Wednesday 30 December 2020

 

Soalan 824: Doa Al-Syifa’ dari Imam Ahmad Al-Hasan (as)

 

 

بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمين، اللهم صل على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

 

Salam atas hujah Allah dan bapa orang-orang yang tertindas, dan rahmat Allah dan keberkatanNya. Salam kepada saudara-saudara ansar dan mereka yang bekerja di laman web ini. Rukya yang saya tidak ingat keseluruhannya adalah seperti berikut .. Dan adalah seolah-olahnya ada yang memanggil saya sebagai sebahagian dari ahli api dan saya menolak dan takut, Dan mereka memberitahu saya, berjabat tangan, adalah sesuatu yang buruk, jadi saya sangat takut dan enggan berjabat tangan, dan setelah itu seolah-olah saya melihat diri saya duduk di suatu tempat dan ada saudara (Fas Ahmad) sedang duduk dan berkata: Mengapa kamu enggan menjadi salah seorang dari ahli api?

Adakah kamu tidak tahu bahawa dia (Diberkati oleh seseorang di dalam api)? Saya katakan kepadanya bahawa saya tidak bermaksud demikian. Kata dia kepada saya, kemudian ambil Al-Qur'an dan letakkan tangan anda di atas Al-Quran dan berkata, "Ya Allah, letakkan saya di dalam api .. Saya sangat takut, dan saya menjadi bingung dengan kata-kata itu kerana itu adalah perkataan yang sukar untuk diucapkan, dan bersumpah dengan Al-Quran itu sukar .. bagaimanapun saya letakkan tangan saya pada Al-Quran dan bersumpah dan dia tidak mendengar sumpah saya. Saya menjerit dan mengatakan kepadanya: Datang ke mana saya pergi .. Datanglah dengarlah, bersumpah dan bersumpahlah .. Sehingga ia menjadi seperti gelombang dan tempat itu berubah, dan saya berada bersama (Saudara, Mukhaim Al-Hussein), dan saya berlari dan berlari mengelilingi halaman yang bulat sambil membaca (Surat Al-Tauhid) sehingga saya tidak ingat berapa kali, tetapi sangat banyak.. Mukhaim Al-Hussein mula menjerit dan berlari seperti itu mengatakan,.. Cahaya muncul di atas kepalanya ... Cahaya muncul di atas kepalanya .. Kemudian dia berhenti dan selepas itu saya bersedia untuk mati dengan api selepas itu dan bersalaman dengan orang itu .. seolah-olah saya telah membaca ayat-ayat dan Surah Al-Tauhid untuk memaafkan keraguan saya terlebih dahulu dan saya tidak tahu mengapa.. Kemudian saya merasakan bahawa roh saya meninggalkan saya. Oleh itu, saya bersyahadah dengan Syahadah Empat.. dan segala puji bagi Allah, insya Allah, itu akan menjadi rukya yang baik,

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.

 

Pengirim: Tamara Murad - FINLAND

 

Jawapannya:

 

بسم الله الرحمن الرحيم

والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

 

Rukya anda baik untuk anda dan khabar baik untuk anda, semoga Allah memberi kejayaan kepada anda dan membimbing langkah anda kepada redhaNya, Yang Maha Suci, dan saya mohon kepada Allah agar dapat pergi bersama anda dan berkumpul bersama semua orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan, setiap gangguan dan penyakit di dalam badan atau pada roh. Dialah pelindungku dan Dia pelindung orang-orang yang soleh.

 

Dan bacalah doa ini selalu dan hadirkan di hati

]يا من اسمه دواء وذكره شفاء يا من يجعل الشفاء فيما يشاء من الأشياء صل على محمد وآل محمد واجعل شفاء

 )وتذكر الاسم إن كان غيرك أو ياء المتكلم أي تقول شفائي(

(sebut nama jika bukan diri anda atau padaku untuk diri anda)

 من هذا الداء باسمك هذا )يا الله عشر مرات( .. )يا رب عشر مرات ( .. )يا أرحم الراحمين عشر مرات ([.

 

(Ya Man Ismuhu Dawaa'
Wa Zhakruhu Syifa'un
Ya Man Yaj3ala Sy-Syifa'un Fiima Yasha' Mina L-Asyyaa'
Shalli 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad
Waj3al [Syifa'un Fulan Bin Fulan / Syifa'i]
Min Hazha D-Da3a'

Bismika Hazha
(Ya Alllah 10 X) .

(Ya Rabb 10 X)..

(Ya Arhama R-Rahimin 10 X)

 

(Wahai yang namanya ubat-ubatan

ingatkanlah dia akan penyembuhan

Wahai yang menjadikan penyembuhan

Sebagai satu perkara yang dikehendaki

Curahkanlah selawat atas Muhammad dan Aali Muhammad

jadikanlah sembuh pada

(fulan bin fulan atau padaku)

dari ubat ini dengan namaMU ini

(Ya Allah, sepuluh kali) ..

(Ya Rabb, sepuluh kali) ..

(Ya Arhama R-Rahimin, Wahaisepuluh kal - Yang Maha Penyayang di antara para penyayang sepuluh kali)

 

والسلام عليكم ورحمة الله.

 

Ahmad Al-Hassan

Muharram Al-Haram / 1432 H

 

No comments:

Post a Comment