Sunday 24 August 2014

Soalan 479: Simbol Persipan kedatangan Imam Mahdi


Soalan 479

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

Pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.

Dan Salam atas tuan, rahmat Allah dan barkahNya. Saya mendengar dari salah seorang ansar, semoga Allah memberikan mereka kejayaan, bahawa Imam Ahmad Al-Hassan (as) meminta kami menghantar kepadanya mimpi-mimpi (rukya-rukya) kami, semoga salam dan rahmat Allah ke atasnya..Ini adalah mimpi (rukya) yang Allah (swt) perlihatkan kepada saya pada 12/10/2009 pada waktu Fajr:

Saya melihat bahawa dua batang pokok di Um Al-Quyuwain (sebuah kawasan di Emiriah Arab Bersatu) meletup [seperti] gunung berapi, lalu tumbuhlah tumbuh-tumbuhan yang sangat cantik telah tumbuh dan orang ramai sangat kagum dengannya. Jadi saya berkata: di sini, hanya dua batang pokok menumbuhkan tumbuh-tumbuhan berwarna-warni yang subur, jadi biarlah saya kembali ke Iraq dan melihat bagaimana keadaannya 16 (atau 12 saya tidak ingat bilangan yang tepat) batang pokok meletup [seperti] gunung berapi? Sesungguhnya segala macam tumbuh-tumbuhan yang ada di Iraq.

Jadi apa yang saya lihat ialah bahawa Imam Ahmad Al-Hassan (as) menghantar satu kumpulan di sana, seolah-olah tempat ini mempunyai harta simpanan atau sesuatu yang seperti itu, dan tempat itu adalah sebuah gua gelap yang di dalamnya terdapat terlalu banyak mayat kerana ia adalah di bawah tanah. Jadi saya tidak boleh pergi kerana tempat itu memerlukan usaha yang terlalu banyak. Dan di dalam mimpi (rukya) itu saya mempunyai penyakit jantung, saya dan Syed Lawiy (pada hakikatnya saya tidak mempunyai penyakit jantung, dan Lawiy adalah nama samaran salah seorang Ansar di Paltalk), jadi kami telah dihalang untuk pergi. Dari kalangan mereka yang pergi dalam kumpulan itu dua budak perempuan dari kelas saya di sekolah, dan mereka bukanlah dari kalangan ansar, nama-nama mereka adalah Busyrah dan Yusraa. Busyrah usahanya lebih gigih daripada orang lain, dan dia telah cuba untuk menyelesaikan misteri dan melihat di antara mayat-mayat (terdapat banyak mayat dan tulang rangka bertindih atas satu sama lain). Dalam usaha untuk menyelesaikan misteri terdapat persamaan mengikut mana yang terpaksa dilakukan (dahulu). Busyrah menyelesaikan sebahagian besar daripadanya tetapi dia lupa bagaimana untuk menyiapkannya dan perjalanan berakhir dan tiada siapa boleh menyelesaikan rahsia itu. Imam Ahmad Al-Hassan (as) bercakap dengan Busyrah dan memaklumkan kepadanya bahawa dia terlupa bahagian mudah pada diri sendiri, jika dia tahu dia akan menyelesaikan perkara yang diusahakannya dengan gigih pada semuanya, jadi Imam Ahmad Al-Hassan (as) meangguk-anggukkan kepala (dari atas ke bawah) dan menjelaskan kepada beliau bagaimana dia sepatutnya teruskan.

Kemudian seorang gadis lagi, Yusraa, datang kepada saya dan memberitahu saya tentang perjalanan: tempat kejadian adalah mengerikan, mayat saling bertindih, dan baunya sangat dahsyat tetapi mereka membantu kami (dia maksudkan penyelia yang berada di tempat tersebut) kerana mereka yang membawa mayat-mayat, tetapi baunya begitu busuk. Dan dia memberitahu saya bahawa dia melihat salah seorang dari sepupunya di sana yang baharu sahaja meninggal dunia dan namanya Ali, dia didapati di antara mayat-mayat itu, dia kata mayatnya kelihatan begitu serupa (tidak berubah) dengan dia (semasa hidup) yang memungkinkan mayatnya itu adalah dia (dikenal). Mimpi (rukya) tamat

Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan. Semua Puji bagi Allah sahaja dan semata-mata. Dan Salam atas kamu, rahmat Allah dan barkahNya.

Pengirim: .....

Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

Pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.

Pokok-pokok mewakili beberapa orang yang beriman, semoga Allah memberikan mereka kejayaan.

Pokok-pokok yang meletup dan ia menumbuhkan tumbuh-tumbuhan (buah-buahan) yang berbeza bermakna ilmu itu akan muncul dari sebahagian ansar yang Allah akan anugerahkan kepada mereka dengan ilmu pengetahuan dan makrifah dan mereka akan mengajar kepada manusia.

Bagi gua dan misteri Busyrah dan Yusraa, mimpi (rukya) ini menjelaskan kepada anda bahawa dengan kesegeraan pelepasan (kelapangan Imam Mahdi (as)) itu adalah di tangan anda dan bergantung kepada kerja-kerja anda, keikhlasan anda dalam kerja-kerja dan kesabaran anda.

Nama-nama Busyrah (berita gembira) dan Yusraa (mudah), apa yang dimaksudkan dari mereka adalah maksud nama-nama, makna, membawa berita gembira dan bimbingan.

Dan Salam atas kamu, rahmat Allah dan barkahNya.

Ahmad Al-Hassan
Zhul 7ijjah / 1430 Hijrah

No comments:

Post a Comment