Kisah
Rukyah 2: Halaman 58 – 60
6. Waktu-waktu khusus untuk rukya menjadikan
ianya rukya yang benar (rukya Al-Shadiqah), di antaranya yang diriwayatkan dari
Imam Al-Shadiq (as) rukya tidur di siang hari
7. Rukya di mana disebutkan nama Allah di
dalamnya dari rukya yang benar (rukya Al-Shadiqah) juga dari Aali Al-Bayt
(as) .
Di dalam kitab ini kami ringkaskan kepada rukya
yang dihiasi dengan Al-Maksumin (as) dan sebahagian kecil dari hamba-hamba Allah
yang soleh dan menjadi penyampaian yang nyata ini dari Allah SWT. Melalui penjelajahan
mudah ini didedahkan kepada kita riwayat-riwayat Aali Muhammad bahawa rukya
yang benar (rukya Al-Shadiqah) ditentukan peraturan yang tidak boleh syaitan melampauinya,
Maka mengapa mereka tetap mendustakan keluarga Muhammad (S) dan bagaimana mungkin
kita boleh membimbing mereka yang berkeras mendustakan ayat-ayat Allah SWT, Maka
saya meminta dengan bersungguh-sungguh kepada Allah, wahai pembaca supaya saudara
tidak menjadi golongan yang terpengaruh dengan syaitan terhadap auliak Allah, Maka
dengarkanlah suara kebenaran dan tanya diri saudara sendiri adakah rukya-rukya yang
banyak ini hanya wahyu yang besar dari Allah SWT kepada manusia, Lihatlah ke
mana sahaja saudara pergi, penafian ayat-ayat Allah juga adalah penolakan terhadap
para nabi dan Rasul-rasul atau terhadap hamba yang serba kurang yang menyeru: Wahai
manusia utusan itu berkata kepadamu, Jalan Al-Syed Ahmad Al-Hassan adalah
benar. Maka dengarlah dan taatilah.
Hari ini kami mengusahakan penyusunan kitab
ini dengan menghadap WajahMu ya Karim, Di dalamnya terdapat banyak rukya yang
dilihat ileh para ansar di tempat-tempat yang berbeza-beza dan juga sebahagian
orang-orang yang melihat rukya itu bukan dari golongan ansar pada asasnya dan
semua apa yang dimuatkan di sini, pemiliknya bersedia untuk bersumpah di
atasnya, Al-Hamdu Lillah, dari awal hingga akhir, dan yang zahir dan batin Al-Hamdu
Lillah yang tidak terhingga dan tak terhitung jumlahnya
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين ، مالك الملك ،مجري الفلك ،
مسخر الرياح، فالق الإصباح ، ديان الدين ، رب العالمين،
الحمد لله الذي من خشيته ترعد السماء وسكانها وترجف
الأرض و عمارها ، وتموج البحار ومن يسبح في غمراتها .
اللهم صل على محمد وال محمد الفلك الجارية في اللجج
الغامرة ،يأمن من ركبها ويغرق من تركها ،
Syed Dhia’ - Nasiriyah
Saya melihat Imam Mahdi (as) di dalam tidur
dan ada surat terbentang di hadapan saya, surat itu daripada beliau kepada saya,
lalu saya membacanya dan tertulis di dalamnya: Kami memerintahkan – kamu dengan
segera, jika tidak membantu kami kamu termasuk orang-orang yang binasa dan kamu
akan diazab dengan azab yang pedih, dan kemudian kata-kata itu saya tidak mengingatinya
dan pada akhir surat itu di sebelah kanan tertulis nama Imam Mahdi (as) dan
tandatangan beliau dan saya tidak ingat tandatangan itu dan di sudut kiri
tertulis nama Al-Syed Ahmad Al-Hassan dan tandatangannya dan saya tidak ingat
tandatangan itu dan kesan dari rukya ini saya beriman dengan dakwah Al-Syed
Ahmad Al-Hassan, Al-Hamdu Lillah.
Syed Dhia’ - Nasiriyah
Saya melihat dalam tidur seolah-olah saya bersolat
bersama sekumpulan ansar yang bersolat jamaah dan di dalam Qunut telah dibaca
doa
(لا
يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي
إِيمَانِهَا خَيْراً )
((tidaklah bermanfaat lagi iman seseorang
kepada dirinya sendiri yang belum beriman sebelum itu, atau dia (belum)
mengusahakan kebaikan dalam masa imannya.)
