Saturday 18 May 2019

Kisah Rukyah: Halaman 41 – 43

Kisah Rukyah: Halaman 41 – 43


Abu Ali - Imarah


Sesungguhnya penyampaian penerangan-penerangan mempunyai banyak kebimbangan yang dihadapi oleh kita. Tidak terdapat sebarang proses penyampaian tanpa terdedah kepada dipenjarakan atau suatu ancaman atau tuduhan palsu oleh orang-orang jahil dan orang-orang buta. Ia boleh sampai kepada terpukul, menghina dan merosakkan penerangan.

Dalam alam rukya Imam Mahdi (as) dalam keadaan tidak bertutup kepala. Dia berlutut di atas tanah yang dipenuhi dengan helaian-helaian penerangan-penerangan. Dia membungkuk bahagian belakangnya rusak; dan cemas sambil memungut kertas-kertas dengan tangannya yang mulia dan memasukkannya ke dalam bekas simpanan (kotak) kayu yang besar dan menutup pintunya dengan marah dan dia mengangkat kepalanya kepada ayahnya Imam Al-Hasan Al-Askari (as), yang berdiri di atas kepalanya memandangnya dengan sedih. Imam Mahdi (as) berkata dengan sesalan dan dan lemah lembut (Demi Allah, wahai bapa, telah terasa sempit dadaku tetapi bolehlah bapa berikan serbanku).

Itulah sunnah Allah pada auliaNya, Fal-Hamdu Lillahi atas apa yang telah ditentukan kepada auliaNya. Wa Inna Lillah Wa Inna Ilaihi Raji3un .



Mengunjungi Bandar


Diceritakan oleh seorang ansar, Abu Ihsan pergi sebagai utusan yang yang terdiri dari sembilan syeikh-syeikh hauzah ilmiyah (pusat pengajian agama) dan saya bersama mereka untuk menyampaikan dakwah kepada ketua-ketua suku-suku di daerah tengah dan selatan, dan selepas selesai dari Basrah kami pergi ke bandar yang kami tinggalkan pergi ke kampung-kampung dan kawasan luar bandar dan kebun-kebun sekitarnya, tetapi kami tidak tahu ke mana hendak pergi dan tidak juga mana-mana ketua suku yang akan dituju, Maka salah seorang ansar memberitahu bahawa dia mempunyai kawan dan dia adalah orang besar kaumnya. selepas Istikhaarah kami mendapat kata sepakat untuk pergi kepadanya. Melalui pantai dan kebun-kebun tebal saya memandu kereta ke lorong di antara kebun-kebun selepas meninggalkan sungai di belakangnya dan tiba-tiba kami mendengar teriakan seorang lelaki meminta memberhentikan kereta apabila berhenti dia menaikinya dan dialah orang yang kami cari, dan kami datang untuk menemuinya. Selepas bersalaman dengan kami saya halakan kereta melalui kebunnya hingga sampai ke rumahnya. kami turun dan dia mempersilakan kami seraya berselawat atas Muhammad dan keluarga Muhammad. kegembiraan menghiasi wajahnya Dia berkata: Saya menunggu kamu sejak waktu pagi dan dari saat ke saat kemudian keluar ke sungai. Kami berkata kepadanya: Apa perkaranya dan bagaimana kamu tahu kami akan datang? Katanya: dalam alam rukya malam tadi, telah datang kepada saya Imam Mahdi (as) dan memberitahu saya bahawa sekumpulan ansari akan datang kepada kamu esok. Terimalah mereka dan muliakan mereka dan sambutlah, sambutlah, sambutlah dari awal pagi dan saya memandang segenap arah, saya tertunggu-tunggu dan kamu sudah ada di sini, dan Al-Hamdu Lillahi, dia beriman, dia adalah salah seorang daripada ketua-ketua suku di kampung mereka sendiri dan kami hanyalah membantu dan memberi panduan dalam bidang ini kepada semua ketua-ketua suku dan kami berhubungan dengan mereka dan rumahnya adalah ibu pejabat kami. Wal-Hamdu Lillahi Wahdah.


