بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين ،
مالك الملك ،مجري الفلك ، مسخر الرياح، فالق الإصباح ، ديان الدين ، رب العالمين،
الحمد لله الذي من خشيته ترعد السماء وسكانها وترجف الأرض و عمارها ، وتموج البحار
ومن يسبح في غمراتها .
Dengan nama Allah
Yang Maha Pemurah lagi Maha Pemgasoh
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.
Pemilik Kerajaan Alam Yang menetapkan peredaran bintang-bintang di langit
tinggi, yang menggerakkan angin, yang memisahkan hari, pentadbir segala
sesuatu, Tuhan semesta alam. Segala puji bagi Allah! Kerana takut pada-Nya
langit tinggi dan penghuninya bergoncang, dan bumi datar dan penghuninya
bergegar, dan lautan dan apa yang berenang dalam gelora dan kedalamannya
airnya.
اللهم صل على محمد وال
محمد الفلك الجارية في اللجج الغامرة ،يأمن من ركبها ويغرق من تركها ، المتقدم لهم
مارق ، والمتأخر عنهم زاهق، واللازم لهم لاحق .
Ya Allah! Selawat dan salam itu kepada
Muhammad dan keluarga Muhammad, bahtera yang belayar di laut dalam, Sesiapa
yang belayar bersamanya akan selamat, Sesiapa yang ketinggalan akan tenggelam,
yang mendahului mereka akan terpesong dan yang berada di belakang mereka akan
binasa, dan yang mengiringi mereka akan bersama kebenaran.
Penyampaian Nyata
Halaqah 2
Hujah Rukya
Bahagian 1
Rukya yang disebut dalam kitab ini semuanya
rukya yang dilihat oleh mereka yang beriman deengan Al-Syed Ahmad Al-Hassan kecuali
yang dinyatakan sebaliknya, ini menunjukkan betapa benarnya tuntutan dan kebaikan
daripada mereka yang beriman dengannya. Sukar dibayangkan bahawa terlalu banyak
rukya-rukya dan puluhan yang lain, kesemuanya mendokong pemilik dakwah dan sahabat-sahabat
beliau dan menjadikan ia tidak sepadan dengan kenyataan ini atau kenyataan menjadikan
ianya dakwah yang batil kerana ia disokong oleh sejumlah besar riwayat para Imam (as).
(يَا
حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كَانُوا بِهِ
يَسْتَهْزِئُونَ)
Alangkah besarnya
penyesalan terhadap hamba-hamba itu, tiada datang seorang rasulpun kepada
mereka melainkan mereka selalu memperolok-olokkannya. (Yasin 36:30)
Allah SWT sendiri mewajibkan diriNya
memberi rahmat dan rahmat itu mendahului murka-Nya dan bahawa Dia memperlakukan
manusia dengan rahmatNya berbanding keadilan-Nya dan ini dari sifat kehalusanNya
SWT. Semua orang tahu bahawa Allah telah mengutus kira-kira 124 ribu nabi dan
sesetengah ulama mutakhirin mengatakan bahawa Allah SWT telah mengutus nabi-nabi
dan rasul-rasul lebih daripada bilangan ini dan apabila melihat sejarah dan kedudukan
umat terdahulu dengan para nabi dan rasul adalah mereka bersikap memperolok-olok,
takbur dan degil terhadap Allah, malaikat-malaikat dan rasul-rasul-Nya
قَالَتْ
رُسُلُهُمْ أَفِي اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ
لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمّىً
قَالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنَا تُرِيدُونَ أَنْ تَصُدُّونَا
عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَاؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُبِينٍ * قَالَتْ
لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ
يَمُنُّ عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا كَانَ لَنَا أَنْ نَأْتِيَكُمْ
بِسُلْطَانٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ)
(Berkata rasul-rasul
mereka: "Apakah ada keraguan-keraguan terhadap Allah, Pencipta langit dan
bumi? Dia menyeru kamu untuk memberi ampunan kepadamu dari dosa-dosamu dan
menangguhkan (siksaan)mu sampai masa yang ditentukan?" Mereka berkata:
"Kamu tidak lain hanyalah manusia seperti kami juga. Kamu menghendaki
untuk menghalang-halangi kami dari apa yang selalu disembah nenek moyang kami,
karena itu datangkanlah kepada kami, bukti yang nyata". * Rasul-rasul
mereka berkata kepada mereka: "Kami tidak lain hanyalah manusia seperti
