Tuesday 23 July 2019

Kedua: - Mimpi:


Kedua: - Mimpi:

Ia terbahagi kepada dua bahagian: -

1 - Khazanah syaitan:

Rasulullah (S) bersabda (Rukya ada tiga, dari syaitan untuk menakut-nakutkan dan agar anak Adam berduka cita  dan mereka ...) - Dar Al-Salam J 4 hal 259.
.
Allah Taala berfirman”

(إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا)

(Sesungguhnya pembicaraan rahasia itu adalah dari syaitan, supaya orang-orang yang beriman itu berduka cita, [Al-Mujaddalah 58:10] .

Dan ia adalah disebabkan syaitan dan perbuatannya mewaswaskan manusia dan mengingatkan dia tentang perkara-perkara yang membuatnya sedih dan memyebabkan dia tertekan .

2- Mimpi yang terdiri dari percakapan diri, yang disebutkan dalam hadits yang disebutkan terdahulu; dalam urutan (pertama), yang dibahagikan kepada:

a - Ketakutan yang timbul dan masuk kepada manusia mengenai perkara-perkara dunia dan yang mengalami kenyataan mimpi mengerikan yang akan menghadapi bahaya dan perlu bersiap sedia, pada hal ia adalah khayal dalam khayalan.
b - keinginan dan harapan sebahagian tuntutan duniawi untuk melakukannya dengan meniru kenyataan mimpi dan dia akan melaksankan sebahagian dari keinginan itu.

Dalam kedua-dua keadaan (a), (b) ia tidak disyaratkan menyeleweng daripada permintaan, bahkan permintaan mungkin sah pada syari3at, tetapi hasilnya tetap satu iaitu meniru dari cerita-cerita khayalan yang menggambarkan keterikatan manusia terhadap serpihan dunia ini atau meninggalkan tanggungjawab ukhrawi (akhirat).
Miftah Al-Jinan hal 327 (Al-Baqiah Al-Shalihat)    

Diriwayatkan bahawa Al-Shadeq (as) berkata: Ia bukanlah seorang mukmin yang melewati empat puluh pagi kecuali berbicara dengan dirinya,. Jika ia berpaling daripadanya, maka hendaklah dia sholat dua rakaat dan dia akan diampuni oleh Allah dari perkara tersebut.

Dan darinya (as) katanya: Adam (as) mengadu kepada Allah AWJ dirinya berbicara, lalu Jibrail (as) turun dan berkata: (Katakanlah La Haul Wala Quwata Illa Billah), Lalu Adam (as) mengatakannya dan dia tetap begitu, kemudian dia (as) berkata kali pertama (La Haul Wala Quwata Illa Billah).

Dan darinya (as) katanya:
Usaplah dadamu dengan tanganmu dan katakan: Bismillahi Wabillahi, Muhammadu Rasulullah, Wala Haula Wala Quwata Illa Billahi l-3aliyi l-3adzim, Allahuma Immasha 3anni Ma 'Ahzhar - Ya Allah, , tolonglah aku menjadi lebih teliti. Kemudian usaplah perutmu dan katakan ia tiga kali dan kamu akan kehilangannya Insya Allah.

Terdapat lebih banyak lagi bagi mereka yang inginkan tambahan.
         
3 - Rukya paparan syaitan telah dinyatakan pada keadaan itu,

Dari Al-Shadeq (as) katanya: Rukya mengenai tiga bentuk berita gembira dari Allah kepada orang mukmin, dan paparan dari syaitan dan sekumpulan mimpi-mimpi) - Dar Al-Salam J 4 hal 155.

Orang yang mendapati bahawa rukya sama ada menakut-nakutkan atau menduka-citakan dari syaitan tetapi kalimah paparan merujuk kepada makna yang berbeza-beza daripada makna sebelumnya dan mungkin adalah untuk menjadikan paparan manusia untuk meletakkannya dan menggalakkannya tinggal pada keadaan yang lain yang benar dan apa yang menyokong makna ini adalah hadits dari Al-Rasil (S): -. (Tidak tertipu seseorang dari kamu dengan rukya yang dilihatnya atau melihatnya, tetapi menyimpangkan dirinya dari kitab Allah AWJ, jika dia telah mengamalkannya maka berbergembiralah  jika tidak seperti itu maka ketahuilah bahawa ia adalah dari syaitan) - Dar Al-Salam J 4 hal 156.

Maksudnya bahawa sedang ditipu oleh rukya yang membuktikan bahawa rukya itu adalah berita gembira, tetapi ia tidak berbicara dengan keadaan pelihat atau orang yang melihatnya, Bahawa ia adalah paparan dari syaitan untuk orang itu, sehingga ia kekal dengan apa yang ada padanya dari dosa atau meninggalkan peringatan itu.


✡✡✡✡✡


 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 


No comments:

Post a Comment