Soalan 145: Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَإِذَا
وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ
تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآياتِنَا لا يُوقِنُونَ﴾
Dan apabila perkataan telah jatuh atas
mereka, Kami keluarkan sejenis dabbah (yang melata) dari bumi yang akan mengatakan
kepada mereka, bahawa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat
Kami. } [1].
Apakah maksud yang dikehendaki daripada
ayat ini?
Jawapan:
بسم
الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi
Maha Penyayang.
Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan
sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad, para Imam dan
Mahdi-mahdi
Seorang lelaki berkata kepada Abi Abdillah
(as): "Aku telah dimaklumkan bahawa orang ramai membaca ayat ini
begini:[ تَكلمهم] {akan bercakap kepada
mereka} sebagai [تجرحهم]. “akan mencederakan
mereka", maka dia (as) berkata: "Allah (akan) bercakap kepada mereka
dalam Neraka, ia tidak akan diturunkan kecuali akan bercakap kepada mereka
dengan perkataan" [2].
Dan dari Al-Ridha (as) mengenai firmanNya
Yang Maha Tinggi itu: {Kami keluarkan untuk mereka sejenis dabbah dari
bumi, yang akan bercakap kepada mereka}. dia (as) berkata:
"Ali (as)" [3].
___________
[1] Al-Naml 27:82.
[2] Bihar Al-Anwar: Jilid 53, halaman 53.
[3] Banyak riwayat menunjukkan bahawa
Al-Daabah Al-Ardh adalah Ali bin Abi Talib (as) dan ini adalah semasa
al-Raj'ah, maka rujuk dan teliti dalam riwayat ini: Bihar Al-Anwar Jilid 53,
halaman 53 dan Madinatul Al-Mu3aajaz oleh Al-Bi7raniy: Jilid 3, halaman 90 ;
dan yang selepasnya dan sebagainya.
... Rukya Mengikut Kefahaman Aali
Al-Bait (as)--- 40
Jadi Al-Daabah (yang melata) di dalam ayat
ini adalah manusia, dan kita mendapati bahawa riwayat menyatakan bahawa Ali bin
Abi Talib (as), dan ini akan berlaku semasa Al-Raj'ah, maka Ali (as) adalah Yang
Melata Di Bumi [147], di Raj'ah, yang akan bercakap kepada umat manusia
dan dia akan membezakan dengan jelas yang beriman dan yang kafir dengan
tanda-tanda Allah Yang Maha Suci.Dan sebelum Al-Raj'ah akan bangkit Al-Qa'im
(as); dan juga Daabah (yang melata) yang bercakap kepada manusia"[148],
dan menjelaskan kepada mereka yang imannya lemah dengan ayat-ayat Allah - yang sebenar
dalam Kerajaan Lelangit (Al-Malakut Al-Samaawaat); dan ia adalah Rukya (dalam
tidur) dan diperlihatkan (kasyaf) dalam jaga; dan menjelaskan kepada manusia
bahawa sepanjang perjalanan umat manusia di bumi ini, kebanyakan mereka tidak
meyakini dengan ayat-ayat (tanda-tanda) Kerajaan Allah (, dan tidak beriman
dengan Al-Malakut Al-Samaawaat)Rukya; dan diperlihatkan (kasyaf) dalam
Al-Malakut Al-Samaawaat; kerana mereka telah terbelenggu dengan pandangan
mereka di bumi ini; dan pada kebendaan dan itulah sejauh-jauh pengetahuan yang
sampai pada mereka tidak menanggapi kepada yang lainnya;
﴿ذَلِكَ
مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ
سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَى﴾
Itulah sejauh-jauh
pengetahuan mereka. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang paling mengetahui siapa
yang tersesat dari jalan-Nya dan Dia pulalah yang paling mengetahui siapa yang
mendapat petunjuk.} [149].
Dan di sisi lain nabi-nabi, para washi,
para Rasul dan sahabat mereka yang beriman kepada ayat-ayat Allah, dan beriman
dengan Rukya dan Kasyaf dalam Al-Malakut Al-Samaawaat dan yang demikian itulah
cara Allah SWT memberi wahyu. dan mereka tidak akan menjadi nabi jika tidaklah
kerana iman mereka yang seperti itu; dan untuk ini mereka telah dipuji oleh
Allah SWT, maka Dia berfirman:
﴿وَنَادَيْنَاهُ
أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ * قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي
الْمُحْسِنِينَ﴾
{Dan
Kami panggillah dia: "Ya Ibrahim, * sesungguhnya kamu telah membenarkan rukya
(mimpi) itu sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang
yang berbuat baik. } [150].
Dan Dia berfirman:
﴿وَمَرْيَمَ
ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِنْ رُوحِنَا
وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ﴾
dan (ingatlah)
Maryam binti Imran yang memelihara kehormatannya, maka Kami tiupkan ke dalam
rahimnya sebagian dari ruh Kami, dan dia membenarkan kalimat Rabbnya dan
Kitab-Kitab-Nya, dan dia adalah termasuk orang-orang yang taat.[151].
