Bahagian Tiga:
Keadaan dan Masa Melihat Rukya
Bahagian Empat:
Rukya melihat Al-Maksumin (as)
Bahagian Tiga:
Keadaan dan Masa Mereka Yang Melihat Rukya:
Mungkin yang paling berpengaruh pada tahap
kebenaran rukya adalah beberapa perkara yang dirangkum oleh Al-Mirza Al-Nuri
dalam Dar Al-Salam J 4 hal 74 .
1 - Persembahan pada melanggar larangan
2 – Bercelak
3 – Suci semasa berlaku
Dari Amirul
Mukminin (as) (Orang mukmin tidak tidur ketika dia berhadats (junub), dan tidak
tidur kecuali dalam suci, Jika dia tidak dapat mencari air, dia akan bertayamum
dengan debu tanah.
Dalam Al-Kafi dari
Abi Abdillah (as), beliau berkata: Yang benar jika dia melihat selepas dua
pertiga malam dan malaikat datang sebelum sahur dan ia rukya yang benar tidak
stak lagi, Insya-Allah, melainkan dalam keadaan junub atau tidak suci.
4- Siwak,
gosok gigi.
5 - Berbaring di sebelah kanan atau
berbaring di belakang dan meletakkan kepala di sebelah kanan.
6- Mennghadap Kiblat.
7- Mulut terbuka.
8- Tutup telinga.
9 - Mencuci mulut dan tangan dari diliputi makanan
(iaitu lemak).
10 – Memotong Kuku.
11 - Membaca Fatihah Al-Kitab.
12. Baca ayat ini dari Al-Baqarah
(وَإِذْ
جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْناً وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ
إِبْرَاهِيمَ مُصَلّىً وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ
طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ).
Dan (ingatlah), ketika Kami menjadikan
rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan
jadikanlah sebahagian maqam Ibrahim tempat shalat. Dan telah Kami perintahkan
kepada Ibrahim dan Ismail: "Bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang
thawaf, yang i'tikaf, yang ruku' dan yang sujud". [Al-Baqarah 2:125]
13 - Sesiapa yang membaca ketika akan tidur
awal Surah Al-Baqarah dan Al-Kursiy dan dua selepas itu dan tiga dari yang
terakhir tidak melupakan Al-Quran.[*]
14 - Membaca ayat Al-Kursiy dan berkata
بسم الله آمنت بالله وكفرت بالطاغوت اللهم احفظني
في منامي ويقظتي
(Bismi Llah Amantu Billah Wakafartu
Bi Al-Thaghut, Allahumma Ahfidzni Fi Manami Wayaqazati.)
Terdapat tempat-tempat lain di mana
kemungkinan untuk membatalkan rukya dan diringkaskan seperti berikut:
1. Tidur selepas waktu pagi-pagi sekali sebelum
matahari terbit yang dipanggil Al-3ailulah. Baginda (S) bersabda: (bumi dipenuhi
terhadap Tuhannya seperti ia dipenuhi dengan tiga perkara, dengan ditumpahkan
darah haram, dan mandi kerana zina dan tidur sebelum matahari terbit).
2 - Tidur Al-Failulah: Ia adalah tidur
sejuk (lemah) dan berselimut selepas matahari terbit
3 - Al-Qailulah: Ia adalah sebelum zawal
dan adalah dipuji sebagai rukya yang hampir tiada dusta.
Rasulullah (S)
bersabda: "Aku percaya rukya pada siang hari, kerana Allah berhubungan
denganku pada siang hari.
Dari Ja’far Al-Shadiq
(as) (Percayalah rukya Al-Qailulah (ditambah kepada hadits) kerana Al-Hussein
bin Ali melihat Nabi (S), dia berkata, Mengapa kamu cepat berjalan dan menuju
kematian untuk cepat membawa kamu ke syurga? Jawabnya: Ya Bapaku aku tidak berhajat
kembali ke kehidupan dunia selepas melihatmu. Baginda bersabda, anakku kamu
mesti kembali kepadanya, ia adalah saat yang tidak pernah didustakan dan
kemudian dia sholat Dzohor dan mati syahid).
