Thursday, 3 October 2019

BAB IV : Rukya Sepanjang Sejarah


BAB IV


Rukya Sepanjang Sejarah

Saya ingin menyebut beberapa riwayat yang meriwayatkan sesuatu tentang kepercayaan dalam rukya oleh tokoh-tokoh kemanusiaan, orang-orang awam dan taghut penzalim sejak Adam sehinggalah sekarang dan bagaimana berlaku peristiwa-peristiwa penting dalam sejarah dan mesej-mesej penting yang disokong oleh rukya dan yang didahului oleh rukya untuk menguatkannya dan mendorong perjalanannya bahkan pada tahap individu-individu dan orang-orang arif dan Allah penjaga kejayaan: Sumber J 1 Dar Al-Salam


Rukya Zulkarnain

Al-Shaduq dalam Ikmal Al-Din... Dia berkata: Saya membaca dalam sebahagian kitab Allah AWJ bahawa Zulkarnain adalah seorang lelaki dari prnduduk Iskandariah dan bahawa dia adalah anak lelaki tertua dari orang tuanya yang tidak mempunyai anak lelaki yang lain. Dikatakan kepadanya: (Iskandarush) dia mempunyai adab dan akhlak suci dari masa ia seorang kanak-kanak sehingga dewasa, dan dia melihat dalam tidur seolah-olah dia mendekati matahari sehingga dia mengambil tanduknya, di timur dan barat, maka apabila dia menceritakan rukyanya kepada kaumnya, mereka memanggilnya Zha Al-Qarnain (yang mempunyai dua tanduk). Apabila dia melihat rukya ini dia menjauhkan kepentingannya dan atas suaranya diserahkan kepada kaumnya dan perkara pertama yang disempurnakannya adalah perintah untuk mengatakan bahawa dia menyerah kepada Allah AWJ dan kemudian menyeru kaumnya kepada Islam, maka mereka menganut Islam atas kemuliaannya.


Rukya Namrud laknahu Allah

Namrud melihat dalam mimpi bahawa bintang telah muncul dan menghilangkan sinar matahari dan bulan sehingga tidak ada cahaya yang tinggal pada keduanya. Dia sangat takut dan memanggil ahli-ahli sihir, pemimpin Gereja;dan tukang-tukang ramal (mereka yang bersenang-senang – iaitu berjalan - di bumi) dan bertanya kepada mereka tentang hal itu dan mereka mengatakan dia dilahirkan mengenai kamu pada tahun ini yang akan membinasa dan memusnahkan ahli rumahmu di tangannya. berkata Namrud memerintahkan untuk membunuh setiap anak lelaki yang dilahirkan di daerah itu pada tahun itu.


Rukya Hashim bin Abdul Manaf berita gembira kedatangan Nabi (S)

Dalam Al-Bihar... Ketika dia berada di suatu malam berbaring di Bait Al-’Atiq (Bait Allah), dia meminta kepada Allah untuk memberinya anak lelaki yang akan ada di dalamnya cahaya Rasulullah (S), sehingga membawa dia mengantuk, Dan ia berpaling dari rumah itu dan kemudian berbaring lalu datang kepadanya dan diberikan perkataan  dalam tidurnya. Pada kamu ada Salmi binti Omar, bahawa dia wanita suci yang disucikan yqng bersambungan dan dia membawanya dan membayarnya mas kahwin yang besar, tetapi kamu tidak dapat wanita yang sama, kamu akan mempunyai seorang anak darinya tang akan menjadi Nabi (S) yang akan membimbing secara meluas untuk mengambil kemuliaan tidak lama lagi maka perhatikan Hashim akan menjangkakan kebimbangan atau keterujaan.


