Thursday 21 August 2014

Soalan 615: Pakaian takwa itulah yang paling baik - ielhassani

Soalan 615:      
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

Pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.
                                                                      
Dan Salam atas tuan, dan rahmat Allah dan barkahNya. wahai tempat ilmu dan risalah, wahai Qa'im Aali Muhammad (as), wahai tuan dan pemimpin dan bapa saya, saya memohon maaf tuan kerana mengganggu tuan, saya meminta tuan untuk tidak pernah meninggalkan saya kepada diri saya sendiri, demi Allah saya begitu ketakutan membiarkan tuan jatuh.

Tuan, janganlah tinggalkan saya sendirian, wahai Cahaya, dan bagaimana boleh saya menyingkirkan kegelapan saya kecuali oleh cahaya tuan wahai tuan. Semoga Allah menjadikan saya sentiasa bersama tuan dan tidak pernah [membuat saya] mengecewakan tuan sehingga saya berhenti bernafas. Tuan dan bapa saya, saya baru melihat mimpi ini: Saya melihat seolah-olah saya telah membuat perjalanan dengan berjalan kaki dengan tuan, wahai bapa, ke bandar lain, dan ia adalah 40 meter. Dan sebelum saya membuat perjalanan saya pergi ke suatu tempat untuk membeli kertas untuk melindungi diri saya sendiri, dan warna kertas adalah oren dan kuning, dan kertas kuning memang banyak dan semua orang boleh membelinya, tetapi oren adalah jarang berlaku. Dan saya mahu menutup diri dengan kertas oren, dan saya tidak tahu bagaimana saya dapat dengan kertas oren berbanding kertas kuning tanpa penjual perasan saya.


Kemudian saya melihat bahawa kita berada di jalan raya, dan saya memakai jaket panas seperti yang dipakai pada musim sejuk, dan ia menutupi saya. Tetapi mengenai kaki saya, saya memakai seluar yang sampai di tengah-tengah kaki saya dan ia agak ketat, dan saya tidak tahu bagaimana untuk melindungi diri saya. Dan tuan, wahai bapa, berkata kepada saya di tengah-tengah jalan itu: Tidakkah saya beritahu tuan supaya melindungi diri kamu?, atau sesuatu yang seperti itu. Kemudian saya mula menangis dan meminta tuan untuk memaafkan saya dan saya memegang tangan tuan dan menciumnya. Dan tuan melepaskan saya, Semoga jiwaku menjadi tebusan tuan dan semoga segala-galanya menjadi tebusan tuan. Dan tuan berbau seperti bau yang sangat wangi dengan haruman kasturi.

Selepas itu kita sampai ke bandar yang lain, maka saya telah keliru mengenai kejadian-kejadian, dan tuan memakai Jilbab yang longgar dan tuan telah menutup kepala tuan dan warnanya adalah coklat.

Dan Salam atas tuan, dan rahmat Allah dan barkahNya dan atas dan kebaikan dan kesucian Ahlul Bayt tuan

Pengirim: ielhassani

Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

Pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.
                                                                      
Semoga Allah memberi anda kejayaan kepada segala perkara yang baik.

Pakaian merujuk kepada ketakwaan manusia dan sejauh mana mempersiapkan diri kepada Allah ([atau sejauh mana itu meminta perlindungan dan bantuan Allah]) dan ibadahnya dan pergantungannya (tawakkal) kepada Allah SWT:

يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّـهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ

{Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat.} [Al-A3raaf 7:26].

Dan dalam penglihatan anda ada nasihat kepada anda untuk mengambil jalan keluar dengan Allah (swt) dengan ibadat dan ketekunan. Dan mengambil kesempatan daripada hari-hari mulia Syaaban dan Ramadan. Semoga Allah memberi kejayaan kepada semua yang yang baik

Dan salam atas kamu, dan rahmat Allah dan barkahNya.

Ahmad Al-Hassan
Pertengahan Syaaban / 1431 Hijrah

No comments:

Post a Comment