Thursday 22 August 2019

sambungan



Ketiga: Jawapan kemusykilan ketiga:

Al-3alamah Al-Thabrisi melihat dalam Ma3aridh Ihtimalat beliau mengenai rukya kehadiran Al-Maksumin untuk menyelesaikan kemusykilan ketiga di hal 309 J 4 Berikut adalah ringkasannya:.

Yang dimaksudkan dengan kehadiran terbukanya hijab dari hadirnya pengelihatan dengan melihat mereka (as). Dan mereka ada ketetapan mereka dan kedudukan mereka pada alam tanpa gerakan dan perjalanan mereka untuk itu. seperti rukya semua manusia seperti bintang tertentu pada masa yang sama di tempat-tempat yang jauh, dan gambaran wajah mereka yang berbeza pada pandanagan kehadiran diri-diri mereka yang berbeza mengikut jauh dan dekat kepada mereka (as) dan bentuk cahaya dan kegelapan dari halaman amal dan iktiqad yang sahih dan yang sesuai pada mereka atau tidak memilikinya dan yang penuh dengan kasih sayang, atau tidak ada sama sekali... dan lain-lain

Diriwayatkan Al-Rawandi dalam Al-Kharaij dari Abi Al-Qasim bin Al-Qasim dari Khadim Ali bin Muhammad (as) katanya: Al-Mutawakkil menghalang orang dari masuk berjumpa Ali bin Muhammad (as): Maka aku keluar pada satu hari, dia di rumah Al-Mutawakkil. Maka apabila sekumpulan Syiah duduk di belakang rumah maka aku berkata, apa yang kamu mahu dengan duduk di sini? Mereka berkata kami menunggu Maulana pergi, untuk melihatnya dan memberi salam kepadanya dan akan berlalu pergi,  lalu aku berkata kepada mereka: Jika kamu melihatnya, adakah kamu akan mengenalinya? Mereka berkata kami semua mengenalnya. Apabila dia datang, mereka pergi kepadanya dan turun dan masuk ke dalam rumahnya dan mereka mahu meninggalkannya lalu aku katakan, wahai pemuda-pemuda bersabarlah sehingga saya meminta adakah kamu tidak melihat Maulamu, mereka berkata ya. dan Lalu aku berkata: Sifatkanlah dia? Salah seorang berkata orang tua yang putih, berambut putih dengan dengan misai kemerahan, dan yang lain berkata, Bukan, itu dusta, tidak lain janggutnya hitam keperangan dan yang lain berkata, Bukan, ia separuh umur kulitnya antara putih dan keperangan, Dan aku berkata, Adakah kamu tidak tahu bahawa kamu mengenalnya dalam pemeliharaan Allah?


Ini membuktikan kemungkinannya adalah dalam tafsiran Imam (as) di dalam ayat 

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ 
وَالْمَلائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ

(Sesungguhnya orang-orang kafir dan mereka mati dalam keadaan kafir, mereka itu mendapat laknat Allah, para Malaikat dan manusia seluruhnya.) [Al-Baqarah 2: 161], selepas Malaikat Maut menyebut untuk menggenggam  roh dengan yang paling dahsyat dan muka yang hodoh. beliau (as) berkata: Ya, dan berkata angkatlah kepalamu dan sekelip mata kamu memandang dan kamu akan lihat di bawah ‘Arasy, Muhammad (S) di atas katil di hadapan ‘Arasy Al-Rahman dan melihat Ali (as) di atas kursiy di hadapan para imam pemuka (as) pada kedudukan mereka yang mulia terhadap apa yang telah diberi kepadanya, dan kemudian melihat syurga-syurga telah terbuka pintu-pintunya dan melihat istana, darjat-darjat dan rumah-rumah yang tidak dapat dicapai dengan harapan, Dan dia berkata kepadanya: Kalau kamu berwalikan kepada aulia kamu maka roh kamu akan naik (mukrah) atas kehadiran mereka...
..

