Wednesday 6 January 2021

 Soalan 629: Menaiki Tangga

 

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ ﴿١﴾ الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٢﴾ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿٤﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿٦﴾ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ ﴿٧

 

Benarlah Allah Yang Maha Agung.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

Mimpi ini adalah sebelum mengetahui tentang Seruan dakwah Al-Yamani yang diberkati, Untuk pengetahuan bahawa ada perbezaan (khilaf) di antara saya dan isteri saya hampir setiap hari.


Isteri saya melihat dalam mimpi bahawa dia akan menaiki tangga, dan tangga itu dari kayu coklat yang hampir jatuh. Saya berada di sebidang tanah yang rata di ruang angkasa dan seluruh badan saya tidak menunjukkan apa-apa di dalamnya kecuali tangan kanan dan kaki saya hanya dari bawah. Dan saya memanggilnya untuk naik dan dia ragu-ragu untuk naik atau turun. Pakaiannya berwarna hitam di atas dan putih di bahagian bawah. dan dia rasa dalam mimpi itu bahawa dia ingin naik, tetapi ada suara-suara yang muncul di sekitarnya yang menyuruhnya untuk tidak pergi atau tidak naik. Dan ada di antara mereka yang berkata: Jangan dengar kata-katanya dan naik. Dan dia merasakan ada orang di sebelah saya. Dan dia merasakan bahawa orang-orang ini kenal dengan baik, dan mereka adalah wanita. Dan setiap kali naik satu langkah, ia melihat langkah sebelumnya jatuh dan tidak dapat turun, Saya mendorongnya untuk naik, dan ketika saya hampir sampai ke puncak, tangga hendak runtuh. Saya melemparkan tali untuk memegangnya dengan tali, Oleh kerana mengetahui bahawa saya mahu mengikat tali itu, kerana dia terlambat.

Ada suara seorang wanita menjerit dan berkata kepada saya: Jangan ikat tali ke tangga dan pergi untuk memanjat dengan bebas, lalu saya meraih tali dan panjat tali itu sedikit dan kemudian terjaga dari tidur. Penghargaan dan terima kasih banyak dan insya Allah, mimpi ini akan menjadi baik, dan saya berlindung kepada Allah dari kalimah Al-Ana (keakuan) mengenai saya dan isteri, dari kejahatan diri amarah yang seburuk-buruknya.

 وعليك السلام ورحمة الله وبركاته .

ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم.

 

Pengirim: Ahmad – Kuwait

 

Jawapannya:

 

بسم الله الرحمن الرحيم

والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً .

Semoga Allah memberikan anda kejayaan untuk semua kebaikan. Ini adalah rukya yang dijanjikan dari Allah bahawa anda mengetahui jalan kebenaran dan mereka mengikuti anda melalui tangga dan pengetahuan tentang kebenaran. Tetapi ada syaitan dari manusia dan jin yang berusaha menghalangnya semasa mereka naik dan mengetahui tentang kebenaran. Saya mohon kepada Allah agar anda mengetahui kebenaran dan agar Allah dapat meningkatkan anda dari limpah kurnia-Nya, Dan untuk memperbaiki keadaan anda untuk kebaikan akhirat dan dunia.Dialah pelindungku dan Dialah yang menjaga orang-orang soleh.

 

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

 

 

Ahmad Al-Hassan

Muharram Al-Haram / 1432 H.


No comments:

Post a Comment