Bab I
Bahagian-bahagian Rukya
Apakah bahagian-bahagian rukya?
Apa yang datang kepada manusia dalam tidur
dibahagikan kepada dua, rukya dan mimpi.
عن الصادق (ع) ( الرؤيا من الله
والحلم من الشيطان )
Dari Al-Shadiq (as) (Rukya dari Allah dan mimpi
dari Syaitan) - Dar Al-Salam J 4 hal 155.
Pertama: - Rukya
Dan rukya yang benar dan apa yang ada di
dalamnya adalah dari Allah dan ia sejalan dengan kebenaran dan berikut
adalah bentuk-bentuknya:
1. Berita-berita Gembira” Berkata Imam Musa
bin Ja’far (as) (Rukya ada tiga: Berita gembira dari Allah dan dibentuk oleh syaitan
dan yang berlaku kepada orang itu sendiri yang dilihatnya dalam tidur) - Dar
Al-Salam J 4 hal 155.
Ia adalah berita gembira dari Allah kepada
orang mukmin mengikut keadaan mereka di dunia dan di akhirat, seperti dalam
ayat
لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ
الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ لا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ
الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
Bagi mereka berita
gembira di dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Tidak ada perubahan bagi
kalimat-kalimat Allah. Yang demikian itu adalah kemenangan yang besar) (Yunus10:64).
2. Peringatan-peringatan: Ia adalah
berkenaan dengan orang yang beriman dan yang tidak beriman. Allah SWT
memberikan kepada sesiapa yang meminta kepada-Nya dan yang tidak meminta
kepada-Nya dan yang mengenal-Nya dan yang tidak mengenal-Nya, belas kasihan, daripadaNya
dan rahmatNya. Telah diriwayatkan dari Nabi (S) Baginda selalu bertanya pada wakttu
subuh kepada para sahabat mengenai berita gembira dan peringatan. Ia terbahagi
kepada dua bahagian:
(a) - Rukya Amaran
/ ia seperti yang dinyatakan dalam hadits Imam Al-Shadiq (as) (Jika seorang hamba
itu bermaksiat kepada Allah AWJ dan Dia mahu melakukan yang baik akan diperlihatkan
padanya suatu rukya yang menakutkan dalam tidurnya untuk mencegah dari maksiat tersebut)
- Dar Al-Salam J 4 hal 155.
Adalah jelas dari hadits
jika seorang hamba itu bermaksiat dia tidak semestinya beriman, bahkan ia
adalah orang-orang kafir, seperti rukya Firaun (laknahu Allah) apabila dia (melihat
dalam tidurnya bahawa api telah mendekati dari Bait Al-Maqdus bahkan termasuk
rumah-rumah di Mesir lalu membakarnya dan membakar orang-orang Qibti dan
meninggalkan Bani Israel. Lalu Firaun memanggil pendeta-pendeta dan bertanya
kepada mereka mengenai rukya tersebut, mereka berkata, Akan dilahirkan dari Bani
Israel seorang anak. Dia akan merampas kerajaan kamu, dan akan mengalahkan kamu
atas kekuasaanmu, dan akan mengeluarkan kamu dan kaummu dari negerimu. Dan kamu
akan memeliharanya pada waktu ia dilahirkan, Maka Firaun memerintahkan agar dibunuh
setiap anak Bani Israel yang dilahirkan.) - Dar Al-Salam J 1 hal 119.