Syafiq - Ghammas


Syafiq ringgal di Ghammas di kawasan luar bandar yang dikenali sebagai (Unm Syawarin). Dia jauh dari Allah dan berdosa kepadaNya dalam banyak ciri-ciri kehidupannya. Pada suatu hari berlaku kepadanya satu kemalangan kereta maut di mana dia disembuhkan Imam Ali (as). Dia tidak mengalami apa-apa musibah dan terselamat daripada kejadian itu dikurniakan Allah. Selepas kejadian itu Syafiq telah banyak berubah dari sebelumnya dan dia menuju kepada Tuhan semesta alam dan tekun beribadah. Pada suatu pagi ketika Syafiq berjalan berhampiran dengan makam Al-Syed Yahya bin Zakaria bin Zaid yang berdekatan dengan rumahnya. Dia biasanya memberi khidmat pelawatnya dan terdapat lelaki dan wanita asing dan membawakan mereka sarapan dan menyambut mereka dan menerima darinya makanan dan mengucapkan terima kasih kepadanya kerana kemurahan hatinya. dan orang itu telah berkata kepada (Syafiq): kedua-dua pihak menarik pernyataan. Kamu telah mengalami kemalangan kereta yang hampir mengambil hidup kamu tetapi kamu disembuhkan oleh Imam Ali (as) kamu lepas dari bahaya dengan izin Allah, dari kemusnahan maut dan kamu telah berubah dalam hidup kamu selepas kejadian itu dan Insya Allah kamu akan meninggalkan rumah kamu tidak lama lagi dan tinggal di pinggir Najaf dan pergilah ke sana di tempat berdekatan dangan Hussieniyah seruan dakwah Imam Mahdi (as). Jadi Syafiq tidak menerima semua kata-kata lelaki itu sebagai seorang penduduk di tempatnya dan antara keluarganya dan puaknya, mengapa pergi pada mereka, walaupun lelaki ini memberitahu kisah kemalangan kereta dan hal Syafiq sebelum dan selepas kejadian itu dan bagaimana mereka tahu semua itu. Selepas beberapa bulan berlalu, Syafiq lupa akan kata-kata lelaki yang aneh itu dan nasib memburukkan keadaan dan menyempitkan dunianya, memaksa dia menghubungi sepupunya yang tinggal di salah sebuah (ladang tomato) di pinggir utara Najaf dan dia diminta untuk mencari pekerjaan di sana, sepupunya mengalu-alukan kedatangannya dan memberi bantuan dan sokongan kepadanya untuk bergerak dengan cepat. Seolah-olah sesuatu yang dijanjikan mesti dia menerima dan hanya beberapa hari kemudian sehingga dia melihat kewujudan Hussieniyah yang dibina daripada tanah liat dan sangat dekat dengan ladang mereka, tetapi dia tidak dapat menahannya juga ... Apabila dia pergi menanyakannya, dia terkejut dan menitiskan air mata, mereka memberitahu kepadanya bahawa ia adalah Hussieniyah ansar Imam Mahdi (as). Maka dia kemudian teringat ramalan (berita) lelaki pelik itu dan ia adalah benar dan adalah janji Allah kerana ia adalah yang ghaib dan tidak mengetahui yang ghaib kecuali Allah. Maka dia beriman kepada dakwah dengan segera. Adalah diketahui bahawa dia mempunyai rukya lama dahulu, Dia mengimamkan orang-orang dalam sholat dan tidak diketahui bagaimana datang kepadanya hal yang tidak baik ... Maha Suci Allah. Wal-Hamdu Lillahi Wahdah.


Abu Murtadha - Najaf


Hampir lima atau enam tahun lalu, saya melihat dalam alam rukya Imam Ali (as) di dalam masjid, dia duduk di mihrab  Saya duduk di hadapannya dan saya melihat Imam Ali (as) dalam penampilan dan keperibadian Al-Syed Ahmad Al-Hassan sehinggakan cincin yang di tangan Imam Ali (as) adalah cincin yang sama pada Al-Syed Ahmad Al-Hassan yang ada di tangannya sekarang dan saya bertanya kepada Imam Ali (as) mengenai dosa-dosa yang saya ada, di mana beliau berkata yang bermakna bahawa Allah-lah yang dapat mengampuni dosa-dosa dan apabila saya bertanya Al-Syed Ahmad Al-Hassan adalah jawapan yang sama. Imam itu memakai pakaian yang sama seperti pakaian yang dipakai oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan. Wal-Hamdu Lillahi Wahdah.



Sebelum ✡✡Menu✡✡ Selepas



No comments:

Post a Comment