Tuesday 28 May 2019

Kisah Rukyah 2: Halaman 67 – 69


Kisah Rukyah 2: Halaman 67 – 69


Syeikh Nadzim Al-3uqaili - Najaf al-Asyraf


Saya melihat di alam rukya (salah seorang ansar). Dia datang kepada kami dan sampai bersama Jibrail (as). Ketika mendekati kami, kami bertanya mengenai Malaikat Al-Muqarrab Allah, Mikael, dan dia berkata apa yang memastikan kami memerlukannya. Dan Allah menjadi saksi atas apa yang saya katakan. Wal-Hamdu Lillahi Rabbi Al-3alamin
.

Ulasan: -

Disebut dalam riwayat Ahl Al-Bayt (as) bahawa para sahabat Imam Mahdi (as) selalu bersama jibrail dan Mikael (as) dan malaikat-malaikat Allah yang hampir (Al-Muqarrabin) (as) dan sesiapa yang mahu melihatnya, sila rujuk sumber hadits yang memperkatakan tentang para sahabat Imam Mahdi (as).


Salah seorang ansar - Hungary

Saya mengalami dalam suatu alam rukya penjelasan dakwah Al-Syed Ahmad Al-Hassan kepada rakan-rakan saya yang mencari dalil atau bukti dari saya dan dalam masa yang sama, keluar di langit tiga matahari dan di atas ianya ada lengkungan Allah (terkenal sebagai lengkungan pelangi dan dari riwayat Ahl Al-Bayt (as) melarang oanggilan ini). Saya berkata kepada mereka: Ya Allah, curahkanlah selawat kepada Muhammad dan Aali Muhammad, ini adalah bukti-bukti.


Abu Sajad - Najaf al-Ashraf


Aku melihat dalam tidur bahawa solat Jumaat yang didirikan oleh ansar Imam Mahdi pengikut Al-Syed Ahmad Al-Hassan yang menerima dakwahnya sedikit bilangannya dan solat Jumaat yang didirikan oleh orang lain yang tidak menerima dakwahnya ramai bilangannya. Wal-Hamdu Lillahi Wahdah
.

Ahmad – Nasiriyah


Datang kepada saya suara dalam alam rukya dari langit, kandungannya mengatakan – adalah diketahui bahawa beliau telah diiringi oleh suara jumud anggota badan saya dendiri: Jika kamu berwalikan Imam pertama dan washi pertama Ali bin Abi Talib (as) maka kamu hendaklah berwalikan Al-Syed Ahmad Al-Hassan, dan jika kamu kamu berwalikan imam kedua (Al-Hassan bin Ali (as)) kamu mesti berwalikan Syed Ahmad Al Hassan (washi pertama). Saya tidak mampu membawa suara itu walaupun saya sabar untuk melengkapkan seluruh imam-imam (as) yang lain. dan saya terjaga dari rukya, saya mengetahui bahawa beliau telah diiringi oleh suara yang saya dengar pada rukya lebih kuat di dalamnya apa yang kelihatan seperti kelembutan ia menulis di depan saya mengikut ukuran Ali bin Abi Talib, washi pertama dan kemudian zahir imej Al-Syed Ahmad Al-Hassan dan secara bertulis dengan pancaran Nur, dan saya terjaga dari rukya itu dan saya katakan secara tidak sengaja: Salam atasmu, ya Syed Ahmad. Wal-Hamdu Lillahi Rabbi Al-3alamin
.

Ulasan: -

Suara ini, di mana ia dinyatakan di dalam riwayat-riwayat sebagai satu per empat puluh bahagian daripada nubuawah, suara inilah yang dinyatakan di dalam riwayat-riwayat sebagai perbicaraan AllahTaala, dan suara inilah yang dinyatakan di dalam riwayat-riwayat sebagai ganti kepada malaikat-malaikat Allah yang dekat (Jibrail) dengan perkataan Aali Bayt (as) bahawa ia yang mengangkat Wahyu dan berita gembira dan peringatan lain. Maka Maha Suci Allah, jika ada dinyatakan kepadamu rukya-rukya ini, apa yang akan kamu katakan? Adakah kamu mengambil kedudukan yang sama (wahai ulama suuk). Wal-Hamdu Lillahi Wahdah
.

