Sunday 17 August 2014

Ketam:dan kala jengking,

Panduan Ta’bir Mimpi (Tafsir Mimpi) Dari Imam Ahmad Al-Hassan a.s.
                             
Simbol-Simbol Tertentu Dan Makna-Maknanya




Ketam: ia merupakan manusia yang menyeleweng dari agama Allah, dan membawa perasaan iri hati (dengki). Ketam ini agak sama dengan kala jengking, yang mewakili simbol iri hati di dalam Kerajaan Langit. Dan kuku ketam ini melambangkan bahawa orang tidak puas hati  yang berupaya mendorong kekeliruan kepada idea-idea dan maklumat, dan dengan itu kuku juga (bermaksa) kekeliruan, dia mencakar (berpaut) rambut anda atau katakan ia mencakar idea-idea anda, dalam satu percubaan oleh ketam ini atau manusia yang iri hati untuk menghalang anda daripada sujud seperti para malaikat sujud kepada khalifah Allah.


Jadi, walaupun ia berpaut kepada rambut anda yang berhampiran tempat anda sujud. Dan anda cepat singkiran ketam ini dan terus sujud menunjukkan kegagalan ketam ini atau iri hati manusia untuk menghalang kamu daripada kebenaran dan sujud seperti para malaikat sujud kepada Adam.

13 comments:

  1. Assalamualaikum tuan
    Tumpang tanya, jika saya bermimpi saya diberi makan ketam rebus oleh 2 orang lelaki yg tidak dikenali. Apa maksudnya?

    ReplyDelete
  2. Mimpi ketam Dua Kali, mimpi pertama: nampak ketam, lalu berusaha menangkap ketam tersebut namun tidak berjaya/ketam terlepas. Mimpi kedua; melihat ketam di atas jalanraya, Dan berniat menangkap ketam tersebut trtspi juga tidak berjaya.

    ReplyDelete
  3. mimpi lepaskan 2 ekor ketam diikat dgn getah..?

    ReplyDelete
  4. Sy minpi kakak bg ketam dh di potong bekas kekasih ada masa kakak sy bg ketam kekasih sy senyu terjaga

    ReplyDelete
  5. Salam nak tanya ..saya mimpi ketam .tetiba berada dlm kasut yg saya pakai...waktu tu sya dan keluarga sdang mandi. Laut atau sungai. Lalu saya terkejut lalu ketuk dan makan ketam itu apa malnanya. Terima kasih harap dpt menjawab soalan saya

    ReplyDelete
  6. Salam nak tanya.. Saya mimpi dikejar ketam hitam..smpai terasa sakit pada betis kedua² kaki..t.kSih..harap dapat menjawab soalan saya

    ReplyDelete
  7. As.salam sya mendapat mimpi beli isi ketam penuh..

    ReplyDelete
  8. As.salam..sya mendapat mimpi beli isi ketam penuh..apa maksudnya..

    ReplyDelete
  9. Salam..saya mimpi d penuhi ketam d dlm kulit badan saya, saya saya berusaha keluarkan ketam itu, akhirnya berjaya..

    ReplyDelete
  10. assalammualaikum, saya bermimpi melihat 3 jenis hidupan laut di tempat yg sama,iaitu di kawasan rumah saya ada sungai atau laut(dlm mimpi), salah satunya adalah ketam. tapi saiz ketiga tiga hidupan tersebut tersangatlah besar.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum,saya mau tanya.apa maksud nyan kalau tangkap ketam d lupur dan saya dapat ketam 4 ekor

    ReplyDelete
  12. Mimpi ketam putih keluar dari rmh sy dan di luar rmh ada anjing putih berdlri

    ReplyDelete