Wednesday, 24 April 2019

Rukya Para Nabi - Rukya Masyarakat Umum 02


Rukya Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 13
...

Oleh itu, jelaslahا bahawa pendapat terdahulu untuk-menginkari kesahihan rukya yang bukan maksum bagi memelihara rukya yang maksum atas alasan tidak dicampuri syaitan dalam rukya mereka, maka dengan itu Ibrahim Al-Khalil membuat pertimbangan untuk memastikan syaitan atau tenteranya tidak masuk dalam rukyanya (as), dan hadits-hadits lain akan dibawakan, tetapi para wali Allah mereka adalah dalil bagi Allah Yang Maha Suci, Dia meminta pertolongan dari Allah, dan Allah mendengar dan menjawabnya, dan Dia menjadikan mereka berbeza di antaranya, antara kebenaran dan kebatilan. Dan lihatlah pembaca yang mulia dari perjalanan Ibrahim (as) setelah (Arafah) di mana Syaitan (la) telah mencoba mengwas-waskan, Al-Khalil (as) sekitar pelaksanaan perintah ilahi selepas dia memastikan mandatnya, dia didatangi seorang yang sangat tua dan bercakap dengan Ibrahim (as) untuk meragui rukyanya seperti yang dinyatakan dalam hadits dari Imam Al-Shadiq (as), tetapi Ibrahim meneruskan tugasnya.

Dari Abi Ja’far Al-Baqir (as): ( ......: dan Kemudian dia meletakkannya dan mengambil pisau dan diletakkannya di kerongkongnya. Beliau berkata: Seorang tua datang dan berkata: Apa yang kamu hendak lakukan pada budak ini? Dia berkata: Aku mahu menyembelihnya, dia berkata: Maha Suci Allah, seorang budak yang tidak melanggar perintah Allah dalam sekelip mata kamu akan menyembelihnya? Beliau berkata: Ya, Allah telah memerintahkan aku untuk menyembelihnya, lalu dia berkata: tetapi Tuhanmu melarangmu dari menyembelihnya, dan sesungguhnya Syaitan memerintahkan kamu dalam tidurmu, beliau berkata: Celakalah engkau, ucapan yang kudengar adalah apa yang sampai kepadaku, apa yang kamu lihat, tidak demi Allah dan tidak kucakap kepadamu, dan kemudian dia berazam untuk menyembelih. Orang tua itu berkata: Ya Ibrahim! Kamu seorang imam yang diikuti, Jika kamu menyembelih anakmu, manusia akan menyembelih anak-anak mereka sedikit demi sedikit, jadi dia enggan bercakap dengannya. Abu Bashir berkata: Aku mendengar Aba Ja'far (as) berkata: Lalu diletakkan di Jamrah Al-Wustha dan kemudian mengambil pisau dan meletakkannya di halkumnya dan kemudian mengangkat kepalanya ke langit dan kemudian membunuhnya Lalu Jibrail (as) membalikkan halkumnya, Apabila Ibrahim,melihat ianya terbalik lalu Ibrahim membalikkannya semula mukanya dan Jibrail membalikkan ke sisi. Dan ia melakukannya berulang kali, dan kemudian dia menyeru dari perjalanan masjid Al-Khaif: "Wahai Ibrahim, telah benarlah rukya kamu..." [1].

Syaitan (la) mengwas-waskan setiap usaha Al-Khalil Allah dan anak-anak Adam (as) yang lain, tetapi aulia Allah tetap tidak melihat melainkan Allah dan Dia memelihara mereka dan menyokong mereka, sehingga mereka menghabiskan perintahNya Yang Maha Suci. Bagi sesiapa yang meragui Allah, dia tidak menerima kalam Allah Yang Maha Suci dan oleh itu tidak menerima wahyu Allah Yang Maha Suci (rukya).