(b) - Rukya penebusan
/ ia merupakan kifarah dosa dan maksiar orang-orang mukmin, Imam Al-Shadiq (as)
pada penghujung haditsnya yang panjang dalam menggambarkan walak (berwalikan)
kepada Ahl Al-Bayt (as): Keterangan yang paling rendah dalam berwalikan kepada
kami bahawa Allah akan memperlihatkan kepadanya rukya yang menakutkan yang menimpakan
kesedihan apabila dia melihatnya maka ia adalah penebus dosa (kifarah) baginya)
- Dar Al-Salam J 4 hal 155
3 – Percakapan dengan diri Ahl Al-Bayt (as): -
Rukya di sini adalah hasil daripada percakapan
dan munajat (berhubungan) dengan diri Ahl Al-Bayt (as) dan yang mengharapkan rukya
mereka, yang ikhlas dan yang bertekun dengannya dengan demikian mungkin seseorang
itu melihat rukya yang berlaku dan bercakap sekali dengannya atau berdebat
tentang seorang imam tertentu dan datang kepadanya dalam suatu rukya pada malam
yang sama bahawa orang ramai tidak menghina kedudukan seperti dalam rukya itu untuk
kewujudan mendahului kesesuaian rukya dan anggaplah satu percakapan sendiri tidak
lain ... seperti yang dinyatakan Ahl Al-Bayt yang menganggap rukya yang benar dan
jika ya (iaitu percakapan yang sama), syaitan tidak menyerupai mereka dan rukya
melihat mereka adalah rukya yang benar dan haq ... dan memadailah secara
ringkas apa yang dikemukakan oleh Al-Syed Mirza Al-Nuri - Dar Al-Salam J 4 hal
259.
Apa yang termasuk di dalam hadits-hadits Ahl
Al-Bayt dalam penghormatan ini:
Ketahuilah jika sesiapa yang menyempurnakan
kasih sayang kepada mereka (as) adalah dihadkan kepentingannya dan pemikirannya
kepada mereka, pandangan dan penghadapannya kepada mereka, dan pergerakan dan diamnya
kepada mereka, kata-kata dan perbuatannya kepada mereka seperti dalam ziarah (Dan
aku akan mendahulkanmu dari permintaan dan keperluanku dan kehendakku dalam semua
keadaan dan urusanku), Dia berkata apa yang dikatakannya (ramalanku tidak
ditulis, hidupku adalah kamu, dan semua yang ada padaku darimu dan mengenaimu )
.
Jika pandangannya bersatu dan hatinya
tinggal dengan mereka, dia akan bersama mereka di mana sahaja mereka (as) berada,
Dan mereka berkumpul dalam kumpulan mereka apabila orang-orang sedang tidur,
dan mendapati mereka hadir pada kurang kesibukannya yang mengganggu perasaan
dan menyejukkan matanya untuk melihat mereka apabila diri-diri tenggelam
dan ciptaan imej mereka secara umum seperti yang telah kami katakan dan datang untuk
menerangkan hakikat rukya tentang apa yang datang dari mereka yang melihatnya
dalam tidur. Mereka telah dilihat dan kerana imej mereka imej khayalan susunan kesannya
tidak seperti dalam jaga. Adalah diharapkan bahawa kemajuan dalam hal-hal ghaib
dan mukjizat-mukjizat ajaib dengan berkembangnya ilmu yang meyakinkan bahawa ia
adalah kesan dari diri-diri mereka yang mulia, bukan menemukan imej mereka, dan
kerana mereka (as) diimbau dalam rukya dengan menyebut amalan-amalan,
wirid-wirid dan adab-adab yang dapat dijadikan teladan atau amalan lain
yang terhad kepada kepentingan dirinya, Dan sibuk untuk mencapainya dan terus
memohonnya, Maka jika rukya mereka (as) kemudian untuk idea ini dan apa yang
telah dibincangkan dalam imaginasinya dengan berhati-hati, kerja-kerja tersebut
akan menjadi batal dan mendesak untuk melihatnya tidak berguna.
Dari sekitar rukya-rukya dalam tidur Al-Syedah
Narjis (as) ibu Baqiyatullah (Hujah Allah) dalam penciptaan (as). yang telah
membawanya kepada rukya cinta kasih yang ajaib dan saya mendengar muzakarah sebahagian
syeikh-syeikh jika seseorang bertanya mengenai sebahagian hujah-hujah (as) dan berkata:
Saya suka melihat tuan dalam mimpi, Lalu beliau (as) berkata kepadanya: Peganglah
kamu akan air.
