Monday 23 February 2015

Soalan 116: Kaki terikat - Air

Soalan 116: Kaki terikat - Air


Abang saya melihat dalamrukyanya iaitu dia melihat saya dalam mimpi, saya terikat dengan kaki saya tergantung dan sebelah dari tangan dan terjuntai saya ke bekas air, kolam marmar berisi air sehingga menenggelam badan saya di dalam air, dan mereka berkata kepada abang saya, Adakah ini yang kamu suka, iaitu seperti saya.
              
Dihantar oleh: Ibrahim Raghil

Jawapan:
           
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.

Kaki yang terikat  adalah untuk menghalang mana-mana pergerakan manusia, ia dinisbahkan pada  badan ditempatkan, tetapi untuk roh ia tidak begitu, ia adalah pergerakan dari yang hak kepada batil, atau dari yang batil kepada yang hak. Di dalam rukya (mimpi) ia bermakna menetapkan arah pergerakan Roh. Air adalah untuk membersihkan badan daripada kotoran di alam dunia ini, apabila dinisbahkan pada roh ia mewakili penyucian. Maka kaki anda yang terikat dan berendam di dalam air bermakna menetapkan arah pergerakan Roh anda ke arah kesucian dengan mentahkik (memperakui) Wilayah Waliy Allah dan Hujjah Allah atas penciptaanNya.


Ahmad Al-Hassan


✡✡✡✡✡

                        

No comments:

Post a Comment