Monday 22 July 2019

Bab I: Bahagian-bahagian Rukya


Bab I


Bahagian-bahagian Rukya

Apakah bahagian-bahagian rukya?
Apa yang datang kepada manusia dalam tidur dibahagikan kepada dua, rukya dan mimpi.

عن الصادق (ع) ( الرؤيا من الله والحلم من الشيطان )

Dari Al-Shadiq (as) (Rukya dari Allah dan mimpi dari Syaitan) - Dar Al-Salam J 4 hal 155.


Pertama: - Rukya

Dan rukya yang benar dan apa yang ada di dalamnya adalah dari Allah dan ia sejalan  dengan kebenaran dan berikut adalah bentuk-bentuknya:

1. Berita-berita Gembira” Berkata Imam Musa bin Ja’far (as) (Rukya ada tiga: Berita gembira dari Allah dan dibentuk oleh syaitan dan yang berlaku kepada orang itu sendiri yang dilihatnya dalam tidur) - Dar Al-Salam J 4 hal 155.

Ia adalah berita gembira dari Allah kepada orang mukmin mengikut keadaan mereka di dunia dan di akhirat, seperti dalam ayat

لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ لا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

Bagi mereka berita gembira di dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Tidak ada perubahan bagi kalimat-kalimat Allah. Yang demikian itu adalah kemenangan yang besar) (Yunus10:64).

2. Peringatan-peringatan: Ia adalah berkenaan dengan orang yang beriman dan yang tidak beriman. Allah SWT memberikan kepada sesiapa yang meminta kepada-Nya dan yang tidak meminta kepada-Nya dan yang mengenal-Nya dan yang tidak mengenal-Nya, belas kasihan, daripadaNya dan rahmatNya. Telah diriwayatkan dari Nabi (S) Baginda selalu bertanya pada wakttu subuh kepada para sahabat mengenai berita gembira dan peringatan. Ia terbahagi kepada dua bahagian:

(a) - Rukya Amaran / ia seperti yang dinyatakan dalam hadits Imam Al-Shadiq (as) (Jika seorang hamba itu bermaksiat kepada Allah AWJ dan Dia mahu melakukan yang baik akan diperlihatkan padanya suatu rukya yang menakutkan dalam tidurnya untuk mencegah dari maksiat tersebut) - Dar Al-Salam J 4 hal 155.

Adalah jelas dari hadits jika seorang hamba itu bermaksiat dia tidak semestinya beriman, bahkan ia adalah orang-orang kafir, seperti rukya Firaun (laknahu Allah) apabila dia (melihat dalam tidurnya bahawa api telah mendekati dari Bait Al-Maqdus bahkan termasuk rumah-rumah di Mesir lalu membakarnya dan membakar orang-orang Qibti dan meninggalkan Bani Israel. Lalu Firaun memanggil pendeta-pendeta dan bertanya kepada mereka mengenai rukya tersebut, mereka berkata, Akan dilahirkan dari Bani Israel seorang anak. Dia akan merampas kerajaan kamu, dan akan mengalahkan kamu atas kekuasaanmu, dan akan mengeluarkan kamu dan kaummu dari negerimu. Dan kamu akan memeliharanya pada waktu ia dilahirkan, Maka Firaun memerintahkan agar dibunuh setiap anak Bani Israel yang dilahirkan.) - Dar Al-Salam J 1 hal 119.

(b) - Rukya penebusan / ia merupakan kifarah dosa dan maksiar orang-orang mukmin, Imam Al-Shadiq (as) pada penghujung haditsnya yang panjang dalam menggambarkan walak (berwalikan) kepada Ahl Al-Bayt (as): Keterangan yang paling rendah dalam berwalikan kepada kami bahawa Allah akan memperlihatkan kepadanya rukya yang menakutkan yang menimpakan kesedihan apabila dia melihatnya maka ia adalah penebus dosa (kifarah) baginya) - Dar Al-Salam J 4 hal 155

