Pengenalan
2: Halaman 52 – 54
4. Rukya Balqis yang diutus padanya nabi Allah
Sulaiman (as), surat yang di bawa oleh Hudhud, Balqis berkata
﴿قَالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي
أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ * إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ
وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ * أَلَّا
تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ﴾
(Berkata ia:
"Hai pembesar-pembesar, sesungguhnya telah dijatuhkan kepadaku sebuah surat
yang mulia. * Sesungguhnya surat itu, dari SuIaiman dan sesungguhnya (isi)nya:
"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. * Bahawa janganlah kamu sekalian berlaku sombong
terhadapku dan datanglah kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri".
[Al-Naml 27:29-31]
Di mana kerelaan orang yang memberi
peringatan dan orang-orang yang berjanji akan memasuki tempat untuk mendudukinya,
tetapi Balqis sendiri mengetahuinya
﴿قَالَتْ
إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ
أَهْلِهَا أَذِلَّةً ۖ وَكَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ﴾
Dia berkata:
"Sesungguhnya raja-raja apabila memasuki suatu negeri, niscaya mereka
membinasakannya, dan menjadikan penduduknya yang mulia jadi hina; dan demikian
pulalah yang akan mereka perbuat.) [Al-Naml 27:34]
Ini tidak lain melainkan Allah SWT mewahyukan
kepada Balqis dengan kemurahan hati penulis surat itu. Itulah sebabnya dia
berkata apa yang dikatakannya itu, kejadian ini mengukuhkan tafsiran Imamiyah dengan
menyebut hadits-hadits sebagai nash yang disediakan untuk petikan ini.
Terdapat juga banyak bukti-bukti lain dari
Al-Quran tentang hujag kuat rukya tetapi dikhuatiri ia akan memanjangkannya dan
hanya dibawakan rukya Khalil Al-Rahman (as) yang menyembelih anaknya berikutan
kesan rukya dan rukya Nabi Muhammad (S) dengan Bani Umayyah, yang berdiri di
atas mimbar baginda, termasuk rukya,.. termasuk rukya... termasuk rukya ...
Hadits-hadits Al-Syarif:
1. Hadits-hadits, yang menyatakan bahawa rukya
para Imam yang mereka lihat dalam alam nyata, tidak ada perbezaan mengenainya. Bahawa
Rasulullah (S) bersabda”
من رآني فقد رآني فان
الشيطان لا يتمثل بي
(Sesiapa yang
melihatku telah melihatku, sesungguhnya syaitan tidak boleh menyerupaiku)
Dan hadits lain
(Siapa yang melihatku dalam tidurnya telah melihat aku, kerana syaitan
tidak boleh mewakili rupaku atau dalam bentuk rupa salah seorang washi-washiku)
Dan dari Imam (as) telah berkata dalam haditsnya
mengenai para imam:
Keadaan mereka dalam tidur dan keadaan mereka
dalam jaga), dan pada hadits-hadits yang lain.
2. Hadits-hadits yang menyebut bahawa rukya
adalah risalah dari Allah yang dilihat oleh hamba-hambaNya yang beriman: Dari Ali
(as) katanya
Rukya orang beriman berjalan di antara umat
yang dengannya Tuhan berbicara kepadanya.
Sama ada untuk menjadi berita gembira atau peringatan,
ia telah diriwayatkan bahawa Nabi (S) telah berulang kali berkata kepada sahabat-sahabat
baginda (Adakah sesiapa yang mendapat berita gembira atau oeringatan) dan
diriwayatkan dari para imam (as) (Setelah diangkat wahyu yang kekal adalah berita-berita
gembira atau peringatan-peringatan) Dalam rukya ia adalah penerangan dan peringatan
dari Allah Swt kepada hambaNya yang mukmin. Telah diriwayatkan dari Imam Al-Shadiq
(as) dia berkata:
Jika seorang hamba yang bermaksiat kepada
Allah AWJ dan Allah mahu melakukan kebaikan padanya, akan diperlihatkanNya di
dalam tidurmya suatu rukya yang menakutkannya dan dia akan menjauhkan diri dari
maksiat itu dan bahawa mimpi benar (rukya Al-Shadiqah) adalah satu per tujuh
puluh bahagian nubuwah)
Diriwayatkan dari Amirul Mukminin (as),
beliau berkata (Rukya orang beriman berjalan di antara umat yang dengannya
Tuhan berbicara kepadanya)
3- Hadits-hadits yang membuktikan bahawa rukya
sebahagian dari bahagian-bahagian nubuwah: dan riwayat-riwayat dalam bidang ini
banyak dan terhad kepada satu bilangan. Maka yang satu mengatakan bahawa bahagian
rukya itu adalah satu per empat puluh bahagian nubuwah dan ada yang mengatakan
satu per enam puluh bahagian dan ada pula satu per tujuh puluh. dan ada yang