Pada firman Allah Taala
الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُو رَبِّهِمْ
((iaitu) orang-orang yang meyakini, bahawa mereka akan menemui Tuhannya)
selepas Malaikat Maut menggenggam roh orang mukmin dan menunjukkan darjat-darjat dan rumah-rumahnya di syurga. Beliau (as) berkata: Ya. lalu berkata: Lihatlah, maka dilihat Muhammad (S), Ali dan mereka yang baik-baik (as), dari keluarga kedua-duanya di atas bahagian atas tertinggi (Illiyin) berkata: Atau kamu melihat mereka, tuan-tuanmu dan umat kamu, ada penguasamu dan orang-orang kamu.

Al-Mirza Al-Nuri (ra), J4 hal 283, menambah:

Kadang-kadang dalam ucapan khabar yang dikeluarkan ia adalah sabda baginda (S): Sesiapa yang melihatku... hingga akhir dan kadang-kadang diekori dengan baginda (S) mengatakan, syaitan tidak boleh menyerupaiku: -

a- Kelihatan apa yang kami katakan dahulu bahawa sesiapa yang melihatnya di dalam tidur dan tahu bahawa dia adalah baginda (S) sesungguhnya telah melihat peribadi baginda (S) yang mulia dan rohnya yang kudus dan tidak melihat dari khayalan keperibadian dan bukan dari imej-imej kesyaitanan dan bahkan bukan dari roh-roh suci orang-orang mukmin dan bukan dan bukan dari malaikat yang hampir.


b- Dan ia adalah ucapan di bahagian hujung khabar mutawaatir sabda baginda (S): bahawa syaitan tidak boleh menyerupaiku... Tahu kerana itu erti yang jelas 
إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ
(Sesungguhnya ia dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dan suatu tempat yang kamu tidak bisa melihat mereka.) [Al-A3raf 7:27]
bahawa jin dan syaitan-syaitan mengikut asal penciptaan mereka yang meletakkan manusia tidak dapat melihat mereka. Umat Islam melupakan hal ini untuk meneliti Jisim tubuh badan mereka dan boleh melihat mereka dalam satu daripada dua wajah (bentuk) samada dengan mempertingkat kekuatan pengelihatan atau ketumpatan tubuh jisim mereka, yang mana mungkin. Ia telah berlaku pada banyak tempat di mana kaum Luth melihat Iblis sebagai seorang pemuda yang tidak berjanggut yang baik wajahnya dan mereka telah melakukan apa yang mereka lakukan dan kaum Quraisy di Dar Al-Nadwah sebagai seorang Syeikh Najd dan sebagai seorang ahli Badar menyerupai Suraqah dan Salman (as) pada hari Al-Saqifah sebagai seorang tua yang terkemuka.

Al-Syed Al-Murtadha berkata seperti yang disampaikan oleh Al-Thabirsi (jika ditetapkan kepada jin dan syaitan-syaitan untuk mengubah diri mereka sendiri dalam apa-apa cara yang mereka mahu, atau mereka kehendaki diperlukan meningkatkan keyakinan dengan orang yang dikenal, maka mungkin dengannya akan diperlihatkannya dan menentukan kepada kita bahawa dia anak atau isteri. Jin menggambarkan dirinya sebagai imej mereka, dan dalam erti kata ini ia meningkatkan kepercayaan kepada pengetahuan seseorang dan menanam permusuhan di kalangan manusia, ulama dan ahli zuhud ... dan oleh kerana tidak ada apa-apa yang membuktikan bahawa dia tidak mampu atas manusia dalam apa jua cara sekalipun. ini disahkan dengan kata-katanya (Dan aku tidak berkuasa atas kamu melainkan aku menyeru kamu, dan kamu menerima aku.).

