Orang-orang yang tidak dapat menanggungnya
berjalan dengannya akan mewariskannya dan orang-orang yang lemah mengiringinya
dalam perjalanan dan mereka yang dapat membimbingnya kepada hidayah dan
membimbingnya keoada kunci-kunci kebaikan: Dan mereka yang degil, yang
mengingkari, sombong kedegilannya menunjukkan tanda-tanda terus berpaling dari penghadapannya
dari bukti-bukti yang tetap. Mereka sampai kepada kesesatan dengan yang
diperlukan persoalannya dan kemampuannya, sebagai mana firman-firman Allah SWT
﴿فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ﴾
Maka tatkala mereka berpaling, Allah
memalingkan hati mereka;.
﴿ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ
اللَّهُ مَرَضاً﴾
Dalam hati mereka ada penyakit, lalu
ditambah Allah penyakitnya;
﴿وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً﴾
Kami jadikan hati mereka keras membatu.
﴿ وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً
أَنْ يَفْقَهُوه﴾
Kami telah meletakkan tutupan di atas hati
mereka sehingga mereka tidak memahaminya
﴿وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ
صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ﴾
Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah
kesesatannya, niscaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah
ia sedang mendaki langit.
﴿ وَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ
فَزَادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ ﴾
Adapun orang-orang yang ada penyakit
(kufur) dalam hati mereka maka ditambahkan kekotoran kepada kekotoran (kufur)
yang ada pada mereka;
﴿ثُمَّ انْصَرَفُوا صَرَفَ اللَّهُ
قُلُوبَهُمْ﴾
Sesudah itu merekapun pergi. Allah telah
memalingkan hati mereka.
﴿ قُلْ مَنْ كَانَ فِي الضَّلالَةِ
فَلْيَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمَنُ مَدّا﴾
Katakanlah: "Barang siapa yang berada
di dalam kesesatan, maka biarlah Tuhan yang Maha Pemurah memperpanjang tempoh
baginya;
Kemudian ada yang memandang kepada suara
patung anak lembu, dan sebagai mengkabulkan doa Firaun dan dipulangan anak panah
Namrud yang dicemar oleh darah dan menemani penghuni Gua dan
pernikahan dengan anak perempuannya dan anak saudaranya dan kali ketiga
berkahwin dengan kaum yang memuliakannya dan kesegarannya pokok tanah darat,
yang disalib padanya pada dua yang pertama. berkata Al-Baqir (as) kepada Abu
Bashir, seperti dalam Al-Muhasin: Jika aku membimbing kamu, maka Dia akan membimbingnya
dan jika dia akan meningkatkan kamu akan ditambahNya, dan jika engkau ingkar akan
ditentangnya dan kata-kata Al-Shadiq (as) di dalam Al-Kafi / Wahai pewaris rahasia
Allah, rahasia Allah, rahasia Allah jangan sebarkan dan jangan ajarkan penciptaan
ini asas agama Allah, tetapi senangkan hati mereka apa yang diredhai Allah
kepada mereka dari kesesatan.
Selepas merenung apa yang telah kami
terangkan di dalam bab sebelumnya dalam menjawab kepada hamba yang mukmin, yang
kafir, yang Islam dan yang munafik dari
nikmat, balak, azab dan hukuman ganjaran dan Istidraj (ujian tersembunyi)
ujian-ujian dari Allah, Terdapat sedikit keraguan tentang ketiadaan apa yang
dilihatnya sebagai yang batil yang kamu lihat di sisinya ada hujah-hujah yang
pasti dan bukti-bukti cemerlang untuk membuktikan iktikad yang benar yang
bergantung pada risalah, Tauhid dan imamah dan Dan dia mempersembahkannya dan
beamal di atas kesia-siaan, yang dihiasi oleh syaitan dan mendirikan
pangkalannya bagi membasmi struktur dalam tidurnya yang menyenangkan dan khabat
gembiranya atau khayapan kebenarannya yang ada pada bahagian terang yang tidak
perlu dipatuhinya atas pemikiran zalim dan sesat tetapi adalah melaksanakan
ketetapan hikmah ilahiyah yang tidak khilaf dengan satu jua pun dan dalam semua
keadaan, dan mendapati sukar untuk menggambarkannya dan beriman dengan
kebenarannya pada semua orang-orang yang tidak mengenal kebenaran tetapi
kebenaran ada pada orang-orang itu. Tidak menemui kebenaran seperti yang kami nyatakan
tetapi tidak boleh biadab dengan kebenaran jika ia dibantu dengan dalil, dan
cukuplah Dia bagiku sebaik-baik Pelindung dan dariNya kelihatan jawapan kepada
percanggahan dalam hukum-hukum. Ia sebagai tambahan kepada apa yang dikemukakan
oleh Al-Majlisi.
