Thursday 7 January 2021

 Soalan 479: Nama-nama Busyra dan Yusra

 

بسم الله الرحمن الرحيم

والحمد لله رب العالمين، اللهم صلِّ على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم

تسليماً . السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

 

Beberapa tempoh yang lalu, saya mendengar dari salah seorang ansar, semoga Allah memberikan mereka kejayaan, bahawa Imam Ahmad Al-Hassan (as) mengatakan boleh mengirimkan rukya kita kepadanya, Inilah rukya yang ditunjukkan oleh Allah Yang Maha Suci pada pagi 12 - 10 - 2009:

 Saya melihat bahawa dua pokok di Umm Al-Qiwain (sebuah wilayah di Emiriah). Gunung  berapi telah meletup dan tumbuh tanaman yang sangat indah dan orang-orang kagum melihatnya, jadi saya berkata: Inilah sahaja dua tumbuhan yang subur dengan warna yang berbeza. Oleh itu, di Iraq, yang meletup dengan (16 atau 12, saya tidak ingat bilangan yang tepat) pokok gunung berapi Sillon? Sudah tentu, semua jenis tumbuhan ada di Iraq.

 Apa yang saya lihat ialah Imam Ahmad Al-Hassan (as) mengirim rombongan ke sana seolah-olah ada harta karun (rikaz) atau sesuatu yang serupa di tempat itu, dan tempat itu ada sebuah gua di mana terlalu banyak mayat teraniaya terdapat di bawah tanah, jadi saya tidak dapat pergi kerana tempat itu memerlukan usaha gigih, dan dalam rukya itu adalah saya mempunyai penyakit jantung, saya dan Al-Syed Lawi (sebenarnya, saya tidak menghidap penyakit jantung, dan Lawi adalah nama samaran untuk salah seorang ansar di Paltalk), jadi kami dilarang pergi. Yang pergi dari rombongan ini adalah dua orang gadis di kelas saya di sekolah itu, dan mereka bukan dari ansar. Nama mereka adalah Busyra dan Yusra. Busyra bekerja lebih keras daripada yang lain dan berusaha menyelesaikan misteri dan mencari di antara mayat-mayat (terdapat banyak mayat dan rangka bertindih antara satu atas yang lain). Untuk menyelesaikan teka-teki, ada persamaan yang mesti dikerjakan, jadi banyak berita baik yang menyelesaikannya, tetapi kami lupa bagaimana menyelesaikannya dan perjalanannya berakhir, kerana tidak ada yang tahu misteri itu terungkap.

.Kemudian Imam Ahmad Al-Hassan (as) berbicara dengan Busyra dan memberitahunya bahawa dia telah melupakan sebilangan kecil mengenainya. Sekiranya dia mengenalnya, seluruh masalah akan diselesaikan, jadi Imam Ahmad Al-Hassan menganggukkan kepalanya (dari atas ke bawah) dan menjelaskan kepadanya bagaimana dia seharusnya meneruskannya. Kemudian gadis yang lain menghampiri saya. Dia adalah Yusra, dan dia memberitahu saya mengenai perjalanan itu: Pemandangannya mengerikan, mayat saling bertindih, dan baunya sangat mengerikan, tetapi mereka menolong kami (bermaksud penyelia ada di tempatnya) kerana mereka mengeluarkan mayat yang baunya mengerikan, dan dia melihat salah seorang saudara lelakinya yang meninggal beberapa ketika yang lalu, namanya Ali, dan saya menjumpainya di antara mayat-mayat itu, Dia mengatakan mayat itu sangat mirip dengannya, dan mungkin sekali itu adalah dia. Tamat

 اللهم صل على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

والحمد لله وحده وحده وحده..

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

 

Pengirim: ………

 

 Jawapannya:

 

بسم الله الرحمن الرحيم

والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً .

 

Pohon-pohon mewakili beberapa orang yang beriman, semoga Allah memberi mereka kejayaan. Pohon-pohon meletup dan menumbuhkan pelbagai buah, iaitu ilmu yang muncul dari sebilangan ansar yang Allah kurniakan dengan ilmu dan makrifat dan mengajarkannya kepada manusia. Mengenai gua, misteri, Busyra dan Yusra (Khabar gembira dan memudahkan), rukya ini menunjukkan kepada anda bahawa mempercepat kelapangan ada di tangan anda dan bergantung pada pekerjaan (amalan) anda, keikhlasan dalam pekerjaan dan kesabaran anda, dan nama-nama Busyra dan Yusra itu akan menjadi makna nama-nama, yaitu membawa berita gembira dan pemudahcara.

 

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

 

Ahmad Al-Hassan

Zhu Al-Hijjah / 1430 H

 

No comments:

Post a Comment