Tuesday, 21 May 2019

Pengenalan 2: Halaman 52 – 54


Pengenalan 2: Halaman 52 – 54
                

4. Rukya Balqis yang diutus padanya nabi Allah Sulaiman (as), surat yang di bawa oleh Hudhud, Balqis berkata

﴿قَالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ * إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ * أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ﴾

(Berkata ia: "Hai pembesar-pembesar, sesungguhnya telah dijatuhkan kepadaku sebuah surat yang mulia. * Sesungguhnya surat itu, dari SuIaiman dan sesungguhnya (isi)nya: "Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. *  Bahawa janganlah kamu sekalian berlaku sombong terhadapku dan datanglah kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri". [Al-Naml 27:29-31] 

Di mana kerelaan orang yang memberi peringatan dan orang-orang yang berjanji akan memasuki tempat untuk mendudukinya, tetapi Balqis sendiri mengetahuinya

﴿قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً ۖ وَكَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ﴾

Dia berkata: "Sesungguhnya raja-raja apabila memasuki suatu negeri, niscaya mereka membinasakannya, dan menjadikan penduduknya yang mulia jadi hina; dan demikian pulalah yang akan mereka perbuat.) [Al-Naml 27:34] 

Ini tidak lain melainkan Allah SWT mewahyukan kepada Balqis dengan kemurahan hati penulis surat itu. Itulah sebabnya dia berkata apa yang dikatakannya itu, kejadian ini mengukuhkan tafsiran Imamiyah dengan menyebut hadits-hadits sebagai nash yang disediakan untuk petikan ini.

Terdapat juga banyak bukti-bukti lain dari Al-Quran tentang hujag kuat rukya tetapi dikhuatiri ia akan memanjangkannya dan hanya dibawakan rukya Khalil Al-Rahman (as) yang menyembelih anaknya berikutan kesan rukya dan rukya Nabi Muhammad (S) dengan Bani Umayyah, yang berdiri di atas mimbar baginda, termasuk rukya,.. termasuk rukya... termasuk rukya ...


Hadits-hadits Al-Syarif:


1. Hadits-hadits, yang menyatakan bahawa rukya para Imam yang mereka lihat dalam alam nyata, tidak ada perbezaan mengenainya. Bahawa Rasulullah (S) bersabda”
من رآني فقد رآني فان الشيطان لا يتمثل بي

(Sesiapa yang melihatku telah melihatku, sesungguhnya syaitan tidak boleh menyerupaiku)

Dan hadits lain

(Siapa yang melihatku  dalam tidurnya telah melihat aku, kerana syaitan tidak boleh mewakili rupaku atau dalam bentuk rupa salah seorang washi-washiku)

Dan dari Imam (as) telah berkata dalam haditsnya mengenai para imam:

Keadaan mereka dalam tidur dan keadaan mereka dalam jaga), dan pada hadits-hadits yang lain.

2. Hadits-hadits yang menyebut bahawa rukya adalah risalah dari Allah yang dilihat oleh hamba-hambaNya yang beriman: Dari Ali (as) katanya

Rukya orang beriman berjalan di antara umat yang dengannya Tuhan berbicara kepadanya.

Sama ada untuk menjadi berita gembira atau peringatan, ia telah diriwayatkan bahawa Nabi (S) telah berulang kali berkata kepada sahabat-sahabat baginda (Adakah sesiapa yang mendapat berita gembira atau oeringatan) dan diriwayatkan dari para imam (as) (Setelah diangkat wahyu yang kekal adalah berita-berita gembira atau peringatan-peringatan) Dalam rukya ia adalah penerangan dan peringatan dari Allah Swt kepada hambaNya yang mukmin. Telah diriwayatkan dari Imam Al-Shadiq (as) dia berkata:

Jika seorang hamba yang bermaksiat kepada Allah AWJ dan Allah mahu melakukan kebaikan padanya, akan diperlihatkanNya di dalam tidurmya suatu rukya yang menakutkannya dan dia akan menjauhkan diri dari maksiat itu dan bahawa mimpi benar (rukya Al-Shadiqah) adalah satu per tujuh puluh bahagian nubuwah)

Diriwayatkan dari Amirul Mukminin (as), beliau berkata (Rukya orang beriman berjalan di antara umat yang dengannya Tuhan berbicara kepadanya)

3- Hadits-hadits yang membuktikan bahawa rukya sebahagian dari bahagian-bahagian nubuwah: dan riwayat-riwayat dalam bidang ini banyak dan terhad kepada satu bilangan. Maka yang satu mengatakan bahawa bahagian rukya itu adalah satu per empat puluh bahagian nubuwah dan ada yang mengatakan satu per enam puluh bahagian dan ada pula satu per tujuh puluh. dan ada yang mengatakan satu per tujuh puluh enam, dan perbezaan ini tidak lain hanyalah mengikut perbezaan darjah iman dan kebenaran dalam menceritakan bentuk khusus kepada siapa yang melihat rukya itu