Dan kami telah nyatakan pada akhir bab yang
kedua dalam jawapan kepada kekeliruan yang keempat mengenai kata-kata mereka
(as) adalah hujah yang kuat dalam tidur dengan kemungkinan sebahagiannya untuk
bertaqiyah dan sebahagiannya untuk persetujuan keadaan fikiran semasa dan sebahagiannya
untuk kekurangan pemahaman maksud, sebahagiannya memerlukan ta’bir, sebahagian kenyataannya,
ada yang benar dan yang tidak perlu dilakukan berdasarkan dalil lahiriyah yang ditegakkan
atas perselisihannya seperti mana yang mesti dilakukan dengan kod-kod dan ramalan,
bahkan haram dilakukan dengan hukum yang keluar darinya apabila ia bertentangan
dengan apa yang ditunjukkan oleh salah satu daripada empat bukti-bukti itu.
Telah disampaikan pendapat Al-Mufid
(Rahimahu Allah) sebagaimana disampaikan oleh Al-3alamah Al-Kirajiki dalam Kanz
beliau, yang berbunyi: -
Apabila manusia dibolehkan mendakwa rukya
dalam keadaan jaga (Al-Yaqadzah – bukan tidur) bahawa ia adalah tuan seperti
Firaun yang termasuk sebagai orang-orang yang kekurangan muslihat dan hilang kesamaran
dalam Al-Yaqadzah, apa yang menghalang iblis dari menyeru ketika tidur dengan berbisik
kepadanya, bahawa dia seorang nabi dengan membolehkan iblis sesuatu yang tidak
dibolehkan kepada manusia dan oleh kebanyakannya memakaikan kekeliruan dalam
mimpi?
Adalah jelas kepada kamu bahawa mimpi-mimpi
dalam tidur di mana manusia dibayangkan bahawa dia telah melihat Rasulullah (S)
dan para Imam (as) yang mana ia adalah batil, kamu lihat orang Syiah mengatakan:
Saya melihat dalam mimpi Rasulullah (S) bersama Amirul Mukminin (as) baginda
memerintahkan aku mengikutinya dan bukan orang lain. Sesungguhnya Abu Bakr,
Umar dan Utsman adalah orang-orang yang zalim dan musuh-musuhnya dan mencegahku
dari berwalikan mereka dan memerintahkan aku berlepas diri dari mereka.
Kemudian seorang Nashibi melihat, dan mengatakan:
Aku melihat Rasulullah (S) dalam tidur dan bersamanya ada Abu Bakr dan Otsman,
dan baginda (S) memerintahkan aku untuk mengasihi mereka dan melarangku dari
membenci mereka dan memberi tahu padaku bahawa mereka adalah sahabatnya di
dunia dan akhirat dan bersamanya di syurga. Maka ketahuilah bahawa salah
seorang pemimpi itu adalah batil (salah) dan yang satu lagi itu benar dan lebih
utama. Dan yang menjadikan ianya benar dan terbukti dengan dalil dalam Al-Yaqadzah
(keadaan jaga) oleh kesahihannya tiada berserta dengan kepalsuan, yang tidak
menjelaskan hujah terhadap kerosakan dan kebarilannya.
