Sunday 17 August 2014

Simbol-Simbol binatang

SIMBOL-SIMBOL TERTENTU DAN MAKNA-MAKNANYA


1. Cicak dan Ular

Kedua-duanya, cicak dan ular, merujuk kepada musuh. Tetapi tokek (cicak) merujuk kepada seseorang yang memegang permusuhan terhadap Hujjaj Allah oleh makhluk-Nya, Muhammad dan (Keluarga) Aali Muhammad (as).




 Adapun ular itu, ia merujuk kepada seseorang yang duniawi kebendaan. Ular adalah musuh. Maksud ia menggigit anda: ialah ia membahayakan anda. Dan musuh ini datang kepada kamu melalui orang yang anda lihat dalam rukya (mimpi).

2. 





Ketam: ia merupakan manusia yang menyeleweng dari agama Allah, dan membawa perasaan iri hati (dengki). Ketam ini agak sama dengan kala jengking, yang mewakili simbol iri hati di dalam Kerajaan Langit. Dan kuku ketam ini melambangkan bahawa orang tidak puas hati  yang berupaya mendorong kekeliruan kepada idea-idea dan maklumat, dan dengan itu kuku juga (bermaksa) kekeliruan, dia mencakar (berpaut) rambut anda atau katakan ia mencakar idea-idea anda, dalam satu percubaan oleh ketam ini atau manusia yang iri hati untuk menghalang anda daripada sujud seperti para malaikat sujud kepada khalifah Allah.

Jadi, walaupun ia berpaut kepada rambut anda yang berhampiran tempat anda sujud. Dan anda cepat singkiran ketam ini dan terus sujud menunjukkan kegagalan ketam ini atau iri hati manusia untuk menghalang kamu daripada kebenaran dan sujud seperti para malaikat sujud kepada Adam.


3.


Domba dan lembu disembelih adalah apa yang anda lihat dan akan lihat berlaku di Iraq pada tahun-tahun kebelakangan ini.



Bagi berjuang dengan pedang dan senjata, ini merujuk kepada debat dan bercakap mengenai keperca






4.


Kuda adalah menunjukkan seorang manusia.



Kapal terbang ini merupakan kelegaan. Dan insya Allah (jika dikehendaki Allah) ia hendaklah tiba ke sasaran di sebalik satu cubaan musuh-musuh Allah untuk memadamkan cahaya Allah, tetapi Allah tetap menyempurnakan cahaya-Nya, dan Dialah jua Yang Maha Mengasihani kesemuanya. 

No comments:

Post a Comment