Dan Dia Yang Maha Tinggi berfirman mengenai
rukya:
﴿نَحْنُ نَقُصُّ
عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ
كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ﴾
{Kami menceritakan kepadamu kisah yang
paling baik dengan mewahyukan Al Quran ini kepadamu, dan sesungguhnya kamu
sebelumnya adalah termasuk orang-orang yang belum mengetahui.} [152].
Maka Dia SWT memuji Ibrahim (as), kerana
dia membenarkan Rukya; dan memuji Maryam atas hal yang sama, kerana dia membenarkan
Rukya dan juga memuji Yusuf kerana dia membenarkan Rukya dan pada keuramaannya.
Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ أَفْتِنَا فِي
سَبْعِ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعِ سُنْبُلاتٍ
خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ لَعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى النَّاسِ لَعَلَّهُمْ
يَعْلَمُونَ﴾
{"Yusuf,
hai orang yang amat dipercaya, terangkanlah kepada kami tentang tujuh ekor
lembu betina yang gemuk-gemuk yang dimakan oleh tujuh ekor lembu betina yang
kurus-kurus dan tujuh bulir (gandum) yang hijau dan (tujuh) lainnya yang kering
agar aku kembali kepada orang-orang itu, agar mereka mengetahuinya".}
[153].
___________
[147] Riwayat daripada Ahli Bait Maksum
menunjukkan bahawa Ali adalah Dabbah Allah secara khusus, namun berkongsi
dengannya gelaran Yang melata Bumi ini
adalah Mahdi Pertama (as). Dan dari riwayat hadits Abi Bashir dari Abi
Abdullah (as) telah berkata: "Rasulullah (S) datang kepada Amirul
Mukminin (as) ketika beliau tidur di masjid, baginda kemudian mengumpulkan
pasir dan meletakkan kepala baginda di atasnya, kemudian Rasulullah (S)
menggerakkan kaki baginda kepadanya dan sambil bersabda: "Wahai Dabbah Allah"; seorang lelaki, dari para sahabat, berkata: "Wahai Rasulullah
adakah seseorang (lain) dari kalangan kita dinamakan dengan nama itu " baginda
bersabda:" Tidak, demi Allah, tidak untuk sesiapa kecuali dia khususnya;
dan dia adalah yang melata yang disebut
Allah Ta’ala dalam KitabNya: {Dan apabila perkataan telah jatuh atas mereka,
Kami keluarkan sejenis yang melata melata dari bumi yang akan mengatakan kepada
mereka, bahawa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami.}
" Mukhtashar Bashair Al-Darajaat: halaman 43; dan perhatikan bahawa hadits
Rasulullah (S) telah menyebut pertamanya, Dabbah Allah adalah
khusus untuk Ali (as), kemudian baginda menyebut {Yang melata Bumi} di dalam ayat Al-Quran; dan Apakah
kebaikan perbezaan di antara keduanya ini [antara Dabbah Allah, dan dabbah bumi][148] Profesor Ahmad Hatab telah menyatakan soal ini dalam buku "Thali3 al-Masyriq wa Daabbat Al-Ardh"; sila rujuk.
[149] Al-Najm 53:30.
[150] Al-Shaffat 37:104 - 105.
[151] Al-Tahrim 66:12
[152] Yusuf 12:3.
... Rukya Mengikut Kefahaman Aali
Al-Bait (as)--- 41
Pada hari ini, kita dapati ramai dari
kalangan manusia yang mengingkari hakikat Rukya; padahal sesungguhnya ia adalah
Wahyu dari Allah Yang Maha Suci lagi Yang Maha Tinggi (SWT) dan itu adalah
kerana jiwa mereka yang kotor dan mungkar serta tidak percaya dengan Allah SWT, tetapi mereka tidak mengetahui. Kerana mereka kufur kepada Allah dalam Alam
Zhar dan mereka kufur dengan Wilayah Al-Ilahiyah (Wilayah Kekuasaan Ketuhanan);
dan mereka tidak pernah mengakui kepada waliy (penguasa) dari Auliak Allah
dalam hati mereka, sebaliknya Allah telah menjadikan mereka mengakui dengan
lidah mereka kepada sebahagian kebenaran, agar Allah menghindarkan mereka dari Auliak-Nya [154].
Dan Rukya adalah cara Allah berbicara
kepada hamba-hambanya [155] – dengan kesemua mereka, Nabi-nabiNya, Rasul-rasulNya,
Auliak-Nya, dan musuh-musuh-Nya; yang beriman dan yang kafir. Sesungguhnya
Allah mengilhamkan (mewahyukan) kepada Firaun Mesir yang kafir dengan Rukya
yang Yusuf (as) telah mendapat faedah untuk penngukuhan ekonomi negara:
﴿وَقَالَ
الْمَلِكُ إِنِّي أَرَى سَبْعَ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ
وَسَبْعَ سُنْبُلاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ
أَفْتُونِي فِي رُؤْيايَ إِنْ كُنْتُمْ لِلرُّؤْيا تَعْبُرُونَ﴾
Raja berkata:
"Sesungguhnya aku bermimpi melihat tujuh ekor lembu betina yang
gemuk-gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu betina yang kurus-kurus dan tujuh
bulir (gandum) yang hijau dan tujuh bulir lainnya yang kering". Hai
orang-orang yang terkemuka: "Terangkanlah kepadaku tentang ta'bir mimpiku
itu jika kamu dapat menta'birkan mimpi". [156].
