Pengenalan
Rasulullah (S) bersabda:
من لم
يؤمن بالرؤيا الصالحة لم يؤمن باالله ولا باليوم الآخر
"Sesiapa yang tidak percaya kepada rukya yang baik, dia tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat" [1]
Benarlah
sabda Rasulullah
-----------------
[1]- Tha3tir Al-Anam Fi Ta3bir Al-Manam –
Oleh Al-Sheikh Al-Nabilasi: J 1 hal.3
اللهم صل- على محمد وآل محمد الأئمة
والمهديين وسلم تسليماً.
Semua manusia mesti mengtahui bahawa Allah SWT
adalah ghaib, dan jalan kepada kepada yang ghaib adalah yang ghaib, dan jalan
yang ghaib tidak dibuka dengan yang tidak ghaib. Semua yang mengenai perkara
ini sangat singkat, tetapi ini adalah perkara dari awal hingga akhir, Allah
Maha mengtahui dan penguasa atas perkara ini
Oleh itu, kita melihat para imam (as)
tertumpu dan hampir dengan halaman ghaib dan mereka menegaskan dalam hadits-hadits
mereka (as). Oleh itu Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) berkata : “Iman yang
sempurna adalah beriman dengan perkara ghaib seratus peratus, dan ia adalah
iman para nabi dan rasul.” Para ansar telah mengumpul sebahagian daripada
banyak rukya dalam sumber-sumber yang diterbitkan, Dan mereka menerangkan rukya
yang hebat yang bersandarkan kepada Aali Muhammad (as).
Tetapi menghadap urusan Allah dan
hujah auliakNya (as) dan pendukung yang ghaib, sudah tentu ada jalan kebatilan
dan kesesatan, jalan Iblis (laknahu Allah) dan tentera Iblis (la). Jalan mereka
adalah jalan sebaliknya dan yang menyangkal jalan yang ghaib.
Jika tidak, dunia tidak akan menjadi tempat
ujian dan percubaan;. Dan untuk manusia diterangkan jalan yang memudahkannya.
Adakah ia jalan yang dibawa oleh keluarga Muhammad atau tidak. Dan untuk
mengetahui jalan yang bertentangan dengan keluarga Muhammad adalah jalan Iblis (la)
dan apa saja pakaian yang dibungkus dengan cara ini atau itu.
Jika kita dapati ada orang-orang mendukung keluarga
Muhammad atas hujah daripada hujah-hujah Allah SWT, kita dapati ada orang-orang
yang menentang keluarga Muhammad dan menolak hujah-hujah ini, bahkan orang-orang
yang memutuskan untuk mengkafirinya, dan dari para hujah ini kita mengkaji
semula kuasa rukya pada hari ini, Maka keluarga Muhammad menekankan kuasanya
sebagaimana yang akan dibawakan, Insya-Allah, ini adalah orang-orang yang
menentang atas hujah ini, Mereka tidak henti-henti mencari jalan keluar untuk
menafikan hujah para wali Allah dan menyesatkan manusia darinya.
Jika Allah memaksa manusia untuk berbuat
baik dan tidak menguji mereka akan membatalkan ganjaran dan hukuman, dan ini
adalah jelas kepada orang-orang yang mengikuti sejarah dan hadits Ahl Al-Bait,
dan contoh paling mudah dalam perkara ini ialah persoalan pengkhianatan yang
Allah telah timpakan kepada Bani Israel apabila mereka mematuhi Al-Samiri.
... Rukya
Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 8
Diriwayatkan di dalam hadits dari Imam Al-Baqir
(as) ...): Lalu Allah mewahyukan kepada Musa (as): Aku telah hancurkan menjadi serpihan
kaummu selepas kamu pergi mereka disesatkan Samiri dan telah menyembah patung
anak lembu (Al-3ijl) yang bersuara .Lalu Musa (as) berkata: Ya Allah, anak
lembu dari Samiri, yang bersuara dari siapa? Dia berfirman: DariKu Wahai
Musa, apabila Kulihat mereka telah berpaling dariKu kepada patung anak lembu Aku
suka tambahkan kepada mereka cubaan.) [1].
