Tuesday 19 August 2014

Soalan 118: Ganjaran

Soalan 118
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Salam bagimu.


Saya melihat kafilah kesatria besar, dan yang di hadapan sekali menunggang seekor kuda yang sangat cantik, dan mereka memegang panji-panji merah. Orang ramai berdiri di kedua-dua belah tepi jalan raya dan menjerit dan memanggil: "Ini adalah kafilah Imam Mahdi (semoga Allah mempercepatkan Kelapangan beliau)". Dan apabila mereka sampai di tempat di mana saya berdiri, kafilah berhenti, dan penunggang kuda dengan wajah yang tampan dan bercahaya bersinar memandang ke arah saya, tersenyum, dan membawa keluar sebuah beg dari tali pinggang dan melemparkan kepada saya, maka beliau bergerak ke hadapan. Dan apabila saya membuka beg tersebut saya dapati di dalamnya Dirham (wang) dengan bingkai emas dan di muka wang itunya ada gambar Imam Ali (as) ... Saya berharap Yang mulia Syed Al-Yamani boleh mentafsir rukya ini dan menasihati kami. Dan Salam atas kamu, rahmat Allah dan barkahNya.
.

Pengirim: Ahmad Abdullah Muslim Al-Badry

Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

Pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktarafan.


Dalam dunia ini, orang yang mendapat wang atas kerjanya. Dan dalam Kerajaan-kerajaan Lelangit, orang mendapat ganjaran (pahala) atas ketaatan dan amal ibadahnya. Jadi Dirham (wang) ini merujuk kepada perbuatan baik (ganjaran) bagi orang yang melihat rukya yang diperolehnya. Dan gambar Imam Ali (as) padanya merujuk kepada kenyataan bahawa perbuatan dan ganjaran yang baik adalah untuk yang mengikut Wilayah Ilahiyah yang benar.

No comments:

Post a Comment