Dalam Al-3ilal dari Amirul Mukminin (as) (Bahawa Dia SWT berfirman kepada para malaikat di hadapan Adam dan membawa penolakan jin, durhaka kepada pandannganKu, penciptaanKu, dan kebaikanKu, dan mereka tinggal di udara, dan di penjuru bumi, bahawa mereka tidak pergi bersama dengan yang semula jadi. mereka tidak bersebelahan dengan keturunan (penciptaan) semula jadi, dan di antara penciptaan dan jin diadakan hijab Dia tidak melihat keturunan makhluk jin mahupun keturunan mereka atau bercampur dengan mereka).

Apa yang bercanggah dengan hujah-hujah ini, yang mana Al-Syed Al-Murtadha nafikan kemampuan syaitan-syaitan pada bentuk ia adalah hujah-hujah yang berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Ali bin Ibrahim dalam tafsirnya yang sahih dari Abi Ja’far (as) daripada bapa-bapanya (as) dari Amirul Mukminin (as) dalam khabar yang menyatakan, pada permulaan penciptaan Adam (as) dan sujudnya para malaikat dan ingkarnya Iblis pada katanya, (as): Allah Taala berfirman:
قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ * وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَى يَوْمِ الدِّينِ
(Allah berfirman: "Keluarlah dari syurga, karena sesungguhnya kamu terkutuk,
 * dan sesungguhnya kutukan itu tetap menimpamu sampai hari kiamat".) [Al-Hijr 15:34] 
 ... Sehingga Iblis berkata, dan aku akan gambarkan kepada mereka dalam setiap imej yang ku kehendaki. Lalu Allah Taala berfirman: Aku berikan kamu , Iblis berkata tambahkanlah, Allah Taala berfirman: Aku jadikan kamu dan anak cucumu tinggal di dada mereka. Iblis berkata: Cukuplah bagiku).
         
Al-Syed Al-Thabirsi mengulas riwayat ini (tetapi boleh dimaksudkan dengan kata-katanya, aku akan gambarkan kepada mereka dalam setiap imej. Dalam erti kata lain, tidak ada cara, mengwas-waskan dan menggoda mereka dari keseriusan kebenaran dan jalan yang lurus, hanya terbatas kepada sesuatu yang tidak mempunyai perintah, seperti mana-mana yang lain, dan mengubah setiap roh yang tercela dari menyesatkannya, Maka cara mereka menyesatkan selalunya terbatas pada satu perkara, jika sekiranya kamu memberi perhatian kepada kerosakan dan perkara-perkara yang buruk, maka mereka jika berputus asa daripada prasangka pada satu pihak ia memohon dengan pihak yang lain dan mereka masih seperti itu. Sehingga, mereka menolak manusia dalam keadaan tidak berdaya walaupun kamu tahu bahawa Syaitan boleh merayu untuk menipu dia dengan ketaatan dan ia memerintah dan menggesamya dan menguatkan kemungkinan ini dengan mengatakan pada akhirnya bahawa dijadikan kepadamu dan keturunanmu di dalam dada mereka tempat tinggal. Yang jelas mereka dihadkan kepada tempat menggodanya digantikan dalam
mengwaswaskan seperti hadits zindiq di atas... Tamat ucapan Al-Miriza Al-Nurii.

Saya ingin menambah hanya satu riwayat untuk menjawab masalah ketiga ini dan saya fikir bahawa cukuplah dengan sabda Rasulullah (S) (Sesiapa yang melihatku dalam tidur telah melihatku kerana aku dilihat dalam setiap rupa).

Keempat: Menyelesaikan Masalah keempat:

Hadits sebelum ini mengenai hujah kuat rukya dalam bab kedua, yang menimbulkan masalah kewajiban untuk beramal dengannya kecuali dalil lain menentangnya dan ini sejalan dengan hadits yang dinyatakan Al-Shadiq (as) (bahawa agama Allah TWT menghargai sesiapa yang dapat melihat (rukya) dalam tidur) Dar Al-Salam J 4 hal 278 dan diulas oleh Al-Thabarisi dalam sumber yang sama pada hadits ini dengan mengatakan (ini tidak bertujuan untuk membuktikan asas hukum-hukum syari’ah dalam tidur, tetapi dengan wahyu yang jelas) dan Dar Al-Salam menyampaikan rukya ini kapada kita oleh Al-3alamah  Al-Hilli J 2 hal 121:

(Dalam soalan-soalan dari Al-Syed Al-Jalil Muhanna bin Sinan Al-Madani dari Al-3alamah  Al-Hilli, semoga Allah tinggikan Maqamnya atas apa yang dia katakan: Apa yang dikatakan Al-Syed Al-3alamah: pada umat itu Jika ia dikongsi di antara satu kumpulan, kemudian diberikannya kepada salah seorang daripada mereka. adakah ia dibenarkan untuknya atau tidak? Beliau berkata: Jika ia diselesaikan, adakah ia dibenarkan untuk penguasaan dan penguraian dua perkara atau satu perkara? Katanya Al-3alamah (ra) dalam jawapannya berbeza pada ulama kita untuk menyelesaikan umat ini dan yang paling kuat dibenarkan dan saya telah melihat ayah saya semoga Allah menyucikan rohnya dalam tidur selepas kematiannya dan saya duduk di hadapannya ketika dia membahas denhan kami untuk mendekati apa yang ada semasa hidupnya. Dia membahas masalah ini dan menyampaikan perbezaan tersebut dan menyatakan bahawa Al-Syed Al-Murtadha (ra) dihalang daripada mendedahkannya dan Al-Thusi (ra) membenarkan dan merendahkannya dan saya katakan padanya Kebenaran pendapat Al-Murtadha, lalu dia berkata: Mengapa tidak? Saya berkata: Kerana alasan bagi sesetengah orang bukan pada kata-kata pasangannya atau penyataan kamu setengah dari ini sedang berlangsung dan selebihnya dibenarkan kepada penguasaan, dia mengatakan ini salah, kita tidak mengatakan jika penguasaan sebahagiannya dilarang oleh sesetengah orang dan dibenarkan sebahagian darinya, Tetapi jika bahagian lain itu kurang sebahagian daripadanya akan dilarang keseluruhan analisis (pemecahan) dibenarkan untuk semua bukan untuk sebahagiannya atau tujuan gambaran mimpi)

Dan kesimpulannya Al-3alamah  Al-Hilli, dia adalah salah seorang pengasas ilmu ushul dan qaidah-qaidah fiqih untuk menunjukkan bahawa kekuatan hujah rukya itu diterima pakai bahkan dalam hukum Syariah kecuali ditentang oleh dalil lain. Mengenai pendapat Al-Syed Muhammad Shadiq Al-Sadr tentang rukya ini, kami menyampaikan sesuatu darinya seperti mana terdapat dalam Al-Ghaibah Al-Kubra, hal 101 edisi Beirut:

(Saya ingin menunjukkan pada kedudukan bahawa tidak ada dalil akal atau dalil Syarak batalnya semua mimpi secara penuh dan terperinci, Ya, tidak ada keraguan bahawa kebanyakan mereka palsu dan tidak mempunyai kebenaran, tetapi ia adalah hasil kecenderungan tidak sedar dalam diri individu. Tetapi tidak ada keraguan kewujudan mimpi yang sepadan jenyataan, yang mana individu tersebut menemui permohonannya dalam alam jaga dalam satu cara atau yang lain dan untuk menafikannya adalah penghinaan yang jelas untuk hati nurani dan kamu bebas memberi sebarang penjelasan kecuali kebetulan semata-mata yang dipecahkan oleh kekurangannya, hasil daripada banyaknya mimpi-mimpi yang murni sepanjang sejarah.

Jika mimpi itu disertai oleh sesuatu yang lebih daripada sekadar kesesuaian dengan realiti, itu adalah - tidak diragukan lagi – menerima mukjizat, seolah-olah seseorang menelefon anda dalam mimpi dan sembuh dalam jaga, atau berjanji untuk mencapai sesuatu kenyataan, atau memberitahu anda sesuatu khabar yang anda tidak tahu dan menjadi kenyataan)


✡✡✡✡✡


 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 



No comments:

Post a Comment