Begitu juga sebagaimana penghulu para rasul
bersabda: Berhati-hati kamu dengan alasan (jidal) orang-orang yang berfatwa, kerena
semua orang-orang yang berfatwa melemparkan hujahnya sehingga tamat
tempohnya, apabila tamat tempohnya akan dibakar fitnahnya dengan api neraka). [2].
Diriwayatkan dari Imam Al-Shadiq (as) juga kandungannya
mengatakan ini : Berhati-hati kamu dengan alasan (jidal) orang-orang yang
berfatwa, kerena semua orang-orang yang berfatwa melemparkan hujahnya
sehingga tamat tempohnya, apabila tamat tempohnya pekerjaan dan dosa-dosanya akan
membakarnya.).[3].
Ya, maka Allah SWT tidak menutup jalan
kesesatan dalam bentuk membataskan kemahuan kepada kebatilan. Jika tidak,
kehidupan ini tidak akan menjadi tempat ujian. dan tidak akan menjadi tempat cubaan
jika Allah tutup semua pintu kesesatan daripada kemahuan kepada kebatilan, Untuk
menjadi seorang manusia itu terpaksa berjalan dengan jalan bimbingan (hidayah).
Dengan itu mestilah wujud para hujah secara
zahir yang melapisi hujjah orang-orang batil untuk menyesatkan manusia dan
diuji dengan para hujah ini,
Sesiapa yang mengetahui hujah orang-orang
batil mempelajari jalannya tidak akan jatuh ke dalam fitnah; kerana dia
tahu kebatilan dan kepalsuan menyeru kepada yang batil, yang menyerupai
kebenaran. Yang mengambil contoh rencana iblis (la) yang diberikan sebagai alasan.
Tetapi iblis (la) tidak mengatakan bahawa dia mendurhakai Allah, tetapi dia mengatakan
sebagaimana yang Allah kisahkan :
﴿قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ
أَمَرْتُكَ ۖ قَالَ
أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ ﴾
Allah berfirman
sebagai penolakan atas keingkarannya, "Apakah yang membuatmu tidak sujud
kepadanya, padahal Kami telah memerintahmu untuk itu?" Iblîs menjawab,
"Aku lebih baik daripada Adam. Sebab Engkau telah menciptakanku dari api
sedangkan dia dari tanah.".[4].
✡✡✡✡✡
Selepas pengenalan ini, kita beralih kepada
sisi pandangan hujah-hujah orang-orang yang menentang wahyu Allah Al-Adzim rukya.
Kita dapati;kata-kata mereka telah dihadkan
kepada lebih kurang lima perkara, iaitu:
-----------------------
1- Tafsir Al-Qumi: J 2 hal.62
2- Wasail Al-Syi3a Aalu Al-Bait(: J 12 hal.198
3- Misykat Al-Anwar: hal.434
4- Al-A3raf 7:12
... Rukya
Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 9
Dalam memperkatakan rukya ia ada dua tahap:
Tahap pertama (rukya Para Nabi). Dan tahap kedua (rukya orang awam). Dan memperkatakan
hujah pada tahap pertama bukan pada tahap kedua, ia ditolak dan tidak terpakai
di atas bumi dan tidak diambil kira.
Rukya Al-Maksum (as) adalah terhad krsahihannya
kepada mereka yang mengenal tokoh Al-Maksum dalam kehidupan ini, iaitu dia tahu
secara terperinci sifat jasmaninya untuk mengenalinya dia dalam rukya dan jika tidak
ia bukan dianggap hujah.
Rukya kadang-kadang tidak terpakai
kepada kebanyakan kenyataannya di bumi, Oleh itu, ia bukan satu hujah kerana
kekurangan kebenarannya dalam banyak kes.
Agama Allah memuliakan sesiapa yang mengambilnya
dari mmpi, seperti yang diriwayatkan dari Aali Al-Bait Al-Mustafa (S), jadi rukya
ini bukan hujah dinashkan Ahl Al-Bait
Rukya adalah hujah terhadap pemiliknya, dan
tidak boleh dijadikan hujjah kepada manusia pada bentuk umumnya, kerana itu
adalah hujah oeribadi dan khusus untuknya sendiri bukan untuk orang lain kerana
dia yang melihatnya bukan orang lain sendiri.
No comments:
Post a Comment