Monday 5 August 2019

... sambungan


Orang-orang yang tidak dapat menanggungnya berjalan dengannya akan mewariskannya dan orang-orang yang lemah mengiringinya dalam perjalanan dan mereka yang dapat membimbingnya kepada hidayah dan membimbingnya keoada kunci-kunci kebaikan: Dan mereka yang degil, yang mengingkari, sombong kedegilannya menunjukkan tanda-tanda terus berpaling dari penghadapannya dari bukti-bukti yang tetap. Mereka sampai kepada kesesatan dengan yang diperlukan persoalannya dan kemampuannya, sebagai mana firman-firman Allah SWT
 ﴿فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ﴾ 
Maka tatkala mereka berpaling, Allah memalingkan hati mereka;.
﴿ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً﴾
Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya;
﴿وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً﴾
Kami jadikan hati mereka keras membatu.
﴿ وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوه﴾
Kami telah meletakkan tutupan di atas hati mereka sehingga mereka tidak memahaminya
﴿وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ﴾
Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, niscaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki langit.
﴿ وَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ ﴾
Adapun orang-orang yang ada penyakit (kufur) dalam hati mereka maka ditambahkan kekotoran kepada kekotoran (kufur) yang ada pada mereka;
﴿ثُمَّ انْصَرَفُوا صَرَفَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ﴾
Sesudah itu merekapun pergi. Allah telah memalingkan hati mereka.
﴿ قُلْ مَنْ كَانَ فِي الضَّلالَةِ فَلْيَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمَنُ مَدّا﴾
Katakanlah: "Barang siapa yang berada di dalam kesesatan, maka biarlah Tuhan yang Maha Pemurah memperpanjang tempoh baginya;

Kemudian ada yang memandang kepada suara patung anak lembu, dan sebagai mengkabulkan doa Firaun dan dipulangan anak panah Namrud yang dicemar oleh darah dan menemani penghuni Gua dan pernikahan dengan anak perempuannya dan anak saudaranya dan kali ketiga berkahwin dengan kaum yang memuliakannya dan kesegarannya pokok tanah darat, yang disalib padanya pada dua yang pertama. berkata Al-Baqir (as) kepada Abu Bashir, seperti dalam Al-Muhasin: Jika aku membimbing kamu, maka Dia akan membimbingnya dan jika dia akan meningkatkan kamu akan ditambahNya, dan jika engkau ingkar akan ditentangnya dan kata-kata Al-Shadiq (as) di dalam Al-Kafi / Wahai pewaris rahasia Allah, rahasia Allah, rahasia Allah jangan sebarkan dan jangan ajarkan penciptaan ini asas agama Allah, tetapi senangkan hati mereka apa yang diredhai Allah kepada mereka dari kesesatan.

Selepas merenung apa yang telah kami terangkan di dalam bab sebelumnya dalam menjawab kepada hamba yang mukmin, yang kafir, yang Islam  dan yang munafik dari nikmat, balak, azab dan hukuman ganjaran dan Istidraj (ujian tersembunyi) ujian-ujian dari Allah, Terdapat sedikit keraguan tentang ketiadaan apa yang dilihatnya sebagai yang batil yang kamu lihat di sisinya ada hujah-hujah yang pasti dan bukti-bukti cemerlang untuk membuktikan iktikad yang benar yang bergantung pada risalah, Tauhid dan imamah dan Dan dia mempersembahkannya dan beamal di atas kesia-siaan, yang dihiasi oleh syaitan dan mendirikan pangkalannya bagi membasmi struktur dalam tidurnya yang menyenangkan dan khabat gembiranya atau khayapan kebenarannya yang ada pada bahagian terang yang tidak perlu dipatuhinya atas pemikiran zalim dan sesat tetapi adalah melaksanakan ketetapan hikmah ilahiyah yang tidak khilaf dengan satu jua pun dan dalam semua keadaan, dan mendapati sukar untuk menggambarkannya dan beriman dengan kebenarannya ​​pada semua orang-orang yang tidak mengenal kebenaran tetapi kebenaran ada pada orang-orang itu. Tidak menemui kebenaran seperti yang kami nyatakan tetapi tidak boleh biadab dengan kebenaran jika ia dibantu dengan dalil, dan cukuplah Dia bagiku sebaik-baik Pelindung dan dariNya kelihatan jawapan kepada percanggahan dalam hukum-hukum. Ia sebagai tambahan kepada apa yang dikemukakan oleh Al-Majlisi.

