Thursday 25 April 2019

3.3 Rukya Para Nabi - Rukya Masyarakat Umum - sambungan


Rukya Para Nabi - Rukya Masyarakat Umum


Rukya Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 16


Rukya merupakan tahap ukuran kesempurnaan yang manusia dapat untuk melihat kesempurnaannya telah ditingkatkan dan ia tidak dilihat oleh manusia (secara lumrah), Tetapi apabila seseorang itu mencapai pendirian yang teguh dalam ilmu dan iman, seperti dijelasjan dalam hadits yang mulia, Adapun apabila tidak sempurna pendirian yang teguh, maka rukya terhijab dari seseorang sebagai hukuman (dan apa-apa hukuman yang yang ditakuti yang menimpanya, Ya Allah, padaMu kami memohon pertolongan), Dan oleh itu, orang-orang yang beriman itu terluka jika kamu mengatakan rukya mereka, dan ini adalah hadits Imam Ali bin Musa Al-Redha, di mana dia berkata: Dan yang paling rendah bagi menjelaskan wali kami adalah Allah memperlihatkan kepadanya rukya yang ditakuti sehingga kami menjadi sedih apabila melihatnya dan ia adalah kafarah untuknya). [1]

Sepertimana yang diriwayatkan dari Al-Shadiq (as), bahawa beliau berkata : (Apabila seorang hamba melakukan maksiat kepada Allah AWJ dan Allah hendak ia berbuat baik dengannya, akan diperlihatnya suatu rukya dalam tidurnya yang mengerikannya lalu dia melarikan diri dari maksiat itu, dan rukya yang benar adalah sebahagian daripada tujuh puluh bahagian nubuwah.) [2] dan akan dibawakan lebih banyak butiran dalam perbahasan akan datang, Insya-Allah Taala. Ahl al-Bayt (as) tidak menunjukkan , keterangan mereka dalam rukya yang boleh berhujah pada ketentuan ini, tetapi menekankan kebenaran, ia adalah hujah rukya Syiah Ali (as) juga, tetapi berlaku di dalamnya mukjizat-mukjizat dan karamah-karamah, dan sebenarnya ramai yang telah melihat rukya seperti ini, tetapi manusia lalai dari tanda-tanda Tuhan mereka, kita tidak memerlukan penjelasan lanjut, tetapi kami akan bawakan dengan sesuatu yang semua orang telah mengakuinya dan disebutkan dalam kitab-kitab. Dan ia adalah:

'Umar bin Abi' Uzainah berkata: Aban bin Abi ‘Eiyash memanggilku kira-kira sebulan sebelum dia mati, dan dia berkata kepadaku: Semalam aku melihat satu rukya, Aku dicipta untuk mati dengan cepat. Aku melihat kamu pada waktu pagi bergembira, aku melihat pada malam hari Salim bin Qais Al-Hilali berkata kepadaku: Wahai Aban, kamu mati pada hari ini. Bertaqwalah kepada Allah dalam lemah lembut dan jangan menyia-nyiakannya, dan bagiku telah dipastikan kerahsiaannya. Dan tidak meletakkannya kecuali pada seorang lelaki Syiah Ali bin Abi Talib (as) yang mempunyai agama sahaja [3].

Sebahagiannya dari doa yang diketahui pada Syiah Imamiyah dengan nama Doa Al-Yamani salah satu dari doa-doa nesar kerana doa ini sebagaimana kisah pemilik doa ketika ia berkata kepada Amirul Mukminin selepas aku menerimanya:

... ) لي عدو مشح وقد أرهقني وغلبني بكثرة نفيره، وقوة نصيره، وتكاثف جمعه، وقد أعيتني فيه الحيل. وإني كنت راقداً ذات ليلة حتى أتاني آت، فهتف بي أن قم يا رجل إلى خير خلق الله بعد نبيه أمير المؤمنين صلوات الله عليهما وعلى آلهما، فاسأله أن يعلمك الدعاء الذي علمه حبيب الله وخيرته وصفوته من خلقه، محمد بن عبد الله بن عبد المطلب بن هاشم صلوات الله عليه وعلى آله، ففيه اسم الله ... (عز) فانتبهت يا أمير المؤمنين ولم أعرج على شيء حتى شخصت ...( ).(١


