Rukya Para Nabi - Rukya Masyarakat Umum
Rukya
Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 16
Rukya merupakan tahap ukuran kesempurnaan yang
manusia dapat untuk melihat kesempurnaannya telah ditingkatkan dan ia tidak
dilihat oleh manusia (secara lumrah), Tetapi apabila seseorang itu mencapai pendirian
yang teguh dalam ilmu dan iman, seperti dijelasjan dalam hadits yang mulia, Adapun
apabila tidak sempurna pendirian yang teguh, maka rukya terhijab dari seseorang
sebagai hukuman (dan apa-apa hukuman yang yang ditakuti yang menimpanya, Ya
Allah, padaMu kami memohon pertolongan), Dan
oleh itu, orang-orang yang beriman itu terluka jika kamu mengatakan rukya mereka, dan ini adalah hadits Imam Ali bin Musa Al-Redha, di
mana dia berkata: Dan yang paling rendah bagi menjelaskan wali kami adalah
Allah memperlihatkan kepadanya rukya yang ditakuti sehingga kami menjadi sedih
apabila melihatnya dan ia adalah kafarah untuknya). [1]
Sepertimana yang diriwayatkan dari Al-Shadiq
(as), bahawa beliau berkata : (Apabila seorang hamba melakukan maksiat kepada
Allah AWJ dan Allah hendak ia berbuat baik dengannya, akan diperlihatnya suatu rukya
dalam tidurnya yang mengerikannya lalu dia melarikan diri dari maksiat itu, dan
rukya yang benar adalah sebahagian daripada tujuh puluh bahagian nubuwah.) [2]
dan akan dibawakan lebih banyak butiran dalam perbahasan akan datang, Insya-Allah
Taala. Ahl al-Bayt (as) tidak menunjukkan , keterangan mereka dalam rukya
yang boleh berhujah pada ketentuan ini, tetapi menekankan kebenaran, ia adalah hujah
rukya Syiah Ali (as) juga, tetapi berlaku di dalamnya mukjizat-mukjizat dan karamah-karamah,
dan sebenarnya ramai yang telah melihat rukya seperti ini, tetapi manusia lalai
dari tanda-tanda Tuhan mereka, kita tidak memerlukan penjelasan lanjut, tetapi kami
akan bawakan dengan sesuatu yang semua orang telah mengakuinya dan disebutkan
dalam kitab-kitab. Dan ia adalah:
'Umar bin Abi' Uzainah berkata: Aban bin
Abi ‘Eiyash memanggilku kira-kira sebulan sebelum dia mati, dan dia berkata
kepadaku: Semalam aku melihat satu rukya, Aku dicipta untuk mati dengan cepat. Aku
melihat kamu pada waktu pagi bergembira, aku melihat pada malam hari Salim bin
Qais Al-Hilali berkata kepadaku: Wahai Aban, kamu mati pada hari ini. Bertaqwalah
kepada Allah dalam lemah lembut dan jangan menyia-nyiakannya, dan bagiku telah dipastikan kerahsiaannya. Dan tidak meletakkannya
kecuali pada seorang lelaki Syiah Ali bin Abi Talib (as) yang mempunyai agama
sahaja [3].
Sebahagiannya dari doa yang diketahui pada
Syiah Imamiyah dengan nama Doa Al-Yamani salah satu dari doa-doa nesar
kerana doa ini sebagaimana kisah pemilik doa ketika ia berkata kepada Amirul
Mukminin selepas aku menerimanya:
... ) لي عدو مشح وقد أرهقني
وغلبني بكثرة نفيره، وقوة نصيره، وتكاثف جمعه، وقد أعيتني فيه الحيل. وإني كنت
راقداً ذات ليلة حتى أتاني آت، فهتف بي أن قم يا رجل إلى خير خلق الله بعد نبيه أمير المؤمنين صلوات الله عليهما
وعلى آلهما، فاسأله أن يعلمك الدعاء الذي علمه حبيب الله وخيرته وصفوته من خلقه،
محمد بن عبد الله بن عبد المطلب بن هاشم صلوات الله عليه وعلى آله، ففيه اسم الله ...