Dan kami telah nyatakan pada akhir bab yang kedua dalam jawapan kepada kekeliruan yang keempat mengenai kata-kata mereka (as) adalah hujah yang kuat dalam tidur dengan kemungkinan sebahagiannya untuk bertaqiyah dan sebahagiannya untuk persetujuan keadaan fikiran semasa dan sebahagiannya untuk kekurangan pemahaman maksud, sebahagiannya memerlukan ta’bir, sebahagian kenyataannya, ada yang benar dan yang tidak perlu dilakukan berdasarkan dalil lahiriyah yang ditegakkan atas perselisihannya seperti mana yang mesti dilakukan dengan kod-kod dan ramalan, bahkan haram dilakukan dengan hukum yang keluar darinya apabila ia bertentangan dengan apa yang ditunjukkan oleh salah satu daripada empat bukti-bukti itu.

Telah disampaikan pendapat Al-Mufid (Rahimahu Allah) sebagaimana disampaikan oleh Al-3alamah Al-Kirajiki dalam Kanz beliau, yang berbunyi: -

Apabila manusia dibolehkan mendakwa rukya dalam keadaan jaga (Al-Yaqadzah – bukan tidur) bahawa ia adalah tuan seperti Firaun yang termasuk sebagai orang-orang yang kekurangan muslihat dan hilang kesamaran dalam Al-Yaqadzah, apa yang menghalang iblis dari menyeru ketika tidur dengan berbisik kepadanya, bahawa dia seorang nabi dengan membolehkan iblis sesuatu yang tidak dibolehkan kepada manusia dan oleh kebanyakannya memakaikan kekeliruan dalam mimpi?
Adalah jelas kepada kamu bahawa mimpi-mimpi dalam tidur di mana manusia dibayangkan bahawa dia telah melihat Rasulullah (S) dan para Imam (as) yang mana ia adalah batil, kamu lihat orang Syiah mengatakan: Saya melihat dalam mimpi Rasulullah (S) bersama Amirul Mukminin (as) baginda memerintahkan aku mengikutinya dan bukan orang lain. Sesungguhnya Abu Bakr, Umar dan Utsman adalah orang-orang yang zalim dan musuh-musuhnya dan mencegahku dari berwalikan mereka dan memerintahkan aku berlepas diri dari mereka.

Kemudian seorang Nashibi melihat, dan mengatakan: Aku melihat Rasulullah (S) dalam tidur dan bersamanya ada Abu Bakr dan Otsman, dan baginda (S) memerintahkan aku untuk mengasihi mereka dan melarangku dari membenci mereka dan memberi tahu padaku bahawa mereka adalah sahabatnya di dunia dan akhirat dan bersamanya di syurga. Maka ketahuilah bahawa salah seorang pemimpi itu adalah batil (salah) dan yang satu lagi itu benar dan lebih utama. Dan yang menjadikan ianya benar dan terbukti dengan dalil dalam Al-Yaqadzah (keadaan jaga) oleh kesahihannya tiada berserta dengan kepalsuan, yang tidak menjelaskan hujah terhadap kerosakan dan kebarilannya.

Kita katakan dalam mimpi yang sahih bahawa seseorang melihat Rasulullah (S) dalam tidurnya, tetapi ia bermakna bahawa dia telah melihat dan dia tidak berniat menyiasatnya dalam hubungan pancaran pengelihatan ke jasad Nabi (S) dan apakah rukya yang disedari dalam keadaan tidurnya?

