Friday 12 September 2014

Soalan 491: Azan, bulan gerhana dan bumi mendidih - Narjis - Iraq

Soalan 491: Azan, bulan gerhana dan bumi mendidih - Narjis - Iraq

Salam atas ansar Allah, rahmat Allah dan barkahNya.


Saya melihat sebuah rukya (mimpi) sebelum ini dan saya rasa ia mungkin dapat ditafsirkan. Saya melihat bahawa ia adalah masa azan Fajr mengikut apa yang saya ingat, dan saya mendengar bunyi azan, begitu juga ibu saya, lalu kami keluar untuk melihatnya. Maka kami melihat bulan seolah-olah ia sedang gerhana, kemudian bulan kelihatan hampir hilang sama sekali, diikuti empat bulan muncul dari empat arah di sekitar bulan yang hilang. Kemudian tiba-tiba saya merasakan seolah-olah bumi mula mendidih dari bawah kami. Jadi saya berkata kepada ibu saya: Bumi sedang mendidih. Tetapi ibu saya berkata: Tidak, ada apa-apa. Itulah apa yang saya ingat dari rukya (mimpi) tersebut. Semoga Allah memberi ribuan ganjaran kebaikan kepada tuan. Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.  
                                                        
Pengirim: Narjis - Iraq

Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

Pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.
                                           
Azan adalah dakwah Al-Haq (seruan kebenaran).

Bulan adalah Washiy. Dan kehilangannya (persembunyiannya) adalah jelas.

Empat bulan di sekitarnya ketika ia tersembunyi ertinya orang yang beriman yang berhubung dengannya.

Mendidihnya Bumi adalah azab dari Allah, jika Badaa 'tidak berlaku maka ia akan turun kepada orang-orang Bumi dan memusnahkan kebanyakan mereka. Dan hukuman itu tidak turun kecuali setelah datang seorang Rasul yang memberi amaran kepada penduduk Bumi yang akan diturunkan atas mereka azab. Dia SWT berfirman:

﴿وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً﴾

{dan Kami tidak akan mengazab sebelum Kami mengutus seorang rasul.} [Surah AlIsraa '17: 15]

Dan Salam atas kamu, rahmat Allah dan barkahNya.

Ahmad Al-Hassan
Shafar / 1431 Hijrah

No comments:

Post a Comment