kamu, akan tetapi Allah memberi kurnia kepada siapa yang Dia kehendaki di
antara hamba-hamba-Nya. Dan tidak patut bagi kami mendatangkan suatu bukti
kepada kamu melainkan dengan izin Allah. Dan hanya kepada Allah sajalah hendaknya
orang-orang mukmin bertawakkal.) (Ibrahim 14:10-11)
Dan bahawa Allah SWT tidak pernah dan tidak
akan meninggalkan hujah kepada pembantah, tetapi sebaliknya akan mengukuhkan
hujah mereka yang degil itu selepas (ketika) berhujah, dan Allah SWT memberi peringatan
kepada manusia dengan mengutus para rasul kepada mereka, maka sesiapa yang
mendapat bimbingan adalah intuk dirinya sendiri dan sesiapa yang sesat akan
melihat dunia yang hina dan akan diazab di akhirat, Firman Allah Taala:
مَنِ اهْتَدَى
فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَلا
تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ
رَسُولاً
(Barangsiapa yang
berbuat sesuai dengan bimbingan, maka sesungguhnya dia berbuat itu untuk
dirinya sendiri; dan barangsiapa yang sesat maka sesungguhnya dia tersesat
adalah bagi dirinya sendiri. Dan seorang yang berdosa tidak dapat memikul dosa
orang lain, dan Kami tidak akan mengazab sebelum Kami mengutus seorang rasul.)
(Al-Isra’ 1715).
Seruan dakwah Al-Syed Ahmad Al-Hassan adalah
dakwah yang diperintahkan oleh Allah SWT dan Rasul-Nya Muhammad (S) dan para imam
maksum, dan malaikat-malaikat Allah dan orang-orang yang soleh dan pemimpin dakwah
ini sebelum dan selepas Ahmad Al-Hassan adalah Imam Mahdi (as).
Walaupun orang-orang Islam dan orang-orang Syiah
khususnya, diperintahkan supaya mengetahui kebenaran dakwah ini mengenai perkara
yang sangat besar yang tidak boleh dijawab selain Imam Mahdi (as), atau orang
yang diutusnya kepada manusia mewakili beliau. Sesungguhnya untuk kita menemukan
hujah kepada manusia kita tawarkan kepada mereka beberapa dalil atas kebenaran dakwaan
oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan, dan agar tidak dikatakan esok kepada Imam Mahdi
(as) saya masih ragu-ragu atau dakwah ini tidak ada dalil, dan dari dalil-dalil
atas kebenaran risalah Al-Syed Ahmad Al-Hassan ini ada khabar-khabar ghaib hasil
dari ramai orang-orang mukmin yang melihat singkapan-singkapan (kasyaf-kasyaf) terhadap
para imam yang suci dan meyakinkan mereka bahawa Al-Syed Ahmad Al-Hassan berada
atas kebenaran, dan dia adalah utusan Imam Mahdi (as), dan rukya yang telah dilihat
oleh berpuluh-puluh orang yang beriman dan melihat Imam Mahdi (as) atau salah seorang
imam yang suci atau Fatimah Zahra’ (as) di dalam tidur dan mereka menegaskan
bahawa Al-Syed Ahmad Al-Hassan diutus oleh Imam Mahdi (as) dan manusia mesrti menolongnya.
Ini adalah pengesahan dari Allah SWT. Jika
bukan dari Allah SWT dan bukan dari Imam Mahdi (as), bagaimana untuk
menjelaskan pengesahan ini dari Allah SWT, dan Allah telah berfirman”
سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى
يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى
كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ
(Kami akan
memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di ufuk-ufuk dan pada
diri mereka sendiri, hingga jelas bagi mereka bahawa ia adalah benar. Tiadakah
cukup bahawa sesungguhnya Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu?) (Fushshilat
41:53)
dan rukya dari tanda-tanda pada diri lebih
besar daripada tanda-tanda di ufuk-ufuk (alam). Al-Rasul (S) telah berkata
mengenaimya
(Sesiapa yang melihat
kami telah melihat kami, syaitan tidak boleh menyerupai kami),
dan dari baginda (S) katanya
(Sesiapa yang
melihatku maka telah melihatku kerana sesungguhnya syaitan tidak boleh
menyerupaiku dalam tidur maupun ketika jaga, dan tidak pada salah seorang
daripada washi-washiku hingga hari kiamat) Kitab Dar Al-Salam J 4 hal 273.