Dan Allah telah mewahyukan kepada Muhammed (S)
dengan Rukya baginda mengetahui apa yang akan berlaku kepada Ahl Bait selepas
baginda; dan penguasaan Bani Umaiyah (laknahumu Allah) ke atas ummat baginda:
﴿وَإِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ
بِالنَّاسِ وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً
لِلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا
يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَاناً كَبِيراً﴾
Dan (ingatlah),
ketika Kami wahyukan kepadamu: "Sesungguhnya (ilmu) Tuhanmu meliputi
segala manusia". Dan Kami tidak menjadikan mimpi yang telah Kami
perlihatkan kepadamu, melainkan sebagai ujian bagi manusia dan (begitu pula)
pohon yang terkutuk dalam Al Quran. Dan Kami menakut-nakuti mereka, tetapi yang
demikian itu hanyalah menambah besar kedurhakaan mereka. [157].
Dan sesungguhnya Allah SWT Diri-Nya telah
menjadi saksi kepada orang-orang kafir dengan Nubuwah Muhammad (S), jika mereka
meminta KesaksianNya. Dan bagaimana Allah SWT, memberikan penyaksian kepada
mereka yang kafir melainkan melalui Rukya;
---------------------------
[153] Yusuf 12:46.
[154] - Perhatikan hadits yang disebutkan
dari Imam Al-Shadiq (as) (... kemudian beliau (as) berkata: "Sesungguhnya
Allah menciptakan kaum-kaum untuk neraka jahannam, maka Dia memerintahkan kami
untuk: menyampaikan kepada mereka, seperti mana kami telah sampaikan kepada
mereka dan mereka menghinanya, dan hati mereka menjauh dan tidak kembali kepada
kami, dan mereka tidak boleh membawanya dan mendustakannya, dan mereka
mengatakan kami ahli sihir pendusta, lalu Allah meterai hati mereka dan
melupakan mereka, kemudian Allah pisahkan lidah mereka dari sebahagian
kebenaran itu, lalu mereka mereka tidak dapat berbicara mengenainya dan hati
mereka ingkar. Ini berlaku supaya mereka mengakui Auliak-Nya dan orang-orang
yang taat kepada-Nya dan jika tidak seperti itu maka tidak akan ada hamba-hamba
Allah di bumi-Nya, maka Dia memerintahkan kita menjauhkan diri daripada mereka,
tempat tinggal dan penyembunyian mereka, lalu mereka menyembunyikan apa yang
telah diperintahkan Allah untuk menahan diri daripadanya, dan mereka terlindung
dari Allah apa yang telah diperintahkan berlindung dan menyembunyikan [diri]
dariNya) Al-Kafi Jilid 1, halaman 402.
[155] Dari Amir Al-Mukminin (as) yang
berkata: "Rukya orang beriman adalah aliran kata-kata Tuhan yang diucapkan
kepadanya " Bihar Al-Anwar: Jilid 58, halaman 210.
[156] - Yusuf 12:43.
[157] - Al-Israa' 17:60 dan diriwayatkan
daripada Sulaim bin Qais dari Amir Al-Mukminin (as) dan ketika beliau
berkhutbah mengenai Mu'aawiyah – (laknahu Allah): ".. dan Allah menurunkan
kepada kamu firman Nya Azza wa Jalla:
{Dan Kami tidak menjadikan mimpi (Rukya)
yang telah Kami perlihatkan kepadamu, melainkan sebagai ujian bagi manusia dan
(begitu pula) pohon yang terkutuk dalam Al Quran.};
dan itulah yang dilihat Rasulullah (S)
(dalam mimpi baginda) bahawa dua belas Imam-imam, berbanding Imam-imam yang
sesat, di atas mimbarnya yang telah menyesatkan masusia berundur ke belakang -
dua orang lelaki dari dua keluarga Quraisy yang berlainan, sepuluh daripada
Bani Umaiyyah; sepuluh orang pertama adalah sahabat kamu yang kamu tuntut bela
atas darahnya, maka kamu dan anak-anak kamu adalah tujuh orang dari anak-anak
Al-Hakam bin Abi Al-3ash, yang pertama daripada mereka adalah Marwan dan
Rasulullah (S) telah melaknatnya, dan mengusirnya dan anak-anaknya apabila dia
mahu untuk mencuri dengar perempuan (isteri) Rasulullah (S) " Kitab Sulaim
bin Qais: halaman 308; Ta7qiq Muhammad Baqir Al-Anshari
... Rukya Mengikut Kefahaman Aali
Al-Bait (as)--- 42
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَيَقُولُ
الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي
وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ﴾
Berkatalah orang-orang
kafir: "Kamu bukan seorang yang dijadikan Rasul". Katakanlah:
"Cukuplah Allah menjadi saksi antaraku dan kamu, dan antara orang yang
mempunyai ilmu Al Kitab". [158].