Tetapi ini yang difikirkannya sendiri yang mengganggunya di mana kebaikan Allah SWT yang telah menegakkan kedudukan (maqam) ilmu dan ini khabar yang bernilai, yang melihat sabda baginda (S): Sesiapa yang melihatku, telah melihatku, kerana maksudnya seolah-olah dia melihatku dan tidak melakukan kesilapan di tempat itu melainkan sejak dari mula lagi dia tidak mempunyai fikiran (perkataan Al-Sheikh Al-Mufid (Rahimahu Allah)).

Sesungguhnya ulasan Al-Syed Al-Mirza Al-Nuri mengenai kata-kata Al-Sheikh Al-Mufid dalam beberapa perkara, kami senaraikan seperti berikut: -

Pertama: - Ia perlu dinilai dalam dua bahagian khabar ketika mencapai hasil - sesiapa yang melihatku,dan aku sibuk dengan ibadah dan taat, sebagai contoh, dia telah melihatku, syaitan tidak boleh menyerupaiku pada sesuatu dari kebenaran.

Kedua: Jika pengetahuan menjadi penentu sesiapa yang melihatku padanya adalah baginda (S) dan apa yang menyibukkannya atau memerintahkannya supaya taat bergantung pada kepatuhannya dengan apa yang telah terbukti di luar yang tidak tetap bagi rukya dalam tidur, sifatnya menjadi seperti melihat orang lain dan kemunculan khabar itu wujud sifat tersebut, terutamnya sabda baginda (S) selepas itu dan rukya yang benar adalah sebahagian daripada tujuh puluh bahagian nubuwah ...

Ketiga: Ia tidak sepakat dengan khabar bersumber mata pada mulanya, kerana dia (as) menyimpulkan khabar yang sama tentang kesahihan apa yang dilihat perawi. Selain itu, kata-kata yang jelas dari Al-Mufid (Rahimahu Allah) bahawa sesiapa yang melihatnya pada bahagian pertama ia adalah Nabi (S) sebenar dan yang tetap bersamanya dengan bentuk pertama dan ketiga, tetapi tidak kembali kepada kata-kata muridnya yang lebih tahu ajarannya. sebagai tambahan padanan kepada ajarannya dalam rukya kehadiran Nabi dan Imam-imam (as).

Keempat: - Dia ingin dengan pancaran pengelihatan dan jasad yang menyaksikannya hal ini diterima akal dan tidak dianggap yang cerah diucapkan olehnya, dan yang selainnya yang menghalangnya, tetapi telah membuktikan kewujudan tubuh manusia lain yang dikaitkan dengan tubuh ini sebagai roh kepadanya dan apa hubungannya dengan lelaki dan wanita. Saya belajar bahawa dia telah lulus di bahagian pertama khabar mutawatir di dalam mimpi kumpulan yang menyaksikan mereka (as). Mereka (as) yang muncul di mana ia adalah mukjizat aneh seperti membunuh manusia dan membebaskan seorang banduan dan memberikan wang dan yang seumpamanya yang menunjukkan kesannya di luar dan tidak mampu kepada orang selain mereka (as). Seperti mimpi para imam (as) dan kesaksian mereka terhadap kata-kata datuk mereka (S) di antaranya mimpi-mimpi Narjis (as) dan lain-lain yang tidak menerima takwil sama sekali.