Adapun sesiapa yang berkata bahawa rukya
itu bukan hujah, kita katakan kepadanya ia adalah benar bahawa ia bukan hujah pada
tempat-tempat tertentu, tetapi ia adalah hujah di tempat-tempat lain, ianya bukan
hujah pada sebahagian bidang yang Allah nashkan dalam kitab suci atau disebut
oleh nabi yang mulia dan keluarga baginda sebagai sunnah, contohnya, masalah
pembunuhan atau zina, - semoga dilindungi Allah – yang pertama dua saksi dan berikutnya
empat orang saksi yang adil, dalam bahagian ini ia adalah nash yang tidak boleh
dilanggar.
Dalam perkara-perkara lain, rukya dijadikan
hujah dan kita ditunjukkan mengenainya di dalam Al-Quran Al-Karim dengan firman
Allah dalam hal penyembelihan Ismail oleh Nabi Ibrahim dan Allah SWT berfirman:
قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا
إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ
(sesungguhnya kamu telah membenarkan rukya itu
sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat
baik.) (Al-Shaaffaat 37:105)
dan perihal Yusuf (as) dan rukya Nabi (S)
apabila baginda melihat anjing-anjing dan babi-babi naik atas mimbarnya. Allah
SWT berfirman:
وَإِذْ قُلْنَا لَكَ
إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيا الَّتِي أَرَيْنَاكَ
إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ
وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَاناً كَبِيراً
Dan (ingatlah),
ketika Kami wahyukan kepadamu: "Sesungguhnya (ilmu) Tuhanmu meliputi
segala manusia". Dan Kami tidak menjadikan rukya yang telah Kami
perlihatkan kepadamu, melainkan sebagai ujian bagi manusia dan (begitu pula)
pohon kayu yang terkutuk dalam Al Quran. Dan Kami menakut-nakuti mereka, tetapi
yang demikian itu hanyalah menambah besar kedurhakaan mereka. (Al-Isra’ 17:60),
dan firmanNya lagi
لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ
رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ
(Sesungguhnya Allah
akan membuktikan kepada Rasul-Nya, tentang kebenaran rukyanya dengan sebenarnya
(yaitu) bahawa sesungguhnya kamu pasti akan memasuki Masjidil Haram,) (Al-Fath
48:27).
Ada banyak takwil dari mufasirin mengenai
rukya ini, ada yang mengatakan bahawa mereka adalah nabi-nabi, kita katakan
bahawa Allah memerintahkan kita untuk saling membantu dan berakhlak dengan
akhlak para nabi, dan berjalan di atas jalan merela. Allah SWT berfirman:
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي
رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ
(Sesungguhnya telah ada pada (diri)
Rasulullah itu suri teladan yang baik.) (Al-Ahzab 33:21)
dan Allah berfirman lagi:
قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي
إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ
(Sesungguhnya telah ada suri tauladan yang
baik bagimu pada Ibrahim dan orang-orang yang bersama dengan dia.) (Al-Mumtahinah
60:4)
dan para nabi adalah manusia seperti kita, dan
Allah telah berfirman:
قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنْتُ إِلَّا
بَشَراً رَسُولاً
(Katakanlah: "Maha Suci Tuhanku,
bukankah aku ini hanya seorang manusia yang menjadi rasul?) (Al-Isra’ 17:93)
dan Allah berfirman lagi:
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ
(Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia
biasa seperti kamu,) (Al-Kahf 18:110 )
Dan diriwayatkan dari Ahl Al-Bayt (as) yang
mendorong supaya saling membantu dan berakhlak dengan akhlak para nabi dan para
imam sehingga kita mencapai darjat dan kesempurnaan diri yang tertinggi, seperti
Salman Al-Muhammadi, yang mana Rasulullah (S) bersabda mengenainya (Salman
daripada kami Ahl Al-Bayt).