3 – Percakapan dengan diri Ahl Al-Bayt (as): -

Rukya di sini adalah hasil daripada percakapan dan munajat (berhubungan) dengan diri Ahl Al-Bayt (as) dan yang mengharapkan rukya mereka, yang ikhlas dan yang bertekun dengannya dengan demikian mungkin seseorang itu melihat rukya yang berlaku dan bercakap sekali dengannya atau berdebat tentang seorang imam tertentu dan datang kepadanya dalam suatu rukya pada malam yang sama bahawa orang ramai tidak menghina kedudukan seperti dalam rukya itu untuk kewujudan mendahului kesesuaian rukya dan anggaplah satu percakapan sendiri tidak lain ... seperti yang dinyatakan Ahl Al-Bayt yang menganggap rukya yang benar ​​dan jika ya (iaitu percakapan yang sama), syaitan tidak menyerupai mereka dan rukya melihat mereka adalah rukya yang benar ​​dan haq ... dan memadailah secara ringkas apa yang dikemukakan oleh Al-Syed Mirza Al-Nuri - Dar Al-Salam J 4 hal 259.

Apa yang termasuk di dalam hadits-hadits Ahl Al-Bayt dalam penghormatan ini:

Ketahuilah jika sesiapa yang menyempurnakan kasih sayang kepada mereka (as) adalah dihadkan kepentingannya dan pemikirannya kepada mereka, pandangan dan penghadapannya kepada mereka, dan pergerakan dan diamnya kepada mereka, kata-kata dan perbuatannya kepada mereka seperti dalam ziarah (Dan aku akan mendahulkanmu dari permintaan dan keperluanku dan kehendakku dalam semua keadaan dan urusanku), Dia berkata apa yang dikatakannya (ramalanku tidak ditulis, hidupku adalah kamu, dan semua yang ada padaku darimu dan mengenaimu ) .

Jika pandangannya bersatu dan hatinya tinggal dengan mereka, dia akan bersama mereka di mana sahaja mereka (as) berada, Dan mereka berkumpul dalam kumpulan mereka apabila orang-orang sedang tidur, dan mendapati mereka hadir pada kurang kesibukannya yang mengganggu perasaan dan menyejukkan matanya untuk melihat mereka apabila diri-diri tenggelam dan ciptaan imej mereka secara umum seperti yang telah kami katakan dan datang untuk menerangkan hakikat rukya tentang apa yang datang dari mereka yang melihatnya dalam tidur. Mereka telah dilihat dan kerana imej mereka imej khayalan susunan kesannya tidak seperti dalam jaga. Adalah diharapkan bahawa kemajuan dalam hal-hal ghaib dan mukjizat-mukjizat ajaib dengan berkembangnya ilmu yang meyakinkan bahawa ia adalah kesan dari diri-diri mereka yang mulia, bukan menemukan imej mereka, dan kerana mereka (as) diimbau dalam rukya dengan menyebut amalan-amalan, wirid-wirid dan adab-adab yang dapat dijadikan teladan atau amalan lain yang terhad kepada kepentingan dirinya, Dan sibuk untuk mencapainya dan terus memohonnya, Maka jika rukya mereka (as) kemudian untuk idea ini dan apa yang telah dibincangkan dalam imaginasinya dengan berhati-hati, kerja-kerja tersebut akan menjadi batal dan mendesak untuk melihatnya tidak berguna.

Dari sekitar rukya-rukya dalam tidur Al-Syedah Narjis (as) ibu Baqiyatullah (Hujah Allah) dalam penciptaan (as). yang telah membawanya kepada rukya cinta kasih yang ajaib dan saya mendengar muzakarah sebahagian syeikh-syeikh jika seseorang bertanya mengenai sebahagian hujah-hujah (as) dan berkata: Saya suka melihat tuan dalam mimpi, Lalu beliau (as) berkata kepadanya: Peganglah kamu akan air.