4 - Al-Hailulah: Ia adalah selepas zawal (rembang) atau kadang-kadang di dalam kegelapan menunda sholat menentang manfaat tidur.
5 - Al-Ghailulah: tidur penghujung siang hari,
dan adalah mewarisi penyakit bahaya.
6 - Tidur pada waktu-waktu yang mulia dan malam-malam
berkah seperti malam Al-Qadr, malam Raya Fitrah, malam Jumaat , malam awal Rajab
dan Muharram serta malam Nisfu Sya'ban.
7. Tidur sebelum tengah malam atau pada awal
dari dua pertiga malam.
8- Menurut hari-hari dalam bulan di dalam Kitab
Al-Ikhtiarat Al-Mansuba oleh Al-Majlisi, ia diriwayatkan dari Al-Shadiq (as) Bahawa
tidur (dan bermimpi) pada:
1) Hari pertama
adalah batil.
2) Hari Kedua dan
ketiga sebaliknya.
3) Hari keempat
dan kelima ditangguhkan.
4) Hari Keenam hingga
ke kesembilan, semua yang dia lihat adalah benar
5) Hari Ke10 dusta.
6) Hari Ke11 dan 12
ditangguhkan.
7) Hari Ketiga
belas dan keempat belas adalah batil.
8) Hari 15 benar.
9) Hari Keenam belas
dan ketujuh belas perlu dita’bir.
10) Hari Kelapan
belas dan Kesembilan belas benar
11) Hari kedua
puluh dan dua puluh satu dusta.
12) Hari kedua
puluh dua dan kedua puluh tiga kegembiraan dan keseronokan .
13) Hari kedua
puluh empat yang sebaliknya.
14) Hari Dua puluh
lima dan dua puluh enam yang sebaliknya.
15) Hari Dua
puluh tujuh dan dua puluh lapan adalah sahih.
16) Hari
Dua puluh sembilan dan tiga puluh adalah benar
9 - Mengurus tempat tidur adalah sesuai
untuk orang yang tidur menghilangkan rasa kecurigaam dan kerosakan.
Bahagian Empat:
Rukya melihat Al-Maksumin (as)
Salah satu daripada yang menjamin kebenaran
rukya adalah mengandungi salah seorang daripada Al-Maksumin oleh banyak
hadits-hadits yang mengesahkan makna ini dan mengeluarkannya dari sebarang
kecurigaan.
Ditulis dari Al-3alamah Al-Mirza Al-Nuri
dalam Dar Al-Salam J 4 hal 273
Rasulullah (S) bersabda (Sesiapa yang melihatku
dalam tidurnya telah melihatku, kerana syaitan tidak boleh menyerupai wajahku
atau menyerupai wajah salah seorang aushiakku atau menyerupai wajah Syiah
mereka.)
Dan dalam Majma3 Al-Zawaid oleh Al-Hitami
Al-Mishri dari Abi Qatadah katanya Rasulullah (S) bersabda (Sesiapa yang
melihatku maka dia telah melihat kebenaran,) dan dalam sumber yang sama Nabi (S)
bersabda: Sesiapa yang melihatku dalam tidurnya seolah-olah telah melihatku dalam
jaga bahawa syaitan tidak boleh menyerupaiku.)
Baginda (S) bersabda: (Sesiapa yang melihatku
telah melihatku, maka sesungguhnya aku dilihat dalam semua rupa)
Sesungguhnya Al-Mirza Al-Nuri dalam
Dar Al-Salam J 4. lebih menepati dalam penjelasan terperinci mengenai rukya Al-Maksumin
(as) dan menyampaikan pandangan ulamak terkemuka dalam teks J 4 hal 274.