Mimpi-mimpi Abdul Muttalib bin Hasyim (ra)

Dalam Al-Bihar... Selepas menyebut kejadian Tentera Bergajah Abdul Muttalib pada hari yang sama telah tidur di Al-Hajar (Al-Aswad) ketika itu datang kepadanya kata-kata supaya menggali Thaibah dan lalu dia bertanya, Apa itu Thaibah?  Lalu dia menghilang dariku hingga keesokannya dan ketika tidur di tempatku dan dia datang memanggilku dan berkata galilah yang dijaga  Lalu dia menghilang dariku dan datang pada hari yang lain dia berkata galilah Zamzam: Apa itu Zamzam?   Beliau berkata Zamzam tidak pernah mengalir dan dikumpul untuk memberi minuman jemaah haji, yang terbesar di tempat tinggal semut. Maka apabila dia menunjukkan kedudukannya maka Abdul Muttalib mengambil cangkulnya bersama anaknya Al-Harits. Pada masa itu dia tidak ada anak yang lain. Kemudian disebutkan kaum Quraisy mempertikaikan penggalian telaga Zamzam dan apa yang muncul kepada Abdul Muttalib adalah kejadian karamah.


Mimpi Omar bin Marrah

Disebutkan bahawa Omar bin Marrah telah berkata, Aku keluar mengerjakan Haji semasa jahiliyah bersama jamaah kaumku dan aku melihat dalam mimpi, dalam perjalananku ada cahaya bersinar di Kaabah bahkan menenerangi hingga ke pohon kurma Yatsrib dan Gunung Juhainah puncaknya yang gundul dan aku terdengar dalam tidur kata-kata yang mengatakan akan lenyap kegelapan dan bersinar kecerahan dan akan diutus nabi penutup dan kemudian memancar cahaya yang lain sehingga aku melihat istana Al-Hirah dan kecerahab Al-Madain dan aku mendengar dia berkata terimalah kebenaran yang menyinari dan men tolaklah kebatilan yang menindas. maka aju terkejut dan aku memberitahu sahabat-sahabatku dan Allah telah bercakap mengenai Mekah dan kehidupan Quraisy yang baru ini dan kemudian memberitahukan kepada mereka apa yang aku lihat ketika kami pergi ke negeri kami, datang pemberi khabar memberitahu kami bahawa seorang lelaki dari Quraish bernama Ahmad telah diutus, di sisi kami pula ada berhala. Akulah yang sangat dibebankan untuk menghancurkannya dan aku keluar sehingga sampai ke Mekah Lalu dia memberi khabar katanya, Ya Omar bin Marrah, Aku adalah seorang Nabi yang diutus kepada manusia seluruhnya. Aku menyeru mereka kepada Islam dan memerintahkan mereka supaya tidak menumpahkan darah, supaya menyambung tali silaturrahim,  dan supaya menyembah Al-Rahman dan menolak berhala, ziarah Al-Bait dan berpuasa pada bulan Ramadhan. Barangsiapa menyahutnya baginya syurga dan barangsiapa yang menderhaka baginya api neraka. Maka berimanlah kamu Ya Omar bin Marrah kepada Allah, berimanlah kamu pada Hari Kiamat dengan Neraka, Ku berkata: Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Aku bersaksi bahawa engkau adalah Rasul-Nya, dengan apa yang halal dan yang haram. Walaupun ramai orang tetapi:aku mahu mengatakan:.
Aku bersaksi bahawa Allah adalah benar. Dan Aku sesungguhnya bagi tuhan batu-batu itu yang pertama ditinggalkan


Rukya Sawad bin Qarib

Al-Syeikh Syazhan bin Jibril Al-Qumi dalam kebaikannya ...