Berfirman Yang Maha Tinggi:
﴿وَإِذَا
وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ﴾
Dan apabila perkataan telah jatuh atas
mereka,
Maka perkataan telah jatuh (yang akan berlaku) ialah kemunculan Al-Qaim (as) dan ia adalah Kiamat Kecil [159],
Maka perkataan telah jatuh (yang akan berlaku) ialah kemunculan Al-Qaim (as) dan ia adalah Kiamat Kecil [159],
﴿
أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا
بِآياتِنَا لا يُوقِنُونَ﴾
Kami keluarkan Dabbah (yang melata dari
bumi yang akan mengatakan kepada mereka, bahawa sesungguhnya manusia dahulu
tidak yakin kepada ayat-ayat Kami. [160],
Al-Dabbah (yang melata) itu: ia adalah
Mahdi Pertama [161] yang bangkit sebelum Al-Qaim (as) dan bercakap
kepada manusia dan untuk mengecam mereka, dan menjelaskan kepada
mereka mengenai kekufuran mereka dengan ayat-ayat Allah Al-Malakutiyah
(Rukya dan Kasyaf) pergantungan mereka kepada kebendaan dan keinginan
nafsu dan mereka mengelakkan dari Malakut Al-Samawaat.
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي
أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ
بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ﴾
Kami akan
memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di seluruh wilayah
bumi dan pada diri mereka sendiri, hingga jelas bagi mereka bahawa ia itu
adalah benar. Tiadakah cukup bahawa sesungguhnya Tuhanmu menjadi saksi atas
segala sesuatu? [162].
Disebut dalam riwayat dari mereka (as):
(أَنَّهُ الْحَقُّ)
[bahawa ia itu adalah benar] iaitu:
bangkitnya Al-Qaim (as), dan pada ayat: memperlihatkan kepada mereka
tanda-tanda (kekuasaan) Kami di seluruh wilayah bumi dan pada diri mereka
sendiri, adalah seperti yang telah diriwayatkan oleh mereka (as); di
ufuk-ufuk (segala wilayah bumi): (dilontarkan ujian (fitnah) dari langit ), dan
dalam diri mereka sendiri: (Al-Masakh - perubahan) [163].
--------------------
[158] Al-Ra'd 13:43.
[159] - Daripada Amir Al-Mukminin (as)
mengenai Firman-Nya, Yang Maha Tinggi:
(إذا وقع القول عليهم أخرجنا لهم دابة من الأرض تكلمهم أن الناس كانوا
بآياتنا لا يوقنون)
[Dan apabila perkataan telah jatuh atas
mereka, Kami keluarkan sejenis yang melata melata dari bumi yang akan berkata-kat kepada
mereka, bahawa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat
Kami] ; di mana beliau berkata: (dan mereka tidak menganggap ia
dengan pertimbangan yang sewajarnya, aku akan khabarkan kepada kamu tentang
raja terakhir Bani Fulan ", kami berkata, Ya wahai Amir Al-Mukminin, beliau
berkata: "Satu jiwa akan dibunuh secara haram, pada hari yang haram,
di negeri yang haram, dari kaum Quraisy dan mereka yang menyebarkan
benih dan menghembuskan nafas, mereka tidak akan mempunyai raja selepasnya
kecuali berlalu lima belas hari ") Ghaibat Al-Nu3mani: halaman 259 ; dan
di sini Amir Al-Mukminin (as) telah menyambung pada kata yang
akan keluar sejenis yang melata melata dari bumi yang
akan keluar di antara keluarnya Al-Qaim (as) 15 hari selepas
pembunuhan jiwa suci (Al-Nafs Al-Zakiyah).
[160] - Al-Naml 27:82.
[161] Tidak syak lagi Yang melata Bumi (Daabbah Al-Ardh) yang bercakap kepada
manusia di Raj3ah adalah Amir Al-Mukminin (as); dan untuk itu terdapat banyak
riwayat yang terdahulu dan sebahagiannya dalam jawapan kepada soalan 145;
tetapi terdapat juga Yang melata Bumi (Daabbah Al-Ardh) yang keluar di
akhir zaman, dan ia bercakap kepada manusia dan mengecam mereka atas
pendustaan mereka dengan ayat-ayat Allah, dan menamakan mereka untuk membezakan
orang yang beriman dari yang kafir; Amir Al-Mukminin (as) berkata:
"keluarnya Yang melata Bumi yang
membebaskan dengannya Mohor Sulaiman, dan Cokmar Musa diletakkan Mohor (cop) di
muka setiap orang yang beriman, maka ia dicop menandakan ia mukmin sebenar dan
ia dicop di muka setiap orang kafir, maka dicop menandakan ia benar-benar
kafir.. Kemudian Yang melata Bumi akan
mengangkat kepalanya melihat antara dua mata angin dengan izin Allah,
selepas matahari terbit dari barat iaitu apabila (pintu) taubat diangkat, jadi
tidak akan diterima taubat dan tidak akan diangkat amal dan tidak akan berguna
suatu jiwa pun imannya kerana ia tidak beriman terlebih dahulu atau usaha
mendapat imannya.") Al-Tafsir Al-Shafi: Jilid 4, halaman 75 dan ia adalah
jelas bahawa ini adalah pada kemunculan Al-Qaim (as) dan bukan pada Al-Raj3ah;
dan Yang melata Bumi di sini ialah
Al-Yamani dan Mahdi Pertama (as).
