Sunday 11 January 2015

Bintang besar dan Mesej

Malam itu aku tidur awal. Esok ada Khenduri Mengundur di Terengganu, kami singgah dahulu di rumah Mak saudaraku di Melaka. Aku memandu van bapaku, jadi pemandunya, biasanya adikku yang menjadi pemandunya, maklum sejak pencen mata bapaku tidak berapa awas.

Dalam separuh perjalanan kami menuju ke Melaka itu aku teringat mimpiku. Orang lain ramai yang telah mimpikan dakwah Al-Mahdi di akhir zaman. Ada yang mimpikan Ibu Fathimah Al-Zahraa’ (as) dan seperti seorang ansar dari utara Semenanjung dibimbing dengan mimpi untuk bertemu dengan dakwah Al-Mahdi di akhir zaman. Tapi aku belum pernah bermimpi.

“Ooh … Rukya!” sampuk bapaku. “Tapi aku tak pasti Imam Mahdi atau Al-Yamani, tapi aku cukup ingat dengan mimpi ku itu.” “Ceritakan saja,” sahut bapaku.

Dalam tidurku, aku melihat, aku sedang berada di sebuah rumah besar yang ditinggalkan di negara lain. Rumahnya cantik-cantik. Aku melihat dunia pada masa itu dilanda peperangan besar,

Aku kemudiannya melihat pemandangan yang unik-unik, yang indah seperti berada di alam-alam lain.


Kemudian muncul sebuah bintang bersinar terang. Bintang ini kemudian bersinar dan memecah menjadi sinaran bintang-bintang kecil yang seolah-olah menyampaikan mesej-mesej. Mesej-mesej berbentuk tulisan-tulisan yang boleh dibaca oleh penduduk bumi. Tulisan-tulisan itu kemudian kembali dan menjadi satu cahaya besar. Ia bertukar menjadi Imam Al-Mahdi. Ia turun ke bumi berdakwah dan menyeru semua makhluk bumi beriman kepadanya.


Kemudian aku terjaga.


Oleh Al-Hussain



No comments:

Post a Comment