Al-Waqidi berkata ketika aku datang kepada Rasulullah (S) baginda dalam perut ibunya tujuh bulan, Sawad bin Qarib datang dan berkata kepadanya, ketahuilah Aba Harits bahawa kemarin ketika aku antara tidur dan jaga, aku melihat pintu-pintu langit terbuka dan aku melihat para malaikat turun ke bumi. Ia adalah berhampiran dengan keluarnya namanya Ahmad, dan ia adalah suatu tambahan Abdul Muttalib seorang Rasul Allah (S) turun ke bumi dan kepada yang hitam, yang merah dan yang kuning dan kepada yang kecil dan yang besar, yang lelaki dan perempuan, pemilik  pedang pemancung dan anak-anak panah yang menusuk. Lalu berkata kepada sebahagian malaikat mengenainya.  Lalu dia berkata: ini wali kamu Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hasyim bin Abdul Manaf. Maka Abdul Muttalib berkata melengkapkan rukya dan tidak seorang pun memberi khabat mengenainya untuk melihat apakah apa yang terjadi.


Rukya Al-Shadiqah oleh Ibn Abi Qahafah
                  
Dalam Al-Bihar... bahawa dia berkata aku melihat dalam mimpiku seolah-olah sebuah bintang muncul di rumah Abi Talib dan naik ke cakrawala langit dan bersinar dan menerangi sehingga ia menjadi seperti bulan yang terang dan kemudian turun di antara dua tembok dan mengikutinya, apabila dia memasuki rumah Khadijah binti Khuwailid dan memasuki ruang tamu, apakah takwilnya? Abu Talib berkata kepadanya, dan dia pergi ke rumahnya untuk ditunangkan dengan Nabi Muhammad (S). Maka dia berkata kepadanya (Khadijah), Di sini kami mempunyai niat dan ucapannya untuk mengatakan (dari mengatakan takwilnya jika diperintahkan untuk mengatakannya)


Tiga Mimpi Warqah bin Naufal

Dalam Al-Bihar... dari Manaqib Ibn Syahr Al-Asyub dalam hadits terlantiknya Nabi (S) dan Khadijah bersyahadah beberapa tanda-tanda Ilahiyah. Katanya: sehingga Khadijah pergi menemui Warqah bin Naufal, lalu Warqah berkata: Ini demi Allah adalah Al-Namus (yang turun pada Musa dan Isa) dan aku melihat dalam mimpi tiga malam bahawa Allah mengutus ke Mekah senagai seorang utusan yang bernama Muhammad telah dekat waktunya dan aku tidak melihat pada manusia yang lebih baik daripadanya.

Maha Suci Allah, yang kini memperlihatkan kepada ramai manusia kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan dengan rukya-rukya dan bahawa dia adalah utusan Imam Mahdi dan bertahun-tahun sebelumnya dan tidak ada hari-hari yang tidak ada orang beriman dengannya. Mala apakah alasan mereka terhadap Allah atas keuzuran mereka esok nanti dan tidak terkecuali dalam tanggungjawab mereka yang tidak melihat rukya sebagai hujah lengkap bagi kebanyakan dari yang ramai berkeyakinan yang bersaksi tentang itu dan adanya jalan menuju Allah
(فَمَن شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِيلًا),
maka barangsiapa menghendaki niscaya dia mengambil jalan kepada Tuhannya.
tidakkah soalan itu tanggungjawab atas diri mereka atau mereka sombong?

Rukya Shadiqah oleh Ibn Abi Qahafah
yang diriwayatkan oleh Imam Al-Shadiq (as)