[162] Fushilat 42: 53.
[163 ] Dari Al-Imam All-Shadiq (as) yang
berkata: "Kami akan memperlihatkan kepada mereka dalam diri mereka
Al-Masakh – (perubahan); dan Kami akan menunjukkan kepada mereka di ufuk-ufuk
(di segenap Wilayah): yang ketidakserasian daripada ufuk-ufuk kepada mereka,
maka mereka akan melihat Kudrat Allah Azza wa Jalla, dalam diri mereka dan di
segenap Wilayah. Dikatakan: sehingga menjadi jelas kepada mereka bahawa ia
adalah benar, dia berkata: Keluar Al-Qaim (as) adalah yang benar daripada
Allah, Azza wa Jalla yang penciptaan akan melihat bahawa ia mestilah
daripada-Nya.
Dan dalam riwayat: Penghinaan, perubahan
dan laknat; disoal sehingga diterangkan', itu adalah bangkitnya Al-Qaim
(as)) Tafsir Al-Shafi: Jilid 4, halaman 364-365; dipetik dari Al-Kafi.
... Rukya Mengikut Kefahaman Aali
Al-Bait (as)--- 43
Dan juga pada ayat di ufuk-ufuk
Al-Malakutiyah iaitu di seluruh wilayah Langit, dan dalam diri mereka adalah
dalam (rukyah dan kasyaf), maka Allah akan memperlihatkan kepada
mereka tanda-tanda kekuasaanNya (Malakutiyah) sehingga jelas kepada mereka
bahawa ia adalah benar, iaitu keluarnya Al-Qaim.
Bahawa yang bercakap kepada
mereka adalah: (Mahdi Pertama dari Dua Belas Mahdi-mahdi). dan ini
tanda-tanda sebagai alamat (petunjuk) yang dikaitkan dengan Mahdi Pertama, dan
untuk menjelas kepada manusia bahawa kebenaran adalah dari Tuhan mereka.
Jadi tanda-tanda di ufuk-ufuk (seluruh
wilayah) dan pada diri iaitu diri yang akan bercakap dengan Yang melata di Bumi
yang mengecam manusia; kerana mereka tidak beriman kepadanya. Ia adalah
tanda-tanda dalam Kerajaan Lelangit, dan ia adalah Rukya dan Kasyaf.
Dan di sini kita lanjutkan sedikit pada
Rukya untuk kita mengetahui kepentingannya dari Allah Yang Maha Suci lagi Maha
Tinggi di dalam al-Quran. dan di sisi Rasulullah (S), dan di sisi Ahl Al-Bait
baginda (as).
Adapun di dalam Al-Quran: Allah SWT
memanggil Al-Rukya "Ahsan Qishash - cerita terbaik" [164], yang
menceritakan kepada kita Rukya Yusuf (as) ([165] dan Dia menerangkan hakikat
kenyataan sebenar di bumi.
Ia telah menceritakan kepada kita Rukya
(banduan) di penjara [166] dan hakikatnya di dunia nyata dan kehidupan bumi,
dan menceritakan Rukya Firaun yang kafir itu [167] dan kepercayaan kepada Yusuf
(as) pada masa menjadi seorang Nabi dan mengukuhkan ekonomi negara berdasarkan
Rukya ini, dan kemudian dinyatakan dalam kehidupan sebenar. Al-Quran
menceritakan kepada kita kisah Balqis Ratu Sabaa’, dia mengetahui bahawa
Sulaiman adalah seorang nabi yang mulia melalui Rukya, jadi dia membenarkan
Rukya dan percaya pada akhirnya:
﴿قَالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي
أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ﴾
Berkata ia (Balqis): "Hai
pembesar-pembesar, sesungguhnya telah dijatuhkan kepadaku sebuah surat yang
mulia [168],
Maka darinyalah dia mengetahui bahawa
pesanan (tulisan) yang mulia itu tidak lain melainkan dari Allah dengan Rukya.
Dan begitulah semua nabi-nabi Allah dan Rasul-rasulNya dan AuliakNya SWT, mereka
tidak dipisahkan dari Rukya, satu tanda besar dari tanda-tanda Allah, dan cara
Allah Yang Maha Suci berbicara kepada mereka. Jadi Rukya adalah (sumber)
permulaan wahi Ilahi.
