Friday 26 April 2019

Rukya Al-Shadiqah


Rukya Yang Benar (Rukya Al-Shadiqah)


Dan kata-kata mereka (as) dalam menentukan masa rukya yang benar (Rukya Al-Shadiqah) yang sempurna bagi semua yang melihat rukya-rukya, yang merangkumi semua mereka yang melihat suatu rukya pada masa tersebut, tanpa pengecualian, Ia tidak berkaitan dengan para maksum sahaja, dan dari hadits-hadits yang berikut ini:

Hadits diriwayatkan dari Imam Ja’far bin Muhammad Al-Shadiq (as) ia adalah sebuah hadits yang panjang mengenai pembunuhan Imam Al-Hussein (as) sehingga sampai Imam (as) berkata, (Kemudian dia berjalan hingga sampai ke Al-‘Azhib, Maka dia berkata, ia tidur di siang hari, dan kemudian dia bangun dari tidurnya sambil menangis, lalu anaknya berkata kepadanya: Mengapa engkau menangis, wahai ayah? Dia berkata: "Wahai anakku, inilah saatnya rukya tiada kedustaan.") [1]

Dan dari Abu Sa'id Al-Khudri, dari Rasulullah (S), baginda bersabda: rukya yang benar adalah pada waktu sahur. [2]

Dari Imam Al-Shadiq (as): Cepatkanlah mentakwil rukya tidur di siang hari [3]

Dari Abi Bashir katanya: Aku berkata kepada Aba Abdillah Al-Shadiq (as): Semoga aku menjadi tebusanmu, rukya `yang benar dan palsu keduanya keluar dari satu kedudukan? Beliau berkata: Kemu benar, Bagi yang palsu ada perbezaannya kerana seseorang melihat pada awal malam yang dilontar oleh kuasa jahat (fasiq), ia adalah sesuatu yang mengkhayalkan manusia dan ada kepalsuan yang salah, tidak ada kebaikan padanya. Adapun yang benar apabila dia melihatnya selepas dua pertiga malam dengan kehadiran malaikat dan ia sebelum sahur maka ianya (rukya) yang benar, tidak salah Insyaallah, melainkan ketika kamu tidak suci (berjunub) - atau tidur dalam keadaan tidak suci, Allah AWJ tidak memperhatikan hakikat peringatanNya, ianya kamu perselisihkan dan menunda-nunda pada pemiliknya.) [4]

Janganlah tergesa-gesa untuk memperkatakan mengenai hadits ini, ia akan diperkatakan lagi di tempat lain, Insyaallah. Dan selain itu ada hadits-hadits Ahl Al-Bait dalam hal ini, dan ia banyak sekali.


------------------
1- Al-Amali: hal ,217, Bihar Al-Anwar: J 44 hal ,314, Mustadrak Al-Wasail – oleh Al-Miriza Al-Nuri: J 5 hal,114, Mustadrak Safinah Al-Bihar: J 10 hal,192, dengan sedikit perbezaan.
2- Bihar Al-Anwar: J 58 hal,195, wa sunan Al-Darami: J 2 hal.165
3- Bihar Al-Anwar: J 58 hal.195
4- Al-Kafi – Li Tsiqat Al-Islam Al-Syeikh Al-Kulani: J 8 hal. 90



✡✡✡✡✡
                                              
Sebelum ✡✡ Menu ✡✡ Selepas




No comments:

Post a Comment