Maka dia memegangnya hingga mendorong dahaga.
ketika dia tidur dia mmelihat dalam semua keadaan mimpinya adalah air.. Apabila
dia ingin mengetatunya hingga dia pergi kepadanya (as) dan dia berkata bahawa setiap
kali saya tidur apa yang saya lihat hanya air: Maka diberikan petunjuk kepadanya:
Jika kamu mahu melihat kami maka jadikanlah rindu kepada kami seperti mana air yang
mendorong dahaga dan membimbing dirimu kepadanya.
Dan bahawa dari pendedahan yang paling
hampir dari mereka (as) apa yang diturunkan kepada mereka dan yang paling indah
dan dikagumi dan jauh dari penipuan dan kecurigaan, mimpi yang menyerahkannya
kepada orang yang tersayang sebagai hadiah yang sangat besar, dan membimbing
mereka kepada kejayaan orang ramai,, Kasih kami adalah cara yang penuh untuk
mencapai tujuan, Dan tidur adalah tempat penerimaan dan ketentuan, dan juga kasih
memerlukan banyak mengingat mereka (as), dan mengingat mereka adalah mengingat Allah
dan bertawakkal kepada-Nya dan tidak kepada bahagian syaitan dalam apa yang
berlaku kepada khayal dari mengingat Allah kerana membayangkannya atau bersekutu
dengan bentuk imej, yang terpisah
(إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى
رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ * إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ
وَالَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ)
(Sesungguhnya
syaitan itu tidak ada kekuasaannya atas orang-orang yang beriman dan
bertawakkal kepada Tuhannya.* Sesungguhnya kekuasaannya (syaitan) hanyalah atas
orang-orang yang mengambilnya jadi pemimpin dan atas orang-orang yang
mempersekutukannya dengan Allah.) [Al-Nahl 16: 99-100] :
Jika syaitan sudah menjauhkan diri dari dari
halaman khayalan manusia, ia adalah rukya yang sahih dan benar, dan merujuk
kepada yang demikian sebagaimana yang dikemukakan oleh Al-Syeikh Al-Mufid dalam
keistimewaan dari Musa bin Jafar (as), beliau berkata :
من كانت له إلى الله حاجة وأراد أن يرانا ويعرف
موضعنا فليغتسل ثلاث ليال ، يناجي بنا فانه يرانا ويغفر له بنا
Sesiapa yang berhajat
kepada Allah dan mahu melihat kami dan mengenal kedudukan kami maka hendaklah
ghusl (mandi) tiga malam, dia akan berhadapan dengan kami, dia melihat kami dan
kami memohonkan ampunan untuknya,
Ini bermakna dengan kata-kata: akan
berhadapan dengan kami iaitu mengalami rukya dengan kami, dan ia berlaku dengan
mengasihi kami.
Sehingga dikatakan sesiapa yang memperhatikan
rukya dan menyatakannya dan dia mempunyai pandangan yang baik dan mahu melihat rukya
mendedahkan perkara-perkara yang lebih daripada rukya, dan sesiapa yang tidak memperhatikan
rukya dan dia tidak mempunyai pandangan yang baik mengenainya malah sebaliknya.
Di sini para Imam (as) mengharapkan dengan alam rukya para sahabat mereka tidak
akan melupakan alam ghaib dan meneroka untuk menemui perkara-perkara (ilham-ilham)
dan mereka menunggu-nunggu dan meminta kepada Allah SWT supaya mereka tidak
akan melupakan malaikat dan kerohanian yang mendatangkan kepada mereka berita
gembira, peringatan dan ilham-ilham, dan kerana tidak tersembunyi lagi bagi
orang-orang yang meneliti adab-adab sebelum tidur dan yang menjadi penyebab Rasulullah
(S) bertanya para sahabat baginda setiap pagi: Adakah sesiapa yang mempunyai berita
gembira?
Dan ucapan Amirul Mukminin (as) di dalam
Al-Gharar: Sesungguhnya titik tertinggi; umat manusia memerlukan titik
tertinggi mimpi dan tidur yang mulia, dan apa yang diriwayatkan dari mereka (as):
Sesungguhnya rukya orang yang beriman adalah benar kerana dirinya yang
baik dan benar.
No comments:
Post a Comment