(عز) فانتبهت يا أمير المؤمنين
ولم أعرج على شيء حتى شخصت ...( ).(١
---------------------
1- Al-Usul Al-Sittah 3asyar- 3idah Muhadditsin:
hal 57
2- Al-Ikhtishash: hal 241
3- Kitab Salim Bin Qais ditahqiq Muhamad
Baqir Al-Ansari: hal.124
Rukya
Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 17
( ... Aku mempunyai musuh yang menghina
yang telah meletihkanku dan mengatasiku dengan banyak kelompoknya, penaung
kuasa, dan kumpulannya menjadi lebih kuat, aku bosan dengan helah. Dan aku
berbaring di waktu malam, sehingga,aku didatangi, dan dia berteriak kepadaku,
Wahai manusia bangunlah menuju kebaikan yang Allah ciptakan pada Amirul
Mukminin selepas NabiNya - sholwatu Allah 3alaihima wa 3ala Aalihima, Maka mintalah
kepadaNya agar mengajarkan padamu doa yang diketahui Kekasih Allah orang yang
terbaik dan pilihanNya dari penciptaannya, Muhammad bin Abdullah bin Abdul
Muttalib bin Hashim - sholwatu Allah 3alaihi wa 3ala Aalihi, kerana padanya ada
nama Allah AWJ ... Maka perhatikanlah,
Ya Amirul Mukminin dan tidak akan pincang pada sesuatu apabila engkau menatapnya.....
[1]
Melalui hadits ini ia mendedahkan bahawa
datang petunjuk kepada orang ini oleh seorang lelaki yang tidak dikenali
(أتاني آت(
aku didatangi
dan diketahui ia adalah orang yang terbaik
dari penciptaannya selepas Muhammad Al-Mustafa (S) dan memberi bimbingan
kepadanya hingga ke syurga, dan mengenalkan padanya nama doa itu.
Dan perhatikanlah wahai pembaca yang mulia
kepada jawapan yang diterima dari rukya lelaki ini:
Maka perhatikanlah, Ya Amirul
Mukminin dan tidak akan pincang pada sesuatu apabila engkau menatapnya.
Dan ada banyak lagi bagi mereka yang ingin
mengikuti bidamg perkara ini, tetapi apa yang dikatakan adalah mencukupi kepada
pencari kebenaran.
Oleh itu, ternyata tidak benar hujjah sesiapa
yang mengatakan rukya selain anbia dan orang-orang ma'sum (as) tidak dianggap
sebagai hujah, kerana menerima bisikan Iblis pada rukya Al-Maksum ini pertamanya,
dan padahal Iblis (laknahu Allah) serta tentera-tenteranya (laknat Allah) tidak
boleh menyerupai peribadi Syiah Ali dan para Imam (as) dan Mahdi-mahdi (as)
dari Aali Bait nubuwah, dan ini juga menyatakan tiada hujjah bentuk rukya yang bukan
nabi dan orang-orang maksum, Maka adalah jelas bahawa semua Syiah bukanlah
nabi-nabi, tetapi hadits secara mutlak memasukkan semua Syiah Ali (as) dan meletakkan
nash bahawa Iblis (laknahu Allah) tidak boleh mewakili (menyerupai) mereka. Ahl
Al-Bait (as) jelas tidak mengakhiri masalah ini pada perkara ini. Sebaliknya,
mereka (as) terus menerangkan hakikat hujjah rukya. Dan melalui sangat banyak
cara, dan cara-cara ini untuk menentukan masa rukya yang benar (Rukya
Al-Shadiqah).
-------------------------
1- Bihar Al-Anwar: J 92 hal ,241 wa Aazha Minhuj
Al-Da3awaat – oleh Ibn Thawus: S ,138 Fihima Tafawut Basith Wa Al-Lafadz oleh Ibni
Thawus (3alaihi Al-Rahmah)
✡✡✡✡✡
No comments:
Post a Comment