mengatakan satu per tujuh puluh enam, dan perbezaan ini tidak lain hanyalah
mengikut perbezaan darjah iman dan kebenaran dalam menceritakan bentuk khusus kepada
siapa yang melihat rukya itu
Diriwayatkan bahawa Rasulullah (S) bersabda:
(rukya orang beriman sebahagian daripada tujuh puluh tujuh bahagian nubuwah)
dan diriwayatkan bahawa Rasulullah (S)
bersabda:
(Rukya orang beriman sebahagian daripada empat
puluh enam bahagian nubuwah) dan diriwayatkan oleh baginda (S)
Baginda bersabda (Akan tiba suatu zaman
tidak berdusta rukya orang beriman dan mereka membenarkan rukya mereka,
membenarkan pernyataannya)
Imam Al-Shadiq (as) berkata:
(Jika seorang hamba yang bermaksiat kepada
Allah AWJ dan Allah mahu melakukan kebaikan padanya, akan diperlihatkanNya di
dalam tidurmya suatu rukya yang menakutkannya dan dia akan menjauhkan diri dari
maksiat itu dan bahawa mimpi benar (rukya Al-Shadiqah) adalah satu per tujuh
puluh bahagian nubuwah)
Ahl Al-Bait menegaskan pada masalah ini,
Adalah hampir mustahil untuk mereka melihat rukya dusta kerana mereka mendapat
khabar dalam keadaan jaga dan tidak dikhabarkan di dalam tidur untuk melihatnya,
dan dalam kitab ta’bir para Imam (as) bahawa rukya orang beriman adalah benar kerana
jiwanya adalah baik dan keyakinannya adalah benar dan jiwanya (rohnya) keluar bertemua
dengan para malaikat dan ia adalah wahyu dari Allah Al-Aziz Al-Jabbar
Berkata Abu Abdullah (as):
Rukya orang beriman adalah satu per tujuh
puluh bahagian nubuwah dan bahawa Allah AWJ jika suka seorang hamba dan oleh
KeagunganNya dijadikan kekayaan pada diri hambanya dan bercahaya di antara
kedua matanya, dan jika Dia membenci kesemua diri hambanya dan dijadikan dia kekurangan
pada mata).
4. Hadits-hadits yang menyatakan bahawa
para Imam (as) mengakui rukya yang disampaikan oleh para sahabat mereka, dan
mereka (as) telah mendengar orang-orang yang telah menceritakan rukya mereka, bahkan
memberitahu takwilnya dan mereka tidak mengembalikannya pada kita tetapi mereka
menolak dengan menyatakan rukya itu tidak ada ta’birnya, Jauh Allah SWT
daripada kesia-siaan. sangat banyak riwayat-riwayat yang kami hadkan kepada
rukya sahaja dan kami ringkaskan kepada mereka yang ingin melihatnya.
Dari Muhammad bin Muslim katanya: Aku masuk
menemui Abi Abdillah (as) dan bersamanya ada Abu Hanifah. Aku berkata kepada
beliau: Semoga aku menjadi tebusanmu, aku telah melihat rukya yang aneh,
katanya, Wahai Ibn Muslim apakah dia? Jadi orang alim akan duduk di sana dan
memberi isyarat dengan tangannya kepada Abu Hanifah. Katanya: aku berkata, Aku melihat
seolah-olah aku telah masuk ke rumahku dan tiba-tiba keluargaku telah pergi dariku,
aku telah memisahkan banyak yang dibolehkan dan meny bertebaran dariku, dan aku
pelik dengan rukya ini, Abu Hanifah berkata kamu seorang lelaki yang bertengkar
dan berdebat dalam warisan keluarga kamu selepas ditentukan yang kamu
perolehnya dati keperluan kamu, Insya Allah. Berkata Abu Abdullah (as) benar kamu,
demi Allah, Ya Aba Hanifah. Katanya: kemudian Abu Hanifah keluar darinya, dan aku
berkata Semoga aku menjadi tebusanmu, Aku benci ta’bir si nasibi ini. beliau berkata,
Wahai Ibn Muslim Allah tidak membahayakan kamu, jadi apakah yang disesuaikan ta’birnya
dengan ta’bir kami? Ta’bir kami bukan ta’bir mereka dah bukan ta’bir yang
dinyatakan, dan,katanya, aku berkata kepadanya. Semoga aku menjadi tebusanmu, Tetapi tuan kata,
benar kamu, pada hal ia keliru dan tuan bersumpah dengannya, katanya, ya aku
bersumpah kepadanya ia adalah pembenaran yang salah, katanya, aku berkata kepadanya,
apakah takwilnya... Kemudian beliau menceritakan takwilnya itu kepadanya dan ia
dapat digunakan selepas hari itu di atas bumi nyata. -
5. Riwayat-riwayat yang menekankan keutamaan
sesiapa yang melihat Nabi Muhammad (S) atau imam (as) adalah orang yang selamat dan
beruntung bahkan juga riwayat-riwayat yang dinashkan bagi sesiapa yang membaca satu
Surah dari Al-Quran Al-Katim diganjarkan dalam alam rukya atau riwayat-riwayat yang
diberikan para imam (as) tentang kaedah umum bagi mentakwil rukya adalah simbol
penamat kepada sesuatu yang khusus dan banyak lagi.
No comments:
Post a Comment