---------------------------
[164] – Yang Maha Tinggi berfirman:
(نَحْنُ
نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَـذَا
الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ)
Kami menceritakan kepadamu kisah yang
paling baik dengan mewahyukan Al Quran ini kepadamu, dan sesungguhnya kamu
sebelum (Kami mewahyukan)nya adalah termasuk orang-orang yang belum
mengetahui. [Yusuf 12:3].
[165] - Yang Maha Tinggi berfirman:
(إِذْ
قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً
وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ)
(Ingatlah), ketika Yusuf berkata kepada
ayahnya: "Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang,
matahari dan bulan; kulihat semuanya sujud kepadaku".[Yusuf 12:4].
[166] Yang Maha Tinggi berfirman:
(وَدَخَلَ
مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيَانَ قَالَ أَحَدُهُمَا إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْراً
وَقَالَ الآخَرُ إِنِّي أَرَانِي أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِي خُبْزاً تَأْكُلُ
الطَّيْرُ مِنْهُ نَبِّئْنَا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَرَاكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ)
Dan bersama dengan dia masuk pula ke
dalam penjara dua orang pemuda. Berkatalah salah seorang diantara keduanya:
"Sesungguhnya aku bermimpi, bahwa aku memeras anggur". Dan yang
lainnya berkata: "Sesungguhnya aku bermimpi, bahwa aku membawa roti di
atas kepalaku, sebahagiannya dimakan burung". Berikanlah kepada kami
ta'birnya; sesungguhnya kami memandang kamu termasuk orang-orang yang pandai
(mena'birkan mimpi). [Yusuf 12:36]..
[167] - Yang Maha Tinggi berfirman:
(وَقَالَ
الْمَلِكُ إِنِّي أَرَى سَبْعَ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ
وَسَبْعَ سُنبُلاَتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ يَا أَيُّهَا الْمَلأُ أَفْتُونِي
فِي رُؤْيَايَ إِن كُنتُمْ لِلرُّؤْيَا تَعْبُرُونَ)
Raja berkata (kepada orang-orang
terkemuka dari kaumnya): "Sesungguhnya aku bermimpi melihat tujuh ekor
sapi betina yang gemuk-gemuk dimakan oleh tujuh ekor sapi betina yang
kurus-kurus dan tujuh bulir (gandum) yang hijau dan tujuh bulir lainnya yang
kering". Hai orang-orang yang terkemuka: "Terangkanlah kepadaku
tentang ta'bir mimpiku itu jika kamu dapat menta'birkan mimpi". [Yusuf
12:43]..
[168] – Al-Naml 27:29.
... Rukya Mengikut Kefahaman Aali
Al-Bait (as)--- 44
Adapun pada Al-Rasul: Sesungguhnya Rukya
sangat penting; sehingga setiap hari selepas solat fajar (Subuh) baginda
berpaling kepada sahabat-sahabatnya dan bertanya kepada mereka: "Adakah
berita-berita yang menggembirakan, adakah Rukya." [169]. Dan pada hari itu
tidak ada seorang pun sahabat memberitahunya Rukya mereka, lalu baginda
bersabda kepada mereka: Sebelumnya Jibrail telah mendatangiku, dia berkata:
Bagaimana kita boleh mendatangkan mereka dan menunjukkan kepada mereka suatu
Rukya manakala terdapat kotoran di kuku mereka?!
Dan baginda (S) bersabda: "Sesiapa
yang melihat ku (dalam mimpi – Rukya) maka sesungguhnya dia telah melihat ku
kerana syaitan tidak boleh menyerupaiku dan tidak juga dari salah seorang
Aushiakku" [170]. Dan baginda bersabda.., dan bersabda.., dan
bersabda mengenai Rukya; sila rujuk "Dar Al-Salam"[171] dan ia adalah
empat jilid yang kaya dengan riwayat yang khusus berkaitan dengan mimpi benar -
Rukya.
Sebagaimana diakui Rasulullah (S) Rukya
adalah jalan kepada hidayah dan iman, maka diakui iman Khalid bin Sa3id bin
Al-3Aash Al-Umawiy dalam Rukya di mana beliau melihat baginda (S) [172], dan
baginda mengakui Rukya seorang Yahudi yang melihat Nabi Allah Musa (as) yang
memberitahu kepadanya bahawa adalah benar bersama Muhammad (S) [173]. Dan Rasul
Allah (S) mengakui bahawa Rukya adalah benar dari Allah, dan ia adalah
perkataan yang dibicarakan Tuhan kepada hamba-Nya [174].
Bagi Ahli Al-Bait (as) bahawa telah
diriwayatkan dari mereka (as): "Sesiapa yang melihat kami maka
sesungguhnya dia telah melihat kami kerana syaitan tidak boleh menyerupai
kami" [175].
----------------------
[169] - Lihat: Al-Kafi: Jilid 8, halaman 90
; Bihar Al -Anwar: Jilid 66, halaman 177.
[170] - Bihar Al-Anwar: Jilid 30, halaman
132 ; Dar Al-Salam: Jilid 1, halaman 59.
[171] - Kitab ini ada empat bahagian;
Kumpulan Syiekh-syiekh Hadits: Al-Mirza Hussein Al-Nuri, Pemilik Mustadrak
Al-Wasail.
