...
Rukya Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 11
Titik
Pertama:
Rukya Para Nabi - Rukya Masyarakat Umum
Mereka yang menyangkal kesahihan rukya
membahagikan rukya kepada dua bahagian: rukya para nabi, dan rukya masyarakat
umum. Dan mereka tidak menafikan rukya Al-Maksum yang paling umum dan biasa,
dan kemudian rukya para nabi dan washi (as) kebanyakannya adalah sebagai hujah.
Ini adalah bahagian pertama. untuk bahagian kedua: rukya masyarakat umum tidak
ada kesahihan pada mereka. Hujah mereka yang menjadi iktiqad adalah rukya para
nabi dan rasul Allah (as) dan tidak samar rukya mereka, atau makna dan petunjuk
rukya itu, ia adalah jelas pada mereka, maknanya jelas, ianya tidak diragui
kepada nabi atau rasul (as), Kemudian bagi para nabi (as) syaitan (laknahu
Allah) tidak dapat memasuki rukya atau mengwas-waskan mereka, tetapi bagi yang
lain iaitu rukya masyarakat umum adalah sebaliknya; kerana rukya masyarakat
umum dadalah kabur, tidak jelas untuk diketahui, adalah ditolak antara wahyu
dari Allah atau dari diwas-waskan syaitan.
Begitulah kata-kata orang-orang yang
menafikan hujah rukya, "Mereka tidak melihat sesuatu hujah bagi
orang-orang yang berhujah dengan rukya masyarakat umum selain para nabi
dan washi."
Di sini kita membincangkan masalah ini dari
beberapa aspek untuk menyelesaikan kekeliruan ini dan semua masalah-masalah
lain yang berkisar pada rukya untuk menjelaskan bentuk bagi setiap pencari
kebenaran supaya mengukuhkan hujah dalam bentuk yang jelas yang tidak
meninggalan alasan oleh pencari alasan:
Bukankah para nabi telah ditugaskan, dan
semua orang yang ditugaskan akan menjalani ujian, dan di antara ujian-ujian itu
ada persoalan rukya, sebagaimana ujian terhadap nabi-nabi dan rasul-rasul Allah
dalam perkara-perkara umum yang menguji mereka yang ditugaskan oleh Allah
kepada mereka dalam rukya, Tiada siapa yang membayangkan bahawa ujian ini jelas
atau biasa didedahkan kepada para Nabi dan Rasul Allah, tetapi sebaliknya, ia sudah
tentu suatu perkara yang amat sukar, Ia adalah tugasan yang sangat sukar yang
bagi orang biasa tidak dapat membayangkannya serta membawanya, dan contoh yang
paling jelas adalah peruhal Nabi Allah
Ibrahim Al-Khalil (as) telah diperintahkan Allah untuk menyembelih anaknya
dalam suatu rukya, Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا
بُنَيَّ إِنِّي أَرَىٰ فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا
تَرَىٰ ۚ قَالَ
يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي
إِن شَاءَ اللَّـهُ مِنَ الصَّابِرِينَ﴾
Maka tatkala anak itu
sampai (umur) berusaha sendiri, Ibrahim berkata: "Hai anakku sesungguhnya
aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa
pendapatmu!" Ia menjawab: "Hai bapakku, kerjakanlah apa yang
diperintahkan kepadamu; insya Allah kamu akan mendapati aku termasuk
orang-orang yang sabar".." (1)
---------------------
-1 Al-Shaafat 37: 102
.......
...
Rukya Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 12
Perkara yang pelik adalah bahawa para pemikir
yang menangani masalah ini melihat pengalaman pahit yang dialami oleh Nabi
Allah Ibrahim Al-Khalil (as) yenteng penyembelihan anaknya hanya sebagai hasil jasih syang kebapaan yang melanda Nabi Allah Ibrahim
Al-KhalilNya
Bahawa penderitaan Ibrahim Al-Khalil (as)
dan betapa besar ujian ini ke atasnya, sehingga Allah menamakan ujian ini di
dalam kitabnya yang agung dengan Ujian yang besar.
﴿إِنَّ هَـٰذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ. ﴾
Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian
yang nyata. [1]
Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui
sebab-sebab penderitaan ini, Ibrahim Al-Khalil kurang jelas dan kurang pasti
takwil (makna) rukya itu. Tetapi
Ibrahim (as) tidak teragak-agak dalam melaksanakan kehendak Ilahiyah. Iaitu
Ibrahim Al-Khalil (as) tidak teragak-agak dalam melaksanakan rukya sebagai hasil
dia tidak menggugurkan tugasan ilahi yang diarahkan kepadanya, bukan sebagai
hasil daripada kasih sayang ibu bapa hanya seperti yang dilihat oleh sesetengah
pihak, Ibrahim (as) tidak melihat melainkan hanya kepada Allah SWT dan ini
disebut dalam hadist Ahl Al-Bait. Ini dipanggil hari pertimbangan dengan
panggilan hari Al-Tarwiyah iaitu, kerana Ibrahim (as) melihat
pada hari ini untuk memastikan rukya yang diperintahkan menyembelih anak ini
dari Allah Taala atau sesuatu yang dilemparkan oleh Syaitan yang direjam). [2]
Ibrahim mempertimbangkan dalam pelaksanaannya untuk memastikan perintah ilahi, dan bahawa tidak
ada pintu masuk bagi Syaitan yang direjam (la) dalam rukya ini. Dan dalam rukya
ini Ibrahim (as) melihat sekali lagi rukya ini, dan Allah Taala memerintahkan
dia untuk menyembelih anaknya, dan kemudian Ibrahim (as) menerima pengetahuan
di mana dia tahu mandat (tugas) ilahi ini lalu menamakan hari ini, sebagai hari
Arafah; kerana dia tahu secara pasti tentang tugasbya melalui rukya
kedua. Tanda (alamat) ini adalah nyata sebagai rahmat kepadanya
dan membawa kata-kata ini kepada kita untuk melihatnya bersama:
Kerana pada malam Al-Tarwiyah (pertimbangan)
Ibrahim (as): melihat dalam mimpi bahawa ia adalah hari menyembelih anaknya.
Lalu menjadikannya hari pertimbangan (Al-Tarwiyah). Iaitu dia mengambil masaa untuk mempertimbangkannya, "Adakah ini dari Allah atau hanya mimpi?"
Lalu memanggilnya: Hari Al-Tarwiyah..
Dan pada malam kedua melihatnya juga, dia
menjadikannya: "Hari Arafah" ...) [3]
-----------------------
1- Al-Shaafat 37:106
2- Diterangkan dalam dalam sumber-sumber
sebelumnya bahawa syaitan (la) mempunyai keupayaan untuk melontar sesuatu yang tergantung
di hujumg rukya seperti yang dijelaskan Al-Syed (as) kepada ansar.. Dan
bahagiannya akan diterangkan pada tempatnya (rukya mengikut kefahaman Al-Quran)
tafsiran perbandingan, insya Allah.
3 - Muntaha Al-Matlab (Tha . Qaf) – Al-3alamah Al-Hiliy: J 2 hal ,
sebagaimana yang disebut oleh Al-Khawnsari dalam kitabnya Masyariq Al-Syumus (Tha
. Qaf) J 2 ha. 453
✡✡✡✡✡
No comments:
Post a Comment