Beliau menambah Al-3alamah Al-Nuri dalam J 4 hal 279 berbunyi:

Sesuatu yang bertentangan dengan ajaran kebenaran tidak akan melihat mereka (as) dalam tidur sama sekali, orang mukmin yang dalam kebenaran beriktikad mereka mempunyai nubuwah dan Imamah yang mengiktiraf kelebihan dan kepimpinan mereka dan mengetahui apa yang mereka ada di atas sifat-sifat uluhiyah dan sifat-sifat rububiyah dan kesempurnaan nafsiyah zahir dan batin jika menghadap mereka dengan hatinya dalam sedar (Al-Yaqadzah) dan menjadikan mereka di dalam fikirannya di hadapan kata-kata dan tindakan beliau telah menghadap kepada Nabi (S) dan Imam yang benar dan berasaskan shurah (wajah) yang kemudiannya melimpah ke dalam cerminan rasa selamat bersih dan lurus bersama kerana menghadap kepada mereka dalam Alam Mitsal dengan menggambarkan mereka memakai pakaian apa saja yang mereka inginkan pada bila-bila masa dan syaitan tidak memasukinya seperti yang disebutkan dalam fikiran orang yang mengingat Allah akan disinari cahaya rahsia-rahsia dan membakar tanpa menjangkauinya setiap syaitan durhaka dan mengembalikan yang berkhianat dari pengaruh komplot dan dengan demikian tidur berdasarkan kesatuan tempat bayangan rukya dalam jaga dan tidur, dan melihat madat (kebendaan) adalah apa yang diarahkan kepadanya dalam alam ini dengan kepercayaannya dan imejnya adalah imej cerminan bayangannya yang berbeza dalam kuantiti dan kualiti menurut peribadi, tanda-tanda dan keadaan.

Ada pun sesiapa yang tidak percaya kepada semua itu, tetapi percaya dia mendakwa sebagai seorang nabi yang tidak maksum dari kejahilan dan kesalahan yang melakukan kekejaman yang dikaitkan dengannya dengan menyembunyikan ilham dari orang awam yang buta.

Bahawa dia telah menjadikan dirinya seorang nabi yang tidak diutus oleh Allah Taala dan beriktikad bahawa seorang rasul tidak turun kepadanya wahyu dari langit, maka sebahagiannya jika hilang rasa berubah kepada keperluan melantik dan akan pengenalan dirinya untuk menyebut had-had dan peribadi-peribadi yang mungkin ada banyak jenisnya, dan jika tidak di aras yang sama, dan yang disebutkan mengelilinginya dan dibayangkan dalam pikiran selainnya. Jika dia mendakwa bahawa dia tidak tua, dia tidak mendapat manfaat daripada hukum-hukum  yang mengikat setiap satu dari keduanya. Sedangkan orang-orang yang percaya pada kepalsuan tidak menghadapnya pada mulanya, kerana menghadapnya ketika itu dalam keadaan jaga dan tidur adalah syaitan. Kamu melihatnya dalam imej yang dibayangkan dalam dirinya dengan kepercayaan ini tidak akan pernah melihat seorang nabi pun dalam tidurnya walaupun dia adalah nabi yang sebenar ketika melihat nabi itu dalam tidur yang sama dia menghadap khayalannya kepada seorang nabi yang dipercayainya kepada seorang nabi dan dicelupkan dengan imej yang ditemuinya dari Alam Al-Mitsal. Jika bukan nabi sebenar pergi kepadanya, yang dihadapnya adalah Syaitan memakai imejnya dan syaitan tidak dapat menyerupai Imej Nabi (S), yang mana hakikatnya yang dihadapnya, tidak dibenarkan bagi Iblis memakai imejnya dan melihat kepadanya, bahkan tidak mungkin ia adalah imej baginda (S) dalam Alam Al-Shafi (murni) ini, yang diperlukan oleh kebagusannya, sifat-sifat dan usaha-usahanya di bawah Alam Al-Jasmani yang bercampur cahayanya dengan kegelapan yang diperlukan untuk menggambarkan dengan bentuk rupa manusia utama untuk menyempurnakan dakwah,
 ,
Syaitan tidak boleh dilihat oleh orang mukmin kecuali oleh kehodohan, pengkhianat,. kejahatan dan keburukan yang ada padanya, dan bahawa bayangan bentuk rupa yang baik seperti ianya di dalam jaga tidak boleh dilihat oleh orang kafir kecuali melihat yang hodoh yang pada pandangannya adalah cantik dan baik, orang mukmin memandang dengan cahaya Allah dan jelas kelihatan apa yang batin dari yang baik dan yang buruk, Ada pun sesiapa yang menghadap kepada selainnya, ia adalah iktikad nubuwah kepada Musailamah dan Sajjah (nabi-nabi palsu) di dalam keadaan jaga, Terdapat taman permainan syaitan dan tempat pelanggarannya yang sentiasa dibentuk dengan bentuk rupa di dalam fikirannya dalam tidur dan dalam keadaan jaga.

