Tuesday 5 January 2021

 Halaman Peribadi Di Facebook

 

Rukya pertama:

 

بسم الله الرحمن الرحيم ، والحمد لله ،

 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 

Saya dapati Al-Ustaz Dhia’ Al-Manshuri, semoga Allah memeliharanya dan membimbing langkahnya, telah menceritakan sebuah rukya di halaman saya dan meminta penafsiran tentang rukyanya dan, insya Allah, saya akan menerangkan simbolnya.

 

Dhia’ Al-Manshuri:

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Al-Syed Ahmad Al-Hassan Al-Yamani, semoga Allah memelihara tuan dan melindungi tuan. Saya berharap jawapan tuan dan tafsiran mengenai rukya saya, kerana saya dapati rukya yang memberi kesan yang kuat kepada diri saya. Para pengulas tidak dapat meyakinkan saya untuk menerangkannya, dan walaupun dalam kitab-kitab untuk menjelaskan rukya, saya tidak dapat menemui penjelasannya. Jadi saya beralih kepada kehormatan tuan. dan Insya Allah, saya akan dapat penjelasan dari tuan, dengan pertolongan dan kuasa Allah selama-lamanya.

 

بسم الله الرحمن الرحيم 

Saya melihat seolah-olah saya duduk di tepi laut, tetapi keadaan laut berada di pulau-pulau kecil, bagaimanapun saya sholat duduk dan sujud tanpa berdiri, saya bersujud di atas lumpur, tanah mempunyai lubang kecil dan ada air yang tersisa dari laut, dan ketika saya sujud rambut saya yang sederhana panjang itu jatuh ke lubang yang penuh dengan air, dan ketika saya mengangkat kepala, saya dapati bahawa ketam terlekat di salah satu bahagian helaian rambut saya dari sisi dahi saya, tetapi saya menjatuhkannya dengan satu pukulan saja, dan kemudian ketam itu jatuh. Saiznya sangat kecil dan kemudian saya bersujud lagi dan ketika saya mengangkat kepala ketika saya masih duduk, saya melihat salji turun dari langit, ukuran bola kecil dari kapas, tetapi ia salji, dan saya melihat dan berkata, Maha Suci Allah, untuk pertama kalinya saya melihat turunnya salji dan lokasi turunnya salji di langit dari sebelah timur dan salji turun di kepala saya dan saya mengelapnya dan ia turun di kawasan di belakang saya, dan salji tidak turun di seluruh bumi, Dan suasananya tanpa cahaya matahari dan cahayanya serupa dengan cahaya fajar.

 

Inilah rukya saya. Saya pinta tuan yang mulia menolong saya, semoga Allah menambahkan tuan dengan ilmu-Nya dan menerangi tuan dengan cahaya-Nya,

 

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

 

Dhia’ Al-Manshuri dari Basrah.

 

Tafsirannya:

 

Saya akan menunjukkan kepada anda, insya Allah, simbol-simbol rukya yang anda lihat agar orang lain dapat memperoleh manfaat daripada penafsiran simbol-simbol tersebut. Saya fikir anda akan memahami rukya anda sekiranya anda mengetahui simbolnya sebaik sahaja anda mengumpulkan makna-makna di dalam fikiran anda.

 

Al-Bahr (Laut): Merujuk kepada khalifah Allah dan ilmu pengetahuan mereka, terutama Muhammad (S) dan Aali Muhammad (as),

 

Pulau-pulau menunjukkan jarak sementara dari khalifah Allah di bumiNya dan pengetahuannya tentang manusia, sama seperti air di pulau-pulau bergerak jauh dari pantai dan dari tempat manusia tinggal, yang merupakan tanah kering.

 

Sujud: Ini adalah petunjuk taat kepada Allah dan beriman kepada para khalifahNya, seperti malaikat sujud kepada Adam (as). Barangsiapa melihat dirinya sujud di hadapan lautan, ini bererti bahawa dia akan berjaya mentaati khalifah Allah dan mengambil dari ilmunya.

 

Rambut: Ini merujuk kepada pemikiran seseorang dan apa yang sedang terjadi di kepalanya, jadi panjang rambut di hadapan Allah mungkin sesuatu yang tercela dan panjang rambut di tempat lain mungkin dipuji kerana mewakili ilmu, makrifah dan pemikiran manusia, dan jenis rambut dalam rukya juga dapat menunjukkan keteraturan atau kekeliruan pemikiran ini. Atau ia tersebar mengikut apakah itu biasa, disisir atau kusut, dan dalam rukya yang dikisahkan, rambut panjang adalah tanda kebaikan pemikiran dan pengetahuannya (makridahnya).

 

Ketam: mewakili seseorang yang menyimpang dari agama Allah dan mempunyai sifat iri hati. Ketam mempunyai kemiripan dengan kalajengking, yang mewakili simbol iri di malakut, ketam terkait (melekat) melambangkan kemampuan orang yang iri hati ini untuk menimbulkan masalah pada pemikiran dan maklumat anda, dan dengan terkait atau masalah ini, terlekat di rambut anda atau memindahkan pemikiran anda dalam percubaan ketam ini atau orang yang iri hati untuk mencegah anda dari sujud, sama seperti malaikat sujud kepada khalifah Allah, sehingga terlekat pada rambut anda berada di dekat tempat sujud anda.

 

Dan penyingkiran ketam ini dengan cepat dari rambut anda dan kembali ke sujud menunjukkan kegagalan ketam ini atau lelaki yang iri hati untuk menghalangi anda dari kebenaran dan bersujud sama seperti ketika para malaikat sujud kepada Adam [1].

 

_________________________

[1] Halaman peribadi Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as), tarikh penerbitan: -. 27 Februari 2013

No comments:

Post a Comment