BAB IV
Rukya Sepanjang Sejarah
Saya ingin menyebut beberapa riwayat yang meriwayatkan sesuatu tentang
kepercayaan dalam rukya oleh tokoh-tokoh kemanusiaan, orang-orang awam dan
taghut penzalim sejak Adam sehinggalah sekarang dan bagaimana berlaku
peristiwa-peristiwa penting dalam sejarah dan mesej-mesej penting yang disokong
oleh rukya dan yang didahului oleh rukya untuk menguatkannya dan mendorong perjalanannya
bahkan pada tahap individu-individu dan orang-orang arif dan Allah penjaga
kejayaan: Sumber J 1 Dar Al-Salam
Rukya Zulkarnain
Al-Shaduq dalam Ikmal Al-Din... Dia berkata: Saya membaca dalam
sebahagian kitab Allah AWJ bahawa Zulkarnain adalah seorang lelaki dari
prnduduk Iskandariah dan bahawa dia adalah anak lelaki tertua dari orang tuanya
yang tidak mempunyai anak lelaki yang lain. Dikatakan kepadanya: (Iskandarush)
dia mempunyai adab dan akhlak suci dari masa ia seorang kanak-kanak sehingga
dewasa, dan dia melihat dalam tidur seolah-olah dia mendekati matahari sehingga
dia mengambil tanduknya, di timur dan barat, maka apabila dia menceritakan
rukyanya kepada kaumnya, mereka memanggilnya Zha Al-Qarnain (yang mempunyai dua
tanduk). Apabila dia melihat rukya ini dia menjauhkan kepentingannya dan atas
suaranya diserahkan kepada kaumnya dan perkara pertama yang disempurnakannya
adalah perintah untuk mengatakan bahawa dia menyerah kepada Allah AWJ dan
kemudian menyeru kaumnya kepada Islam, maka mereka menganut Islam atas
kemuliaannya.
Rukya Namrud laknahu Allah
Namrud melihat dalam mimpi bahawa bintang telah muncul dan
menghilangkan sinar matahari dan bulan sehingga tidak ada cahaya yang tinggal
pada keduanya. Dia sangat takut dan memanggil ahli-ahli sihir, pemimpin
Gereja;dan tukang-tukang ramal (mereka yang bersenang-senang – iaitu berjalan -
di bumi) dan bertanya kepada mereka tentang hal itu dan mereka mengatakan dia
dilahirkan mengenai kamu pada tahun ini yang akan membinasa dan memusnahkan ahli
rumahmu di tangannya. berkata Namrud memerintahkan untuk membunuh setiap anak
lelaki yang dilahirkan di daerah itu pada tahun itu.
Rukya Hashim bin Abdul Manaf berita gembira kedatangan Nabi (S)
Dalam Al-Bihar... Ketika dia berada di suatu malam berbaring di Bait
Al-’Atiq (Bait Allah), dia meminta kepada Allah untuk memberinya anak lelaki
yang akan ada di dalamnya cahaya Rasulullah (S), sehingga membawa dia
mengantuk, Dan ia berpaling dari rumah itu dan kemudian berbaring lalu datang
kepadanya dan diberikan perkataan dalam
tidurnya. Pada kamu ada Salmi binti Omar, bahawa dia wanita suci yang disucikan
yqng bersambungan dan dia membawanya dan membayarnya mas kahwin yang besar,
tetapi kamu tidak dapat wanita yang sama, kamu akan mempunyai seorang anak
darinya tang akan menjadi Nabi (S) yang akan membimbing secara meluas untuk
mengambil kemuliaan tidak lama lagi maka perhatikan Hashim akan menjangkakan
kebimbangan atau keterujaan.
