Wednesday 10 September 2014

Soalan 481: Saihah Jibril dan Saihah Iblis - Abu Al-Zahraa' - Kuwait

Soalan 481: Saihah Jibril dan Saihah  Iblis

Pagi hari ini, 21 Ramadan 1430 Hijrah, pada kira-kira 6 pagi, iaitu selepas matahari terbit, saya tidur, dan bermimpi  - jika ungkapan ini benar - ia tanpa apa-apa gambaran (imej), hanya suara yang bagus yang telah memberitahu saya secara harfiah (Imam Ahmad Al-Hassan Al-Yamani) dan ia berulang-ulang. Kebahagiaan yang saya rasakan tidak dapat dijelaskan dan sangat menyenangkan, tetapi tiba-tiba saya terbangun dan saya masih berasa kebahagiaan dan keselesaan yang sama. Kemudian saya sambung tidur saya, dan saya melihat seorang lelaki, atau lebih tepat lagi, kepala manusia, dan ia berulang-ulang, maknanya, dua kepala yang kelihatan serupa antara satu sama lain, sama kedua-duanya, dan dia pakai serban putih, dan dia melihat ke arah saya dari arah pipi kirinya, dan saya tidak melihat tubuhnya. Dia melihat saya dengan pandangan yang tidak menyenangkan, dan seseorang memberitahu saya bahawa dia adalah Imam Ahmad (as), tetapi dalam diri saya, saya percaya bahawa dia adalah seorang yang selain daripada Imam; kerana dia kelihatan tidak selesa dan dia melihat dengan cara yang kurang selesa juga. Kemudian saya bangun dari tidur. Dan saya memohon ampun kepada Allah untuk diri saya dan untuk anda.

Nota: Itulah perasaan kebahagiaan dan keselesaan yang saya rasa, saya tidak pernah merasakannya dalam hidup saya kecuali tiga masa; kali pertama ialah apabila suara itu mengulangi nama Imam Ahmad Al-Hassan (as), kali kedua adalah beberapa tahun yang lalu, saya berdoa dalam solat malam dan bangun pada waktu pagi dengan perasaan yang sama, dan kali ketiga adalah 15 tahun yang lalu dan ia adalah pada bulan Ramadhan, dan saya mendengar azan dan suara muazzain melaungkan azan yang sangat sedap didengar seolah-olah ia adalah dari Langit, dan bila sampai kepada kesaksian ketiga di mana dia berkata, saya bersaksi bahawa Ali adalah Waliy Allah. Kemudian ayah saya mengejutkan saya dari tidur ketika muazzain melaungkan azan di masjid berkata aku menyaksikan bahawa Muhammad itu pesuruh Allah. Tamat. Dan semoga Allah meneguhkan kamu semua.

Pengirim:

Abu Al-Zahraa' - Kuwait

Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

 Pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.

Mimpi (rukya) anda adalah dari Allah SWT, dan ia mewakili dua Saihah yang mengiringi seruan (dakwah) Al-Qa'im, ia adalah Saihah Jibril dan Saihah  Iblis, atau Saihah tentang kebenaran dan Saihah kebatilan yang mengikutinya.
                           
Oleh itu dalam mimpi (rukya) anda ini ada sokongan kepada kebenaran, dan juga amaran kepada anda dari Saihah (Seruan) kebatilan yang anda dengar dari orang-orang yang batil yang cuba dengan segala cara untuk menghapuskan Saihah kebenaran dan menghalang manusia daripada mengikut Saihah kebenaran dengan [menimbulkan] kekeliruan dan menggambar imej batil kepada penyeru (pendakwah) yang sebenar supaya mereka boleh menyokong ketua mereka Iblis dan menyesatkan manusia dan menjauhkan mereka dari kebenaran.

Oleh itu mimpi (rukya) ini adalah penjelasan kepada anda dari Allah, yang pertama anda mendengar Saihah (Seruan) terhadap kebenaran yang mengarahkan anda untuk mengikuti kebenaran dan seruan yang benar, maka anda mendengar Saihah kebatilan yang cuba memutarbelitkan anda dari gambaran sebenar dan menunjukkan pemanggil dari kebenaran dengan memutarbelitkan dalam gambaran tidak benar dan khayalan, untuk mengelakkan anda jika boleh daripada mengikut kebenaran. Jadi, anda harus mengikuti apa yang Ahlul Bayt (as) yang telah mengarahkan anda ke arah mendengar Saihah pertama yang benar dan untuk menjauhkan dari yang kedua Saihah iblis dan batil yang anda mendengarnya melaui lidah penyokongnya dari manusia dan jin.

Dan aku bermohon kepada Allah untuk anda supaya anda berhasi mengatasi diri anda sendiri dan syaitan, dan untuk mengikuti Saihah (Seruan) kebenaran dan kekal kukuh pada jalan yang benar, dan tidak menjadi dari orang-orang yang binasa dengan mengikuti Saihah kebatilan, semoga Allah melindungi anda daripadanya. Maka puji Allah dan syukur kepadaNya kerana membuat anda mendengar Saihah kebenaran dalam bulan Ramadan dan pada malam dan hari-hari yang diberkati dengan menerima Saihah kebenaran dan menolak Saihah kebatilan, supaya Allah boleh meningkatkan anda daripada limpah kurniaNya dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui

Dan Salam atas kamu, rahmat Allah dan barkahNya.

Ahmad Al-Hassan
Zhul Hijjah / 1430 Hijrah

No comments:

Post a Comment