Kita katakan dalam mimpi yang sahih bahawa seseorang
melihat Rasulullah (S) dalam tidurnya, tetapi ia bermakna bahawa dia telah
melihat dan dia tidak berniat menyiasatnya dalam hubungan pancaran pengelihatan
ke jasad Nabi (S) dan apakah rukya yang disedari dalam keadaan tidurnya?
Tetapi ini yang difikirkannya sendiri yang
mengganggunya di mana kebaikan Allah SWT yang telah menegakkan kedudukan (maqam)
ilmu dan ini khabar yang bernilai, yang melihat sabda baginda (S): Sesiapa yang
melihatku, telah melihatku, kerana maksudnya seolah-olah dia melihatku dan
tidak melakukan kesilapan di tempat itu melainkan sejak dari mula lagi dia
tidak mempunyai fikiran (perkataan Al-Sheikh Al-Mufid (Rahimahu Allah)).
Sesungguhnya ulasan Al-Syed Al-Mirza
Al-Nuri mengenai kata-kata Al-Sheikh Al-Mufid dalam beberapa perkara, kami
senaraikan seperti berikut: -
Pertama: - Ia perlu dinilai dalam dua
bahagian khabar ketika mencapai hasil - sesiapa yang melihatku,dan aku
sibuk dengan ibadah dan taat, sebagai contoh, dia telah melihatku, syaitan
tidak boleh menyerupaiku pada sesuatu dari kebenaran.
Kedua: Jika pengetahuan menjadi penentu
sesiapa yang melihatku padanya adalah baginda (S) dan apa yang menyibukkannya atau
memerintahkannya supaya taat bergantung pada kepatuhannya dengan apa yang telah
terbukti di luar yang tidak tetap bagi rukya dalam tidur, sifatnya menjadi
seperti melihat orang lain dan kemunculan khabar itu wujud sifat tersebut, terutamnya
sabda baginda (S) selepas itu dan rukya yang benar adalah sebahagian daripada
tujuh puluh bahagian nubuwah ...
Ketiga: Ia tidak sepakat dengan khabar
bersumber mata pada mulanya, kerana dia (as) menyimpulkan khabar yang sama
tentang kesahihan apa yang dilihat perawi. Selain itu, kata-kata yang jelas
dari Al-Mufid (Rahimahu Allah) bahawa sesiapa yang melihatnya pada bahagian
pertama ia adalah Nabi (S) sebenar dan yang tetap bersamanya dengan bentuk
pertama dan ketiga, tetapi tidak kembali kepada kata-kata muridnya yang lebih
tahu ajarannya. sebagai tambahan padanan kepada ajarannya dalam rukya kehadiran
Nabi dan Imam-imam (as).
Keempat: - Dia ingin dengan pancaran
pengelihatan dan jasad yang menyaksikannya hal ini diterima akal dan tidak dianggap
yang cerah diucapkan olehnya, dan yang selainnya yang menghalangnya, tetapi
telah membuktikan kewujudan tubuh manusia lain yang dikaitkan dengan tubuh ini
sebagai roh kepadanya dan apa hubungannya dengan lelaki dan wanita. Saya belajar
bahawa dia telah lulus di bahagian pertama khabar mutawatir di dalam mimpi
kumpulan yang menyaksikan mereka (as). Mereka (as) yang muncul di mana ia
adalah mukjizat aneh seperti membunuh manusia dan membebaskan seorang banduan
dan memberikan wang dan yang seumpamanya yang menunjukkan kesannya di luar dan
tidak mampu kepada orang selain mereka (as). Seperti mimpi para imam (as) dan
kesaksian mereka terhadap kata-kata datuk mereka (S) di antaranya mimpi-mimpi
Narjis (as) dan lain-lain yang tidak menerima takwil sama sekali.