Maka dia memegangnya hingga mendorong dahaga. ketika dia tidur dia mmelihat dalam semua keadaan mimpinya adalah air.. Apabila dia ingin mengetatunya hingga dia pergi kepadanya (as) dan dia berkata bahawa setiap kali saya tidur apa yang saya lihat hanya air: Maka diberikan petunjuk kepadanya: Jika kamu mahu melihat kami maka jadikanlah rindu kepada kami seperti mana air yang mendorong dahaga dan membimbing dirimu kepadanya.

Dan bahawa dari pendedahan yang paling hampir dari mereka (as) apa yang diturunkan kepada mereka dan yang paling indah dan dikagumi dan jauh dari penipuan dan kecurigaan, mimpi yang menyerahkannya kepada orang yang tersayang sebagai hadiah yang sangat besar, dan membimbing mereka kepada kejayaan orang ramai,, Kasih kami adalah cara yang penuh untuk mencapai tujuan, Dan tidur adalah tempat penerimaan dan ketentuan, dan juga kasih memerlukan banyak mengingat mereka (as), dan mengingat mereka adalah mengingat Allah dan bertawakkal kepada-Nya dan tidak kepada bahagian syaitan dalam apa yang berlaku kepada khayal dari mengingat Allah kerana membayangkannya atau bersekutu dengan bentuk imej, yang terpisah

(إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ * إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ)

(Sesungguhnya syaitan itu tidak ada kekuasaannya atas orang-orang yang beriman dan bertawakkal kepada Tuhannya.* Sesungguhnya kekuasaannya (syaitan) hanyalah atas orang-orang yang mengambilnya jadi pemimpin dan atas orang-orang yang mempersekutukannya dengan Allah.) [Al-Nahl 16: 99-100] :

Jika syaitan sudah menjauhkan diri dari dari halaman khayalan manusia, ia adalah rukya yang sahih dan benar, dan merujuk kepada yang demikian sebagaimana yang dikemukakan oleh Al-Syeikh Al-Mufid dalam keistimewaan dari Musa bin Jafar (as), beliau berkata :

من كانت له إلى الله حاجة وأراد أن يرانا ويعرف موضعنا فليغتسل ثلاث ليال ، يناجي بنا فانه يرانا  ويغفر له بنا

Sesiapa yang berhajat kepada Allah dan mahu melihat kami dan mengenal kedudukan kami maka hendaklah ghusl (mandi) tiga malam, dia akan berhadapan dengan kami, dia melihat kami dan kami memohonkan ampunan untuknya,

Ini bermakna dengan kata-kata: akan berhadapan dengan kami iaitu mengalami rukya dengan kami, dan ia berlaku dengan mengasihi kami.

Sehingga dikatakan sesiapa yang memperhatikan rukya dan menyatakannya dan dia mempunyai pandangan yang baik dan mahu melihat rukya mendedahkan perkara-perkara yang lebih daripada rukya, dan sesiapa yang tidak memperhatikan rukya dan dia tidak mempunyai pandangan yang baik mengenainya malah sebaliknya. Di sini para Imam (as) mengharapkan dengan alam rukya para sahabat mereka tidak akan melupakan alam ghaib dan meneroka untuk menemui perkara-perkara (ilham-ilham) dan mereka menunggu-nunggu  dan meminta kepada Allah SWT supaya mereka tidak akan melupakan malaikat dan kerohanian yang mendatangkan kepada mereka berita gembira, peringatan dan ilham-ilham, dan kerana tidak tersembunyi lagi bagi orang-orang yang meneliti adab-adab sebelum tidur dan yang menjadi penyebab Rasulullah (S) bertanya para sahabat baginda setiap pagi: Adakah sesiapa yang mempunyai berita gembira?

Dan ucapan Amirul Mukminin (as) di dalam Al-Gharar: Sesungguhnya titik tertinggi; umat manusia memerlukan titik tertinggi mimpi dan tidur yang mulia, dan apa yang diriwayatkan dari mereka (as): Sesungguhnya rukya orang yang beriman adalah benar kerana dirinya yang baik dan benar.



✡✡✡✡✡


 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 




No comments:

Post a Comment