Saturday 2 January 2021

 Soalan 833: Beriman Melalui Rukya

 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 

Ya Saiyidi wa Maulai Ahmad Al-Hassan (as) .. Tuan, kami beriman kepada anda melalui rukya. Untuk pengetahuan saya tidak pernah dengar tentang tuan. Saya tinggal di Lubnan dan saya mempunyai seorang kawan Syiah di Lubnan bernama Muhammad dan dia mempunyai seorang saudara lelaki bernama Ali yang membenci saya.

 

(Rukya): Seolah-olah saya berdiri di jalan berturap dan membawa beg di belakang saya, dan beg itu hampir kosong kecuali tuala persediaan, saya bertanya kepada diri sendiri mengapa saya membawa beg kosong ini. Jadi saya berkata kepada diri sendiri, Tuala kecil ini mungkin saya perlukannya nanti, dan apabila sebuah kereta datang dan berhenti di hadapan. Muhammad Lubnan dan saudaranya Ali ada di dalamnya,. Muhammad memandang dan memanggil saya supaya menaiki kereta bersama mereka untuk pergi bersama mereka, tetapi serupa juga saudaranya Ali, dia enggan naik bersama mereka, dan Muhammad menoleh kepadanya seolah-olah dia menyuruhnya untuk tidak membiarkan Abu Yasser dan Sarah menaiki kereta dan meletakkan kereta dan menurunkan saya di depan sebuah bangunan. Saya naik tangga dan membuka pintu dan masuk dan dapati pasarnya sangat bersih, tetapi kedai-kedai di pasar itu telah di tutup, dan saya melihat ke kanan saya dan menjumpai seorang lelaki kulit putih dengan goresan di pipi kanannya dan dia memandang saya seolah-olah dia memberitahu saya dia sedang menunggu saya dan mendekati saya dan berkata kepada saya: Adakah anda mahu saya melayan anda? Saya berkata kepadanya ya, seolah-olah dia berkata kepada saya: Saya berdiri di pintu ini. Didapati dunia ini cerah, cahayanya kuat ... Tuan! rukya rakhir,

 

Rukya kedua: Suara datang berbicara kepada saya, di bahagian atas sebuah khemah. seolah-olah khemah itu memberitahu saya: Adakah anda tahu mengapa imam marah ... tuan dan maula-ku, saya tahu mengapa tuan marah, tetapi saya ingin memastikan ia dari tuan dan saya letih. Saya meminta agar tuan mendoa dan membersihkan bahagian atas kepala saya, tuan saya adalah anak yang keliru yang pergi kepada tuan bapa kami dab Fatimah Al-Zahra’ (as), ibu kami, tuan, demi Allah letih, letih, letih, doamu ya tuan. Saya adalah salah seorang penyokong perjuangan tuan, saya mohon dengan hak datuk tuan, Muhammad (S)

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

 

Pengrim: Abdul Rahman Al-Hunaidi, Australia

 

Jawapannya:

 

بسم الله الرحمن الرحيم

والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

 

Semoga Allah memberikan anda kejayaan dan membimbing langkah-langkah anda. Saya meminta Allah memberkati anda dengan yang terbaik dari dunia dan akhirat. Dialah pelindung saya dan dia pelindung orang-orang soleh, semoga Allah membalas anda dengan kebaikan, bahawa anda akan menyokong kebenaran pada zaman di mana penyokong dimuliakan, dan rukya anda menjanjikan khabar gembira untuk anda, dan perjalanan anda Allah jadikan kenyataan apa yang anda lihat dan Allah akan menjadikan urusan anda kelegaan. Insya Allah, Dialah Yang Maha Penyayang di antara semua penyayang

                 

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

 

 

Ahmad Al-Hassan

Jamadi Al-Akhirah / 1432 H

 

No comments:

Post a Comment