Kisah Rukyah 2: Halaman 49 – 51
بسم االله الرحمن الرحيم
Dengan
nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pemgasoh
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.
Pemilik Kerajaan Alam Yang menetapkan peredaran bintang-bintang di langit
tinggi, yang menggerakkan angin, yang memisahkan hari, pentadbir segala
sesuatu, Tuhan semesta alam. Segala puji bagi Allah! Kerana takut pada-Nya
langit tinggi dan penghuninya bergoncang, dan bumi datar dan penghuninya
bergegar, dan lautan dan apa yang berenang dalam gelora dan kedalamannya
airnya.
Ya Allah! Curahkanlah Selawat ke atas Muhammad
dan keluarga Muhammad, bahtera yang belayar di laut dalam, Sesiapa yang belayar
bersamanya akan selamat, Sesiapa yang ketinggalan akan tenggelam, yang
mendahului mereka akan terpesong dan yang berada di belakang mereka akan
binasa, dan yang mengiringi mereka akan bersama kebenaran.
Adalah pelik untuk menjadikan perkara yang jelas
sebagai suatu pertanyaan dan meminta kamu untuk membuktikannya, padahal ia
terbukti jelas kepada semua, dan dipersetujui oleh orang mukmin dan orang fasiq,
orang muslim dan orang kafir, Sesuatu yang boleh ditakrifkan sebagai jelas
tetapi padanya tidak jelas. Jika takrifnya jelas perkaranya mudah untuk semua
orang. Sebaik sahaja kamu memberi perhatian kepadanya akan mendapat takrifnya. Tetapi
Subhana Allah, jika dia mendapati seseorang yang mengubah keadaan menjadi
terbalik iaitu (yang maktuf sebagai mungkar dan yang mungkar sebagai maktuf),
jika tidak ia cukup untuk membuktikan hujah kuat rukya sebagai tali pertahanan.
(Tsaqalain, Kitab Allah dan Itrah Suci)
.
Perkara ini, seperti yang dijelaskan dari
tajuk, berkisar mengenai rukya (dalam alam mimpi atau kasyaf dalam alam syahadah
- alam nyata).
Bukankah Al-Quran dan Imam-imam Suci (as) telah
membuktikan topik ini atau ianya dibuang, adakah seseorang berkata bahawa
kerajaan langit dan bumi, ada di tangan selain Allah, dan Allah SWT berfirman
mengenai mimpi dan rukya
﴿اللَّـهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ
مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا ۖ فَيُمْسِكُ
الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ
مُّسَمًّى ۚ إِنَّ
فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ﴾
(Allah mengangkat
(mewafatkan) jiwa (diri) ketika matinya dan yang belum mati di waktu
tidurnya; maka Dia memegang jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya
dan Dia mengirim (melepaskan) jiwa yang lain sampai waktu yang ditetapkan.
Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi
kaum yang berfikir.) [Al-Zumar 39:42]
Maha Suci Allah yang membuktikan perkara ini
pada orang-orang kafir Yunani pada masa lalu. Mereka telah meneguhkan rukya dan
menuliskannya di dalam buku-buku, Orang-orang Barat kemudian mengambil
pandangan terperinci dalam perkara ini dan bergantung padanya untuk meletakkan
dasar dalam mewujudkan peraturan dan mereka berjalan di atasnya. Di antara
mereka (Freud) Pengasas Teori seks, (Adler), Pengasas Teori kekurangan Tempat
letak kereta, (Young), Pengasas Teori Perasaan kolektif. Pandangan dan teori-teori
ini tidak akan dibentangkan jika tidak terdapat penyelidikan rukya dalam
kenyataan dunia dan kehidupan dan rukya selalunya diwakili oleh simbol tetap. Adakah
mungkin orang yang waras mengatakan bahawa Tsaqlain dikecualikan daripada hukum
atas perkara ini? dan Yang Mahakuasa berfirman
﴿مَّا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِن
شَيْءٍ ۚ ثُمَّ
إِلَىٰ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ ﴾
(Tiadalah Kami
alpakan sesuatupun dalam Al-Kitab). [Al-An3am 6:38]
Para Imam (as) membuktikan segala-galanya sehinggakan
hal (menggaru luka), Sekiranya kita ingin selamat dalam kehidupan ini, yang
merupakan rumah dan jalan lintasan, pada kita ada Tsaqlain (Kitab Allah dan
Itrah), sehingga kita dapat selamat dalam melaluinya. Yang Mahakuasa berfirman
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ
وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّـهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ
الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَن
يَعْصِ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا ﴿٣٦﴾
Dan tidaklah patut
bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila
Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka
pilihan tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya
maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata. [Al-Ahzab 33:36]
Mari kita tanya Al-Quran dan Aali Al-Bait,
apabila kita melihat sesuatu rukya?: -
Al-Quran Al-Karim: -
Al-Quran membuktikan hujah kuat rukya dalam
beberapa cara, termasuk dapatan rukya, termasuk peringatan pada amalan para
nabi dan rasul dengan rukya bahkan bagi orang-orang awam walaupun orang-orang
kafir juga termasuk mewakili hujah-hujah ini: - ˺-
1- Kisah para tawanan Firaun dengan Nabi
Allah Yusuf, firman Allah Taala:
﴿وَدَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيَانِ ۖ قَالَ أَحَدُهُمَا
إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْرًا ۖ وَقَالَ
الْآخَرُ إِنِّي أَرَانِي أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِي خُبْزًا تَأْكُلُ الطَّيْرُ
مِنْهُ ۖ نَبِّئْنَا
بِتَأْوِيلِهِ ۖ إِنَّا
نَرَاكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ﴾
Dan
bersama dengan dia masuk pula ke dalam penjara dua orang pemuda. Berkatalah
salah seorang di antara keduanya: "Sesungguhnya aku bermimpi, bahwa aku
memeras anggur". Dan yang lainnya berkata: "Sesungguhnya aku
bermimpi, bahawa aku membawa roti di atas kepalaku, sebahagiannya dimakan
burung". Berikanlah kepada kami ta'birnya; sesungguhnya kami memandang
kamu termasuk orang-orang yang pandai (mena'birkan mimpi). [Yusuf 12:36]
)
Dia menjawab
mereka (as)
﴿يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَمَّا أَحَدُكُمَا
فَيَسْقِي رَبَّهُ خَمْرًا ۖ وَأَمَّا
الْآخَرُ فَيُصْلَبُ فَتَأْكُلُ الطَّيْرُ مِن رَّأْسِهِ ۚ قُضِيَ الْأَمْرُ
الَّذِي فِيهِ تَسْتَفْتِيَانِ ﴿٤١﴾
يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَمَّا أَحَدُكُمَا فَيَسْقِي رَبَّهُ خَمْرًا ۖ وَأَمَّا الْآخَرُ
فَيُصْلَبُ فَتَأْكُلُ الطَّيْرُ مِن رَّأْسِهِ ۚ قُضِيَ
الْأَمْرُ الَّذِي فِيهِ تَسْتَفْتِيَانِ﴾
(Hai kedua
penghuni penjara: "Adapun salah seorang di antara kamu berdua, akan
memberi minuman tuannya dengan khamar; adapun yang seorang lagi maka ia akan
disalib, lalu burung memakan sebahagian dari kepalanya. Telah diputuskan
perkara yang kamu berdua tanyakan (kepadaku)". [Yusuf 12:41]
Dan sememangnya rukya dapat digunakan di dunia
nyata dan itulah apa yang diberitahu oleh Yusuf (as)
2- Rukya Firaun Mesir, Allah berfirman:
﴿وَقَالَ الْمَلِكُ إِنِّي أَرَىٰ سَبْعَ
بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعَ سُنبُلَاتٍ خُضْرٍ
وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ ۖ يَا
أَيُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي رُؤْيَايَ إِن كُنتُمْ لِلرُّؤْيَا تَعْبُرُونَ﴾
(Raja berkata:
"Sesungguhnya aku bermimpi melihat tujuh ekor sapi betina yang gemuk-gemuk
dimakan oleh tujuh ekor sapi betina yang kurus-kurus dan tujuh bulir (gandum)
yang hijau dan tujuh bulir lainnya yang kering". Hai orang-orang yang
terkemuka: "Terangkanlah kepadaku tentang ta'bir mimpiku itu jika kamu
dapat mena'birkan mimpi").[ Yusuf 12:43]
Maka Maha Suci Allah, Firaun dengan sifat
Firaunnya telah mengiktiraf kenyataan rukya kerana dia tidak mahu dirinya menyebabkan
kesilapan, lalu memanggil orang-orang yang telah menjadikan diri mereka ahli
dalam pengetahuan ini. Mereka mengakui bahawa mereka tidak tahu apa yang harus
dilakukan, Mereka membesar-besarkannya dengan mengatakan tanpa sesuatu yang
diberikan kepadanya seperti yang diketahui, tetapi apabila perkara itu sampai kepada
orang yang dilantik oleh Allah SWT pada kedudukan ini yang tahu maknanya dan menyampaikan jawapannya
dan membina ekonomi empayar (kekaisaran) (tidak terhad kepada Mesir) Kesan dari
rukya kafir maupun si kafir, Firaun Mesir.
3- Rukya ˼- bahawa Allah SWT telah menunjukkan
di dalam kitabNya sehingga menamakannya wahi, iaitu rukya ibu Musa (as), Yang
Maha Kuasa berfirman
﴿وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ أُمِّ مُوسَىٰ أَنْ
أَرْضِعِيهِ ۖ فَإِذَا
خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَلَا تَخَافِي وَلَا تَحْزَنِي ۖ إِنَّا رَادُّوهُ
إِلَيْكِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ﴾
(Dan kami wahyukan
kepada ibu Musa; "Susuilah dia, dan apabila kamu khawatir terhadapnya maka
jatuhkanlah dia ke sungai. Dan janganlah kamu khawatir dan janganlah (pula)
bersedih hati, karena sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu, dan
menjadikannya (salah seorang) dari para rasul.) [Al-Qashash 28:7]
telah membuktikan tafsiran Syiah sehinggakan
pemilik Bihar Al-Anwar (Al-Alamah Al-Majlisi) mengatakan tidak ada pertikaian
di dalamnya.
No comments:
Post a Comment