Soalan:
Assalamualaikum tuan,
Bolehkah
saya mendapat penghormatan untuk bertemu dengan Tuan satu hari nanti Wahai
Imam? Dan mengapa salah seorang Ansar melihat (mendapat mimpi) yang seolah-olah
saya meninggalkan seruan walaupun saya berpegang kepadanya dan saya telah
mengorbankan segala-galanya untuk kepentingan tersebut?
Ali
/ Baghdad, Iraq.
Jawapan:
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang.
Segala
puji bagi Allah Tuhan sekalian alam, selawat ke atas Muhammad dan keturunannya
Imam-Imam dan Mahdi-Mahdi.
Mengenai
permintaan anda untuk melihat Ahmad Al-Hassan, saya meminta Allah untuk
memudahkan tempat yang selamat untuk kita atas nikmat-Nya, dan mempermudahkan
orang-orang yang beriman kepada kebenaran, yang memberi perlindungan daripada
musuh-musuh Allah terlaksana, dan penolakan daripada Iblis dan tenteranya yang
wujud di atas muka bumi ini terlaksana, maka kita dapat mendirikan sembahyang
untuk orang lelaki yang beriman dan wanita yang beriman, dan bertemu dengan
mereka dan menjelaskan kebenaran kepada orang ramai dan secara terbuka
mendedahkan ideologi orang-orang yang palsu yang menyimpang dari agama Allah,
orang-orang dari ulama yang sesat; cara yang sama Allah memudahkan Yathrib dan
Ansar untuk Rasul Allah, Muhammad [saw]. Sebelum penghijrahan ke Yathrib
(Madinah Al-Munawwara),
Muhammad [saw] adalah tidak selamat selama bertahun-tahun, dan dia telah menjauhkan diri dari orang-orang kafir Quraisy di bahagian pegunungan dan di dalam gua dan beliau berhijrah ke Al-Taif tetapi orang-orangnya juga mahu membunuh baginda, jadi baginda melarikan diri dari mereka dan orang Islam berhijrah ke Al-Habashah di mana Najashi memberikan kepada mereka keselamatan dengan nikmat Allah kepadanya, dan sebagainya sehingga Allah mahu memberi RasulNya dan Islam diberi kuasa dan kemenangan apabila Aus dan Khazraj menyokong Rasulullah [saw] dan membuka bandar mereka untuk beliau dan terlindung baginda di dalamnya, dan menjadikan beliau selamat dan memberi jaminan, menyeru manusia kepada agama yang benar.
Oleh itu, bukti baginda menjelaskan kepada semua manusia dan kebenaran terserlah dan kepalsuan telah didedahkan. Dan ini adalah jalan Allah dan dunia ini adalah dunia kesusahan dan ujian, dan ganjaran pahala dicapai atas kesusahan dan mereka yang paling besar kesusahan, kepenatannya dan ganjaran yang terhasil daripada semua ujian itu, adalah pengganti Allah di muka bumi-Nya.
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ
مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ
وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا
مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ
{Atau adakah anda
berfikir bahawa anda akan masuk syurga manakala belum ada apa-apa [percubaan]
didatangkan kepada kamu seperti yang didatangkan kepada orang-orang yang
terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa dengan kemiskinan dan kesusahan dan
telah digoncang sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata,
"Bilakah pertolongan Allah?" Sesungguhnya, pertolongan Allah adalah
hampir}-Baqarah: 214.
Ingatlah
bahawa ia adalah sehingga Rasulullah bersabda, "bilakah pertolongan Allah?"
Yang bermakna ia sehingga isu kemenangan (pertolongan) mencapai ambang berputus
asa dan ia adalah sehingga kesabaran Rasulullah sendiri hampir kehabisan, jadi
baginda meminta pertolongan kerana baginda boleh hampir tidak terus dapat
bersabar semasa dia dalam keadaan tiada tempat berteduh dan penentangan.
حَتَّىٰ
إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ
نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَنْ نَشَاءُ ۖ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ
الْمُجْرِمِينَ
{Sehingga apabila Rasul-rasul berputus asa dan percaya bahawa
mereka telah dinafikan, datang kepada mereka pertolongan kami, dan sesiapa yang
Kami kehendaki diselamatkan. Dan azab Kami tidak akan dapat ditolak daripada
orang-orang yang berdosa} - Yusuf: 110.
Secara
umum, risalah bermula dengan seruan (dakwah), dan apabila rasul mengisytiharkan
panggilan beliau mampu untuk tempoh masa untuk dijelaskan di hadapan orang
ramai dan menyeru mereka kepada kebenaran oleh baginda sendiri dan apabila
seruan baginda secara terrang-terangan dan pengikutnya meningkat, pemuka
(ulama) agama menjadi takut kerana kedudukan palsu mereka lalu mereka
bersekongkol dan mengeluarkan (kenyataan) fatwa kepada orang-orang yang
menyembah mereka selain Allah untuk membunuh Rasul. Dan pengikut yang sesat
tidak memikirkan bahawa sebab fatwa itu adalah kelemahan ulama yang sesat dan
ketidakupayaan kepalsuan mereka untuk tetap teguh dalam menghadapi kebenaran.
Oleh
itu, rasul berselindungi diri sehingga Allah memberi kuasa kepada mereka. Oleh
itu, adalah biasa bagi rasul-rasul yang berjuang dan mereka berselindungi diri
untuk suatu tempoh masa sehingga Allah membukakan bagi mereka dengan bilangan
yang mencukupi dan persediaan peralatan untuk perlindungan dan penentangan
terhadap kejahatan tentera iblis itu dari ulama agama yang digoda Iblis dan
orang-orang yang menyembah mereka selain Allah.
Untuk
apa yang kamu telah katakan, seseorang yang melihat mimpi (visi), anda
meninggalkan seruan kebenaran, memberi kebajikan dan insyaallah, Allah akan
menghindari [nya] dari anda dan mengekalkan anda di jalanNya yang lurus.
Ahmad
Al-Hassan
Rabi
Al-Thani/1433 H
No comments:
Post a Comment