---------------------
1- Al-Usul Al-Sittah 3asyar- 3idah Muhadditsin: hal 57
2- Al-Ikhtishash: hal 241
3- Kitab Salim Bin Qais ditahqiq Muhamad Baqir Al-Ansari: hal.124


Rukya Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 17

( ... Aku mempunyai musuh yang menghina yang telah meletihkanku dan mengatasiku dengan banyak kelompoknya, penaung kuasa, dan kumpulannya menjadi lebih kuat, aku bosan dengan helah. Dan aku berbaring di waktu malam, sehingga,aku didatangi, dan dia berteriak kepadaku, Wahai manusia bangunlah menuju kebaikan yang Allah ciptakan pada Amirul Mukminin selepas NabiNya - sholwatu Allah 3alaihima wa 3ala Aalihima, Maka mintalah kepadaNya agar mengajarkan padamu doa yang diketahui Kekasih Allah orang yang terbaik dan pilihanNya dari penciptaannya, Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim - sholwatu Allah 3alaihi wa 3ala Aalihi, kerana padanya ada nama Allah AWJ ...  Maka perhatikanlah, Ya Amirul Mukminin dan tidak akan pincang pada sesuatu apabila engkau menatapnya..... [1]

Melalui hadits ini ia mendedahkan bahawa datang petunjuk kepada orang ini oleh seorang lelaki yang tidak dikenali
(أتاني آت(
aku didatangi
dan diketahui ia adalah orang yang terbaik dari penciptaannya selepas Muhammad Al-Mustafa (S) dan memberi bimbingan kepadanya hingga ke syurga, dan mengenalkan padanya nama doa itu.

Dan perhatikanlah wahai pembaca yang mulia kepada jawapan yang diterima dari rukya lelaki ini:
Maka perhatikanlah, Ya Amirul Mukminin dan tidak akan pincang pada sesuatu apabila engkau menatapnya.

Dan ada banyak lagi bagi mereka yang ingin mengikuti bidamg perkara ini, tetapi apa yang dikatakan adalah mencukupi kepada pencari kebenaran.

Oleh itu, ternyata tidak benar hujjah sesiapa yang mengatakan rukya selain anbia dan orang-orang ma'sum (as) tidak dianggap sebagai hujah, kerana menerima bisikan Iblis pada rukya Al-Maksum ini pertamanya, dan padahal Iblis (laknahu Allah) serta tentera-tenteranya (laknat Allah) tidak boleh menyerupai peribadi Syiah Ali dan para Imam (as) dan Mahdi-mahdi (as) dari Aali Bait nubuwah, dan ini juga menyatakan tiada hujjah bentuk rukya yang bukan nabi dan orang-orang maksum, Maka adalah jelas bahawa semua Syiah bukanlah nabi-nabi, tetapi hadits secara mutlak memasukkan semua Syiah Ali (as) dan meletakkan nash bahawa Iblis (laknahu Allah) tidak boleh mewakili (menyerupai) mereka. Ahl Al-Bait (as) jelas tidak mengakhiri masalah ini pada perkara ini. Sebaliknya, mereka (as) terus menerangkan hakikat hujjah rukya. Dan melalui sangat banyak cara, dan cara-cara ini untuk menentukan masa rukya yang benar (Rukya Al-Shadiqah).

-------------------------
1- Bihar Al-Anwar: J 92 hal ,241 wa Aazha Minhuj Al-Da3awaat – oleh Ibn Thawus: S ,138 Fihima Tafawut Basith Wa Al-Lafadz oleh Ibni Thawus (3alaihi Al-Rahmah)



✡✡✡✡✡
                                              
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas



No comments:

Post a Comment