Kisah
Rukyah: Halaman 32 - 34
Abu Hassan – Al-Imarah
Abu Hassan adalah seorang ansar, yang tergolong
di antara orang yang terawal beriman dengan dakwah ini melalui jalan rukya dan seperti
yang kelihatan, orang ini mempunyai kesucian dengan Allah yang jawapannya datang
dari Allah. Setiap kali bertemu dangan masalah dia akan menghadap Allah supaya memberikan
jawapanNya yang banyak menyembuhkannya dalam usaha pencariannya, yang boleh
membahayakannya dengan menunjukkan manfaat kepadanya, dan kita akan meringkaskan
hanya dua rukya: -
Apabila beliau diberi keutamaan dari sekumpulan
perwakilan syeikh-syeikh oleh Al-Syed utusan Imam (as) untuk menyampaikan dakwah
di wilayah-wilayah mereka dangan memberikan ceramah di hadapan para ansar, dan sifat
mereka berat atasnya dan keraguan masuk dalam hati sebahagian yang berpandangan
sempit dan cetek sebagaimana Al-Shadiq (as) berkata: (urusan kami sulit dan menyukarkan)
dan apabila Abu Hassan pergi kepada keluarganya selepas tengah malam dia
bermohon kepada Tuhan semesta alam supaya menjelaskan kepadanya kebenaran dan
membuang darinya keraguan ini jika urusan ini adalah benar dan jawapan ini
seperti yang diceritakan: -
Telah datang kepada saya salah seorang ansar
dalam alam rukya dan dia memimpin tangan saya pergi ke rumah Imam Al-Shadiq
(as) dia ingin bertanya kepadanya mengenai perkara ini dan kami berjalan di
jalan-jalan dan lorong-lorong sehingga kami sampai di sebuah rumah lama dan
apabila kami mengetuk pintu Imam (as) sendiri membuka pintu dan berjabat tangan
dengan kami, Dan saya demi Allah merasakan kehangatan dan kelembutan telapak
tangannya seolah-olah saya benar-benar menyentuhnya ............ Beliau memberi
isyarat supaya kami masuk dan apabila kami tiba di ruang terbuka rumah itu kami
duduk di sofa yang lama dan duduk di hadapannya ... katanya kepada kami: Ketahuilah
bahawa syaitan telah mewas-waskan kamu berdua, saya berkata kepadanya: Wahai
tuan, Adakah apa yang mereka katakan ini benar. Beliau menjawab sambil tersenyum
.. (Kami telah memilih pemimpin untuk kamu ... dan ya dialah pemimpin). Wal-Hamdu Lillahi Wahdah.
Rukya kedua - Abu Hassan
Selepas berlaku fitnah yang mengguncangkan
ansar gagal, Abu Hassan meminta perlindungan kepada Allah untuk menunjukkan
kepadanya kebenaran (Al-Haq), dia meminta kepada Allah untuk melihat Imam Mahdi
(as) dan berdoa untuk itu sebanyak mungkin tetapi tidak mendapat jawapannya. Pada
malam keda, dia tidak senang kembali dan meminta sekali lagi, dalam bentuk
yang lebih giat, tetapi masih tidak ada apa-apa. Dan pada malam ketiga, beliau
bersumpah kepada Allah dan dengan bersungguh-sungguh meminta dan berdoa
sebanyak-banyaknya. Jawapannya adalah dari Yang Maha Mengetahui lagi:Yang Maha
Mulia: -
Bahawa dalam suatu alam rukya, ada suara di
langit pada kedatangan Imam Mahdi (as) dan manusia berlumba-lumba dari segenap
tempat untuk berserah diri (menerima) kepada Imam Mahdi (as). Maka dengan
segera Abu Hassan bersama manusia berserah diri (menerima) kepada Imam
Mahdi (as) dan ketika ia mendekatinya dan mengambil pengenalan roman wajahnya riba-tiba
ia adalah Al-Syed Ahmad Al-Hassan sendiri lalu dia memeluknya dan menangis.
Apabila rukya ini diceritakan kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan, telah ditafsirkannya
bahawa ia adalah Al-Syed Ahmad Al-Hassan yang mewakili Imam Mahdi (as) dan dia bukanlah
Imam untuk diberi perhatian dan menganggap beliau sebagai zahir rukya. Wal-Hamdu
Lillahi Wahdah.
