Kisah
Rukyah 2: Halaman 82 – 85
Salah Seorang Ansar - Hungary
Aku melihat dalam tidur bahawa Imam Mahdi (as)
di langit sedang menunggang kudanya dan pergi mengelilingi rumah kami,
seolah-olah dia mahu turun ke bawah. Wal-Hamdu Lillahi Rabbi Al-3alamin. Adalah
diketahui bahawa keluarga saya yang ada di dalam rumah, semuanya ansar.
Abu Sajad - Al-Najaf Al-Asyraf
Kasyaf: Saya melihat anak saya Sajad – dia
masih kecil - duduk di atas mimbar Al-Hussein (as) dan berkata bahawa Amirul
Mukminin memberi salam kepada kamu, dan selepasnya Fatimah Al-Zahra’ (as)
berkata: Kamu adalah ansar Imam Mahdi, anak-anakku dan aku bimbang kepada kamu,
kerana akan berlaku satu kejadian pada hari Jumaat, jangan keluar dari rumahmu selama
tiga hari. Kasyaf berakhir. dan Subhana Allah. Selepas itu kami mendengar
peristiwa pengeboman di Makam Al-Sharif, membunuh Al-Syed Muhammad Baqir Al-Hakim,
rahimahu Allah pada hari Jumaat, sebagaimana dikhabarkan Al-Zahra’ (as). Wal-Hamdu
Lillahi Rabbi Al-3alamin.
Abu Hazim - Al-Najaf
Al-Asyraf
Saya melihat dalam tidur bahawa semua ansar
berada di makam Muslim bin Aqil (as).
Ulasan: -
Ia adalah tempat yang suci dan tidak boleh
dimasukkan oleh syaitan dari golongan jin, bagaimana mereka boleh menafikan
ayat ini dari ayat-ayat Allah.
Abu Nizar - Imarah
Dalam tidur saya melihat kubah Amirul
Mukminin (as) dan Imam Al-Hussein (as) di atas rumah Abu Qais, Sementara itu,
dua orang ansar datang dengan kayu untuk memperluas tempat itu. Wal-Hamdu
Lillahi Wahdah.
Ulasan: -
Kubah ini menunjukkan simbol sebagai sumber
laluan sinar cahaya, dan rumah ini tidak memperolehi kedudukan ini melainkan untuk
memasuki jalan kebenaran, yang tidak keluar dari Aali Al-Bayt (as) dan membantu
Imam Mahdi dan anak-anaknya, dakwah ini mencakupi semua para Nabi dan Rasul dan
Amirul Mukminin. Imam Al-Hussein dan para Imam (as) adalah untuk menegakkan
matlamat wali-wali Allah SWT dan ia adalah hari-hari Allah
وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي
ذَلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ
(dan ingatkanlah mereka pada hari-hari
Allah. Sesunguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan
Allah) bagi setiap orang penyabar dan banyak bersyukur.)
Adapun sebab bagi memperluas tempat itu adalah
untuk peningkatan. Wal-Hamdu Lillahi Wahdah.
Abu Nizar – Imarah
Dalam tidur, saya melihat bahawa Ansar
duduk di suatu tempat dan tiga orang lelaki masuk dan bertanya tentang Abu Qais.
Selepas dua hari dari rukya itu, tiga orang
ansar telah pergi ke rumah (Abu Qais) dan apabila Abu Nizar menceritakan rukya
itu, tetapi Abu Hazim (yang merupakan salah seorang daripada mereka) pada masa
itu tidak memakai hiasan kepala dan jubah. Mereka mencarinya untuk membaca dalam
majlis, seperti kebiasaan, dia bangun, dan memakai jubah dan hiasan kepala dan merapikannya.
Tiba-tiba Abu Nizar berkata, saya melihat dalam rukya salah seorang daripada
tiga lelaki ini memakai pakaian yang saya lihat dalam suatu rukya. Wal-Hamdu
Lillahi Wahdah.