Contoh rukya para Nabi, adalah rukya
tahanan Aziz (Mesir) bersama Yusuf (as) yang dinyatakan dalam Al-Quran, dan rukya
ibu Imam Mahdi, Narjis (as) dan kisah perkahwinannya yang masyhur dan sesiapa
yang mahu melihatnya bolehlah dirujuk kitab Ilzam Al-Nashib J 1, hal. 285 dan Ikmal
Al-Din oleh Al-Shaduq,
dan rukya Khalid bin Said bin Al-3ash Al-Umawi
dan rukya Wahab Al-Nashrani yang menolong Al-Hussein (as) dan dia masuk Islam yang
sebelumnya menyaksikan rukya bersama Isa (as). dan sebagai tambahan adalah kepada perjalanan hidup orang-orang mukmin yang
bijaksana pada masa kita ini dan bagaimana mereka berurusan dengan rukya!!!
Sekiranya seseorang melihat Nabi (S) dalam tidurnya atau melihat salah
seorang imam tentu akan menceritakan rukyanya kepada salah seorang ulama atau tok-tok
guru (syeikh-syeikh) atau selain mereka untuk bergembira dengan rukya itu dan
mereka memberinya khabar gembira yang baik, walaupun sekiranya ada yang melihat
dalam tidurnya suatu rukya yang menakutkan tentu akan menceritakan rukyanya kepada
mereka dan mereka akan memberitahunya supaya
menyembunyikanya dari diceritakan dan untuk menjaga orang yang takut dengan rukyanya
itu. Cerita-cerita ini terlalu banyak dan kita hindari dari menyebutkannya yang
menyempitkan kedudukan para nabi dan rasul, Kebanyakan mereka menerima berita mereka
melalui rukya di alam tidur. Sila rujuk untuk memastikannya dati kitab Ushul
Al-Kafi J 1, hal.195 dan yang selepasnya.
Pendapat yang mengatakan rukya tiada hujah
kuat yang diperlukan mencalar ramai keperibadian aulia yang beriman dengan
sebab rukya dan dengan kehinaan diri, harta dan anak-anak, untuk rukya yang
dilihatnya. Adakah mereka telah beriman tanpa hujah bahawa mereka adalah tulus –
jauh merek dari semua itu, tetapi ada pendapat yang mengatakan rukya tiada
hujah kuat yang diperlukan untuk mencalar peribadi Rasul yang mulia (S) dan
seluruh imam-imam kerana mereka berdiam diri dari orang yang beriman, kerana rukya
itu, dan mereka tidak menjelaskan tiada hujah kuat rukya sebagai yang diketahui
bahawa ketentuan Al-Ma'sum adalah hujah, Maka mengapa dan bagaimana kamu
menilai dan bertindak balas kepada semua yang berkata dengan kemungkinan
mewakili Syaitan terhadap mana-mana peribadi Al-Maksumin dalam alam rukya.
Saya katakan kepada mereka bahawa lebih
baik bagi mereka beragama dengan yang lain dari agama Muhammad (S) kerana kata-kata
ini adalah pelanggaran besar dengan berteriak terhadap kata-kata Ahl Al-Bayt (as).
Diriwayatkan dari Imam Al-Redha (as) katanya
(bapaku memberitahuku dari datukku dari bapanya, bahawa Rasulullah (S) bersabda
Sesiapa yang melihatku dalam tidurnya maka telah melihatku kerana sesungguhnya
syaitan tidak boleh menyerupai rupaku, dan tidak boleh menyerupai salah seorang
daripada washi-washiku dan tidak boleh menyerupai salah seorang daripada Syiah mereka
dan sesungguhnya rukya yang benar (rukya Al-Shadiqah) sebahagian daripada tujuh
puluh bahagian nubuwah) Dar Al-Salam J 4 hal. 272, Kitab Man La Yahduruhu Al-Faqih
J 3 hal 585, Bihar Al-Anwar J 49 hal 284.
Imam Al-Shadiq (as) berkata: (Apabila
seorang hamba itu bermaksiat kepada Allah AWJ dan dia mahu melihat yang baik
dalam tidurnya rukya yang menakutkannya supaya dia
dapat mejauhkan diri dari dosa itu dan sesungguhnya rukya yang benar (rukya Al-Shadiqah)
sebahagian daripada tujuh puluh bahagian nubuwah) Al-Ikhtishash oleh Al-Mufid
hal. 241, Bihar Al-Anwar J 14 hal 435.