Ketahuilah bahawa adalah jelas dari khabar-khabar
bahawa setiap orang yang melihat seseorang dalam mimpi dan tahu bahawa dia
adalah Rasulullah (S) apa yang Allah Taala ciptakan di dalam hatinya, atau mengenalinya
selain darinya atau apa yang kelihatan darimya hal-hal gaib maka dia telah
melihat hakikat, dan yang melihat rohnya yang suci lagi mulia [1] dan berlaku seolah-olah
dia melihat dalam jaga setiap kali ia muncul dari pergerakan, kata-kata dan perintah-perintah
dan larangan-larangan, seperti apa yang muncul daripadanya untuk menarik minat
dan kemurniannya dan mengelakkan kejahilan hidup dan mati dan terlibat dari
masalah menghadapinya: - {kata-kata Al-3alamah Al-Nuri }
1 - Ia boleh dilihat oleh kumpulan pada
banyak tempat pada tempat-tempat yang berbeza dalam satu jam, bahkan satu
minit, duduk dan bergerak dengan yang lain dan tidur pada masa yang lain dan
bercakap dengan satu kumpulan.
2. Bahawa banyak yang melihatnya oleh kumpulan
pengikut mazhab yang berbeza yang mengutuk antara satu sama lain dan mengkafirkan
kaum lain lalu memerintahkan setiap firqah berpegang dengan perkataan atau
amalan mazhabnya. sebenarnya orang ramai melihat berhala-berhala mereka dalam kemegahan
dan keagungan, dan pada mereka pandangan mereka senang dan firqah mereka firqah
yang selamat dan bertentangan dengannya atau
dua perubahan pada cara dan fatwa. Biarlah setiap satu yang diwajibkan
menyertai apa yang ada padanya seperti yang disebutkan syeikh-syeikh fuqahak, Al-Syeikh
Ja’far Al-Najafi dalam Risalah Haqqu Al-Mubin dari sebahagian ulama bahawa dia
melihat Imam Ali (as) di dalam mimpi telah melarang untuk minum air mendidih
dan oada masa yang lain melihat dia meminumnya.
3 - bahawa dia melihat setiap seorang biasanya
dalam rupa yang lain daripada rupa rupa yang dilihat oleh orang lain atau dalam
tidur (mimpinya) yang lain.
4 - Ia perlu menyatakan kesahihan apa yang
dilihatnya atau dilarangnya, tetapi untuk mengemukakan banyak bukti, dan kurang
daripada yang wajib dilakukan pada kedudukan yang tidak menentang bukti lain..
Jawapan Pertama tentang masalah pertama: haj 283 J 4: Teks itu adalah apa yang dihantar oleh oleh Al-3alamah Al-Nuri dalam
Dar Al-Salam.dan ini adalah teksnya:
Adapun kekaburan pertama dari empat masalah
itu, terdapat banyak pandangan, dan pengkaji telah menyatakan bahawa pada
keseluruhannya mungkin ia pada umumnya adalah kekuasaan.maka ia untuk mengingatkan
kita. sebahagian daripada pengkaji menyatakan, dalam penyatuannya dengan Maqam
pada asalnya untuk yang lain. Dengan memindahkan akidah Imamiyah oengumpul rukya Rasulullah dan Amirul Mukminin
(Shalawatu Allah 3alayhim) dan Ini telah dibuktikan dengan naqal yang mutawatir
dan ijmak ulamak besar dan disebut oleh Al-Thabarsi dari dua puluh khabar-khabar
mengenainya, kami sebutkan sebahagiannya::
1) dari Abi Abdillah (as) dia berkata: Siapa
yang mati dalam wilayah kami dan mdmbenci musuh-musuh kami akan dihadiri oleh
Rasul Allah dan Amirul Mukminin serta Al-Hassan dan Al-Hussein Mukminin (3alayhim
Shalawatu Wa Al-Salam) dan mereka akan melihat dan diberi khabar gembira. jika
dia tidak dalam wilayah kami mereka akan melihat yang yang buruk-buruk dan dalilnya
adalah kata-kata Amirul Mukminin (as): Ya Har Hamdan sesiapa yang mati akan melihatku
dari seorang mukmin atau munafik sebelum ini.