Mimpi-mimpi Abdul Muttalib bin Hasyim (ra)
Dalam Al-Bihar... Selepas menyebut kejadian Tentera Bergajah Abdul
Muttalib pada hari yang sama telah tidur di Al-Hajar (Al-Aswad) ketika itu
datang kepadanya kata-kata supaya menggali Thaibah dan lalu dia bertanya, Apa
itu Thaibah? Lalu dia menghilang dariku
hingga keesokannya dan ketika tidur di tempatku dan dia datang memanggilku dan
berkata galilah yang dijaga Lalu dia menghilang dariku dan datang pada
hari yang lain dia berkata galilah Zamzam: Apa itu Zamzam? Beliau berkata Zamzam tidak pernah mengalir
dan dikumpul untuk memberi minuman jemaah haji, yang terbesar di tempat tinggal
semut. Maka apabila dia menunjukkan kedudukannya maka Abdul Muttalib mengambil
cangkulnya bersama anaknya Al-Harits. Pada masa itu dia tidak ada anak yang
lain. Kemudian disebutkan kaum Quraisy mempertikaikan penggalian telaga Zamzam
dan apa yang muncul kepada Abdul Muttalib adalah kejadian karamah.
Mimpi Omar bin Marrah
Disebutkan bahawa Omar bin Marrah telah berkata, Aku keluar mengerjakan
Haji semasa jahiliyah bersama jamaah kaumku dan aku melihat dalam mimpi, dalam
perjalananku ada cahaya bersinar di Kaabah bahkan menenerangi hingga ke pohon
kurma Yatsrib dan Gunung Juhainah puncaknya yang gundul dan aku terdengar dalam
tidur kata-kata yang mengatakan akan lenyap kegelapan dan bersinar kecerahan
dan akan diutus nabi penutup dan kemudian memancar cahaya yang lain sehingga
aku melihat istana Al-Hirah dan kecerahab Al-Madain dan aku mendengar dia
berkata terimalah kebenaran yang menyinari dan men tolaklah kebatilan yang
menindas. maka aju terkejut dan aku memberitahu sahabat-sahabatku dan Allah
telah bercakap mengenai Mekah dan kehidupan Quraisy yang baru ini dan kemudian
memberitahukan kepada mereka apa yang aku lihat ketika kami pergi ke negeri
kami, datang pemberi khabar memberitahu kami bahawa seorang lelaki dari Quraish
bernama Ahmad telah diutus, di sisi kami pula ada berhala. Akulah yang sangat
dibebankan untuk menghancurkannya dan aku keluar sehingga sampai ke Mekah Lalu
dia memberi khabar katanya, Ya Omar bin Marrah, Aku adalah seorang Nabi yang
diutus kepada manusia seluruhnya. Aku menyeru mereka kepada Islam dan
memerintahkan mereka supaya tidak menumpahkan darah, supaya menyambung tali
silaturrahim, dan supaya menyembah Al-Rahman dan menolak berhala, ziarah
Al-Bait dan berpuasa pada bulan Ramadhan. Barangsiapa menyahutnya baginya
syurga dan barangsiapa yang menderhaka baginya api neraka. Maka berimanlah kamu
Ya Omar bin Marrah kepada Allah, berimanlah kamu pada Hari Kiamat dengan
Neraka, Ku berkata: Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Aku
bersaksi bahawa engkau adalah Rasul-Nya, dengan apa yang halal dan yang haram.
Walaupun ramai orang tetapi:aku mahu mengatakan:.
Aku bersaksi bahawa Allah adalah benar. Dan Aku sesungguhnya
bagi tuhan batu-batu itu yang pertama ditinggalkan
Rukya Sawad bin Qarib
Al-Syeikh Syazhan bin Jibril Al-Qumi dalam kebaikannya ...
Al-Waqidi berkata ketika aku datang kepada Rasulullah (S) baginda dalam
perut ibunya tujuh bulan, Sawad bin Qarib datang dan berkata kepadanya,
ketahuilah Aba Harits bahawa kemarin ketika aku antara tidur dan jaga, aku
melihat pintu-pintu langit terbuka dan aku melihat para malaikat turun ke bumi.