Rasulullah (S) bersabda: "Tidak ada nubuwah
selepasku melainkan Al-Mubasysyirat. Telah ditanyakan: Wahai Rasulullah, apa dia
Al-Mubasysyirat? Baginda bersabda: rukya Al-Hasanah (rukya yang baik) - Bihar
Al-Anwar J 58 hal 193
Dan dari Abi Ja’far (as): seorang lelaki berkata
kepada Rasulullah (S) mengenai firmanNya AWJ
﴿ لَهُمُ الْبُشْرَىٰ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا﴾
(Bagi mereka berita gembira di dalam
kehidupan di dunia ) Baginda bersabda (Ia adalah rukya Al-Hasanah (rukya
yang baik) dilihat oleh orang mukmin, berita gembira padanya di dunia ) Bihar
Al-Anwar J 58 hal 181,
Ada puluhan hadits-hadits lain yang
mengesahkan bahawa rukya Nabi (S) atau salah seorang imam maksum, atau salah seorang
daripada orang-orang mukmin dari Syiah mereka dimana rupa mereka semua tidak
boleh diserupai oleh syaitan. Sila rujuk Kitab Dar Al-Salam oleh Al-Mirza Al-Nuri,
dan Allah Taala berfirman
أَفَمَنْ يَعْلَمُ
أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَى إِنَّمَا
يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ
(Adakah orang yang
mengetahui bahwasanya apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu itu benar sama
dengan orang yang buta? Hanyalah orang-orang yang berakal saja yang dapat
mengambil pelajaran,) (Al-Ra3d 13:19)
Aku katakan kepada kalian wahau kaumku,
لَقَدْ جَاءَكُمْ
رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ
بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ
(Sungguh telah
datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu,
sangat menginginkan bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap
orang-orang mukmin.) (Al-Taubah 9:128)
dan janganlah sombong kepada Allah dan
Rasul-Nya dan Imam kamu Al-Mahdi (as) dan kamu mengikuti Fulan dan Si Fulan yang
akan menjauhkan kamu dari Imam Mahdi (as) dan dari utusan Imam dan pada masa
penyesalan tidak berguna lagi di hadapan Imam Mahdi (as), atau di hadapan Allah
SWT dan jadilah kamu orang yang membenarkan firman Allah:
وَيَوْمَ يَعَضُّ
الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ
سَبِيلاً * يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلاً * لَقَدْ
أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ
لِلْإِنْسَانِ خَذُولاً
(Dan (ingatlah)
hari (ketika itu) orang yang zalim menggigit dua tangannya, seraya berkata:
"Aduhai kiranya (dulu) aku mengambil jalan bersama-sama Rasul". * Kecelakaan
besarlah bagiku; kiranya aku (dulu) tidak menjadikan sifulan itu teman
akrab(ku). * Sesungguhnya dia telah menyesatkan aku dari peringatan itu ketika ia
telah datang kepadaku. Dan adalah syaitan itu tidak mau menolong manusia.) (Al-Furqan
25: 27-29),
Sumber kitab ini diterima dari ansar Imam
Mahdi (as) diambil iktibar dari – Halaqah 2 - dari Kitab Al-Balagh Al-Mubin (Penyampaian Nyata)
dan saya minta pembaca yang mulia dengan keagungan:
Keajaipan dalam
alam Al-Malak (malaikat),
Atau keajaiban dalam
Alam Malakut?
Dan kemudian
pertimbangkanlah kepentingan kitab ini.
Berikut ini ada berpuluh-puluh rukya yang berbicara
mengenai kebenaran dakwah Syed Ahmad Al-Hassan, Jika Alam Malakut berada di
tangan Allah AWJ, dan Allah telah menjadikan malaikat di atasnya yang kasar,
keras, dan alam ini (Alam Malakut) menyokong Al-Syed Ahmad Al-Hassan,, apakah
nilai alam Al-Malak (malaikat) berbanding Alam Malakut yang mereka ambil
iktibar, wahai orang yang berakal .
Terdapat beratus-ratus rukya yang berbicara
kepada orang yang beriman, tetapi kami pilih sekumpulan darinya untuk menyempurnakkan
hujah kepada manusia yang menasehat dan mengingatkan mereka, yang akan memberi
manfaat kepada orang-orang yang beriman, Allah Taa;a berfirman
أُولَئِكَ الَّذِينَ
هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً
إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرَى لِلْعَالَمِينَ
(Mereka itulah
orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah, maka ikutilah petunjuk
mereka. Katakanlah: "Aku tidak meminta upah kepadamu dalam
menyampaikannya." ia tidak lain hanyalah peringatan bagi seluruh alam.) (Al-An3am
6:90)
No comments:
Post a Comment