2) Dari Al-Shadiq (as) pada firmanNya SWT
لَهُمُ الْبُشْرَىٰ فِي
الْحَيَاةِ الدُّنْيَا
Bagi mereka berita gembira di dalam
kehidupan di dunia,
beliau berkata: bahawa mereka diberi berita
gembira dengan syurga
ketika menghadap kematian iaitu (melihat)
Muhammad dan Ali (3alayhim Shalatu Wa Al-Salam)
3) dari Abi Bashir dari Abi Abdillah (as)
berkata: Jika orang yang beriman mati, maka dia akan melihat Rasulullah dan Ali
(3alayhim Shalatu Wa Al-Salam)
menghadirnya,
4) dari Abi Abdillah (as): Sesiapa yang menziarahiku
dalam hidupnya aku akan menziarahinya selepas kematiannya.
Dan corak masalah pada semua orang adalah
satu. Oleh kerana tidak ada perbezaan di antara banyak tempat dan kekurangnya
selepas dibolehkan hadir salah
seorang dari mereka (as) di dua tempat dalam satu saar, seramai dalam sholat
dan penguburan.
Pada pendapat Al-3alamah Al-Majlisi dan bentuknya
dalam hal ini, kita ringkaskannya sebagai berikut:
(a) pergi kepada iman yang mutlak dengan kehadiran
Al-Maksumin (as) apa yang mereka keluarkan dari khabar-khabar yang meluas dalam
hal ini, adapun apa yang membentuk percanggahan di
sekitar perbezaan perasaan dan akal dan jawapannya mungkin perkara-perkara
berikut:
Allah berkuasa untuk menutup penglihatan kita
untuk menjadi suatu muslihat seperti yang dinyatakan dari khabar-khabar yang
khusus dan umum dalam tafsiran ayat
جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ
بِالْآخِرَةِ حِجَاباً مَسْتُوراً
(Kami adakan antara kamu dan orang-orang
yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat, suatu dinding yang tertutup) [Al-Isra
17: 45]
Sesungguhnya menyempurnakan keraguan ini apabila
terbukti berlaku kesepakatan dan iman yang tak bercampur tidak mencukupi untuk
berbuat demikian, walaupun jika kita mengatakan bahawa kehadiran mereka dengan
jasad alam mitsal boleh berbilang-bilang, karena mereka dijadikan oleh Yang
Maha Berkuasa lagi Sempurna untuk membezakan diri mereka dengan manusia.
(b) Allah Taala boleh mencipta bagi setiap
seorang daripada mereka diwakili dengan bentuk rupanya, perlambangan ini berkata-kata
dengan yang mati dan memberi khabar gembira dari mereka (as) seperti yang
dinyatakan dalam sebahagian khabar dengan lafaz tamsil sebagai conroh penghuni
langit Al-Imam Ali (as) sehingga dia melihat Rasulullah (S) di seluruh langit-langit
berdiri dan sholat dan malaikat sholat di belakangnya,baginda bersabda: ini
adalah Ali bin Abi Talib (as) diciptakan di seluruh langit-langit sehingga beliau
dilihat oleh malaikat lalu tenang diri-diri mereka oleh keamatan cinta mereka kepada
Ali bin Abi Talib (as) ...) kata-kata Al-Majlisi berakhir
Al-Mirza Al-Nuri mengulas Al-3alamah Al-Majlisi
mengenai perkara:
1 - Apa yang telah kita sebutkan dengan
jelas kehadiran asalnya dan keluar darinya semata-mata berita yang lemah ini dari
jalan yang lurus
2. Berita perumpamaan tidak jelas, bahkan tidak boleh dilihat dalam
fakta bahawa kelihatan contoh mereka, ia dinyatakan dalam hadits
من سره أن يمثل الناس قياماً فليتبوء مقعده من النار
(Barangsiapa yang senang untuk mewakilkan manusia
sebagai pokok kehidupan maka persiapkan tempat duduknya (kelak) di neraka”.).