Ia adalah berhampiran dengan keluarnya namanya Ahmad, dan ia adalah suatu
tambahan Abdul Muttalib seorang Rasul Allah (S) turun ke bumi dan kepada yang hitam,
yang merah dan yang kuning dan kepada yang kecil dan yang besar, yang lelaki
dan perempuan, pemilik pedang pemancung
dan anak-anak panah yang menusuk. Lalu berkata kepada sebahagian malaikat
mengenainya. Lalu dia berkata: ini wali
kamu Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hasyim bin Abdul Manaf. Maka Abdul
Muttalib berkata melengkapkan rukya dan tidak seorang pun memberi khabat
mengenainya untuk melihat apakah apa yang terjadi.
Rukya Al-Shadiqah oleh Ibn Abi Qahafah
Dalam Al-Bihar... bahawa dia berkata aku melihat dalam mimpiku
seolah-olah sebuah bintang muncul di rumah Abi Talib dan naik ke cakrawala
langit dan bersinar dan menerangi sehingga ia menjadi seperti bulan yang terang
dan kemudian turun di antara dua tembok dan mengikutinya, apabila dia memasuki
rumah Khadijah binti Khuwailid dan memasuki ruang tamu, apakah takwilnya? Abu
Talib berkata kepadanya, dan dia pergi ke rumahnya untuk ditunangkan dengan
Nabi Muhammad (S). Maka dia berkata kepadanya (Khadijah), Di sini kami
mempunyai niat dan ucapannya untuk mengatakan (dari mengatakan takwilnya jika
diperintahkan untuk mengatakannya)
Tiga Mimpi Warqah bin Naufal
Dalam Al-Bihar... dari Manaqib Ibn Syahr Al-Asyub dalam hadits
terlantiknya Nabi (S) dan Khadijah bersyahadah beberapa tanda-tanda Ilahiyah.
Katanya: sehingga Khadijah pergi menemui Warqah bin Naufal, lalu Warqah
berkata: Ini demi Allah adalah Al-Namus (yang turun pada Musa dan Isa) dan aku
melihat dalam mimpi tiga malam bahawa Allah mengutus ke Mekah senagai seorang
utusan yang bernama Muhammad telah dekat waktunya dan aku tidak melihat pada
manusia yang lebih baik daripadanya.
Maha Suci Allah, yang kini memperlihatkan kepada ramai manusia kepada
Al-Syed Ahmad Al-Hassan dengan rukya-rukya dan bahawa dia adalah utusan Imam
Mahdi dan bertahun-tahun sebelumnya dan tidak ada hari-hari yang tidak ada
orang beriman dengannya. Mala apakah alasan mereka terhadap Allah atas keuzuran
mereka esok nanti dan tidak terkecuali dalam tanggungjawab mereka yang tidak
melihat rukya sebagai hujah lengkap bagi kebanyakan dari yang ramai
berkeyakinan yang bersaksi tentang itu dan adanya jalan menuju Allah
(فَمَن
شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِيلًا),
maka barangsiapa menghendaki niscaya dia mengambil jalan kepada Tuhannya.
tidakkah soalan itu tanggungjawab atas diri mereka atau mereka sombong?