Abu Ihsan - Najaf
Seruan dakwah Imam Mahdi (as) dijalankan
dengan keluarnya para ansar di bandar-bandar Iraq untuk menyebarkan dakwah tersebut,
ia termasuklah empat orang anak-anak Al-Syeikh Hattab dan diceritakan sendiri apa
yang berlaku selepas selesai menyampaikan keterangan-keterangan di sebahagian besar
wilayah Iraq hingga ke kota suci Najaf dengan saudara-saudara ansar mereka
untuk tujuan yang sama tetapi mereka tidak kembali. Selepas 17 hari maka dimulakan
dengan beberapa orang ansar mencari mereka dan kami berpendapat bahawa mereka ditahan
atau ditakluk kepada musibah oleh kumpulan-kumpulan yang menentang dakwah. Kami
tidak menemui dan mengesan mereka selepas mencari di semua penjara dan markaz-markaz
malah hospital-hospital. Selepas rasa pilu dan rasa putus asa dalam hati kami, kami
hanya berharap dari rahmat Allah yang merupakan limpah kurnia Ilahi.
Maka dalam suatu alam rukya seolah-olah
saya berputar-putar di jalan-jalan di Najaf, pada waktu malam yang gelap dan seolah-olah
keluar dari mata saya cahaya yang kuat bersinar menerangi jalan-jalan di bandar
dan saya dapati mereka duduk atau berbaring di sebelah dinding berwarna kuning
di jalan yang saya tidak tahu dengan tepat, selain Jalan Al-Thusi. Pada awal
pagi lagi saya memberitahu para ansar yang saya dapati anak-anak itu masih
hidup dan berada di Najaf. dan kami akan pergi hari ini untuk mendapatkan mereka.
Mereka bertanya di mana? Saya memberitahu mereka supaya membawa saya ke Jalan Al-Thusi.
Semua orang mencemuh saya, dan mereka berkata, mana mungkin mereka berada di
sana selama ini di jalan yang penuh sesak dengan pejalan kaki dan orang yang
berziarah, dan bagaimana orang tidak perasan kehadiran mereka, satu demi satu desakan
kuat dari mereka. Kemudian kami menaiki kereta dan saya dapati mereka berhampiran
dengan dinding kuning pada penghujung Jalan Al-Thusi sebagaimana yang saya lihat
mereka di dalam mimpi. Mereka sedang mengedar kad-kad. Kami memeluk dan menegur
mereka dengan kuat atas tingkah laku mereka ini dan bagaimana mereka boleh
meletakkan kami dalam keadaan putus asa dan sangat bimbang. dan apabila kami bertanya
mengapa terjadi demikian, salah seorang dari mereka memberitahu kami, Ada seorang
yang dikaitkan dengan utusan Imam (as) yang kami berikan keterangan mengenai
dakwah di daerah Najaf dan dia akan menunggu kami di hadapan Masjid Al-Thusi dan
akan membawa mereka kepada utusan Imam dan saudara-saudara ansar. Dengan demikian
sehingga kami akan berjalan kaki ke Karbala untuk ziarah Al-Hussein (as), yang mana
kami mendapat dari sebuah tempat ke tempat yang dipersetujui oleh orang itu dan
para sahabatnya dan kami telah menunggu di tempat ini sejak hari itu kerana
mematuhi perintah Imam (as) dan kami telah memutuskan bahawa kami semua tidak akan
meninggalkan tempat ini kecuali jika kami didatangi perintah utusan Imam atau dari
orang yang diutusnya kepada kami atau melalui jalan ghaib. dan selepas 17 hari,
kami memutuskan bahawa ini akan menjadi hari terakhir kami tinggal di sini selepas
sebahagian besar daripada kami mempunyai rukya yang mewajibkan kami pergi esok,
bahkan ringgal di sini akan berbahaya besar dan rukya tidak datang hanya pada dua
orang, mereka mengambil keputusan dengan apa yang dikatakan Al-Quran keselamatan
keputusan itu dan adalah keputusan yang baik dari Allah Yang Maha Suci, yang selaras
dengan rukya kamu dan rukya kami dan baik pada Al-Quran. Semuanya dalam satu hari
selepas 17 hari penderitaan tetapi mengapa orang yang berjanji dengan kami
tidak pergi ke tempat itu dan jawapannya adalah bahawa orang itu dan sahabatnya
ditangkap semasa menyampaikan keterangan-keterangan selama tiga hari dan tidak
menyedari bahawa yang lain menunggunya di tempat yang sama hingga ke hari tersebut.
Wal-Hamdu Lillahi Wahdah.
Al-Madrasah Al-Nuraniyah – Al-Imarah
Al-Syed Abu Mahdi salah seorang pembantu Al-Madrasah
Al-Nuraniyah, ia adalah salah sebuah sekolah dalam perkara irfan (tasauf) dan Alam
Malakut dan ahli-ahlinya adalah orang-orang sederhana, kata Abu Mahdi saya bertemu
dengan Imam Mahdi (as) sebelum lima
No comments:
Post a Comment