Dalam Al-Ihtaj dalam hadits rayuan dan janji 'Amirul Mukminin (as) dari manaqibnya oleh Abu Bakr dan pengesahannya dan dia mengabaikannya ketika sampai harinya. Berkata Al-Shadiq (as): Maka datang pada malamnya dia melihat dalam mimpinya bahawa Rasulullah (S) mewakilkan beliau dalam majlisnya dan Abu Bakr berdiri kepadanya lalu memberi salam kepadanya. Dia memalingkan wajahnya maka dia berada di hadapan wajah baginda untuk memberinya salam, dan baginda memalingkan wajahnya lalu Abu Bakr berkata: Wahai Rasulullah perintahkan padaku dengan perintah yang tidak dapat kulakukan? Baginda (S) bersabda: Aku mahu engkau dalam kesejahteraan dan engkau telah menunjukkan permusuhan kepada orang yang berwalikan Allah dan Rasul-Nya, dan engkau menolak hak keluarganya, katanya: Aku bertanya siapa keluarganya? Baginda bersabda: "Orang yang kamu singgung adalah Ali. katanya: Aku berkata: Dia telah menolaknya, wahai Rasulullah, Kemudian dia tidak melihatnya. Lalu dia yang pertama oergi kepada Ali (as)." Dan dia berkata, Hulurkan tanganmu, Ya Aba Al-Hassan, dan membai’ahnya dan menceritakan kepadanya apa yang dilihatnya. Lalu katanya: Ali menghulurkan tangannya dan Abu Bakr menyambut dan membai’ahnya. Dan memberi salam kepadanya: Dan berkata kepadanya Pergilah ke masjid Rasulullah (S) dan katakan kepada mereka apa yang kulihat dari malamku dan apa yang terjadi di antara aku dan engkau dan diriku keluar dari perkara ini dan aku serahkan kepadamu, katanya: dia (as) berkata: ya, dia keluar darinya dengan perubahan warna dirinya yang tinggi pada rakannya ‘Umar dan ia adalah atas permintaannya. Lalu Malik berkata kepadanya: Ya Khalifah Rasulullah. Khabarkan padanya apa asalnya dan apa yang dilihatnya dari dia dan apa yang dia lihat dan apa yang terjadi di antara dia dan Ali (as)  katanya: ‘Umar berkata kepadanya: Aku teguhkan kamu dengan Allah, Ya Khalifah Rasulullah dan penipuan sihir Bani Hashim dan terpercayaimya mereka dan bukan sihir pertama mereka dan masih ada padanya sehingga menolaknya dari pendapatnya dan mengganggu dari azamnya dan hasratnya untuk mengukuhkan pendiriannya. katanya: Ali (as) datang ke masjid tepat pada waktunya maka tidak seorang pun dari mereka melihatnya dan dia merasakan sesuatu dan pergi ke kubur Rasulullah (S). Lalu ‘Umar mengarahkannya dengan berkata: Ya Ali apa yang kamu inginkan itu selain ia adalah pembenihan pohon berduri maka pelajarilah perkara itu dan kembalilah ke rumahnya. Adakah dipertimbangkan dari riwayat ini yang diriwayatkan oleh Imam maksum, ramai orang tidak hendak memperbaiki sehingga tahap Abu Bakar mempercayai rukya itu walaupun awalnya. mereka yang berpengetahuan dan ulamak maka adalah lebih buruk lagi pada kedudukan ‘Umar, Sebahagian daripada mereka menuduh Al-Syed Ahmad Al-Hassan ahli sihir dan memanfaatkan jin dan memfitnah dengan rukya itu, bahkan Al-Sistani menafikan rukya terhadap imam Mahdi (as) seolah-olah sejarah berulang dengan sendirinya.


Rukya-Rukya Al-Hajjaj Haji Dimana Pujian Besar Kepada Sa’eid Bin Jubair

Al-Damiri dalam (Kitab) Hayat Al-Hayawan bahawa Al-Hajjaj selama tempoh sakitnya setiap kali dia tidur dia melihat Sa’eid bin Jubair mengambil pakaiannya, dia berkata: Wahai musuh Allah, engkau akan membunuhku? Dia bangun dalam keadaan cemas.
Semoga kita dilindungi Allah dari siksaan ini, yang tidak diketahui betapa dahsyatnya kecuali Allah, yang Allah khususkan kepada para penzalim dan memilih untuk memberi amaran kepada mereka dan memperingatkan denga rukya yang mengejutkan. Apakah ia dianggap rukya yang benar sebelum terlambat ...


