Thursday 12 February 2015

Soalan 363: Mandi (Ghusl)


Soalan 363: Mandi (Ghusl)

Saya melihat bahawa saya mandi dan saya memanggil salah seorang untuk berbincang, dan kemudian saya berada di dalam bilik di mana terdapat kanak-kanak yang saya tidak kenal dan dia telah benda-benda bulat dan memasukkannya ke dalam hidangan yang saya tidak tahu jika ia boleh dimakan atau kertas, dan kemudian saya melihat Imam Ali bin Abi Talib (as) datang mendapatkan kami dalam keadaan kakinya cedera, seperti bulatan merah pada cawan (merendah diri; mengemukakan), dan datang kepada kita menghampiri, dia berkata: (Ali Wali Allah, Ali Wali Allah).

Adakah kedua-dua rukya (pengelihatan) menyeru kepada sesuatu di mana saya mandi dan kemudian saya melihat salah seorang ari daripada hujaj Allah?

Dihantar oleh: Zainab Abdullah

Jawapan:
           
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan

Mandi (bersuci) dalam rukya (mimpi) bermakna penyucian rohani, sebagai hasil daripada amalan yang anda lakukan dengan diperolehi kesucian ini.


Sya3ban Al-Khair / 1430 H
Ahmad Al-Hassan




✡✡✡✡✡

No comments:

Post a Comment