Saturday 23 August 2014

Soalan 372: Ujian Melintasi Kuburan - Al-Rikaby, Sepanyol


Soalan 372: Ujian Melintasi Kuburan - Al-Rikaby, Sepanyol

Dan Salam atas kamu, wahai orang yang beriman yang mulia dan tersayang. Pada tahun 2006 anak perempuan yang sakit dan saya membawanya berjumpa doktor di Sepanyol, mereka memberitahu saya ia adalah satu penyakit kronik. Jadi saya berdoa 'setiap hari. Dalam doa saya, saya sentiasa akan meminta syafaat Imam Mahdi (semoga Allah mempercepatkan kelapangan beliau) dan berkata: Ya saidana, dengan hak darah Al-Hussein dan bayi dan tulang rusuk Al-Zahraa', saya berdoa (mohon) kepada Allah supaya Dia menyembuhkan anak perempuan saya. Dan pada hari Khamis selepas ziarah Imam Al-Hussein (as) saya bertawassul kepada Imam Mahdi (semoga Allah mempercepatkan kelapangan beliau). Kemudian saya melihat dalam tidur saya bahawa saya sedang duduk dengan seorang kawan yang namanya Sattar dan rakan yang bernama Haydar. Dan ada api di tengah-tengah untuk menghangatkan kami. Kemudian saya melihat seorang lelaki yang tinggi, berpakaian putih, dan wajahnya bersinar cahaya, saya tidak dapat melihat bentuk rupa wajah beliau. Lalu ia berkata: Anak kamu akan sembuh. Lalu saya berkata, Siapa kamu? Beliau berkata: Saya Imam Mahdi (semoga Allah mempercepatkan kelapangan beliau). Jadi saya berkata: Ya Tuan, demi darah Al-Hussein (as) saya akan menjadi ansar (penyokong) tuan? Beliau berkata: Dengan satu syarat, menyeberanglah tanah perkuburan ini. Dan terdapat tentera-tentera hitam di tanah perkuburan ini seolah-olah mereka syaitan. Lalu rakan saya Sattar berkata: Saya mahu menjadi ansar tuan. Tetapi Imam (semoga Allah mempercepatkan kelapangan beliau) berkata: Kamu duduk di tempat kamu, ujian ini adalah untuk Maytham sahaja. Jadi saya pergi ke tanah perkuburan dan di tengah-tengah tanah perkuburan itu ada kawan saya Haydar yang membimbing saya ke jalan keluar, dan saya keluar dengan selamat. Segala puji-pujian tertentu bagi Allah, dan Allah adalah saksi kepada apa yang saya katakan. Oleh itu apa maksudnya?

Demi Allah, saya melihat satu lagi mimpi (rukya) dengan Imam Mahdi, dan Allah adalah saksi kepada apa yang saya katakan, suatu mimpi (rukya) di mana saya melihat saya tidur di antara seorang lelaki dan seorang perempuan, dan di hadapan kami ada kuburan, jadi saya bangkit ketakutan dan perempuan itu memberitahu saya, "tidur, jangan takut". Jadi saya berkata: " Siapa kamu?". Dis berkata: "Aku Al-Zahraa' (as) dan ini adalah suamiku Ali (as) dan ini adalah pusara bapaku Rasulullah (S), kami melindungi kamu jangan takut". Saya harap tuan memberi ta’birnya, dan semoga Allah memberi ganjaran kepada tuan dengan semua kebaikan, Dan Salam atas kamu, dan rahmat Allah..
.

Pengirim: Al-Rikaby, Sepanyol

Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

Pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.

Tanah perkuburan adalah tempat orang mati, dan dalam mimpi (rukya) ini ia merujuk kepada orang-orang yang sesat dan menyeleweng dari kebenaran, orang-orang yang tidak mendengar perkataan yang benar dan mereka tidak mahu menurut perkara yang benar, mereka sebenarnya mati. Allah SWT berfirman:

وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚ إِنَّ اللَّـهَ يُسْمِعُ مَن يَشَاءُ ۖ وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِي الْقُبُورِ

{Dan tidaklah sama orang yang hidup dan yang mati. Sesungguhnya Allah memberi mendengar sesiapa yang dikehendaki-Nya, tetapi kamu tidak boleh membuat mendengar orang-orang di dalam kubur.} [Fathir 35:22]

Jadi ujian anda adalah untuk melepasi tanah perkuburan ini dan melepasi orang-orang mati yang mendudukinya dan ingin menghalang anda daripada terus berjalan ke arah kebenaran dan mengikutinya. Dalam setiap zaman merekalah orang-orang yang menghalang manusia dari kebenaran dan mengikuti risalah ketuhanan dan beramal dengannya, dan mereka adalah ulamak sesat dan orang-orang yang mendakwa mempunyai ilmu agama dari orang-orang yang mendapat manfaat (berkepentingan) di antara mereka, sama ada dengan mendapat wang atau mendapat kedudukan yang tinggi dan menjadi terkemuka daripada orang lain di atas nama agama. Jadi anda perlu berhati-hati supaya orang-orang yang mati tidak menghalang anda, [mereka] dan rakan mereka dari syaitan dan jin yang mengelilingi kuburan yang mereput lagi gelap, untuk membantu mereka menghalang manusia dari kebenaran dengan bisikan, Allah swt berfirman:

وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ

{Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap nabi itu musuh, yaitu syaitan-syaitan (dari jenis) manusia dan jin, sebahagian mereka membisikkan kepada sebahagian yang lain perkataan-perkataan yang indah-indah untuk menipu (manusia). Jikalau Tuhanmu menghendaki, niscaya mereka tidak mengerjakannya, maka tinggalkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan } [Al-An'am 6: 112]

dan Allah swt berfirman:

وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِّنَ الْإِنسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِّنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا

{Dan bahwasanya ada beberapa orang laki-laki di antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa laki-laki di antara jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan.} [Al-Jinn 72: 6].

Saya memohon kepada Allah supaya Ia memberi anda kejayaan dan setia mentaat-Nya SWT agar Dia nanti akan memenuhi (merealisasikan) apa yang anda lihat (rukya) dan anda akan berjaya dalam ujian dan menyeberang ke gelanggang yang sebenar dan menjadikan orang-orang yang mati malu (hina) - penghuni kuburan  - mereka yang mendakwa diri mereka sebagai pengamal agama yang meraba-raba dalam kegelapan dan menghalang manusia dari cahaya dan jalan Allah, sehingga mereka dan sekutu-sekutu mereka dari syaitan dan jin akan gagal dalam menghalang anda daripada terus berjalan ke jalan kebenaran dan mengikutinya dan beramal dengannya.

Dan Salam atas kamu, dan rahmat Allah dan barkahNya.

Ahmad Al-Hassan

No comments:

Post a Comment