Halaman Peribadi Di Facebook
Rukya pertama:
بسم الله الرحمن الرحيم ، والحمد لله ،
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Saya dapati Al-Ustaz Dhia’ Al-Manshuri, semoga
Allah memeliharanya dan membimbing langkahnya, telah menceritakan sebuah rukya
di halaman saya dan meminta penafsiran tentang rukyanya dan, insya Allah, saya
akan menerangkan simbolnya.
Dhia’ Al-Manshuri:
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Al-Syed Ahmad Al-Hassan Al-Yamani, semoga
Allah memelihara tuan dan melindungi tuan. Saya berharap jawapan tuan dan
tafsiran mengenai rukya saya, kerana saya dapati rukya yang memberi kesan yang
kuat kepada diri saya. Para pengulas tidak dapat meyakinkan saya untuk
menerangkannya, dan walaupun dalam kitab-kitab untuk menjelaskan rukya, saya
tidak dapat menemui penjelasannya. Jadi saya beralih kepada kehormatan tuan.
dan Insya Allah, saya akan dapat penjelasan dari tuan, dengan pertolongan dan
kuasa Allah selama-lamanya.
بسم الله الرحمن الرحيم
Saya melihat seolah-olah saya duduk di tepi
laut, tetapi keadaan laut berada di pulau-pulau kecil, bagaimanapun saya sholat
duduk dan sujud tanpa berdiri, saya bersujud di atas lumpur, tanah mempunyai
lubang kecil dan ada air yang tersisa dari laut, dan ketika saya sujud rambut
saya yang sederhana panjang itu jatuh ke lubang yang penuh dengan air, dan
ketika saya mengangkat kepala, saya dapati bahawa ketam terlekat di salah satu bahagian
helaian rambut saya dari sisi dahi saya, tetapi saya menjatuhkannya dengan satu
pukulan saja, dan kemudian ketam itu jatuh. Saiznya sangat kecil dan kemudian
saya bersujud lagi dan ketika saya mengangkat kepala ketika saya masih duduk,
saya melihat salji turun dari langit, ukuran bola kecil dari kapas, tetapi ia salji,
dan saya melihat dan berkata, Maha Suci Allah, untuk pertama kalinya saya
melihat turunnya salji dan lokasi turunnya salji di langit dari sebelah timur
dan salji turun di kepala saya dan saya mengelapnya dan ia turun di kawasan di
belakang saya, dan salji tidak turun di seluruh bumi, Dan suasananya tanpa
cahaya matahari dan cahayanya serupa dengan cahaya fajar.
Inilah rukya saya. Saya pinta tuan yang mulia
menolong saya, semoga Allah menambahkan tuan dengan ilmu-Nya dan menerangi tuan
dengan cahaya-Nya,
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Dhia’ Al-Manshuri dari Basrah.
Tafsirannya:
Saya akan menunjukkan kepada anda, insya
Allah, simbol-simbol rukya yang anda lihat agar orang lain dapat memperoleh
manfaat daripada penafsiran simbol-simbol tersebut. Saya fikir anda akan
memahami rukya anda sekiranya anda mengetahui simbolnya sebaik sahaja anda
mengumpulkan makna-makna di dalam fikiran anda.
Al-Bahr (Laut): Merujuk kepada khalifah Allah dan ilmu pengetahuan mereka, terutama
Muhammad (S) dan Aali Muhammad (as),
Pulau-pulau
menunjukkan jarak sementara dari khalifah Allah di bumiNya dan pengetahuannya
tentang manusia, sama seperti air di pulau-pulau bergerak jauh dari pantai dan
dari tempat manusia tinggal, yang merupakan tanah kering.
Sujud: Ini
adalah petunjuk taat kepada Allah dan beriman kepada para khalifahNya, seperti
malaikat sujud kepada Adam (as). Barangsiapa melihat dirinya sujud di
hadapan lautan, ini bererti bahawa dia akan berjaya mentaati khalifah Allah
dan mengambil dari ilmunya.
Rambut: Ini
merujuk kepada pemikiran seseorang dan apa yang sedang terjadi di kepalanya,
jadi panjang rambut di hadapan Allah mungkin sesuatu yang tercela dan
panjang rambut di tempat lain mungkin dipuji kerana mewakili ilmu, makrifah dan
pemikiran manusia, dan jenis rambut dalam rukya juga dapat menunjukkan keteraturan
atau kekeliruan pemikiran ini. Atau ia tersebar mengikut apakah itu biasa,
disisir atau kusut, dan dalam rukya yang dikisahkan, rambut panjang adalah
tanda kebaikan pemikiran dan pengetahuannya (makridahnya).
Ketam:
mewakili seseorang yang menyimpang dari agama Allah dan mempunyai sifat iri
hati. Ketam mempunyai kemiripan dengan kalajengking, yang mewakili simbol iri
di malakut, ketam terkait (melekat) melambangkan kemampuan orang yang iri hati
ini untuk menimbulkan masalah pada pemikiran dan maklumat anda, dan dengan terkait
atau masalah ini, terlekat di rambut anda atau memindahkan pemikiran anda dalam
percubaan ketam ini atau orang yang iri hati untuk mencegah anda dari sujud,
sama seperti malaikat sujud kepada khalifah Allah, sehingga terlekat pada rambut
anda berada di dekat tempat sujud anda.
Dan penyingkiran ketam ini
dengan cepat dari rambut anda dan kembali ke sujud menunjukkan kegagalan ketam ini
atau lelaki yang iri hati untuk menghalangi anda dari kebenaran dan bersujud sama
seperti ketika para malaikat sujud kepada Adam [1].
_________________________
[1] Halaman peribadi Al-Syed Ahmad Al-Hassan
(as), tarikh penerbitan: -. 27 Februari 2013
No comments:
Post a Comment