Syeikh Nadzim Al-3uqaili - Imarah
Saya melihat dalam rukya salah seorang yang
berserban dan terkenal di Najaf Al-Asyraf dan dia bersedia untuk solat di
belakang Al-Syed Muhammad Baqir Al-Sadr di makam Imam Ali (as). Lalu berpaling Al-Syed
Al-Syahid Muhammad Baqir Al-Sadr dan berkata kepadanya: Kamu solatlah di
belakangku dan ikutlah aku, Maka ketahuilah bahawa saya mengikut Al-Syed Ahmad
Al-Hassan dan dia seorang yang benar dan seruan dakwahnya benar. Saya
rasa gemetar dengan orang ini dan saya berdiri di pintu makam yang
dikenali sebagai Bab Al-Faraj, kemudian ramai orang datang kepada saya, sebahagian
daripada mereka telah bersolat dibelakang Al-Syed Muhammad Baqir Al-Sadr, dan mereka
berkata kami beriman dengan dakwah Al-Syed Ahmad Al-Hassan dan kami mahu membantu
beliau. Wal-Hamdu Lillahi.
Saad - Imarah
Saya melihat dalam alam rukya, saya duduk
di hadapan Al-Syed Ahmad Al- Majid bin Imam Al-Kadzim (as) dan telah datang
seorang yang memakai pakaian putih dan dia dipandu oleh kenyataan yang
ditujukan kepada orang-orang di Hadrah dan kandungan pernyataannya mengatakan
bahawa Haidar Musyattat (Mendakwa bahawa dia Al-Yamani). Ia adalah batil dan
bahawa Al-Syed Ahmad Al-Hassan adalah yang benar. Selepas itu saya bangkit
untuk Solat Ziarah. Wal-Hamdu Lillahi Wal Wahdah.
Ulasan: -
Yang penting pada kita di sini adalah nasehat
rukya yang membimbing kepada kebenaran Al-Syed Ahmad Al-Hassan dan kebatilan bagi
sesiapa yang berpaling dari beliau, Wal-Hamdu Lillahi Wahdah.
Abu Yusuf - Nasiriyah
Saya diberi penghormatan dalam alam rukya bertemu
dengan Saidi dan Maulai Amirul Mukminin dan rukyanya adalah: Saya berada di
salah sebuah rumah seorang ansar. Ia adalah sebuah majlis pertemuan mereka dan bersama
kami ada Al-Syed Ahmad Al-Hassan, lalu masuk menemui kami Amirul Mukminin (as).
Lalu dia berkata kepada saya: Aku membawa ini (Al-Daulakah) dan memberi kamu
sambil memberi isyarat dengan menunjuk kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan, Saya menuangkan
air dan Amirul Mukminin (as) meletakkan bahan hijau di dalam air - seperti herba
- dan Al-Syed Ahmad Al-Hassan minum dan memberikan saya cawan itu, Lalu dia memberi
isyarat kepada orang yang kedua dan beliau (as) meletakkan bahan hijau itu lalu
minum dan memberi isyarat kepada orang ketiga dan beliau (as) meletakkan bahan itu
lalu diterimanya cawan itu untuk kali ketiga dan kemudian mengambilnya dan
minum separuh darinya dan saya minum bakinya. Wal-Hamdu Lillahi Rabbi Al-3alamin.