Rukya Shadiqah oleh Ibn Abi Qahafah
yang diriwayatkan oleh Imam Al-Shadiq (as)
Dalam Al-Ihtaj dalam hadits rayuan dan janji 'Amirul Mukminin (as) dari
manaqibnya oleh Abu Bakr dan pengesahannya dan dia mengabaikannya ketika sampai
harinya. Berkata Al-Shadiq (as): Maka datang pada malamnya dia melihat dalam
mimpinya bahawa Rasulullah (S) mewakilkan beliau dalam majlisnya dan Abu Bakr
berdiri kepadanya lalu memberi salam kepadanya. Dia memalingkan wajahnya maka
dia berada di hadapan wajah baginda untuk memberinya salam, dan baginda
memalingkan wajahnya lalu Abu Bakr berkata: Wahai Rasulullah perintahkan padaku
dengan perintah yang tidak dapat kulakukan? Baginda (S) bersabda: Aku mahu
engkau dalam kesejahteraan dan engkau telah menunjukkan permusuhan kepada orang
yang berwalikan Allah dan Rasul-Nya, dan engkau menolak hak keluarganya,
katanya: Aku bertanya siapa keluarganya? Baginda bersabda: "Orang yang
kamu singgung adalah Ali. katanya: Aku berkata: Dia telah menolaknya, wahai
Rasulullah, Kemudian dia tidak melihatnya. Lalu dia yang pertama oergi kepada
Ali (as)." Dan dia berkata, Hulurkan tanganmu, Ya Aba Al-Hassan, dan membai’ahnya
dan menceritakan kepadanya apa yang dilihatnya. Lalu katanya: Ali menghulurkan tangannya
dan Abu Bakr menyambut dan membai’ahnya. Dan memberi salam kepadanya: Dan
berkata kepadanya Pergilah ke masjid Rasulullah (S) dan katakan kepada mereka
apa yang kulihat dari malamku dan apa yang terjadi di antara aku dan engkau dan
diriku keluar dari perkara ini dan aku serahkan kepadamu, katanya: dia (as) berkata:
ya, dia keluar darinya dengan perubahan warna dirinya yang tinggi pada rakannya
‘Umar dan ia adalah atas permintaannya. Lalu Malik berkata kepadanya: Ya Khalifah
Rasulullah. Khabarkan padanya apa asalnya dan apa yang dilihatnya dari dia dan
apa yang dia lihat dan apa yang terjadi di antara dia dan Ali (as) katanya: ‘Umar berkata kepadanya: Aku teguhkan
kamu dengan Allah, Ya Khalifah Rasulullah dan penipuan sihir Bani Hashim dan
terpercayaimya mereka dan bukan sihir pertama mereka dan masih ada padanya
sehingga menolaknya dari pendapatnya dan mengganggu dari azamnya dan hasratnya
untuk mengukuhkan pendiriannya. katanya: Ali (as) datang ke masjid tepat pada waktunya
maka tidak seorang pun dari mereka melihatnya dan dia merasakan sesuatu dan
pergi ke kubur Rasulullah (S). Lalu ‘Umar mengarahkannya dengan berkata: Ya Ali
apa yang kamu inginkan itu selain ia adalah pembenihan pohon berduri maka pelajarilah
perkara itu dan kembalilah ke rumahnya. Adakah dipertimbangkan dari riwayat ini
yang diriwayatkan oleh Imam maksum, ramai orang tidak hendak memperbaiki
sehingga tahap Abu Bakar mempercayai rukya itu walaupun awalnya. mereka yang
berpengetahuan dan ulamak maka adalah lebih buruk lagi pada kedudukan ‘Umar,
Sebahagian daripada mereka menuduh Al-Syed Ahmad Al-Hassan ahli sihir dan
memanfaatkan jin dan memfitnah dengan rukya itu, bahkan Al-Sistani menafikan
rukya terhadap imam Mahdi (as) seolah-olah sejarah berulang dengan sendirinya.
Rukya-Rukya Al-Hajjaj Haji Dimana Pujian Besar Kepada Sa’eid Bin Jubair
Al-Damiri dalam (Kitab) Hayat Al-Hayawan bahawa Al-Hajjaj selama tempoh
sakitnya setiap kali dia tidur dia melihat Sa’eid bin Jubair mengambil
pakaiannya, dia berkata: Wahai musuh Allah, engkau akan membunuhku? Dia bangun
dalam keadaan cemas.
Semoga kita dilindungi Allah dari siksaan ini, yang tidak diketahui
betapa dahsyatnya kecuali Allah, yang Allah khususkan kepada para penzalim dan
memilih untuk memberi amaran kepada mereka dan memperingatkan denga rukya yang
mengejutkan. Apakah ia dianggap rukya yang benar sebelum terlambat ...
