Thursday 21 August 2014

Soalan 613: Mimpi seorang Sunni mengharapkan petunjuk Allah dengan Seruan Mahdi.

Soalan 613
Salam atas kamu, dan rahmat Allah dan barkahNya.

Saya telah mengikuti bilik (paltalk room) Ansari untuk beberapa waktu, dan saya telah membaca perkara-perkara mengenai Imam di laman web dan saya telah mendengar rakaman dengan namanya. Pada mulanya saya berasa selesa mengenai arah apa seruannya. Tetapi masalah saya adalah bahawa saya seorang Sunni, dan tidak percaya kepada Imamah sebagai yang pertama (utama)! Namun begitu, saya tetap menyertai bilik (paltalk room) agar mungkin Allah akan mendedahkan kebenaran kepada saya jika saya tidak ada di dalam kebenaran itu.



Salah seorang saudara (ansar) menasihatkan saya supaya membuat Istikharah apabila dia mendengar saya masih teragak-agak mengenai dakwah ini. Jadi saya mandi, berdoa dan meminta Allah untuk membimbing saya kepada kebenaran, dan saya tidur semasa mendengar rakaman Imam Ahmad Al-Hassan, dan saya bermimpi bahawa saya sedang tidur di bawah sebatang pokok, dan pokok itu berada di sebelah jalan berdebu di kedua-dua bahu jalan.

Kemudian seorang lelaki tua keluar, janggutnya hampir menyentuh bumi, dan pakaiannya kotor, seolah-olah ia datang dari masa lalu, dia bertopang pada tongkat yang lebih tinggi daripadanya. Dia duduk di sebelah saya dan berbisik di telinga saya dengan lembut dan berkata: "Ini bukan masa yang sesuai untuk tidur, bangun wahai Ibrahim". Jadi saya bangun ketakutan dan saya melihat beliau dan rasa takut saya bertambah. Lalu dia berkata: Jangan takut, dan jangan tanya. Dengarkanlah seorang lelaki tua yang berumur sama dengan ramai orang dan dia tidak berkata-kata kecuali hanya kepada beberapa orang, dan dia berbicara dengan kamu sekarang, jadi dengarkan, hafal dan fahamkan, kerana saya tidak akan mengulangi apa yang akan saya kata. Pergi ke timur dan kamu akan mendapati sebuah perkampungan kecil orang-orang miskin, penduduknya sederhana dan mereka adalah orang-orang yang baik. Maklumkan kepada mereka bahawa matahari adalah jendela yang sangat kecil dari api neraka yang terbuka di bumi dan mereka mesti meninggalkannya. Jika ada sesiapa yang enggan untuk tinggal bersama kamu, jangan mendesak mereka, dan teruskan berjalan, kamu dan mereka yang bersama kamu, ke arah timur, dan kamu akan pergi kampung yang lain, penduduknya lebih kaya dan kurang sopan, jadi kamu harus berhati-hati dengan mereka dan tidak mendesak mereka untuk ikut dengan kamu dan teruskan berjalan ke timur, kamu dan orang-orang yang mengikut kamu dari kampung kedua, sehingga kamu sampai ke kampung yang ketiga, kemudian lakukan seperti apa yang telah kamu lakukan. Dan dari setiap kampung kamu akan dapati, kamu akan temukan orang-orang yang lebih kaya dan lebih tidak sopan, sehingga kamu sampai ke kampung yang ketujuh, lalu berkelilinglah tanpa penduduknya melihat kamu. Dan kamu akan dapati di belakang kampung ini ada sebatang pokok seperti pokok ini yang melindungi kita sekarang Wahai Ibrahim, daunnya lebih hijau, dan ia kelihatan lebih subur, dan buah-buahnya yang lebat, dan bayang-bayang (redupan) yang melebar ke hadapannya melindungi seluruh bumi. Mungkin kita akan bertemu di bawah pokok itu apabila kamu sampai, dan mungkin kita tidak akan bertemu. Tidur di bawah pokok itu seperti tidur kamu ini. Dan apabila matahari terbit, bergerak mengikut bayang-bayang pokok ini, matahari kamu tidak akan terbenam sehingga diizinkan Allah.



Kemudian dia menghulurkan tangannya dan memetik sehelai daun dari pokok itu, dan dia menghulurkannya kepada saya, jadi saya menghulurkan tangan saya dan mengambil darinya, dan ia merupakan sekeping surat yang ada tulisan di dalamnya, saya melihatnya dengan jelas, dan surat itu terpapar huruf "Nun". Jadi saya berkata: Apa yang saya boleh lakukan dengannya? Beliau berkata: Saya telah maklumkan kepada kamu supaya tidak bertanya, dan dia meninggalkan saya dan pergi. Saya cuba memeluknya tetapi dia menghilang. Ia adalah sebuah mimpi yang indah dan menenangkan walaupun saya tidak faham suatu apa pun. Saya meminta seorang saudara ansar dan beliau mencadangkan kepada saya supaya menyampaikannya kepada tuan.

Saya memohon kepada Allah, jika tuan di atas kebenaran, supaya Dia membimbing saya ke arah itu. Saya berharap balasan yang cepat, dan tahu bahawa saya tidak mengatakan surat itu kecuali kepada kamu, semoga Allah menjaga kamu

Pengirim: Ibrahim Abdullah - Arab Saudi


Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

Pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.
                  
Saya memohon kepada Allah supaya Ia memberi anda kejayaan dan pengakhiran yang baik.

Pokok yang anda tidur di bawahnya dalam mimpi ini, adalah petunjuk kepada apa yang anda dengar sebelum anda tidur. Yang bermaksud bahawa ia adalah pohon yang diberkati dalam Al-Quran, dan ia adalah pohon Muhammad dan (Keluarga) Aali Muhammad (S). Orang yang kamu nampak adalah seorang lelaki yang soleh dan dari orang-orang pilihan Allah; kerana janggut dalam rukya (mimpi) merujuk kepada agama.

Dan menyuruh anda supaya bangun, bermakna supaya menyokong kebenaran dan bangun daripada kelalai dunia dan supaya [bangun] sibukkan diri dengannya dan dengan penduduknya.

Dan kerja-kerja yang dia arahkan ke arah anda, insya Allah anda akan diberi kejayaan mengenainya oleh usaha dan kerja keras setelah sedar dari kelalaian.

Kertas yang mempunyai huruf Nun ia merujuk kepada kata-kata Allah SWT:

ن ۚ وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ * مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ

{Nun, demi kalam dan apa yang mereka tulis, * berkat nikmat Tuhanmu kamu sekali-kali bukan orang gila. } [Surah Al-Qalam 68: 1-2]

Dan Salam atas kamu, dan rahmat Allah dan barkahNya.

Ahmad Al-Hassan

Syaaban Al-Khair wal-Barakah / 1431 Hijrah

No comments:

Post a Comment