Kerajaan-kerajaan Lelangit); kerana mereka tidak percaya seseorang yang Allah wajibkan mereka untuk dipercayai.

Pakaian (jilbab itu) mewakili apa yang meliputi keadaan sebenar anda, bermakna, seperti nama samaran anda dengannya anda menghadapi orang-orang di internet. Orang yang mengkritik pakaian anda, bermakna bahawa dia mengkritik nama panggilan anda. Dan kritikannya tidak secara langsung, sebaliknya ia adalah secara tidak langsung, dalam mimpi beliau berkata: "seterikakannya" dan anda memahami apa yang sebenar maknanys dan iaitu membersihkannya.

Orang yang memberikan anda makanan, adalah seseorang yang daripadanya anda belajar sesuatu daripada ilmu pengetahuan. Mimpi (rukya) anda adalah berita ghaib mengenai satu peristiwa yang akan berlaku kepada anda di internet. Dan Salam atas kamu, rahmat Allah dan barkahNya.


Ahmad Al-Hassan 

No comments:

Post a Comment