Gangguan Syaitan dalam Mimpi
Soalan 20: - Saidi, telah disebut
dalam riwayat bahawa syaitan hadir dalam rukya (mimpi) Fatimah
Al-Zahraa’ (as) bahawa Nabi (S) dan Ali (as) dan kedua Al-Hassanan (as),
menurut apa yang saya ingat [64 Riwayat Penuh nota kaki].
Bagaimana syaitan boleh berbuat demikian? Bukankah malakut Allah di tangan
Allah? Dalam tafsiran Kebawah, Dia SWT berfirman:
﴿إِنَّمَا
النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا﴾
{Sesungguhnya pembicaraan rahasia
itu adalah dari syaitan, supaya orang-orang yang beriman itu berduka cita.} [65 Al-Mujadilah
58:10].
Dan juga, apakah makna rukya (mimpi) bukan Syiah, seperti
Ahli Sufi dan Sunni melihat Nabi (S), dan terdapat banyak rukya (mimpi) diriwayatkan
daripada mereka, bahkan juga secara kasyaf, jadi bagaimana mungkin bahawa
Rasulullah (S) datang kepada mereka atau dimisal kepada mereka padahal mereka
berada di atas kebatilan. Dan juga Syiah Ushuli mempunyai rukya (mimpi)
melihat para Imam walaupun mereka di atas kesesatan. Bolehkan tuan menyembuhkan
hati kami dengan hembusan jawapan yang memuaskan lagi menyegarkan, Maulai?
Jawapan Soalan 20: Sesungguhnya syaitan
tidak boleh menyerupai Al-Rasul Muhammad (S) dan para Imam (as). Ini adalah
kata-kata para Imam (as) dan bukan hanya kata-kata saya, dan ia bukanlah
sesuatu yang baru. Tetapi Allah melaknat kebencian orang yang buta dan segala
rahsia kejahatan yang dilakukan oleh ulama yang tidak beramal pada hari ini
yang mengatakan dengan kejahatan kata-kata dan mendakwa bahawa syaitan
menyerupai Rasulullah Muhammad (S) dan para Imam (as) [74]
Kepada soalan anda mengenai rukya (mimpi) Al-Zahraa' (as),
adakah anda percaya bahawa syaitan mengetahui perkara yang ghaib dalam usaha
untuk dia melihat yang ghaib, sesungguhnya Allah SWT berfirman:
﴿فَلَمَّا خَرَّ تَبَيَّنَتِ الْجِنُّ أَن لَّوْ كَانُوا
يَعْلَمُونَ الْغَيْبَ مَا لَبِثُوا فِي الْعَذَابِ الْمُهِينِ﴾
{Maka tatkala ia
telah tersungkur, tahulah jin itu bahwa kalau sekiranya mereka mengetahui yang
ghaib tentulah mereka tidak akan tetap dalam siksa yang menghinakan.} [75 Saba' 34:14].
Maka tiada apa yang tinggal kecuali satu perkara: bahawa
Syaitan melemparkan pada akhir rukya (mimpi) dalam perkara ini yang merupakan
kematian Al-Rasul Muhammad (S), dan sejak adanya pelindung bersamanya, dan
baginda adalah Rasul Allah Muhammad (S), maka Allah memberi kuasa kepada
baginda (S) supaya dia memperjelaskan kepadanya (as) bahawa sesungguhnya suara
yang dia telah dengar di akhir rukya (mimpi) bukan dari rukya
(mimpi), sebaliknya ia adalah dari syaitan yang mahu dia rasa sedih dengannya.
Dan segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
✡✡✡✡✡
-----------------------------------
[64] Ali bin Ibrahim meriwayatkan di dalam Tafsirnya, beliau berkata:
[64] Ali bin Ibrahim meriwayatkan di dalam Tafsirnya, beliau berkata:
Firmannya-Nya SWT:
﴿إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ
لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئاً إِلَّا بِإِذْنِ
اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ﴾
{Sesungguhnya pembicaraan rahasia itu adalah dari syaitan,
supaya orang-orang yang beriman itu berduka cita, sedang pembicaraan itu
tiadalah memberi mudharat sedikitpun kepada mereka, kecuali dengan izin Allah
dan kepada Allah-lah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakkal.} [Al-Mujaddalah
58:10]
dia berkata: (Sesungguhnya bapa ku menceritakan kepada ku
dari Muhammad bin Abi Umair, dari Abi Bashir, dari Abi Abdillah (as) bahawa dia
berkata: (sebab turunnya ayat ini adalah bahawa Fatimah (as) melihat dalam
tidur bahawa Rasulullah (S) hendak keluar dari Madinah dengan Fatimah, Ali,
Al-Hassan dan Al-Hussein (Shalawatu Allah 3alaihim), maka mereka keluar
sehingga mereka melepasi tembok Madinah, jadi dua laluan telah ditunjukkan
kepada mereka, maka Rasulullah (S) mengambil jalan yang di sebelah kanan,
sehingga mereka sampai ke tempat di mana ia mempunyai pokok-pokok kurma
dan air, Lalu Rasulullah (S) membeli seekor yang besar, dan ia adalah salah
seekor yang mempunyai titik putih di telinganya, maka baginda memerintahkan
supaya ia disembelih. Oleh itu, apabila mereka memakannya, mereka mati di
tempat mereka itu. Jadi Fatimah perhatikan hal itu sambil menangis ketakutan.