Beliau menambah Al-3alamah Al-Nuri dalam J
4 hal 279 berbunyi:
Sesuatu yang bertentangan dengan ajaran kebenaran
tidak akan melihat mereka (as) dalam tidur sama sekali, orang mukmin yang dalam
kebenaran beriktikad mereka mempunyai nubuwah dan Imamah yang mengiktiraf kelebihan
dan kepimpinan mereka dan mengetahui apa yang mereka ada di atas sifat-sifat uluhiyah
dan sifat-sifat rububiyah dan kesempurnaan nafsiyah zahir dan batin jika menghadap
mereka dengan hatinya dalam sedar (Al-Yaqadzah) dan menjadikan mereka di dalam
fikirannya di hadapan kata-kata dan tindakan beliau telah menghadap kepada Nabi
(S) dan Imam yang benar dan berasaskan shurah (wajah) yang kemudiannya melimpah
ke dalam cerminan rasa selamat bersih dan lurus bersama kerana menghadap kepada
mereka dalam Alam Mitsal dengan menggambarkan mereka memakai pakaian apa saja
yang mereka inginkan pada bila-bila masa dan syaitan tidak memasukinya seperti
yang disebutkan dalam fikiran orang yang mengingat Allah akan disinari cahaya rahsia-rahsia
dan membakar tanpa menjangkauinya setiap syaitan durhaka dan mengembalikan yang
berkhianat dari pengaruh komplot dan dengan demikian tidur berdasarkan kesatuan
tempat bayangan rukya dalam jaga dan tidur, dan melihat madat (kebendaan) adalah
apa yang diarahkan kepadanya dalam alam ini dengan kepercayaannya dan imejnya adalah
imej cerminan bayangannya yang berbeza dalam kuantiti dan kualiti menurut peribadi,
tanda-tanda dan keadaan.
Ada pun sesiapa yang tidak percaya kepada semua
itu, tetapi percaya dia mendakwa sebagai seorang nabi yang tidak maksum dari
kejahilan dan kesalahan yang melakukan kekejaman yang dikaitkan dengannya dengan
menyembunyikan ilham dari orang awam yang buta.
Bahawa dia telah menjadikan dirinya seorang
nabi yang tidak diutus oleh Allah Taala dan beriktikad bahawa seorang rasul
tidak turun kepadanya wahyu dari langit, maka sebahagiannya jika hilang rasa
berubah kepada keperluan melantik dan akan pengenalan dirinya untuk menyebut had-had
dan peribadi-peribadi yang mungkin ada banyak jenisnya, dan jika tidak di aras
yang sama, dan yang disebutkan mengelilinginya dan dibayangkan dalam pikiran selainnya.
Jika dia mendakwa bahawa dia tidak tua, dia tidak mendapat manfaat daripada hukum-hukum
yang mengikat setiap satu dari keduanya.
Sedangkan orang-orang yang percaya pada kepalsuan tidak menghadapnya pada
mulanya, kerana menghadapnya ketika itu dalam keadaan jaga dan tidur adalah
syaitan. Kamu melihatnya dalam imej yang dibayangkan dalam dirinya dengan kepercayaan
ini tidak akan pernah melihat seorang nabi pun dalam tidurnya walaupun dia
adalah nabi yang sebenar ketika melihat nabi itu dalam tidur yang sama dia
menghadap khayalannya kepada seorang nabi yang dipercayainya kepada seorang
nabi dan dicelupkan dengan imej yang ditemuinya dari Alam Al-Mitsal. Jika bukan
nabi sebenar pergi kepadanya, yang dihadapnya adalah Syaitan memakai imejnya
dan syaitan tidak dapat menyerupai Imej Nabi (S), yang mana hakikatnya yang
dihadapnya, tidak dibenarkan bagi Iblis memakai imejnya dan melihat kepadanya,
bahkan tidak mungkin ia adalah imej baginda (S) dalam Alam Al-Shafi (murni) ini,
yang diperlukan oleh kebagusannya, sifat-sifat dan usaha-usahanya di bawah Alam
Al-Jasmani yang bercampur cahayanya dengan kegelapan yang diperlukan untuk menggambarkan
dengan bentuk rupa manusia utama untuk menyempurnakan dakwah,
,
Syaitan tidak boleh dilihat oleh orang
mukmin kecuali oleh kehodohan, pengkhianat,. kejahatan dan keburukan yang ada
padanya, dan bahawa bayangan bentuk rupa yang baik seperti ianya di dalam jaga
tidak boleh dilihat oleh orang kafir kecuali melihat yang hodoh yang pada pandangannya
adalah cantik dan baik, orang mukmin memandang dengan cahaya Allah dan jelas
kelihatan apa yang batin dari yang baik dan yang buruk, Ada pun sesiapa yang menghadap
kepada selainnya, ia adalah iktikad nubuwah kepada Musailamah dan Sajjah (nabi-nabi
palsu) di dalam keadaan jaga, Terdapat taman permainan syaitan dan tempat pelanggarannya
yang sentiasa dibentuk dengan bentuk rupa di dalam fikirannya dalam tidur dan dalam
keadaan jaga.