Bahawa Aali Bait nubuwah (as) telah menggambarkan kepada kita keupayaan syaitan, yang tidak dapat berpakaian (menyerupai) dalam bentuk aulia Allah Yang Maha Suci, tidak dapat mencontohi gambar nabi dari imej para nabi terutama imej penutup para nabi dan washi-washinya,


---------------------------
1- Al-Kafi: J 4.207-208


... Rukya Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 14


Bahkan tidak boleh menyerupai Syiah Amirul Mukminin (as) secara umum, dan dalam hal ini hadits Ahl al-Bait (as) menggambarkan dengan bentuk dan medan yang berbeza dan sebahagian dari hadits-hadits ini ialah:

Apa yang diriwayatkan dari Rasulullah (S), sabdanya: Apabila sampai zaman rukya orang beriman tidak lagi didustakan, Dan mereka membenarkan rukya, mereka membenarkan percakapannya [1]

Kebenaran hadits ini adalah jelas bukan untuk para nabi dan washi, ia adalah untuk orang awam, dan Nabi (S) mengatakan bahawa rukya orang beriman ini hampir-hampir tiada kedustaan. Ini dalam rukya dalam bentuk umum tidak pada maksum dalam bentuk khusus seperti yang dijelaskan dari Hadits yang mulia tersebut.

Apa yang dikatakan oleh Rasulullah tentang kehendak rukya dan pemiliknya, di mana baginda (S) bersabda: Yang terbaik di antara kamu adalah yang utama pengertiannya (Ulu Al-Nuha). Lalu dikatakan: Wahai Rasulullah, siapakah Ulu Al-Nuha itu? baginda (S) bersabda: Ulu Al-Nuha adalah yang utama pada mimpi benar [2]

Apa yang diriwayatkan dari Al-Redha (as) dari bapa-bapanya bahawa Rasulullah (S) bersabda: Sesiapa yang menziarahiku dalam mimpi telah (benar-benar) menziarahiku, kerana syaitan tidak mewakili bentuk rupaku mahupun bentuk rupa salah seorang washi-washiku dan tidak dalam bentuk salah seorang daripada Syiah mereka, dan rukya yang benar adalah sebahagian daripada Tujuh puluh bahagian nubuwah [3]

Dari Mereka (as) bahawa Rasulullah (S) bersabda: Sesiapa yang melihatku dalam mimpi telah melihat Aku, kerana syaitan tidak mewakili bentuk rupaku mahupun bentuk rupa salah seorang washi-washiku dan tidak dalam bentuk salah seorang daripada Syiah mereka, dan rukya yang benar adalah sebahagian daripada Tujuh puluh bahagian dari nubuwah.) [4]

Dalam hal ini terdapat riwayat hadits seorang Arab dusun yang datang kepada Rasulullah (S) dan dia adalah seorang pelayan yang cantik. Dia berkata: Wahai Rasulullah, beritahukanlah kepadaku tentang firman Allah AWJ

﴿الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ * لَهُمُ الْبُشْرَىٰ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ ۚ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّـهِ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ﴾

(Yaitu) orang-orang yang beriman dan mereka selalu bertakwa. * Bagi mereka berita gembira di dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Tidak ada perubahan bagi kalimat-kalimat (janji-janji) Allah. Yang demikian itu adalah kemenangan yang besar. [5]

--------------------------
1 – Al-Amali – Al-Syeikh Al-Thusi: hal 386, Bihar Al-Anwar: J 58 hal ,172 Mustadrak Safinah Al-Bihar: J 4 hal ,31 Mizan Al-Hikmah: J 4 hal.1012
2- Bihar Al-Anwar: J 58 hal 190.
 Seperti yang dinyatakan banyak Hadtis mengenai rukya di bahagian ini, - sila rujuk Mizan Al-Hikmah - oleh Al-Risyahri:.J 2, hal 1013
3 – 3uyun Akhbari Al-Redha (as) – oleh Al-Syeikh Al-Shaduq: J 1 hal ,288 Midainah Al-Ma3ajaz – oleh Al-Bahrani: J 7 hal.183
4- Man La Yahdhuruh Al-Faqih - oleh - Al-Shaduq: J 2 hal ,585 Al-Amali - oleh - Al-Shaduq: J 2 hal 1210 Raudah Al-Wa3izin: hal,234 Wasail Al-Syi3ah Al-Islamiyah: J 10 hal,4360 Bihar Al-Anwar:- oleh Al-Syeikh Al-Majlisi: J 49 hal.283 .
5- Yunus 10: 63-64