Diriwayatkan bahawa Rasulullah (S) bersabda: (rukya orang beriman sebahagian daripada tujuh puluh tujuh bahagian nubuwah)

dan diriwayatkan bahawa Rasulullah (S) bersabda:

(Rukya orang beriman sebahagian daripada empat puluh enam bahagian nubuwah) dan diriwayatkan oleh baginda (S)

Baginda bersabda (Akan tiba suatu zaman tidak berdusta rukya orang beriman dan mereka membenarkan rukya mereka, membenarkan pernyataannya)

Imam Al-Shadiq (as) berkata:

(Jika seorang hamba yang bermaksiat kepada Allah AWJ dan Allah mahu melakukan kebaikan padanya, akan diperlihatkanNya di dalam tidurmya suatu rukya yang menakutkannya dan dia akan menjauhkan diri dari maksiat itu dan bahawa mimpi benar (rukya Al-Shadiqah) adalah satu per tujuh puluh bahagian nubuwah)

Ahl Al-Bait menegaskan pada masalah ini, Adalah hampir mustahil untuk mereka melihat rukya dusta kerana mereka mendapat khabar dalam keadaan jaga dan tidak dikhabarkan di dalam tidur untuk melihatnya, dan dalam kitab ta’bir para Imam (as) bahawa rukya orang beriman adalah benar kerana jiwanya adalah baik dan keyakinannya adalah benar dan jiwanya (rohnya) keluar bertemua dengan para malaikat dan ia adalah wahyu dari Allah Al-Aziz Al-Jabbar

Berkata Abu Abdullah (as):

Rukya orang beriman adalah satu per tujuh puluh bahagian nubuwah dan bahawa Allah AWJ jika suka seorang hamba dan oleh KeagunganNya dijadikan kekayaan pada diri hambanya dan bercahaya di antara kedua matanya, dan jika Dia membenci kesemua diri hambanya dan dijadikan dia kekurangan pada mata).

4. Hadits-hadits yang menyatakan bahawa para Imam (as) mengakui rukya yang disampaikan oleh para sahabat mereka, dan mereka (as) telah mendengar orang-orang yang telah menceritakan rukya mereka, bahkan memberitahu takwilnya dan mereka tidak mengembalikannya pada kita tetapi mereka menolak dengan menyatakan rukya itu tidak ada ta’birnya, Jauh Allah SWT daripada kesia-siaan. sangat banyak riwayat-riwayat yang kami hadkan kepada rukya sahaja dan kami ringkaskan kepada mereka yang ingin melihatnya.

Dari Muhammad bin Muslim katanya: Aku masuk menemui Abi Abdillah (as) dan bersamanya ada Abu Hanifah. Aku berkata kepada beliau: Semoga aku menjadi tebusanmu, aku telah melihat rukya yang aneh, katanya, Wahai Ibn Muslim apakah dia? Jadi orang alim akan duduk di sana dan memberi isyarat dengan tangannya kepada Abu Hanifah. Katanya: aku berkata, Aku melihat seolah-olah aku telah masuk ke rumahku dan tiba-tiba keluargaku telah pergi dariku, aku telah memisahkan banyak yang dibolehkan dan meny bertebaran dariku, dan aku pelik dengan rukya ini, Abu Hanifah berkata kamu seorang lelaki yang bertengkar dan berdebat dalam warisan keluarga kamu selepas ditentukan yang kamu perolehnya dati keperluan kamu, Insya Allah. Berkata Abu Abdullah (as) benar kamu, demi Allah, Ya Aba Hanifah. Katanya: kemudian Abu Hanifah keluar darinya, dan aku berkata Semoga aku menjadi tebusanmu, Aku benci ta’bir si nasibi ini. beliau berkata, Wahai Ibn Muslim Allah tidak membahayakan kamu, jadi apakah yang disesuaikan ta’birnya dengan ta’bir kami? Ta’bir kami bukan ta’bir mereka dah bukan ta’bir yang dinyatakan, dan,katanya, aku berkata kepadanya.  Semoga aku menjadi tebusanmu, Tetapi tuan kata, benar kamu, pada hal ia keliru dan tuan bersumpah dengannya, katanya, ya aku bersumpah kepadanya ia adalah pembenaran yang salah, katanya, aku berkata kepadanya, apakah takwilnya... Kemudian beliau menceritakan takwilnya itu kepadanya dan ia dapat digunakan selepas hari itu di atas bumi nyata. -

5. Riwayat-riwayat yang menekankan keutamaan sesiapa yang melihat Nabi Muhammad (S) atau imam (as) adalah orang yang selamat dan beruntung bahkan juga riwayat-riwayat yang dinashkan bagi sesiapa yang membaca satu Surah dari Al-Quran Al-Katim diganjarkan dalam alam rukya atau riwayat-riwayat yang diberikan para imam (as) tentang kaedah umum bagi mentakwil rukya adalah simbol penamat kepada sesuatu yang khusus dan banyak lagi.


Sebelum ✡✡Menu✡✡ Selepas


No comments:

Post a Comment