Ya Allah, jadikanlah kami memperoleh syahadah
bersama Ahmad Al-Hassan, ya Allah, ya Allah, ya Allah, ...}.
Syed Dhia’ - Nasiriyah
Saya melihat dalam tidur ada malaikat membaca
ayat
(وَمَا
أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ)
(Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan
untuk rahmat bagi semesta alam.).[Al-Anbia 21:107]
Dengan bacaan ini
(وما
أرسلناك إلا احمد للعالمين)
(Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan
Ahmad (sangat dipuji) bagi semesta alam) yang dimaksudkan adalah Al-Syed Ahmad
Al-Hassan. Dan saya berkata kepadanya bagaimana boleh begitu? Dia berkata
kepada saya: Al-Rahmah maksudnya di langit adalah Ahmad dan saya mengambil penerangan
itu bagaimana jika Al-Rahmah adalah Ahmad pada asal Al-Quran.
Syed Dhia’ - Nasiriyah
Selepas pembinaan Husainiyah ansar Imam
Mahdi di Nasiriyah, saya melihat dalam tidur seolah-olah makam Imam Ali (as)
yang dibina buat kali pertamanya di Nasiriyah, dan saya pergi menziarahinya bersama
salah seorang ansar dan saya melihat rumah burung merpati.
Dua hari kemudian saya pergi ke Husainiyah ansar
Imam Mahdi di Nasiriyah dan mendapati merpati yang sama di Husseiniyah, maka
saya tahu kesucian Husseiniyah ansar Imam Mahdi seperti sucinya makam Imam Ali
(as).
Juga saya melihat rukya kedua yang maknanya
bahawa kesucian Husseiniyah ansar Imam Mahdi (as) di Nasiriyah, adalah kesucian
makam Imam Ali (as).
Syed Dhia’ - Nasiriyah
Saya melihat dalam tidur Nabi Muhammad (S)
berjalan di jalan berhabuk, bersama-sama dengan sekumpulan kecil orang-orang
yang beriman dengan baginda dan ramai orang-orang yang mengejek-ejek baginda. Baginda
bersabda: Bapaku Ibrahim (as) menolong umatnya dengan dua rakaat (solat). jika aku
mahu menolong umatku dengan mengangkat tanganku kepada Allah, lalu saya pergi menghadap
Rasulullah, maka baginda (S) dengan penggunaan;kata-kata mengatakan: Syed Ahmad
benar dan perkataannya satu, dia tidak akan disisihkan. Adapun para imam (as)
mereka mungkin disisihkan kerana mereka berada dalam berhemah (taqiyah) dengan
para penzalim dan kemudian saya melihat malaikat di langit menyeru supaya datang
kepada perintah Allah dan saya duduk dekat Rasulullah dan saya menangis.
Syed Dhia’ - Nasiriyah
Saya melihat dalam rukya Al-Syed Ahmad
Al-Hassan memasuki Husseiniyah dan berkata: Imam Mahdi (as) akan kembali dan
meminta kami untuk membuat persediaan pada Husseiniyah untuk menyambut Imam
Mahdi (as) dan Imam (as) berhampiran dengan Husseiniyah dan dia akan datang
kepada kita.
Syed Dhia’ - Nasiriyah
Saya melihat dalam suatu rukya seolah-olah
saya mahu menziarahi makam Imam Ali (as) dan saya mendapati pintu ditutup dan
sukar untuk memasukimya dan tiada yang dapat memasukimya, tetapi saya dapat memasukinya
dengan susah payah dan menziarahi Imam Ali (as) dan kemudian saya melihat rupa
salah seorang marajik di sebelah kiri dan di wajahnya ada tompok hitam yang
meliputi mata, bahagian dahi dan hidung. Kemudian saya melihat imej seorang marajik
lain di belakang saya dengan janggut dan misainya berguguran dia memakai serban
dan kemudian saya melihat imej seorang lagi marajik yang lain serbannya koyak
dan mukanya juga terkoyak dan hodoh, kemudian saya memandang ke arah kiblat dan
melihat Imam Ali (as) di atas seekor kuda putih dan di belakangnya adalah Al-Syed
Ahmad Al-Hassan yang juga di atas seekor kuda dan dia memakai perisai Abu Al-Fadhl
Al-Abbas (as) dan kedua mereka bergerak pantas.
No comments:
Post a Comment