Monday 4 January 2021

 

Kitab Bersama Abdus Soleh  (Juzuk 2) 


Rukya pertama:

 

Seorang ansar telah melihat dalam mimpi (rukya), ringkasnya: Ada seorang pembesar dalam sebuah negara tidak meleraikan serban putihnya dan melucutkannya lalu memakaikannya kepada seorang ansar. Apabila diletakkan di atas kepalanya dia mengubah suai dan menyusun semula dengan melihat melalui cermin.

Ibunya melihatnya, dan padanya ada sedikit kotoran pada bahagian hadapan bahagian yang disentuh. Tamat

 

Kisah ini diceritakan pada Syed Ahmad Al-Hassan (as), kata beliau dalam mentafsirkannya: 􀁘

 

[Serban dalam mimpi (rukya), melambangkan perkara; ilmu dan pengetahuan yang dimiliki oleh orang itu, dan juga: simbol raja dan kerajaan duniawi, Pemakaian serban adalah mahkota orang-orang Arab, iaitu mahkota raja-raja mereka. Tetapi seseorang tidak merasakan dia mempunyai banyak ilmu, Maka serbannya melambangkan milikan duniawi, Insya-Allah menjadi baik.

 

Warna putih; ia adalah hukum dengan nama Rasul Allah, atas nama agama dan atas nama Allah. Warna putih melambangkan keadilan

 

Kotoran simbol ketidakadilan (zalim), sejauh mana kezaliman menjejaskan syariah, iaitu putih berbanding asalnya

 

Tetapi dia dikejutkan dengan kezaliman menyentuhnya dengan undang-undang batil dan melaksanakan kebatilan.

 

Ini adalah ringkasan dari makna mimpi (rukya) itu, dan saya bermohon kepada Allah agar memberikan kamu kebaikan dalam agama dan dunia].

 

  

Rukya kedua:

 

Dan dia (as) berkata :

Secara umumnya Semoga Allah membantu kamu, kamu juga berusaha menyampaikan ilmu kepada kumpulan pelajar, Allah akan mengislah (memperbaiki) keadaan sebahagian daripada mereka, Mengambil kira apa yang diberitahu kepada saya dari salah seorang saudara kamu: bahawa di Hauzah Najaf sebilangan yang tidak sedikit kini telah beriman.

 

Saya melihat dalam rukya beberapa hari yang lalu:

 

Saya melihat seorang Syeikh yang saya kenal, Dia seorang yang berilmu dan dikenali di Hauzah. Dia sedang duduk memberikan pengajaran kepada sekumpulan syeikh-syeikh di sebuah masjid di Hauzah di Najaf dan salah seorang dari syeikh-syeikh itu seolah-olah menolak dakwah ini dalam pelajaran tersebut, dan Syeikh yang menolak dakwah ini beriman dengan dakwah dan keluar dari pelajaran tersebut. Lalu saya melihat seorang profesor seolah-olah seorang yang beriman atau bersimpati kuat dengan dakwah ini, tetapi dia berhati-hati tentang perbuatan tindak balas di Hauzah tersebut atau sesuatu seperti itu. Professor itu menundukkan kepalanya dan tidak berkata apa-apa, tetapi dia seolah-olah termasuk seorang mukmin atau cenderung kepada iman. Rukya berakhir.

 

Mungkin sebahagian orang-orang yang berserban akan diberi hidayah, maka jangan tertinggal dari diberitahu dan disampaikan kebenaran kepada mereka, mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk.

 

. 

Rukya ketiga:

 

Dan dia (as) berkata :

 

Beberapa hari sebelum kematiannya, saya melihat rukya yang menakutkan saya dan menyebabkan saya terjaga, dimulai dengan kematiannya.

Dan dua minggu sebelum kematiannya, saya melihat rukya Al-Alawiyah: bahawa ada keranda dan saya dan anak saya serta Al-Alawiyah sholat atasnya dari tiga penjuru, dan ada sesuatu yang hebat dan penting di dalamnya. Al-Alawiyah juga melihat rukya dua hari sebelum kematian ibunya: Dia sudah mati dan ditidurkan, dan kami, saya dan Al-Alawiyah berada di dekatnya dan kami membawanya.


No comments:

Post a Comment