Rukya Mengenai Imam Al-Redha (as)
Al-Shaduq dalam Al-3uyun Wal-Amali dari Muhammad bin Ibrahim
Al-Thalaqani dari bin 3uqdah dari Ali bin Al-Hassan bin Fadhdhal, dari
bapa-bapanya dari Al-Redha (as): bahawa (dia diberitahu oleh seorang lelaki
dari penduduk Khurasan: "Wahai anak Rasulullah, aku melihat Rasulullah (S)
dalam tidur seolah-olah dia berkata kepadaku: Bagaimana kamu jika sebahagian
daripada ku dikebumikan di negerimu, dan kamu telah diamanahkan (memelihara)
kirimanku; dan tersembunyi di tanahmu adalah bintangku?" Lalu Al-Ridha
(as) berkata kepadanya: "Aku akan dikebumikan di negerimu; bahawa
aku sebahagian daripada Nabi mu; dan akulah kiriman dan bintang; bahkan sesiapa
menziarahiku dan dia tahu apa yang diwajibkan Allah TWT, dari hakku dan taat
padaku, maka aku dan bapaku adalah pemberi Syafaat kepadanya pada hari kiamat,
dan sesiapa yang kami berikan Syafaat padanya akan terselamat walaupun dia
memiliki dosa-dosa yang sama berat dengan dosa tsaqalain (kedua-dua) jin dan
Manusia; dan sememangnya aku diberitahu oleh bapaku, daripada datukku, dari
bapanya (as) bahawa Rasulullah (S) bersabda: "Sesiapa yang melihatku
dalam tidurnya maka sesungguhnya dia telah melihatku, kerana syaitan tidak
boleh menyerupai bentuk rupa ku, tidak juga dalam bentuk rupa sesiapa dari
Aushiakku, tidak juga dalam bentuk rupa seseorang dari Syiah mereka,
dan Rukya yang benar adalah sebahagian daripada tujuh puluh bahagian
nubuwah.")
Tidak menjadi rahsia lagi kepada pembaca bahawa Nabi (S) wafat dalam
tahun 10 Hijriah dan Imamah Al-Redha (as): antara 183-203 H, iaitu kira-kira
200 tahun antara kewafatan Rasulullah (S) dan hadits ini adalah dalil qath’ei
orang yang melihat rukya itu tidak lupa akan rukya Nabi (S) dalam rukyanya,
bagaimana sesetengah orang-orang yang lalai menolak yang mengubah
perkataan mengenai kedudukannya terhadap tuntutan mereka dengan mendakwa bahawa
sesiapa yang melihat imam-imam atau nabi dalam mimpi tidak melihat mereka
sebenarnya kerana dia tidak melihat mereka sewaktu hidupnya dan Imam Al-Redha
(as) mengakui rukya seorang lelaki Khurasan dan mengesahkan fakta ini selepas
200 tahun dari kewafatan Rasulullah (S), tetapi ia juga menegaskan para imam
dan Syiah mereka dan dianggap kebenarannya sebahagian daripada bahagian nubuwah.....
Apakah selepas ini, kamu masih mengingkari, ingatlah, amatlah
buruk apa yang kamu tentukan terhadap Rukya Shadiqah (rukya yang benar)
pada beberapa riwayat.
Tsiqah Al-Islam dalam Al-Kafi dari Muhammad bin Yahya ... dari Abi
Abdillah (as) katanya: Aku berkata kepadanya bahawa aku melihat dalam mimpi
bahawa aku katakan kepadamu bahawa berperang bersama imam tidaklah yang
dikira taat larangan seperti bangkai, , darah dan daging babi, engkau katakan
padaku, ya ia adalah demikian. Maka Abu Abdullah (as) juga berkata. Begitulah.
Bukankah ini pengesahan oleh Imam maksum dengan hujah
kuat rukya dalam hal-hal ibadat serta aqidah-aqidah yang, utama, Mengapa mereka
berani menafikannya hari ini mengenai Sunnah Allah, para nabi dan imam-imam?
✡✡✡✡✡
No comments:
Post a Comment