3. Bahawa khabar ini juga menyebut apa yang
disaksikannya telah menjadi maksud adalah asas yang
tertakluk selepas kata-kata beliau (as) dan keturunan mereka mengatakan
kepadanya: Ia adalah Rasulullah dan Amirul Mukminin, Fatimah, Al-Hasan dan Al-Husain
dan para Imam (as) sahabat-sahabat kamu berkata maka bukalah matanya dan lihat:
... hingga akhir.
4. Bahawa maksud dari khabar-khabar itu
bukanlah semata-mata rukya melihat imej mati dan yang menyerupai mereka (as)
tetapi yang jelasnya bahawa yang dilarang untuk bercakap dengannya, dan diberi
berita gembira dan memerintahkan malaikat maut berlemah lembut yang
membicarakan berita gembira jika diri-diri mereka adalah suci dalam bentuk (imej)
wakil yang dirujukkan kepada tawajjuh yang pertama dan jika ianya selain mereka
pada masa itu dia adalah malaikat yang Allah Taala ciptakan menyerupai mereka, jika
ianya seorang pada sumber kumpulan ia akan kembali kepada kekeliruan, jika
tidak ia tidak membantu berita maupun kesan, dengan dita’nir dari kehadiran malaikat
dan dengan kehadiran mereka dan beberapa kebanggaan kemuliaan mereka (as) ia
tidak menjadi rahsia lagi.
Muncul yang bergantung kepada khabar
perumpamaan yang keadaan dan imej khabar Amirul Mukminin (as) di langit tidak
ada manfaatnya, tetapi dalam hadits Mikraj dijelaskan bahawa dia adalah malaikat,
dalam Al-3uyun dari Rasulullah (S) pada malam Tuhanku AWJ telah memperjalankan
daku, aku melihat dia berada di antara dua bahagian ‘Arasy, ada malaikat dengan
pedang dari cahaya di tangannya memainkannya sebagaimana dimainkan Ali ibn Abi
Talib pada Zhi Al-Faqar, dan jika malaikat rindu kepada Ali bin Abi Talib (as) mereka
melihat wajah malaikat ini, aku berkata, ya Tuhanku, adakah ini saudaraku Ali
bin Abi Talib dan sepupuku? Dan Dia berkata, "Wahai Muhammad, inilah malaikat
yang Aku ciptakan dalam rupa bentuk Ali, dia menyembahKu di antara dua bahagian
‘ArasyKu......hingga akhir"
Ulasan selepas artikel ini dikatakan
mengenainya (Dan kesimpulannya adalah bahawa dia (as) berkata: (Ya Har Hamdan sesiapa
yang mati akan melihatku) dan berkata (as) (mereka mengenalku dan aku akan akan
mengenalnya) kerana dia melihat ada malaikat serupa denganku yang mengaburkan rupa
yang sebenar.
Kedua: Jawapan kepada masalah kedua:
Ia adalah seperti mana yang ditulis oleh Al-Mirza
Al-Nuri dalam Dar Al-Salam dan ada di dua bentuk:
Bentuk Pertama
/
Apa yang dipilih oleh pengkaji Al-Bahrani
dalam Dararah dan jawapannya bahawa adalah perlu untuk memperuntukkan khabar
yang disebutkan pada rukya orang mukmin khususnya, apa yang diketahui terlebih
dahulu atas syarat-syarat untuk kesahihan rukya sering mengenai iman, kebaikan
dan takwa, dan yang kita anggap kebenaran rukya yang lain yang jarang membawa
khabar yang sering lebih banyak seperti membawa yang bukan khabar yang tidak kuat ...