Saba’ Aqshur - Baghdad
Al-Syeikh Abdul Karim Al-Ghazi menulis bahawa dia melihat dalam alam rukya bahawa
dia bertemu dengan Imam Al-Qaim -(Semoga Allah menempatkan beliau di bumi)
telah memberitahunya bahawa dia adalah seorang ansar di daerah (Saba’ Aqshur)
di Baghdad dan beliau (as) telah menziarahi mereka dan Al-Syeikh mengambil
keputusan untuk menziarahi daerah ini dan mengadakan majlis membaca dan menulis
rukya mereka dan memberi khabar gembira kepada mereka bahawa mereka adalah
orang-orang yang bersedia membantu Imam. ucapan dan rukya ini direkodkan pada
cakera laser untuk kuliahnya di Baghdad - Dan adalah antara kehadirannya dalam
kuliah itu sebahagian ansar, maka kembali seluruh ansar dan mengambil keputusan
untuk pergi kepadanya dan memberitahu kepadanya bahawa merekalah yang
dimaksudkan bukan orang lain, dan mereka telah pergi dan memberitahu kepadanya ceritanya
- cerita mengenai pertemuan Imam (as) dengan Al-Syed Ahmad Al-Hassan dan yang diutus
sebelum Imam (as). Mereka memberi kebenaran masuk di kalangan ansar Imam
al-Mahdi (Semoga Allah menempatkan beliau di bumi) ke Dewan Pidato di pejabat Al-Syed
Al-Syahid Al-Sadr di Hai Ur - Baghdad - apabila mereka keluar dari pejabat datang
kepada mereka Al-Syeikh Al-Ghazi berkata: Sesiapa yang melihat rukya sepanjang
dua hari maka bolehlah menyampaikannya. Maka apabila ansar kembali dari pejabat
itu seorang ansar - Ahmad - menyaksikan rukya bahawa Imam Mahdi (as) bercakap kepada
Al-Syeikh dan memberitahu kepadanya yang hak ini. Al-Syeikh memberi isyarat, - ia
adalah kepala getah longgar dan ditolak - menggelengkan kepala ke kiri dan kanan
- kata Imam Mahdi (as) kepada Al-Syeikh: Wahai Syeikh, solatlah bersama ansar.
Maka bangkitlah Syeikh itu dan bergerak ke hadapan satu langkah dan undur dua
langkah dan ke hadapan dua langkah dan undur satu langkah tidak boleh sampai
kepada ansar untuk solat bersama. Saudara Ahmad berkata bahawa saya melihat
Imam Mahdi dalam alam rukya banyak kali tetapi saya tidak melihatnya begitu
jelas - dan pada malam yang sama saya melihat Al-Syed Al-Syahid Al-Sadr
memberitahu saya amanah ini perlu dusampaikan Al-Syed Usama - salah seorang daripada
anggota pejabat tersebut: ((katakan kepadanya bahawa Al-Syed Ahmad Al-Hassan adalah
benar dan dakwahnya benar dan ansarnya benar)) Lalu saya pergi - dan saya bercakap
masih dalam rukya - dan saya memberitahu Al-Syed Usama dengan jujur dan
mendapati dia memakai baju pengawal, qamis dan janggutnya dicukur dengan pisau
cukur, dia berkata kepada saya dan sesiapa yang mengatakan bahawa rukya kamu
adalah rukya yang benar dan yang serupa dengannya adalah suatu kejahatan, dan
saya berkata kepadanya, Tidak ada pada saya melainkan salah satu daripada dua
perkara: sama ada saya bersumpah kepada kamu dengan Al-Quran ini dan membawanya
keluar dari kocek saya atau sama ada memilih salah seorang imam-imam (as) dan saya
bersumpah kepada kamu bahawa dia tidak menerimanya dan saya terjaga dari rukya.
rukya tamat. Selepas itu saya pergi ke pejabat dan memberitahu Al-Syeikh Al-Ghazi
apa yang ada dalam alam rukya itu dan memberitahu Al-Syed Usama secara jujur. Subhana
Allah, dia menjawab dengan apa yang dijawabnya dalam dalam alam rukya. Adakah
dia seorang pendengar nasihat? Wal-Hamdu Lillahi Rabbi Al-3alamin
.
Ulasan: -
Rukya ini didasarkan pada rukya terpelihara
(maksum) dan khabar-khabar ghaib yang dicapai dalam dunia nyata. Wal-Hamdu Lillahi
Wahdah.
No comments:
Post a Comment