Monday, 20 May 2019

Pengenalan 2: Halaman 49 – 51


Kisah Rukyah 2: Halaman 49 – 51

 بسم االله الرحمن الرحيم


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pemgasoh

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Pemilik Kerajaan Alam Yang menetapkan peredaran bintang-bintang di langit tinggi, yang menggerakkan angin, yang memisahkan hari, pentadbir segala sesuatu, Tuhan semesta alam. Segala puji bagi Allah! Kerana takut pada-Nya langit tinggi dan penghuninya bergoncang, dan bumi datar dan penghuninya bergegar, dan lautan dan apa yang berenang dalam gelora dan kedalamannya airnya.

Ya Allah! Curahkanlah Selawat ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad, bahtera yang belayar di laut dalam, Sesiapa yang belayar bersamanya akan selamat, Sesiapa yang ketinggalan akan tenggelam, yang mendahului mereka akan terpesong dan yang berada di belakang mereka akan binasa, dan yang mengiringi mereka akan bersama kebenaran.

Adalah pelik untuk menjadikan perkara yang jelas sebagai suatu pertanyaan dan meminta kamu untuk membuktikannya, padahal ia terbukti jelas kepada semua, dan dipersetujui oleh orang mukmin dan orang fasiq, orang muslim dan orang kafir, Sesuatu yang boleh ditakrifkan sebagai jelas tetapi padanya tidak jelas. Jika takrifnya jelas perkaranya mudah untuk semua orang. Sebaik sahaja kamu memberi perhatian kepadanya akan mendapat takrifnya. Tetapi Subhana Allah, jika dia mendapati seseorang yang mengubah keadaan menjadi terbalik iaitu (yang maktuf sebagai mungkar dan yang mungkar sebagai maktuf), jika tidak ia cukup untuk membuktikan hujah kuat rukya sebagai tali pertahanan.


(Tsaqalain, Kitab Allah dan Itrah Suci)
.
Perkara ini, seperti yang dijelaskan dari tajuk, berkisar mengenai rukya (dalam alam mimpi atau kasyaf dalam alam syahadah - alam nyata).

Bukankah Al-Quran dan Imam-imam Suci (as) telah membuktikan topik ini atau ianya dibuang, adakah seseorang berkata bahawa kerajaan langit dan bumi, ada di tangan selain Allah, dan Allah SWT berfirman mengenai mimpi dan rukya

﴿اللَّـهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا ۖ فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ﴾

(Allah mengangkat (mewafatkan) jiwa (diri) ketika matinya dan yang belum mati di waktu tidurnya; maka Dia memegang jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia mengirim (melepaskan) jiwa yang lain sampai waktu yang ditetapkan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir.) [Al-Zumar 39:42] 

Maha Suci Allah yang membuktikan perkara ini pada orang-orang kafir Yunani pada masa lalu. Mereka telah meneguhkan rukya dan menuliskannya di dalam buku-buku, Orang-orang Barat kemudian mengambil pandangan terperinci dalam perkara ini dan bergantung padanya untuk meletakkan dasar dalam mewujudkan peraturan dan mereka berjalan di atasnya. Di antara mereka (Freud) Pengasas Teori seks, (Adler), Pengasas Teori kekurangan Tempat letak kereta, (Young), Pengasas Teori Perasaan kolektif. Pandangan dan teori-teori ini tidak akan dibentangkan jika tidak terdapat penyelidikan rukya dalam kenyataan dunia dan kehidupan dan rukya selalunya diwakili oleh simbol tetap. Adakah mungkin orang yang waras mengatakan bahawa Tsaqlain dikecualikan daripada hukum atas perkara ini? dan Yang Mahakuasa berfirman

 ﴿مَّا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِن شَيْءٍ ۚ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ 

(Tiadalah Kami alpakan sesuatupun dalam Al-Kitab). [Al-An3am 6:38] 

Para Imam (as) membuktikan segala-galanya sehinggakan hal (menggaru luka), Sekiranya kita ingin selamat dalam kehidupan ini, yang merupakan rumah dan jalan lintasan, pada kita ada Tsaqlain (Kitab Allah dan Itrah), sehingga kita dapat selamat dalam melaluinya. Yang Mahakuasa berfirman

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّـهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَن يَعْصِ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا ﴿٣٦

Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata. [Al-Ahzab 33:36] 

Mari kita tanya Al-Quran dan Aali Al-Bait, apabila kita melihat sesuatu rukya?: -

Al-Quran Al-Karim: -


Al-Quran membuktikan hujah kuat rukya dalam beberapa cara, termasuk dapatan rukya, termasuk peringatan pada amalan para nabi dan rasul dengan rukya bahkan bagi orang-orang awam walaupun orang-orang kafir juga termasuk mewakili hujah-hujah ini: - ˺-

1- Kisah para tawanan Firaun dengan Nabi Allah Yusuf, firman Allah Taala:

﴿وَدَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيَانِ ۖ قَالَ أَحَدُهُمَا إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْرًا ۖ وَقَالَ الْآخَرُ إِنِّي أَرَانِي أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِي خُبْزًا تَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ ۖ نَبِّئْنَا بِتَأْوِيلِهِ ۖ إِنَّا نَرَاكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ﴾

Dan bersama dengan dia masuk pula ke dalam penjara dua orang pemuda. Berkatalah salah seorang di antara keduanya: "Sesungguhnya aku bermimpi, bahwa aku memeras anggur". Dan yang lainnya berkata: "Sesungguhnya aku bermimpi, bahawa aku membawa roti di atas kepalaku, sebahagiannya dimakan burung". Berikanlah kepada kami ta'birnya; sesungguhnya kami memandang kamu termasuk orang-orang yang pandai (mena'birkan mimpi). [Yusuf 12:36] 

)

Dia menjawab mereka (as)    

﴿يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَمَّا أَحَدُكُمَا فَيَسْقِي رَبَّهُ خَمْرًا ۖ وَأَمَّا الْآخَرُ فَيُصْلَبُ فَتَأْكُلُ الطَّيْرُ مِن رَّأْسِهِ ۚ قُضِيَ الْأَمْرُ الَّذِي فِيهِ تَسْتَفْتِيَانِ ﴿٤١﴾ يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَمَّا أَحَدُكُمَا فَيَسْقِي رَبَّهُ خَمْرًا ۖ وَأَمَّا الْآخَرُ فَيُصْلَبُ فَتَأْكُلُ الطَّيْرُ مِن رَّأْسِهِ ۚ قُضِيَ الْأَمْرُ الَّذِي فِيهِ تَسْتَفْتِيَانِ﴾

(Hai kedua penghuni penjara: "Adapun salah seorang di antara kamu berdua, akan memberi minuman tuannya dengan khamar; adapun yang seorang lagi maka ia akan disalib, lalu burung memakan sebahagian dari kepalanya. Telah diputuskan perkara yang kamu berdua tanyakan (kepadaku)". [Yusuf 12:41] 

Dan sememangnya rukya dapat digunakan di dunia nyata dan itulah apa yang diberitahu oleh Yusuf (as)


2- Rukya Firaun Mesir, Allah berfirman:

﴿وَقَالَ الْمَلِكُ إِنِّي أَرَىٰ سَبْعَ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعَ سُنبُلَاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ ۖ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي رُؤْيَايَ إِن كُنتُمْ لِلرُّؤْيَا تَعْبُرُونَ﴾

(Raja berkata: "Sesungguhnya aku bermimpi melihat tujuh ekor sapi betina yang gemuk-gemuk dimakan oleh tujuh ekor sapi betina yang kurus-kurus dan tujuh bulir (gandum) yang hijau dan tujuh bulir lainnya yang kering". Hai orang-orang yang terkemuka: "Terangkanlah kepadaku tentang ta'bir mimpiku itu jika kamu dapat mena'birkan mimpi").[ Yusuf 12:43] 

Maka Maha Suci Allah, Firaun dengan sifat Firaunnya telah mengiktiraf kenyataan rukya kerana dia tidak mahu dirinya menyebabkan kesilapan, lalu memanggil orang-orang yang telah menjadikan diri mereka ahli dalam pengetahuan ini. Mereka mengakui bahawa mereka tidak tahu apa yang harus dilakukan, Mereka membesar-besarkannya dengan mengatakan tanpa sesuatu yang diberikan kepadanya seperti yang diketahui, tetapi apabila perkara itu sampai kepada orang yang dilantik oleh Allah SWT pada kedudukan ini yang tahu maknanya dan menyampaikan jawapannya dan membina ekonomi empayar (kekaisaran) (tidak terhad kepada Mesir) Kesan dari rukya kafir maupun si kafir, Firaun Mesir.

3- Rukya ˼- bahawa Allah SWT telah menunjukkan di dalam kitabNya sehingga menamakannya wahi, iaitu rukya ibu Musa (as), Yang Maha Kuasa berfirman

﴿وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ أُمِّ مُوسَىٰ أَنْ أَرْضِعِيهِ ۖ فَإِذَا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَلَا تَخَافِي وَلَا تَحْزَنِي ۖ إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ﴾

(Dan kami wahyukan kepada ibu Musa; "Susuilah dia, dan apabila kamu khawatir terhadapnya maka jatuhkanlah dia ke sungai. Dan janganlah kamu khawatir dan janganlah (pula) bersedih hati, karena sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu, dan menjadikannya (salah seorang) dari para rasul.) [Al-Qashash 28:7] 

telah membuktikan tafsiran Syiah sehinggakan pemilik Bihar Al-Anwar (Al-Alamah Al-Majlisi) mengatakan tidak ada pertikaian di dalamnya.



Sebelum ✡✡Menu✡✡ Selepas

No comments:

Post a Comment