Wednesday 20 August 2014

Soalan 605: Apakah yang patut saya lakukan?

Soalan 605

Salam atas kamu, Wahai tuan, wahai anak Rasulullah, dan atas bapa-bapa mu dan Mahdi-mahdi anak-anak darimu, dan selawat Allah dan Salam ke atas mereka semua.

Tuan dan ketua saya! Wahai anak Rasulullah. Satu malam, saya masuk tidur dalam keadaan begitu sedih pada orang-orang yang menentang tuan. Saya masuk ke tidur dan saya mempunyai menyelimut  badan saya, saya hanya menutup separuh dari badan saya oleh keletihan. Dan saya terjaga ketakutan dari tidur saya mendengar suara di telinga saya berkata:

يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ * قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا * نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا * أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا 

{Hai orang yang berselimut  * bangunlah (untuk sembahyang) di malam hari, kecuali sedikit (daripadanya), * (yaitu) seperduanya atau kurangilah dari seperdua itu sedikit. * atau lebih dari seperdua itu. Dan bacalah Al Quran itu dengan perlahan-lahan’ }

Saya telah menyembunyikan mimpi ini dalam diri saya dan saya tidak bercakap tentang hal ini kepada sesiapa kecuali anda tuan, kerana kami mengambil dari anda dan kembali kepada anda. Jadi, apa yang anda dapat nasihatkan saya dan apa arahan tuan pada saya?

Pengirim: Yusuf - Al-Hijaz

Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

Pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.
                                           
Ansar Imam Mahdi (as) adalah rasul-rasul dari nabi-nabi terdahulu, dan sebahagian daripada mereka mempunyai pangkat kenabian, dan saya telah menjelaskan perkara ini di dalam Kitab Al-Nubuwah Al-Khatimah (Mohor Kenabian – Nabi Penutup). Semoga Allah memberi anda kejayaan.

Dan mimpi (rukya) anda adalah panggilan dari Allah untuk kamu supaya kamu menyembah sebahagian malam sebanyak yang anda boleh dalam perintah untuk Allah membiasakan anda dengan apa sahaja yang dikehendaki-Nya untuk membiasakan anda dengan Kerajaan-Nya SWT. Semoga Allah memberi kejayaan kepada segala perkara yang baik.

Dan jika anda boleh, Solat Nasyiah Al-Lail (Shalat Nasyiata l-Lail) صلاة ناشئة الليل. Anda akan mendapatkannya dari Ansar. Semoga Allah memberi mereka kejayaan, kerana saya telah menulisnya untuk mereka beberapa tahun yang lalu dan ia didapati di dalam amalan beribadah.

No comments:

Post a Comment