[172] - Diriwayatkan oleh Ibn Sa3ad: (Dari
Muhammad bin Abidullah bin 3amru bin 3uthman, beliau berkata: Adalah Islamnya
Khalid bin Sa3id pada masa dahulu, bahawa dialah yang pertama dari
adik-beradiknya memeluk Islam, dan permulaan penerimaannya terhadap Islam
kerana dia melihat di dalam tidurnya bahawa dia berdiri di ambang api. Dia
ingat sejak saat itu apa sahaja yang Allah beritahu kepadanya, dan dia melihat
di dalam tidurnya itu seolah-olah bapanya telah menolaknya ke dalamnya (api),
dan dia melihat Rasulullah memegang pinggangnya daripada dia terjatuh, kemudian
dia terbangun dari tidur dan berkata: aku bersumpah demi Allah bahawa Rukya ini
benar..) Al-Thabqaat: Jilid 4, halaman 94.
[173] - Dari Jabir bin Abdullah Al-Ansari ;
yang berkata: (Jandal bin Janadah, seorang Yahudi dari Khaibar, datang menemui
Rasul Allah (S), maka beliau berkata: "Wahai Muhammad. beritahu padaku apa
yang tiada bagi Allah, dan apa yang tiada di sisi Allah, dan apa yang Allah
tidak ketahui". maka Rasul Allah (as) berkata:" Adapun apa yang tiada
bagi Allah, tiada bagi Allah sekutu, dan yang tiada di sisi Allah, maka yang
tiada di sisi Allah adalah menzalimi hambaNya, dan adapun apa yang tidak
diketahui Allah adalah perkataan kamu wahai masyarakat Yahudi: bahawa 3uzair
adalah anak Allah, dan Allah tidak tahu, Dia mempunyai anak.". Maka Jandal
berkata:
أشهد أن لا إله إلا الله وأنك رسول
الله حقاً.
"Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan
melainkan Allah, dan bahawa Engkau adalah Rasul Allah yang sebenar."
Tambahan pula beliau berkata:" Wahai Rasulullah, semalam aku melihat dalam
tidurku, Musa bin 3imran (as) mengatakan kepadaku: "Wahai Jandal,
Islamlah kamu di tangan Muhammad dan berpeganglah kamu kepada Aushiak
selepasnya." Maka aku telah serahkan (Islam) diriku, dan Tuhan telah
memberikannya kepadaku... ") Bihar Al-Anwar: Jilid 36, halaman 304 -305.
[174] - Sebelumnya hadits dari Imam Ali bin
Abi Talib (as), Lihat: Bihar Al-Anwar: Jilid 58, halaman 210.
[175] - Diriwayatkan oleh Syeikh Al-Shaduq
dari Abi Al-Hassan - Ali bin Musa Al-Ridha (as) bahawa (dia diberitahu oleh
seorang lelaki dari penduduk Khurasan: "Wahai anak Rasulullah, aku melihat
Rasulullah (S) dalam tidur seolah-olah dia berkata kepadaku: Bagaimana
kamu jika sebahagian daripada ku dikebumikan di negerimu, dan kamu telah
diamanahkan (memelihara) kirimanku; dan tersembunyi di tanahmu adalah
bintangku?" Lalu Al-Ridha (as) berkata kepadanya: "Aku akan
dikebumikan di negerimu; bahawa aku sebahagian daripada Nabi mu; dan akulah
kiriman dan bintang; bahkan sesiapa menziarahiku dan dia tahu apa yang
diwajibkan Allah Azza wa Jalla, dari hakku dan taat padaku, maka aku dan bapaku
adalah pemberi Syafaat kepadanya pada hari kiamat, dan sesiapa yang kami
berikan Syafaat padanya akan terselamat walaupun dia memiliki dosa-dosa yang
sama berat dengan dosa tsaqalain (kedua-dua) jin dan Manusia; dan sememangnya
aku diberitahu oleh bapaku, daripada datukku, dari bapanya (as) bahawa
Rasulullah (S) bersabda: "Sesiapa yang melihatku dalam tidurnya maka
sesungguhnya dia telah melihatku, kerana syaitan tidak boleh menyerupai bentuk
rupa ku, tidak juga dalam bentuk rupa sesiapa dari Aushiakku, tidak juga
dalam bentuk rupa seseorang dari Syiah mereka, dan Rukya yang benar
adalah sebahagian daripada tujuh puluh bahagian nubuwah.") Man La
Ya7dhuruh Al-Faqih: Jilid 2 halaman 584.
...
Rukya Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 45
Dan diriwayatkan dari mereka (as): Itu
Rukya di akhir malam tidak dusta tidak khilaf [176], dan bahawa Rukya di Akhir
Zaman tidak dusta [177], dan pada Akhir Zaman yang tinggal adalah pengelihatan
orang mukmin dan Rukyanya [178].