Al-Qurtubi berkata: "Cukuplah dengan rukya yang mulia, yang paling tidak pun
telah memuliakan para Nabi, iaitu didatangkan sesuatu dari ilmu ghaib seperti sabda
baginda (S): Tiada yang tinggal dari khabar gembira nubuwah, melainkan rukya yang
benar (rukya Al-Shadiqah) yang dilihat oleh seorang lelaki Muslim, seorang kafir,
seorang pendusta dan seorang yang keliru; di mana kebenaran sebahagian rukya
mereka kadang-kadang berlaku kerana ianya bukan wahyu atau bukan dari khabar nubuwah
di mana semua kebenaran ghaib yang berlaku khabar nubuwahnya yang ghaib,
seperti yang dibuktikan oleh pendeta dan ahli nujum, yang mungkin berlaku dan benar
tetapi jarang-jarang. Begitu juga benarnya rukya seperti rukya Al-Aziz dan anak-anak
muda di dalam penjara (Mesir), tetapi begitu kecil kadar mimpi dalam ridur mereka
yang bercampur aduk dan rosak) dan apa yang disebut Al-Qurtubi ini adalah
benar, tetapi ia tidak sesuai dengan yang mengekori khabar dan penyakitnya secara
umum dan tidak tersembunyi lagi dalam renungan pemikiran;.
Bentuk Kedua /
Bahawa rukya Nabi (S) dikatakan dibahagikan
kepada dua bahagian:
(a) Untuk dikaitkan dalam jaga (kasyaf) seperti
yang dibuktikan oleh kebenaranyan sebagaimana banyaknya mimpi-mimpi dalam ridur
yang berkaitan dengan mukjizat dan yang tidak diterima akal yang mengandungi unsur-unsur yang buruk dan menyokong yang
batil dan yang membimbing rusaknya akidah dan tidak disampaikan hingga kini seumpamanya,
bagaimana ia adalah godaan yang batil, dan menyesatkan hamba-hamba sebagai aliran
keajaiban yang berkembang pesat; di tangan penggugat nubuwah secara dusta.
(b) untuk dimurnikan mengenainya, yang diketahui
keadaannya oleh baginda (S) dan aushiaknya
(as) dengan manusia selepas kematian mereka, sebagaimana keadaan mereka dalam
kehidupan dan kehadiran mereka dan kamu selepas merenungnya dalam menerapkan kepada
manusia dan bagaimana menghubungkan dengan setiap golongan seperti yang
dikehendaki oleh sifat-sifat dan tindakan yang sama dan menyediakan mereka
dengan segala jenis apa yang sesuai dengannya, sebagai mana firman Allah SWT:
وَآتَاكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ
Dan Dia telah
memberikan kepadamu (keperluanmu) dan segala apa yang kamu mohonkan
kepadanya. [Ibrahim 14:34]
✡✡✡✡✡
-------------------
[*] i) Ayat awal Surah Al-Baqarah = Ayat 1
- 5
ii) Ayat Al-Kursiy
﴿اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ
الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا
فِي الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى عَالِمُ الْغَيْبِ
وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ
إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا
يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ
السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلا يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ
الْعَظِيمُ﴾
iii) dua Ayat selepas itu
لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَد تَّبَيَّنَ
الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ فَمَن
يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ
الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗوَاللَّـهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ * اللَّـهُ
وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا
أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗأُولَـٰئِكَ
أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ
فِيهَا خَالِدُونَ .
iv) tiga Ayat yang terakhir
لِّلَّـهِ
مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَإِن
تُبْدُوا مَا فِي أَنفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُم بِهِ اللَّـهُ ۖ فَيَغْفِرُ لِمَن
يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّـهُ
عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿٢٨٤﴾ آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا
أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ كُلٌّ
آمَنَ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ
أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ ۚ وَقَالُوا
سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَكَ
رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ ﴿٢٨٥﴾ لَا يُكَلِّفُ اللَّـهُ
نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا
مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا
لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا
وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا
تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖوَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا
وَارْحَمْنَا ۚ أَنتَ
مَوْلَانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿٢٨٦﴾
[1] - ((Al-Syed Ahmad Al-Hassan
mengatakan bahawa orang yang melihat dalam tidur
menyerupai Al-Maksumin (as) Selalunya adalah malaikat dan bukan roh Al-Maksum
dan ia adalah hak dan mesej dari Allah SWT, tetapi jika pelihat melihat roh Al-Maksum
sebenarnya untuk membuat perubahan dalam dirinya. Ini berlaku, sudah tentu.
dalam kes-kes khusus)
No comments:
Post a Comment