Friday 22 August 2014

Soalan 362: Istikhara di Malam Sl-Qadae (Lailatu l-Qadar)

Soalan 362:

Ya  Maula Al-Hujjah dan yang dikasihi Ahmad Al-Hassan (as), Salam atas tuan. Semoga jiwa saya, bapa, dan ibu saya menjadi tebusan tuan. Dan Salam atas tuan, rahmat Allah dan barkahNya.  


Tuan, pada bulan Ramadan yang diberkati, pada malam ke-23 Ramadhan, selepas saya solat 4 ini Raka’at ke hadrat Allah SWT, saya baca Ziyarah yang tercinta Rasulullah (S) dalam Kitab Mafatih Al-Jinan, kemudian baca yang solehah lagi suci Saidatana Fatimah Al-Zahraa' (as), kemudian baca Imam Ali (as), maka saya menyebut:

بسم الله لا حول ولا قوة الا بالله اللهم صل على محمد وآل محمد وسلم تسليماً كثيرا

"dengan nama Allah, dan tiada daya dan upaya melainkan dengan Allah, Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad dan limpahan salam pengiktarafan sebanyak-banyaknya "1000 kali atau lebih sedikit dengan Karbala 'Misbahah, dan cara saya mengira adalah mengikut Bintang Nabi Allah Daud (as). 

Kemudian saya pergi ke rumah saya dan buka TV dan saya dapatkan saluran Karbala', Tempat Suci Imam Al-Hussein (as), maka saya memegang al-Quran dan berdoa kepada SWT dengan Istikharah, maka saya membuka Al-Quran dan mendapati ayat-ayat yang mulia:


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang (Dari Surah AlAhzab dari halaman 424 atau 425-427). Jadi, apa maksud ayat-ayat ini tuan? Saya merasa seram sejuk dan saya menangis dan mengalirkan air mata apabila saya membacanya. Dan Allah menjadi saksi saya kepada apa yang saya katakan. Dan Salam dan Rahmat-Nya ke atas Muhammad dan keluarganya yang baik dan suci. Dan Salam atas kamu, dan rahmat Allah dan barkahNya.

Pengirim: Khaled - Kuwait

Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

Pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.

Anda telah mengingat (zikr) Allah SWT pada malam yang mulia ini, dan ayat-ayat itu adalah khabar gembira kepada anda dari Allah dan kepada semua orang-orang yang mengingat / menyebut Allah sebanyak-banyaknya dengan mengikuti Khalifah Allah dan berjalan di atas jalan Aushiak Allah SWT dengan kejayaan yang Allah berikan kepada mereka

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّـهَ ذِكْرًا كَثِيرًا * وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا * هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۚ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا * تَحِيَّتُهُمْ يَوْمَ يَلْقَوْنَهُ سَلَامٌ  ۚ وَأَعَدَّ لَهُمْ أَجْرًا كَرِيمًا * يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا *  وَدَاعِيًا إِلَى اللَّـهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِيرًا *  وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لَهُم مِّنَ اللَّـهِ فَضْلًا كَبِيرًا
{ Hai orang-orang yang beriman, berzdikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. * Dan bertasbihlah kepada-Nya diwaktu pagi dan petang. * Dialah yang memberi rahmat kepadamu dan malaikat-Nya (memohonkan ampunan untukmu), supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada cahaya (yang terang). Dan adalah Dia Maha Penyayang kepada orang-orang yang beriman. * Salam penghormatan kepada mereka (orang-orang mukmin itu) pada hari mereka menemui-Nya ialah: Salam; dan Dia menyediakan pahala yang mulia bagi mereka. * Hai Nabi, sesungguhnya Kami mengutusmu untuk jadi saksi, dan pembawa kabar gemgira dan pemberi peringatan, * dan untuk jadi penyeru kepada Agama Allah dengan izin-Nya dan untuk jadi cahaya yang menerangi. * Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang mukmin bahwa sesungguhnya bagi mereka karunia yang besar dari Allah.} [Al-Ahzab 33:
41-47].

Dan saya memohon kepada Allah supaya Dia memberikan kepada anda dan kepada semua saudara-saudara yang beriman lelaki dan perempuan kebaikan di dunia dan akhirat. Dan Salam atas kamu, dan rahmat Allah dan barkahNya.

No comments:

Post a Comment