Dan Imam Al-Hussein (as) mengakui iman
Wahab Al-Nashrani pada Rukyahnya di mana dia melihat Isa (as) dan Imam Al-Ridha
(as) mengakui iman sebahagian dari Al-Waqafiyah (orang-orang yang
'berhenti ' - mempercayai kurang daripada 12 Imam) dalam penglihatan
(Rukyah) dia melihat; telah datang kepadanya Abu Al-Hassan Al-Ridha (as) dalam
satu penglihatan (Rukyah) dan berkata kepadanya: Demi Allah supaya kamu kembali
kepada kebenaran [179].
Dan jika kita mahu melanjutkannya maka
perkara ini akan menjadi panjang, tetapi apa yang akan kamu lakukan bagi
seseorang yang menafikan kamu pada waktu tengah hari, dan bagaimana kamu akan
membantah seseorang yang mengatakan "ini adalah tengah malam" padahal
ia adalah waktu tengah hari. Dan tiada daya untuk kita kecuali hanya dengan
mengatakan:
إنا لله وإنا إليه
راجعون، ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم، وسيعلم الذين ظلموا أي منقلب
ينقلبون.
Kita adalah
kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kita kembali dan tidak ada daya dan
upaya melainkan dengan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung dan orang-orang
yang zalim itu kelak akan mengetahui ke tempat mana mereka akan kembali..
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي
أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ
بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ * أَلا إِنَّهُمْ فِي مِرْيَةٍ مِنْ
لِقَاءِ رَبِّهِمْ أَلا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ﴾
Kami akan
memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di seluruh wilayah
bumi dan pada diri mereka sendiri, hingga jelas bagi mereka bahawa Al Quran itu
adalah benar. Tiadakah cukup bahawa sesungguhnya Tuhanmu menjadi saksi atas
segala sesuatu? * Ingatlah bahawa sesungguhnya mereka adalah dalam keraguan
tentang pertemuan dengan Tuhan mereka. Ingatlah bahawa sesungguhnya Dia Maha
Meliputi segala sesuatu. [180].
Maka keingkaran mereka dalam Rukyah ini
adalah dari tanda-tanda diri sendiri, Bahawa mereka ini sesungguhnya disebabkan
mereka adalah dalam keraguan tentang pertemuan dengan Tuhan mereka. Dan pujian
adalah untuk Allah Semata-mata.
----------------------
[176] - Riwayat Al-Kulaini dari Abi
Abidillah (as) bahawa dia berkata: "Bagi yang benar [Rukyah] itu adalah
jika dia melihat selepas dua pertiga malam, dan dengan kedatangan para malaikat
yang ada sebelum Sahur, maka ia adalah benar dan tidak khilaf jika Allah
kehendaki.. " Al-Kafi: Jilid 8 halaman 91. hadits 62.
[177] - Lihat: Syarah Ushul Al-Kafi oleh
Al-Mazandaraniy: Jilid 1 halaman 476.
[178] - Dari Imam Al-Shadiq (as) yang
berkata: "Pengelihatan dan Rukyah orang mukmin di akhir zaman adalah
sepertujuh puluh bahagian dari bahagian nubuwah." Dar Al-Salam: Jilid 1
halaman 18.
[179] - Dari Hassan bin 'Ali Al-Wasya,
berkata: (Kami bersama seorang lelaki di kota Maru dan bersama kami itu adalah
seorang lelaki Waqifi (bukan Syiah Dua Belas), jadi aku berkata kepadanya:
"Takut Allah, sesungguhnya aku seperti kamu, kemudian nur Allah masuk ke
hatiku, maka aku berpuasa pada hari-hari Rabu, Khamis dan Jumaat dan bersuci
diri (berwuduk) dan bersolat dua rakaat dan mintalah kepada Allah untuk
menunjukkan kepada kamu dalam tidur kamu apa kesimpulan atas perkara ini."
Maka aku kembali ke rumahku dan sememangnya surat daripada Abi Al-Hassan mendahuluiku,
di dalamnya dia menyuruhku menyeru perkara ini kepada lelaki tersebut, maka
saya bergegas kepadanya; dan memaklumkan kepadanya dan berkata: " Puji
Tuhan dan memohon ampun seratus kali" dan berkata kepadanya: "Saya
mendapat surat daripada Abi Hassan sebelum balik ke rumah, (di dalamnya
menyebut) apa yang aku katakan kepada kamu. Aku berharap Allah menerangi
hatimu, maka lakukanlah apa yang aku beritahu padamu dengan berpuasa dan
solat." maka dia datang kepada ku pada hari Sabtu semasa Sahur dan berkata
kepadaku: "Aku bersaksi bahawa Imam itu sepatutnya ditaati." aku
berkata: "Bagaimana boleh demikian?" beliau berkata: "Telah
datang Abu Al-Hassan kepadaku semalam di dalam tidurku, dan dia berkata:
"Wahai Ibrahim, Demi Allah kamu kembali kepada kebenaran." dan beliau
mendakwa bahawa beliau tidak diberitahu kecuali oleh Allah) Bihar Al-Anwar:
Jilid 49, halaman 53 -54.
[180] Fushshilat 41:53 - 54.
✡✡✡✡✡
No comments:
Post a Comment