Monday 15 July 2019

Pengenalan


Pengenalan

Seorang yang terpercaya dalam Islam Al-Kulani di dalam Al-Kafi menyebut, dari Abi Al-Hassan Al-Awwal (as) berkata:

أن الأحلام لم تكن فيما مضى في أول الخلق ، وإنما حدثت . فقلت وما العلة في ذلك . فقال إن الله عز ذكره بَعثَ رسولاً إلى أهل زمانه فدعاهم إلى عبادة الله وطاعته . فقالوا: إن فعلنا ذلك فما لنا فوالله ما أنت بأكثرنا مالاً ولا بأعزنا عشيرة . فقال: إن أطعتموني أدخلكم الله الجنة ، وان عصيتموني أدخلكم الله النار . فقالوا: فما الجنة ، وما النار فوصف لهم ذلك . فقالوا متى نصير إلى ذلك فقال: إذا متم.
فقالوا : لقد رأينا أمواتاً صاروا عظاماً ورفاتاً ، فازدادوا له تكذيباً وبه استخفافاً . فاحدث الله بينهم الأحلام ، فأتوه فاخبروه بما رأوا  وما أنكروا من ذلك . فقال إن الله عز وجل ذكره أراد أن يحتج عليكم بهذا ، هكذا تكون أرواحكم إذا متم وان بليت أبدانكم ، تصير الأرواح إلى عقاب حتى تبعث الأبدان . قيل أي كما أن في النوم تنام أرواحكم بما لم يظهر أثره على أجسادكم ولا يطّلع من ينظر إليكم عليه ، كذلك نعيم البرزخ وعذابه .

Bahawa mimpi tidak ada pada masa lalu pada awal penciptaan, tetapi hanyalah berlaku. Aku berkata, dan apa yang salah dengan itu? Dia berkata bahawa Allah SWT mengingatkanNya dengan mengutus seorang rasul kepada umat zamannya lalu menyeru mereka untuk menyembah Allah dan taat kepadaNya. Namun mereka berkata: Jika kami berbuat demikian, apa yang kami dapat, Maka demi Allah adakah kamu akan memperbanyak harta kami dan tidak membela kaum kerabat kami. Rasul berkata: "Jika kamu taat kepadaku, Allah akan memasukkan kamu ke dalam Syurga, dan jika kamu mengingkariku, Allah akan memasukkan kamu ke dalam api neraka." Dan mereka bertanya: Apa itu syurga dan neraka? Lalu digambarkan kepada mereka. Kemudian mereka berkata, "Bilakah kami merasa pada yang demikian?" Dia berkata: Apabila kamu mati.

Mereka berkata: "Kami telah melihat orang mati menjadi tulang dan hancur, dan mereka bertambah menyangkalnya dan mereka akan ditakut-takutkan lagi. Kemudian Allah bercakap-cakap dengan mereka dalam mimpi, sehingga Dia datang kepada mereka dan memberi perkhabaran kepada mereka dengan memperlihatkan kepada mereka apa yang mereka telah nafikan. Beliau berkata bahawa Allah AWJ mengingatkan Dia ingin mengajukan alasan terhadap kamu dengannya, maka jadilah roh-roh kamu apabila kamu mati dan tubuh badan kamu akan membusuk. Roh-roh akan dihukum sehingga dibangkitkan tubuh badan. Dikatakan ianya seperti tidur, roh-roh kamu akan tidur, supaya kesan tidak muncul pada jasad-jasad kamu, dan tidak nampak sesiapa yang memandang kamu, begitu juga nikmat Al-Barzah dan penderitaannya. - Al-Kafi J 8 hak 90.

Oleh itu, bermulalah rukya pada umat manusia sebagaimana diriwayatkan kepada kita riwayat Ahl Al-Bayt (as) dan oleh sebab itu rukya adalah untuk perhubungan manusia dengan alam ghaib dan yang mengambilnya dari alam kebendaan, dan ia adalah alam khayalan dan bukan alam hakikat dan semakin banyak seorang manusia itu meningkatkan hubungannya dengan dunia dan dia akan bertambah melupakan akhirat dan akan ditakutkan kepada mereka dengan rukya seperti yang dijelaskan dari jendela riwayat yang ditunjukkan kepada anak-anak Adam pada kebenarannya, dan darnya mereka tersesat jalan. Maka mempercayai rukya mencerminkan sejauh mana manusia mempercayai alam lain, yakni beriman kepada Allah SWT, dan orang-orang yang tidak percaya kepada rukya itu adalah kafir kepada Allah dengan semua ukuran akidah. Dan tidak percayanya itu sama seperti dia menafikannya, dan semua yang berkaitan dengannya, sama ada dia sedar atau tidak, tidak ada perbezaan antara keduanya ...

Maksud saya, tentu saja rukya yang kebenarannya disokong oleh kebenaran Al-Quran......

Inilah maksudnya, kerana rukya mempunyai limpahan yang sangat luas. Ia bercampur antara kebenaran dengan kedustaan. Jika terbukti benar, ia adalah hujah yang mengikat, Ini adalah riwayat-riwayat yang terang dan jika tidak ada tiadalah perkara yang pokok mengenainya dan menerangkannya, kebanyakan manusia kehilangan kalimat rukya dan perinciannya dan membebaskan penghakimannya yang tidak diturunkan Allah kuasaNya, mereka berkata (rukya itu bukanlah satu hujjah) dan sebahagian kecil dari mereka mengakuinya, katanya (rukya adalah Hujah pada pemiliknya, tuannya)!!!

Semua ini perkataan yang tidak benar dan tidak sahih, dan tidak wujud pada sunnah Muhammad dan Aali Muhammad (S). Yang ada adalah mereka benar-benar menolaknya dengan dakwaan itu, dan inilah apa yang akan dibahaskan dalam kajian yang sederhana ini nntuk diterangkan kepada manusia.

Semoga Allah melingungi kejayaan dan pujian bagi Allah, Tuhan sekalian alam, pujian yang sebanyak-banyaknya dan keberkatan yang tidak berakhir atas kemuliaanNya...


 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 


No comments:

Post a Comment