Rukya Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 15

Maka Al-Mustafa (S) bersabda: Adapun tentang firman Allah AWJ
﴿لَهُمُ الْبُشْرَىٰ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا
"Bagi mereka berita gembira di dalam kehidupan di dunia.
Ia adalah: rukya yang baik yang dilihat oleh orang mukmin sebagai berita gembira di dunia
Dan mengenai firman Allah AWJ:
﴿وَفِي الْآخِرَةِ
dan di akhirat.
adalah berita gembira orang mukmin pada masa kematiannya, sesungguhnya Allah telah mengampunkan kamu dan sesiapa yang membawa kamu ke kubur." [1]

Di sini ternyata bahawa para nabi (as) diuji juga dengan rukya, dan syaitan tidak boleh menyerupai bentuk rupa para nabi dan rasul Allah dan wali-waliNya, bahkan juga Syiah mereka, bukan ini sahaja, bahkan salaf yang soleh akan bersedih dan bermuram durja jika tidak melihat rukya; kerana rukya mereka adalah nisbah jarak dengan Allah yang Maha Suci seperti yang kita dengar dari mereka, dan para imam menghina perkara itu kepada mereka yang mengatakan rukya mereka, dan ini diriwayatkan di beberapa tempat, sebahaguannya adalah:

Diriwayatkan Al-Shaffar (atasnya rahmat) dengan sanad dari Muhammad Al-Rafi’ei, beliau berkata: Saya mempunyai seorang sepupu memberitahunya Al-Hassan bin Abdullah, dan telah disembah rakyat pada zamannya, dan dia menemui Sultan dan mungkin menghadapi Sultan bercakap nasihat yang keras kepadanya dan menyuruh berbuat baik, dan Sultan mampu berbuat demikian untuk kebaikannya, jadi ini masih berlaku hingga hari Abu Al-Hassan Musa (as) memasuki masjid lalu merendahkan diri kepadanya, maka beliau berkata kepadanya: Wahai Aba Ali, apa yang saya sukai dengan apa yang ada di dalamnya dan yang memikatku padamu tidak lain kamu tidak mempunyai pengetahuan dan pergilah cari pengetahuan (makrifah). Beliau berkata: Semoga aku menjadi tebusanmu, makrifah apa? Dan dia berkata kepadanya, "Pergilah, fahamilah dan tuntutlah ilmu hadits. Dia berkata: Dari siapa? Beliau berkata: Anas bin Malik dan para fuqaha penduduk Madinah, kemudian lihat hadits denganku. Beliau berkata: Pergi dan bercakap kepada mereka dan kemudian membaca dan menggugurkan semuanya dan kemudian beliau berkata kepadanya: Pergi dan tuntutlah pengetahuan. Orang yang dilantik dengan agamanya masih mengamati kepada Aba Al-Hassan (as) sehingga dia pergi ke ladangnya dan mengikutinya dan layak di jalannya, Dia berkata kepadanya, "Semoga aku menjadi tebusanmu,....." Kemudian dia berikrar dengannya dengan wilayah Amirul Mukminin (as), dan kemudian dia terus berdiam, dan tidak ada yang melihatnya bercakap-cakap selepas itu. Dia sebelumnya telah melihat rukya yang baik, dan kemudian rukya itu terputus dan dia melihat Aba Abdullah (as) pada suatu malam, ketika tidur dia melihatnya dan mengadu bahawa rukya itu terputus. Dia berkata: " Jangan diam, orang yang beriman, sekiranya dia teguh dalam iman, dia akan ditinggikan dengan rukya." [2]


---------------------------
1 - Al-Kafi: J 8, hal 90, Man La Yahdhuruh Al-Faqih - J 1 hal 133, Wasail Al-Syi3ah Al-Islamiyah: J 2 hal,828 Bihar Al-Anwar: J 58 hal 159
2 - Bashair Al-Darajat – oleh Al-shaffar: hal,274  Al-Tsaqb Fi Al-Manaqib - oleh Al-Thusi: hal 456, Bihar Al-Anwar: J 58 hal 159


✡✡✡✡✡
                                        
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas




No comments:

Post a Comment