Berhubung dengan apa yang dikemukakan oleh Al-Mufid, adalah dibolehkan kepada manusia menuntut dengan penuh kewaspadaan bahawa dia adalah tuan seperti Firaun, bagi membolehkan syaitan mendakwa sebagai nabi dalam mimpi, dia adalah orang yang pertama melakukannya, dan itu tidak benar, kerana orang mukmin mengatakan melihat dalam mimpi: seorang lelaki yang mengaku kenabiannya dan tidak dibolehkan untuk mempercayainya bagi apa yang dikemukakan seperti dalam keadaan jaga dan ada yang mengatakan saya melihat seorang lelaki yang mendakwa sebagai tuhan atau nabi dan tidak dibolehkan untuk mempercayainya dan ia telah membuat kesamaran dalam perkara itu di beberapa tempat dan adalah wajib dalam kebijaksanaan ketuhanan untuk membatalkan tuntutannya atau menunjukkan kesalahan betapa buruk tempat tidurnya, dan bercakap dalam maqam yang dilihat dalam mimpi seorang lelaki yang mendakwa sebagai Nabi dan utusan dan mengatakan kelmarin saya melihat Rasulullah (S) dan ini jika dibolehkan, suatu kesalahan untuk boleh menghadapnya dalam keadaan jaga pada dakwaan-dakwaan, penghadapan-penghadapan, permohonan dan mendapatkan bantuan adalah bayangan syaitan dalam khayalannya dengan sifat-sifat yang dia percaya pada baginda (S), dan membuka pintu ini akan merosakkan asas-asas agama dan pernyataan ini baik, tetapi alirannya dalam semua bahagian kemusykilan mimpi, Sesetengah daripada mereka melihat kedegilan orang yang berselisih yang tidur dalam kebencian dan permusuhan dan Allah SWT mahu membimbingnya. Lalu dia melihat Nabi memerintahkannya untuk mematuhi para imam dan kebenaran mereka dan memperlihatkan kepadanya kebatilan Imamah (pemimpin) yang memusuhi mereka dengan cara tetap berdegil dan kjilaf dan dengan kemunculan mukjizat tiada lagi keraguan dan kesamaran atau melihat salah seorang dari mereka (as) memerintahkannya untuk mentaatinya. Di tanganmu orang mukmin dan di tangan yang berlaku zalim demi membebaskan kesedihan dan sebagainya dengan kekalnya bersama rukya dan kemudian pada kepercayaannya yang batil, dan telah dikemukakan dalam banyak kalimat bahagian pertama dan tidak ada keraguan melihat roh-roh mereka yang suci yang menyalahi syarat, tetapi juga dapat melihat mereka yang tidak mengenalinya tidak mendengar nama-nama mereka dan memanggil mereka golongan kafir jauh dari negara Islam, tetapi perlu dibolehkan dalam keadaan jaga bagi orang-orang beriman, dan penyertaannya ikhlas untuk orang yang beriman sempurna yang tidak berguna pada beberapa cara untuk tidur kepada mereka semua. dan dinyatakan apa yang telah berlalu banyak amalan dalam masalah tidur dan tiada khabar yang menyatakan dalam keadaan jaga kemunculan yang luar bisa dari mereka (as) dalam tidur setiap kelas dan tiada dalam keadaan jaga.


✡✡✡✡✡

 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 

No comments:

Post a Comment