Ahmad – Nasiriyah


Saya diberi penghormatan dalam alam rukya bertemu dengan Saidi dan Maulai Imam Mahdi (as). Dia duduk di kelilingi sekumpulan ansar dan kami sedang duduk di tempat tertentu, kata Imam Mahdi (as), dia marah: Wahai rakyat Iraq kamu tetap dalam perselisihan, kemunafikan dan pendustaan, setiap hari kamu menyampaikan surat kamu (Ya Allah, percepatkanlah kelapangannya dan mudahkan ia keluar) Aku telah utus kepadamu anakku Ahmad Al-Hassan, dan dia adalah yang terbaik dari anak-anakku... Aku telah utus kepadamu tetapi kamu tidak percaya kepadanya,.. dan kemudian Al-Syed Ahmad Al-Hassan memakai jubah kuning dan Imam Mahdi (as) membawanya bersama dengannya. Wal-Hamdu Lillahi Rabbi Al-3alamin
.

Ulasan: -     

Rukya yang jelas dan tidak perlukan tambahan kata-kata. Maka Imam pasti menyampaikan permohonan para penyeru (Ya Allah, percepatkanlah kelapangannya Qaim Aali Muhammad). Sesiapa yang melihat kami dalam rukya maka telah melihat kami. dan Imam di sini mengulangi apa yang dikatakan Saidi dan Maulai Amirul Mukminin. Imam Al-Hasan mengulangi apa yang dikatakannya, dan apa yang dikatakan Imam Al-Hussein adalah ciri khas yang diketahui. Allah berfirman (sesungguhnya kamu melalui tingkat demi tingkat (dalam kehidupan) [Al-Insyiqaq 84:19] ,
dan kata-kata Imam (as) mengesahkan penafian yang dihadapi oleh para wali Allah di sepanjang perjalanan manusia, dan sudah tentu apa yang akan dihadapi oleh Imam Mahdi dalam mengutus Al-Syed Ahmad Al-Hassan utusannya kepada penduduk Iraq dan kepada semua bangsa di bumi. Adakah sesiaoa yang mendengar nasihat? Wal-Hamdu Lillahi Wahdah


Syed ‘Alaa Al-Miyali - Najaf Al-Ashraf


Apabila berlaku fitnah dengan berpalingnya (murtad) sekelompok ansar, saya pergi kepada Amirul Mukminin (as) dan membaca doa tawassul dan sampai ke penghujung saya mohonkan hajat, maka datang kepada saya Syed Ahmad Al-Hassan dalam kasyaf dan saya masuk ke dalam tempat mulia lagi suci (Al-Haram Al-Muqadas) dan Allah Taala berfirman, Marilah bersamaku. Wal-Hamdu Lillahi Rabbi Al-3alamin


Syeikh Nadzim Al-3uqaili - Najaf al-Asyraf

Satu malam saya meminta untuk melihat Imam Mahdi (as) lalu saya melihat dalam tidur bahawa saya mencari Imam Mahdi (as). Lalu saya didatangi dua orang lelaki dan membawa saya untuk menunjukkan kepada Imam Mahdi (as). Lalu saya berdiri di pintu bilik dan bilik itu adalah sebuah kubu kuat seorang lelaki sawo matang yang besar dengan beberapa orang yang bercakap-cakap dengan mereka, dan mereka berkata kepada saya: Inilah dia Imam Mahdi (as). Saya berkata kepada mereka adakah lelaki sawo matang ini? dan mereka berkata: ya bahawa ini adalah Imam Mahdi (as) dan Allah menjadi saksi atas apa yang saya katakan. Wal-Hamdu Lillahi Rabbi Al-3alamin.


Sebelum ✡✡Menu✡✡ Selepas



No comments:

Post a Comment