Monday 11 January 2021

 Soalan 632: Sholat Tanpa Takbir Atau Zikir

 

Dalam tidur, seolah-olah saya sedang sholat dengan ramai orang, tetapi saya tiba dan tidak menemukan tempat, saya mendorong salah seorang hadirin dan berdiri, kemudian yang lain mengerumuni saya, dan di antara orang-orang itu adalah bapa saudara (paman) saya, yang merupakan seorang syeikh hauzah. Tiba-tiba seorang tua mula mengimamkan sholat tanpa zikir atau mengucapkan takbir ketika mengerjakan sholat. Orang-orang mula berpusu-pusu, dan saya berusaha memberi amaran kepada mereka dengan mengucapkan takbir semasa solat, agar mereka dapat sholat yang sah tanpa manfaat, Seolah-olah sholat di jambatan dan tempatnya seperti jambatan di kota Samawah, tolong beri nasihat kepada kami, semoga Allah memberi ganjaran kepada tuan.

 

Perkara kedua: Saya mengharapkan jawapan yang jelas, iaitu apa yang dapat dipelihara oleh Al-Syed, semoga Allah memeliharanya, pada Syed Ali Al-Sistani, Muhammad Sa’eid Al-Hakim, Bashir Al-Pakistan, Ahmad dan Ali Al-Baghdadi, mereka ini diperhitungkan?

 

Dan tuan memelihara mazhab.

 

Pengirim: Amir - Iraq

 

Jawapannya:

 

بسم الله الرحمن الرحيم

والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً .

Semoga Allah mengurniakan kejayaan kepada anda. Rukya ini jelas dan ia menunjukkan kepada anda hakikat sholat sekarang dengan para fuqaha’ akhir zaman. Dan bahawa sholat mereka tidak ada takbir atau zikir, yang bermaksud bahawa sholat mereka tidak sah dan Allah tidak menerimanya Kerana mereka berpaling dari khalifah Allah, dan hakikat bahawa anda telah mulai memberi peringatan kepada mereka, insya Allah, semoga Allah memberi rahmat kepada anda dan membimbing anda ke arah kebenaran dan mengikuti seruan kebenaran dan menjadi salah seorang penyokong kebenaran. Adapun orang-orang yang anda tanyakan, mereka semua diseru supaya beriman dengan dakwah ini, yang merupakan seruan kebenaran dan orang yang dipusingkannya (berpaling), maka dia dari ahli neraka, seperti yang dikatakan oleh Imam Al-Baqir (as).

 

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

 

Ahmad Al-Hassan

Muharram Al-Haram / 1432 H.

 

No comments:

Post a Comment