Dia tidak memberitahu Rasulullah (S) mimpinya itu. Kemudian apabila dia bangun,
Rasulullah (S) datang dengan keledai, jadi dia menyuruh Fatimah menunggangnya,
dan dia telah memerintahkan Amir Al-Mukminin, Al-Hassan dan Al-Hussein keluar
dari Madinah, sama seperti bagaimana Fatimah melihat dalam tidurnya. Kemudian,
mereka meninggalkan tembok Madinah dan dua laluan telah ditunjukkan kepada
mereka, maka Rasulullah (S) mengambil jalan di sebelah kanan, seperti yang
dilihat Fatimah (as) di dalam tidurnya, sehingga mereka sampai di tempat
di mana di dalamnya terdapat pokok-pokok kurma dan air, maka Rasulullah (S)
membeli seekor yang besar, seperti yang dilihat Fatimah (as). Baginda
memerintahkan supaya ia disembelih. Lalu ia disembelih dan dipanggang. Apabila
mereka mahu memakannya, Fatimah bangkit dan betul-betul menarik dan
mencegah mereka sambil menangis kerana takut mereka mungkinmati. Lalu
Rasulullah (S) memanggilnya, dan berdiri mendekatinya sambil dia tetap
menangis, dan baginda bersabda: "Apa yang kamu mahu wahai anakku?"
Fatimah berkata: "Ya Rasulullah, semalam aku lihat dalam tidurku begini
dan begitu dan engkau baru sahaja lakukan betul-betul seperti apa yang kulihat
dalam tidurku, lalu aku menghalang kamu, kerana aku tidak boleh melihat kamu
semua mati ".Lalu Rasulullah (S) dirikan solat dua rakaat dan mengadu
kepada Tuhannya, maka Jibrail (as) datang kepadanya dan berkata:" Wahai
Muhammad, ini adalah dari syaitan yang memaparkan cakap-cakap kosong, dan
itulah yang dilihat Fatimah dalam rukya ini bagi menyakitkan orang-orang mukmin
dalam tidur mereka untuk membuat mereka sedih ".Lalu Jibrail (as)
diperintahkan untuk membawanya (syaitan) kepada Rasulullah (S), jadi dia
membawanya kepada Rasulullah (S), maka baginda bersabda kepadanya: "Adakah
kamu yang telah menunjukkan Fatimah rukya ini?" Dengan itu, dia
berkata:" Ya, wahai Muhammad! "Maka hendaklah ia meludah kepadanya
tiga kali supaya dia menikamnya dalam tiga tempat. Kemudian Jibrail (as)
berkata kepada Muhammad (S): "Katakanlah! Wahai Muhammad Jika kamu atau
seorang dari orang-orang yang beriman melihat dalam tidur mereka sesuatu yang
dia benci, maka hendaklah dia berkata:
أَعُوذُ بما عاذَتْ بِهِ
مَلائِكَةُ اللهِ المُقَرَّبُونَ
وَأَنْبِياءِ اللهِ المُرْسَلُوْنَ وَعِبادِهِ الصّالِحُونَ مِنْ شَرِّ ما
رَأَيْتُ مِنْ رُؤْيَايَ،
A3uzhh
Bimaa 3aazhat Bihi Malaikatu_Llahi l-Muqarabun Wa Anbiaa’i_ Llahi l-Murshaalun
Wa 3ibaadihi_sh-Shaalihun Min Syarri Maa Ra'aitu Min Ru’yaaya,
(“Aku
berlindung yang dengannya berlindung para malaikat Allah al-Muqarabun dan
Nabi-nabi Allah yang diutus dan hamba-hamba-Nya yang soleh dari kejahatan apa
yang kulihat dalam rukya ku,
dan membaca Al-Hamd (Al Fatihah 1) dan Al-Mu3uwazhatain (Al-Falaq113
dan Al-Nas 114), dan Qul Huwa Allahu Ahad {Al-Tauhid 114) dan meludah tiga kali
di sebelah kiri. Maka ia tidak memudharatkan apa yang telah dilihatnya
itu". Maka Allah menurunkan ke atas Rasul-Nya ayat
إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ
الشَّيْطَانِ
{Sesungguhnya pembicaraan rahasia itu adalah dari syaitan)
Tafsir Al-Qummi 2,halaman 355.
[74] - Rasulullah (S) bersabda: (Sesiapa yang melihat ku
maka ia benar-benar telah melihat ku, kerana sesungguhnya syaitan tidak boleh
menyerupai ku atau salah seorang dari Aushiakku) Al-Sirath Al-Mustaqim jilid 3
halaman 155.
Dan baginda (S) bersabda: (Sesiapa yang telah melihatku
dalam tidurnya maka ia benar-benar telah melihatku, kerana sesungguhnya syaitan
tidak boleh menyerupai ku atau salah seorang dari Aushiakku dan tidak boleh
menyerupai salah seorang dari Syiah mereka. Dan sesungguhnya rukyah yang benar
adalah sebahagian daripada tujuh puluh bahagian Nubuwah) Raudah Al-Wa3dzain:
Halaman 234.
Dan baginda (S) bersabda: (Sesiapa yang melihatku ia
benar-benar telah melihatku, kerana sesungguhnya syaitan itu tidak boleh
menyerupai ku dan sesiapa yang telah melihat salah seorang dari Aushiakku, maka
dia telah melihatnya, kerana sesungguhnya syaitan. tidak boleh menyerupai
mereka) Al-Muhtadhir: Halaman 18.
Dan baginda (S) bersabda::. (Sesiapa yang melihatku dalam
tidur, maka dia benar-benar telah melihatku, kerana sesungguhnya syaitan itu
tidak boleh menyerupai ku. Sama ada semasa tidur atau ketika jaga, juga tidak
boleh pada salah seorang dari Aushiakku sehingga hari kiamat) Madinah
Al-Ma3ajaz: jilid 2, Halaman 93.
[75] - Saba'
34:14].
No comments:
Post a Comment