Rukya Mengenai Imam Al-Redha (as)
                                            
Al-Shaduq dalam Al-3uyun Wal-Amali dari Muhammad bin Ibrahim Al-Thalaqani dari bin 3uqdah dari Ali bin Al-Hassan bin Fadhdhal, dari bapa-bapanya dari Al-Redha (as): bahawa (dia diberitahu oleh seorang lelaki dari penduduk Khurasan: "Wahai anak Rasulullah, aku melihat Rasulullah (S) dalam tidur seolah-olah dia berkata kepadaku: Bagaimana kamu jika sebahagian daripada ku dikebumikan di negerimu, dan kamu telah diamanahkan (memelihara) kirimanku; dan tersembunyi di tanahmu adalah bintangku?" Lalu Al-Ridha (as​​) berkata kepadanya: "Aku akan dikebumikan di negerimu; bahawa aku sebahagian daripada Nabi mu; dan akulah kiriman dan bintang; bahkan sesiapa menziarahiku dan dia tahu apa yang diwajibkan Allah TWT, dari hakku dan taat padaku, maka aku dan bapaku adalah pemberi Syafaat kepadanya pada hari kiamat, dan sesiapa yang kami berikan Syafaat padanya akan terselamat walaupun dia memiliki dosa-dosa yang sama berat dengan dosa tsaqalain (kedua-dua) jin dan Manusia; dan sememangnya aku diberitahu oleh bapaku, daripada datukku, dari bapanya (as​​) bahawa Rasulullah (S) bersabda: "Sesiapa yang melihatku dalam tidurnya maka sesungguhnya dia telah melihatku, kerana syaitan tidak boleh menyerupai bentuk rupa ku, tidak juga dalam bentuk rupa sesiapa dari Aushiakku, tidak juga dalam bentuk rupa seseorang dari Syiah mereka, dan Rukya yang benar adalah sebahagian daripada tujuh puluh bahagian nubuwah.")

Tidak menjadi rahsia lagi kepada pembaca bahawa Nabi (S) wafat dalam tahun 10 Hijriah dan Imamah Al-Redha (as): antara 183-203 H, iaitu kira-kira 200 tahun antara kewafatan Rasulullah (S) dan hadits ini adalah dalil qath’ei orang yang melihat rukya itu tidak lupa akan rukya Nabi (S) dalam rukyanya, bagaimana sesetengah orang-orang yang lalai menolak yang mengubah perkataan mengenai kedudukannya terhadap tuntutan mereka dengan mendakwa bahawa sesiapa yang melihat imam-imam atau nabi dalam mimpi tidak melihat mereka sebenarnya kerana dia tidak melihat mereka sewaktu hidupnya dan Imam Al-Redha (as) mengakui rukya seorang lelaki Khurasan dan mengesahkan fakta ini selepas 200 tahun dari kewafatan Rasulullah (S), tetapi ia juga menegaskan para imam dan Syiah mereka dan dianggap kebenarannya sebahagian daripada bahagian nubuwah.....

Apakah selepas ini, kamu masih mengingkari, ingatlah, amatlah buruk apa yang kamu tentukan terhadap Rukya Shadiqah (rukya yang benar) ​​pada beberapa riwayat.

Tsiqah Al-Islam dalam Al-Kafi dari Muhammad bin Yahya ... dari Abi Abdillah (as) katanya: Aku berkata kepadanya bahawa aku melihat dalam mimpi bahawa aku katakan kepadamu bahawa berperang bersama imam tidaklah yang dikira taat larangan seperti bangkai, , darah dan daging babi, engkau katakan padaku, ya ia adalah demikian. Maka Abu Abdullah (as) juga berkata. Begitulah.

Bukankah ini pengesahan oleh Imam maksum dengan hujah kuat rukya dalam hal-hal ibadat serta aqidah-aqidah yang, utama, Mengapa mereka berani menafikannya hari ini mengenai Sunnah Allah, para nabi dan imam-imam?

                       ✡✡✡✡✡

 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 

No comments:

Post a Comment