Tuesday 19 August 2014

Soalan 119 Ka'bah Al-Haram telah diangkat


Soalan 119

Pada hari Arafah saya melihat dalam tidur saya Ka'bah Al-Haram telah diangkat dari tempatnya dan telah diletakkan di antara dua gunung di tempat yang lebih tinggi. Dan orang-orang yang bertawaf mengelilinginya telah beralih dan berlanggar di antara satu sama lain dengan tidak keruan. Dan dia melihat ke arah Ka’bah dalam kegembiraan. Kemudian penyeru berkata: Melihat ke arah Ka’bah adalah dilarang kecuali orang yang beriman.

Penghantar: Haidar Tahir


Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

Pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktarafan.


Ka’bah adalah arah ibadah (kiblat) manusia di dalam solat mereka. Dan dalam rukya yang ia bermaksud Hujjah (Hujjaj - Bukti) daripada Allah kepada ciptaan-Nya dan KhalifahNya SWT. Dan dengannya Allah dikenali, dan dia adalah kiblat yang menghubungkan kepada Allah. Ia diangkat bermakna dia adalah jauh dari manusia atau ia tidak ada pada mereka. Dan dalam tradisi dari para Imam (as): "Sesungguhnya jika Allah membenci kita dekat dengan seseorang Dia membawa kita keluar (angkat) dari antara punggung-punggung mereka" - Bihar Al-Anwar Jilid 2

No comments:

Post a Comment