Berhubung dengan apa yang dikemukakan oleh
Al-Mufid, adalah dibolehkan kepada manusia menuntut dengan penuh kewaspadaan
bahawa dia adalah tuan seperti Firaun, bagi membolehkan syaitan mendakwa sebagai
nabi dalam mimpi, dia adalah orang yang pertama melakukannya, dan itu tidak
benar, kerana orang mukmin mengatakan melihat dalam mimpi: seorang lelaki yang
mengaku kenabiannya dan tidak dibolehkan untuk mempercayainya bagi apa yang dikemukakan
seperti dalam keadaan jaga dan ada yang mengatakan saya melihat seorang lelaki
yang mendakwa sebagai tuhan atau nabi dan tidak dibolehkan untuk mempercayainya
dan ia telah membuat kesamaran dalam perkara itu di beberapa tempat dan adalah
wajib dalam kebijaksanaan ketuhanan untuk membatalkan tuntutannya atau
menunjukkan kesalahan betapa buruk tempat tidurnya, dan bercakap dalam maqam
yang dilihat dalam mimpi seorang lelaki yang mendakwa sebagai Nabi dan utusan dan
mengatakan kelmarin saya melihat Rasulullah (S) dan ini jika dibolehkan, suatu
kesalahan untuk boleh menghadapnya dalam keadaan jaga pada dakwaan-dakwaan, penghadapan-penghadapan,
permohonan dan mendapatkan bantuan adalah bayangan syaitan dalam khayalannya dengan
sifat-sifat yang dia percaya pada baginda (S), dan membuka pintu ini akan
merosakkan asas-asas agama dan pernyataan ini baik, tetapi alirannya dalam
semua bahagian kemusykilan mimpi, Sesetengah daripada mereka melihat kedegilan orang
yang berselisih yang tidur dalam kebencian dan permusuhan dan Allah SWT mahu
membimbingnya. Lalu dia melihat Nabi memerintahkannya untuk mematuhi para imam
dan kebenaran mereka dan memperlihatkan kepadanya kebatilan Imamah (pemimpin)
yang memusuhi mereka dengan cara tetap berdegil dan kjilaf dan dengan
kemunculan mukjizat tiada lagi keraguan dan kesamaran atau melihat salah
seorang dari mereka (as) memerintahkannya untuk mentaatinya. Di tanganmu orang mukmin
dan di tangan yang berlaku zalim demi membebaskan kesedihan dan sebagainya
dengan kekalnya bersama rukya dan kemudian pada kepercayaannya yang batil, dan telah
dikemukakan dalam banyak kalimat bahagian pertama dan tidak ada keraguan melihat
roh-roh mereka yang suci yang menyalahi syarat, tetapi juga dapat melihat
mereka yang tidak mengenalinya tidak mendengar nama-nama mereka dan memanggil
mereka golongan kafir jauh dari negara Islam, tetapi perlu dibolehkan dalam
keadaan jaga bagi orang-orang beriman, dan penyertaannya ikhlas untuk orang
yang beriman sempurna yang tidak berguna pada beberapa cara untuk tidur kepada
mereka semua. dan dinyatakan apa yang telah berlalu banyak amalan dalam masalah
tidur dan tiada khabar yang menyatakan dalam keadaan jaga kemunculan yang luar
bisa dari mereka (as) dalam tidur setiap kelas dan tiada dalam keadaan jaga.
No comments:
Post a Comment