Sunday 3 January 2021

 Kitab Bersama Abdus Soleh  (Juzuk 1)


Rukya pertama:

Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) berkata:

 

(Saya akan ceritakan pada kamu suatu rukya (mimpi): Pada suatu hari saya berada di bumi Allah yang luas, Saya melihat beberapa makhluk yang dilindungi dengan nama manusia secara zahir. Jadi saya bertanya kepada Allah, jika ada sesuatu yang berguna dengan orang-orang itu atau mungkinkah mereka beriman. Dan pada waktu malam, saya melihat dalam rukya mengenai orang-orang tersebut, ringkasnya: mereka adalah serangga besar tanpa mata, dan mereka kelihatan seperti cacing. Jadi saya tahu makna rukya itu, mereka tidak mempunyai penglihatan, maknanya, tidak ada harapan dengan mereka!)[1]

 

________________________

[1] Adakah kamu faham mengapa saya sebutkan rukya ini kepada kamu? Kebijaksanaan adalah dengan meletakkan sesuatu perkara pada tempatnya, supaya kamu [harus] menghantar kepada sesiapa yang akan menerima utusan kamu. Bagi orang-orang yang tidak mahu menerima, maka hujjah yang tersedia atas mereka adalah Khalifah Allah di muka bumi-Nya. Dan ini adalah mencukupi dan dia telah menghantar pada masa-masa tertentu, tetapi gerombolan liar dan para ulama Syiah telah menyambut mereka dengan lembing (Kamu samada tidak memahami perintah-Nya atau tidak menerima daripada Auliyak-Nya).

 .

No comments:

Post a Comment